Gjest Page Skrevet 29. desember 2008 #41 Skrevet 29. desember 2008 Jeg synes det er mye hinting om foreldre som ligger og drar seg uten å ta ansvar og unger uten oppdragelse her, jeg. Det trenger da ikke være tilfelle i det hele tatt. Noen unger ligger pent i sengene sine til de hører at andre er oppe, mens andre igjen er fryktelig oppfinnsomme og eventyrlystne, uten at det nødvendigvis behøver å bety at noe er i veien med oppdragelsen. Det er mulig å sette en alarm på soveromsdøra til ungene. Den slår seg på når døra åpnes, og da blir de tatt på fersken. Etter en stund gir de opp. Ellers er det selvsagt viktig å la dem ordne opp i kaoset de har stelt istand.
tingeling Skrevet 29. desember 2008 #42 Skrevet 29. desember 2008 Det er mulig å sette en alarm på soveromsdøra til ungene. Den slår seg på når døra åpnes, og da blir de tatt på fersken. Etter en stund gir de opp. Mener å huske at man for en billig penge kunne kjøpe en enkel liten alarm på claes olson, den pep hvis døren hvor den var festet ble åpnet.
Gjest imli Skrevet 29. desember 2008 #43 Skrevet 29. desember 2008 Babycall på rommet så TS hører når de våkner, så hun får lagt dem igjen, synes jeg må være den beste løsninga. Ungene må jo lære at dette ikke er lov. Spesielt en fireåring burde skjønne at man ikke står opp midt på natta og endevender huset.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #44 Skrevet 29. desember 2008 Babycall må være en mulighet, ja. Ellers får du, når du legger deg selv på kvelden, løfte minsten over i ei seng på rommet ditt. Regner med at dersom 4-åringen våkner midt på natta og er alene i rommet, så begynner hun/han ikke å romstere på egen hånd. Da tipper jeg at du heller får besøk. En 2-åring synes jeg uansett ikke skal være "alene hjemme", som han/hun jo nesten er dersom du er i så dyp søvn at du ikke våkner av herjingen. Da får du heller ha den yngste inne hos deg, evt. som sagt løfte ungen over etter at han/hun har sovnet.
Redlady Skrevet 29. desember 2008 #45 Skrevet 29. desember 2008 Har ikke barn selv, så vet ikke hvordan det er. Men noe skriker inni meg at dette er galt når det er spørsmål om å låse barn inne. Gå til helsestasjonen og få veiledning. Å låse et barn inne kan gi dem problemer som KAN få store konsekvenser psykisk for dem senere i livet.
Gjest ts Skrevet 29. desember 2008 #46 Skrevet 29. desember 2008 Har noen sagt at barna er oppe midt på natta? Barna står opp til normal tid, men mor ligger og sover utover formiddagen. Eneste løpsning er at mor tar foreldrerollen seriøst, og kommer seg opp om morgenen! jeg er HELT sikker på at jeg tar foreldrerollen seriøst, helt sikkert mer enn deg å...om du HAR unger da?!? unnskyld meg men jeg trur ikke du henger helt med.jeg skrev at barna å kunne stå opp midt på natta.å tidlig om morgene er runst 5 halv 6.så unnskyld meg om jeg mener at det er NATT enda! huset mitt er åpen løsning så jeg kan ikke låse av, alt er åpent unntatt badet. det er litj pia som våkner å får med seg store bror trur jeg.Men de må igrunn ligge på samme rom pga plass mangel. jeg vil jo selvfølgelig ikke sperre barna inne.Jeg skjønner stempelet "barnemisshandling" men jeg vet ikke, jeg har hørt mange foreldre som våkner å at barna har gjort noe gale, så jeg trur ikke dette er bare mitt problem barna mine er egentlig kjempe snille, jeg får MYE skryt i barnehagen å slik for hvordan de er å ter seg å hvor høflig de er. men kanskje det med babycallen er en ide.å jeg er ikke heller en av de som sover gjennom en orkan, våkner ganske lett egentlig.. så dere må ikke tru at jeg ligger å later meg om morgenen.det gjør jeg så aldeles ikke. men jeg synes det er veldig vanskelig å gi "straff".jeg vill helst ikke blande inn helsestasjonen heller. håper jeg kan løset "problemet" selv.
Gjest Gjest_synne_* Skrevet 29. desember 2008 #47 Skrevet 29. desember 2008 Har noen sagt at barna er oppe midt på natta? Barna står opp til normal tid, men mor ligger og sover utover formiddagen. Eneste løpsning er at mor tar foreldrerollen seriøst, og kommer seg opp om morgenen! idiot, les teksten som utslitt mor har skrevet!!
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #48 Skrevet 29. desember 2008 jeg har 2 små kjempe søøøte barn, på forøvrig 4 og 2, de står opp litt tidligere enn meg å da når jeg våkner er huset snudd på hodet, de kan stå opp om natten å gå å legge seg igjen, de fær med sminke, mat , å alt som er tillgjengelig egentlig. det er forferdelig mye ekstra for meg å ta. I dag når jeg våknet hadde de kledd av seg, blautet ut klærne sine, tatt brunkrem på hele doe, tatt mayones på kjøkkene,gnodd inn osten med mayones,hentet youghert,så det var youghert hele benken,jeg har noen pakker som ikke er levert ut¨å de har de opnet osv osv . DETTE GIDDER JEG IKKE jeg har sånn krok som jeg tenkte å feste til rommet deres.slik at det blir 5-10 cm åpning på døra.men at de ikke kommer seg ut .de ligger på samme rom for tiden. høres dette helt grusomt ut? jeg klikker snart. skal ta vekk tvèn å playstation i HELE dag nå da først. håper på mange svar hilsen utslitt mor legg deg tidlig om kvelden og stå opp tidligere. dette skjer i alle hjem en eller annen gang..vær du sikker på at mor sover....siden de gjør dette har du snmå barn. man låser ikke inn barna. Vær heller redd for at de kan skade seg med ting de finner.
Gjest Marlo Skrevet 30. desember 2008 #49 Skrevet 30. desember 2008 Uansett hva du gjör, IKKE lås dörene. Hva om det begynner å brenne i huset ditt, eller enda verre - röykos? Trenger ikke väre fra dere engang, bor dere i blokk e.l. så kan röyken fra en annen brennende leilighet komme inn på dine barns soverom.
Heritære Skrevet 30. desember 2008 #50 Skrevet 30. desember 2008 MAN LÅSER IKKE DYR INNE HELLER ! , UANSETT DYR! Litt out of topic, men da skal hester, kuer, sauer få ha åpne "dører" eller er ikke det dyr? Vet også om flere hundeeiere som har hundene sine i såkalte "bur" om natta for å unngå oppspiste sofaer osv...hvorvidt det er bra for hundene skal ikke jeg begi meg ut på en diskusjon om, men men. TS, jeg stoppet å lese resten av innleggene her så vet ikke hva du har fått for svar etterpå. Jeg hadde ei venninne som hadde helt samme problematikk som deg. Det gikk så langt at de nesten klarte å sette fyr på leiligheten før hun fikk hjelp. Det finnes masse utstyr på markedet idag hvor du kan få sikret skap og skuffer så barn ikke får de opp, samt plugger å sette i kontaktene så de ikke klarer å plugge noe inn. Prøv å skaff deg slike ting i første omgang. Lås alle dører som låses kan, unntatt toalettet selvsagt så 4 åringen kan gå på do alene. En 4 åring er gammel nok til å bli såpass selvstendig. Min 2 åring var også slik og han lå i pose i senga så han ikke kunne komme ut av senga før vi løsnet han om morgenen. Noe vi selvsagt gjorde umiddelbart når vi hørte han rope. Jeg våknet som regel bare han beveget seg så det var aldri noe problem. Pass på at alt på badet ligger såpass høyt at fireåringen ikke kan nå det. Er der en far i bildet? Er dere 2 som ikke våkner av lyder i huset? Min søster sover seg gjennom jordskjelv, selv når barna var små. Heldigvis for henne så var far den som alltid våknet til barnas lyder hvis ikke så hadde (som hun selv sa) ikke hatt mulighet til å tatt ansvar for små barn før de var gamle nok til å ta vare på seg selv. Det viser seg at hun lider av søvnapne og kunne ikke selv noe for at hun ikke våknet. Hun klarte ikke engang å våkne av 3 klokker som bjellet . Så der kan være flere grunner til at mor/far ikke våkner når barn står opp for tidlig. Håper du finner ut av det, hvis ikke så ville jeg ha kontaktet lege angående søvnproblemene til dine barn siden de våkner om natten og helsestasjonen for å få råd til å takle problemet. Ønsker deg lykke til og varme klemmer, det er ikke enkelt å være mor i en slik situasjon, men ansvaret må man ta fullt ut uansett noe jeg vet du vet siden du viser ansvar ved å spørre andre til råds
Heritære Skrevet 30. desember 2008 #51 Skrevet 30. desember 2008 Leste nå om forslaget om alarm på døren, noe jeg synes høres ut som det beste jeg har lest til nå siden alt i huset mer eller mindre er en åpen løsning. Slike kan du også få bestilt på nettet hvis du ikke har butikken i nærheten. Prøv det og babycaller så tenker jeg du har løst problemet ditt
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #52 Skrevet 30. desember 2008 jeg er HELT sikker på at jeg tar foreldrerollen seriøst, helt sikkert mer enn deg å...om du HAR unger da?!? unnskyld meg men jeg trur ikke du henger helt med.jeg skrev at barna å kunne stå opp midt på natta.å tidlig om morgene er runst 5 halv 6.så unnskyld meg om jeg mener at det er NATT enda! huset mitt er åpen løsning så jeg kan ikke låse av, alt er åpent unntatt badet. det er litj pia som våkner å får med seg store bror trur jeg.Men de må igrunn ligge på samme rom pga plass mangel. jeg vil jo selvfølgelig ikke sperre barna inne.Jeg skjønner stempelet "barnemisshandling" men jeg vet ikke, jeg har hørt mange foreldre som våkner å at barna har gjort noe gale, så jeg trur ikke dette er bare mitt problem barna mine er egentlig kjempe snille, jeg får MYE skryt i barnehagen å slik for hvordan de er å ter seg å hvor høflig de er. men kanskje det med babycallen er en ide.å jeg er ikke heller en av de som sover gjennom en orkan, våkner ganske lett egentlig.. så dere må ikke tru at jeg ligger å later meg om morgenen.det gjør jeg så aldeles ikke. men jeg synes det er veldig vanskelig å gi "straff".jeg vill helst ikke blande inn helsestasjonen heller. håper jeg kan løset "problemet" selv. Jeg synes du høres ut som en usikker foreldre som ikke klarer å grensesette. AT du kaller kl 6 om morgenen for NATT, forteller meg at du ligger og drar deg utover formiddagen. Kom deg opp om morgenen og ta med barna ut i skogen, lek med dem, så sover de godt om nettene og lenger på morgenen Du skriver at det ikke går å låse inne hos deg, hvorfor nevner du det som en ønskelig løsning da? Tydelig at du trenger veiledning fra helsestasjonen, ingen normale foreldre vurderer låse inn barna sine om natta. Hva om det brenner? At andres fireåringer står opp om natta er bare ønsketenkning fra din side, normale fireåringer sover hele natten. Og normale mødre ville våknet hvis barne var på kjøkkenet og kastet stoler og bord rundt omkring...
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #53 Skrevet 30. desember 2008 idiot, les teksten som utslitt mor har skrevet!! Når du kaller andre idioter, så skjønner du vel at vi stiller spørsmål ved dine morsevner? Og du? Før du får ideen; det er ikke lurt å dope barna sine fpor å få dem til å sove utover morgenen. Eneste løsning er at du står opp tidligere. Vær der for barna dine, det fortjener de
tingeling Skrevet 30. desember 2008 #54 Skrevet 30. desember 2008 jeg er HELT sikker på at jeg tar foreldrerollen seriøst, helt sikkert mer enn deg å...om du HAR unger da?!? unnskyld meg men jeg trur ikke du henger helt med.jeg skrev at barna å kunne stå opp midt på natta.å tidlig om morgene er runst 5 halv 6.så unnskyld meg om jeg mener at det er NATT enda! huset mitt er åpen løsning så jeg kan ikke låse av, alt er åpent unntatt badet. det er litj pia som våkner å får med seg store bror trur jeg.Men de må igrunn ligge på samme rom pga plass mangel. Når min 3 åring våkner kl 05- 05.30 (hvilket han stort sett gjør alle fridager, men ikke ukesdager) så legger en av oss foreldrene inne på rommet hans (vi har en gjesteseng der) og sier at det er natt fremdeles. Noen ganger sovner han igjen, andre ganger ikke. Det er ikke uvanlig at små barn våkner så tidlig, selv om vi foreldre gjerne skulle hatt det annerledes. Og det er jo ikke helt natt da, ikke uvanlig at man må stå opp kl 05.30 for å gå på jobb for mange voksne. Midt på natten i mine øyne er mer kl 03. Men det er tidlig, uten tvil. Sover minsten fremdeles på dagen? Kanskje det hjelper å kutte ned på tiden hun sover på dagen? Gutten vår begynte også å våkne veldig tidlig og da kuttet vi ned på tiden han fikk sove noe som hjalp med en gang.
aline Skrevet 30. desember 2008 #55 Skrevet 30. desember 2008 å tidlig om morgene er runst 5 halv 6.så unnskyld meg om jeg mener at det er NATT enda! huset mitt er åpen løsning så jeg kan ikke låse av, alt er åpent unntatt badet. det er litj pia som våkner å får med seg store bror trur jeg.Men de må igrunn ligge på samme rom pga plass mangel. men jeg synes det er veldig vanskelig å gi "straff".jeg vill helst ikke blande inn helsestasjonen heller. 5-5.30 er helt klart grytidlig på morgenen for de fleste av oss, men jeg hører da stadig om småbarnsforeldre som blir vekket både da og før, uten at de vurderer å låse barna inne på rommene sine av den grunn. Må du i en periode stå opp kl 5-5.30, så må du det på en måte, eller finne en måte å få barna dine til å sove igjen. Du sier at de må dele rom pga plassmangel, men hvor sover du? Er det ingen mulighet for å i en periode ta med yngstejenta inn på soverommet til deg? slik at hun ikke kan dra med seg storebror på ugang i samme grad? Eller, legg deg på en madrass utenfor soveromsdøra deres. Står de opp og prøver seg, må de faktisk tråkke over deg, da våkner du! Jeg har selv hatt foreldre som måtte ligge på klappseng inne på soverommet mitt som liten, fordi det var vanskelig å få meg til å sove hele natten igjennom i egen seng. Dette er det mange som har gjort, og stort sett, er det jo bare for en periode. men du må være villig til å ofre nattesøvn i en periode, selv om det må være beintøfft. og, du MÅ gi dem konsekvenser! Selv om du synes det er vanskelig å straffe dem, så gjør du dem en bjørnetjeneste av en annen verden dersom du IKKE lærer dem forskjell på rett og galt. Dersom de som tenåringer aldri har lært konsekvenser, som voksen aldri har blitt irettesatt, de kommer lett til å bli ganske ufordragelige. Barn trenger grenser, de trenger å ha klare regler og konsekvenser når de gjør noe som er galt. Hvordan skal de ellers lære hva som er lov og ikke? dersom alt er ok, dersom de aldri lærer at det å gjøre noe galt, er feil... hvilke grunnlag gir du dem egentlig da? Til å fungere i ett normalt samfunn? nei, legg deg på utsiden av døren deres, send dem sporenstreks i seng igjen hver gang de prøver seg på noe, og hjelper ikke det, legg deg inne hos dem slik at de ikke engang kan stå opp av sengen sin uten at du våkner og stopper dem.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #56 Skrevet 30. desember 2008 jeg er HELT sikker på at jeg tar foreldrerollen seriøst, helt sikkert mer enn deg å...om du HAR unger da?!? unnskyld meg men jeg trur ikke du henger helt med.jeg skrev at barna å kunne stå opp midt på natta.å tidlig om morgene er runst 5 halv 6.så unnskyld meg om jeg mener at det er NATT enda! huset mitt er åpen løsning så jeg kan ikke låse av, alt er åpent unntatt badet. det er litj pia som våkner å får med seg store bror trur jeg.Men de må igrunn ligge på samme rom pga plass mangel. jeg vil jo selvfølgelig ikke sperre barna inne.Jeg skjønner stempelet "barnemisshandling" men jeg vet ikke, jeg har hørt mange foreldre som våkner å at barna har gjort noe gale, så jeg trur ikke dette er bare mitt problem barna mine er egentlig kjempe snille, jeg får MYE skryt i barnehagen å slik for hvordan de er å ter seg å hvor høflig de er. men kanskje det med babycallen er en ide.å jeg er ikke heller en av de som sover gjennom en orkan, våkner ganske lett egentlig.. så dere må ikke tru at jeg ligger å later meg om morgenen.det gjør jeg så aldeles ikke. men jeg synes det er veldig vanskelig å gi "straff".jeg vill helst ikke blande inn helsestasjonen heller. håper jeg kan løset "problemet" selv. Jeg har også opplevd det samme som deg en gang... "ramponert" sminkepung, og rasert kjøleskap. Klokken var 5, jeg hadde vært oppe til 3 fordi ett av barna hadde falsk krupp og orket ikke stå opp, men han var ikke hindret av den sene leggingen, han var "hyper" av efedrin... Poenget mitt er at du har ikke annet valg enn å stå opp selv når barna står opp... enten om det er midt på natten eller midt på dagen. Du må stå opp for å legge dem igjen, eller for å holde oppsikt med dem. Det er tøft, men det er virkeligheten! Og det er heldigvis bare en periode.
Gjest Gjest_meia_* Skrevet 30. desember 2008 #57 Skrevet 30. desember 2008 Må si at jeg ble litt forskrekket over innlegget ditt der du skriver at småbarna er oppe om natta og gjør ugang. Hvordan i all verden tør du la de romstere alene om natta, det kan jo skje dem noe! Å låse dem inne er jo helt bort i natta. Eneste døren som bør låses, er ytterdøren slik at de ikke går ut. Men ærlig talt altså, våkner du ikke når de er oppe? Stå opp med ungene når de våkner, legg dem på hver sitt rom og sørg for at de sovner igjen.
Lemming Skrevet 30. desember 2008 #58 Skrevet 30. desember 2008 Når du kaller andre idioter, så skjønner du vel at vi stiller spørsmål ved dine morsevner? Og du? Før du får ideen; det er ikke lurt å dope barna sine fpor å få dem til å sove utover morgenen. Eneste løsning er at du står opp tidligere. Vær der for barna dine, det fortjener de Dette er ikke TS.
Lemming Skrevet 30. desember 2008 #59 Skrevet 30. desember 2008 Vel, JEG synes at kl 05.00 er natt, ikke morgen. 05.30, njaa, da begynner det kanskje å ligne morgen. Og om ungene våkner 05.30, og man selv drøyer å stå opp en stund, kan det neppe kalles å sove utover formiddagen. Det har jo enda såvidt rukket å bli morgen! Jeg har all sympati for deg, og at dette er veldig tungvint... Huff, ts, du får mye pes for tanken om å låse soveromsdøra her. Men slik er det nå en gang på internettfora, hvis man i en desperat stund lufter en tanke, som kanskje ikke engang er særlig gjennomtenkt, der man sitter og skriver, sliten etter å ha vaska omtrent hele huset etter at smårollingene har herja villt.. Ja, da får man aldri glemme det. Og man bør oppsøke profesjonell hjelp først som sist, siden man er i stand til å tenke sånne grusomme tanker. Heldigvis har du fått mange gode råd og..! Jeg støtter foreslagene om babycall eller alarm på døra. Hvis min våkner tidligere enn 07.00, så sier jeg at det er natt. Og han må sove lengre. (Men hvis han våkner så tidlig er det som regel for å tisse eller noe, og han er da veeeldig trøtt, og ikke egentlig klar for å stå opp selv heller). Uansett hva du velger, lykke til:)
Jade Skrevet 30. desember 2008 #60 Skrevet 30. desember 2008 Vi har heldigvis ikke hatt slike problemer som TS (dessuten våkner jeg av "ingenting"), men her i huset er 05 natt. Hvis minsten våkner før kl 06, så får han beskjed om at det er natt og han må legge seg til å sove igjen. Når han var mindre sto alltid en av oss opp med han når han våknet etter 06.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå