Piper Skrevet 29. desember 2008 #21 Skrevet 29. desember 2008 Fikk ikke med meg at de sto opp om natten, så da foreslår jeg at babycaller kan være tingen her. Da vil mor høre når de står opp, og kan kanskje få stoppet de før de har gjort for mye ugagn.
Jade Skrevet 29. desember 2008 #22 Skrevet 29. desember 2008 (endret) Vi har sikkerhetslenke på ytterdøren. Den brukte vi når sønnen vår var liten, tilfelle han skulle finne på å ta seg en spasertur midt på natten. Tanten min fortalte meg at fetteren min hadde gjort det. (Vi har soverom like ved ytterdøren) Endret 29. desember 2008 av Jade
Gjest Gjest_Hasselnøtt_* Skrevet 29. desember 2008 #23 Skrevet 29. desember 2008 Hva med å sette opp grinder i de dørene barna ikke får gå inn? Eller vanlige kroker, høyt oppe? Så får du evt leve med at de må vekke deg om de skal på do.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #24 Skrevet 29. desember 2008 Jeg tenker litt på brannsikkerhet, og det å ha låste rømningsveier jeg da.... Nei, her er det nok mor (og/eller far) som må lære seg å sove litt lettere for en periode, slik at de våkner når barna står opp! (uansett om det er midt på natten) Ha soveromsdøren(e) åpne, legg noe som bråker når de tråkker på det på gulvet om kvelden, ha babycall på soverommet... alt for at det skal bli lettere å våkne når barna er ute på sine nattlige utflukter. Å låse soveromsdør, eller andre dører som kan være et hinder i en nødssituasjon er ingen løsning, og jeg er ikke så sikker på at det er lov heller...
cilja Skrevet 29. desember 2008 #25 Skrevet 29. desember 2008 Kan du ligge på madrass på rommet deres en stund slik at du kan stoppe dem før de får begynt? Er det en mulighet at de har hver sitt rom, slik at du kan se om det er den ene eller den andre eller begge som romestrerer om natten/morgenen? Barn på 2 og 4 burde ikke ha Playstation... eller være spesielt avhenging av TV.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #26 Skrevet 29. desember 2008 Du har jo nødt til å stå opp med ungene dine. Jeg står opp når mine tantebarn er her jeg,og de er godt over skolealder. Syns ikke barn skal være alene oppe når de er to og fire år. Hva om en av de finner en fyrstikkeske, eller spiser noe giftig? Når du har barn må du ta ansvar.
Gjest klatten Skrevet 29. desember 2008 #27 Skrevet 29. desember 2008 Du har jo nødt til å stå opp med ungene dine. Jeg står opp når mine tantebarn er her jeg,og de er godt over skolealder. Syns ikke barn skal være alene oppe når de er to og fire år. Hva om en av de finner en fyrstikkeske, eller spiser noe giftig? Når du har barn må du ta ansvar. Å stå opp når de våkner om morgenen er en selvfølge. Men ungene til ts våkner midt på natta også. Når mor sover og det er natt og barna også skal ligge i sengene sine. Det er jo det det må settes en stopp for!
Nigo-san Skrevet 29. desember 2008 #28 Skrevet 29. desember 2008 Å låse inn barn om natten er ikke et alternativ, etter min mening. Da tenker jeg ikke først og fremst på ekstremsituasjoner som brann og innbrudd, risikoen for det er så minimal at det kunne jeg glatt tatt selv, men mer det at barn skal slippe å møte en låst dør, slippe følelsen av å være stengt inne. Dette er jo bare personlig synsing, men jeg tror at slikt kan skape følelser hos barna som ikke er sunne. I tillegg hever det grensen for hva som er forsvarlig "straff"/reaksjonsmåte. Hvis du ikke klarer å holde styr på en fireåring på annen måte enn å låse døra daglig, så har du på en måte brent et alternativ som bør brukes som siste utvei. I denne situasjonen har ikke mor andre alternativer enn å stå opp, eller låse det som låses kan (installere kroker). På alle andre dører enn døra til barnerommet. Du kan ikke låse inn barna, men du kan låse fristelsene ute! Åpen kjøkkenløsning er for øvrig djevelens verk
Nigo-san Skrevet 29. desember 2008 #29 Skrevet 29. desember 2008 Du har jo nødt til å stå opp med ungene dine. Jeg står opp når mine tantebarn er her jeg,og de er godt over skolealder. Syns ikke barn skal være alene oppe når de er to og fire år. Hva om en av de finner en fyrstikkeske, eller spiser noe giftig? Når du har barn må du ta ansvar. Ikke for å være kjip, men det er ikke helt det samme å stå opp tidlig med lånte barn som med egne- rett og slett pga hyppigheten. Min mor står med glede opp med barnebarna når vi er på besøk, og jeg er evig takknemlig for det. Men det gjenstår da 347 morgener i året der JEG står opp 04:30, og når det skjer for tredje måned uten avbrekk på rad, så har jeg sympati for de foreldre som vasker opp melken og tørker opp brunkremen i etterkant heller enn å stå opp. Men to og fire år er ikke så mye, så jeg er tilbøyelig til å være enig i at i den alderen må foreldre i verste fall belage seg på å være stand-by hele døgnet. Snart er de tre og fem, og fire og seks, de skjønner mer og man kan stille høyere krav. Inntil da er det bare å våkne så tidlig man kan, og gjerne litt ellers også, og sørge for å låse inn ting best mulig.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #30 Skrevet 29. desember 2008 Å stå opp når de våkner om morgenen er en selvfølge. Men ungene til ts våkner midt på natta også. Når mor sover og det er natt og barna også skal ligge i sengene sine. Det er jo det det må settes en stopp for! Men man våkner da om det blir lyder i huset! Og lyder blir det om to viltre små våkner om natta.... Våkner man ikke allikevel må mor ha babycall på soverommet deres da, sånn at hun hører ved senga si at nå er det noe på gang.... Selv våkner jeg når tuppa snakker i søvne to rom bortenfor soverommet vårt.
Myrthel Skrevet 29. desember 2008 #31 Skrevet 29. desember 2008 Dette mener jeg har med oppdragelse å gjøre.... En liten 2 åring SKAL IKKE stå opp alene... (den går ikke på do alene om natten, regner jeg med). Jeg har selv 3 barn... de sluttet med sprinkelseng rundt 2 års alder.... på den betingelsen at de IKKE sto opp av senga selv da de våknet.. Det var aldri noe problem å få de til å forstå det.. Min minste er nå 4 år, og står fortsatt ikke opp alene... Hun roper så søtt: mamma jeg er våken.... Og da vet hun at jeg kommer inn straks.... (hadde selvsagt ikke reagert om hun hadde stått opp og kommet inn til oss på morgenen nå, men vanen med å rope - ligger i henne) Husker ikke helt når de eldste sluttet å rope, og stå opp selv... Men de var iallefall så store at de ikke fant på noe galt... De satt rolig å så på barnetv, eller kom inn og sa ifra at de var våkne.. Jeg har også vært dagmamma for flere småtasser og det har aldri vært noe problem å forklare de at de må rope på meg når de våkner...(ikke gå ut av senga).. Passer innimellom ei lita jente på 2 1/2 år nå, og hun ligger i reiseseng på eldstejenta mi sitt rom (når hun sover dagdubben sin). Hadde hun stått opp og begynt å "romestere" rundt i eldstejentas rom, kunne hun ødelagt mye... Jeg har selvsagt døren inn til henne litt åpen, og følger med.... Men hun roper alltid når hun våkner... Har også vært avlaster for flere barn, men diverse problemer.. Ei av de, ei jente på ca 5 år - kunne finne på mye rart... (ikke vant til grensesetting)... Jeg stolte ikke helt på henne, når jeg la henne om kvelden (selvom vi hadde snakket om at hun skulle rope på meg)... Derfor knyttet jeg en bjelle på dørhåndtaket for sikkerhets skyld og lå med døra åpen..... Men jenta fulgte "regelen" hun og ropte...hver gang hun våknet... Det er kanskje ikke så lett å plutselig nå "bli streng" ang dette med å stå opp nå. Dette var noe barna skulle fått inn fra de var bitte-små... Men jeg hadde satt meg ned og forklart de at dette ikke var lov... Forklart at INGEN skal opp og ut av soverommet før mamma er våken... og at de derfor MÅ rope på mamma....når de våkner... Da kommer mamma inn til de, og de står opp SAMMEN..(men det er veldig viktig at du KOMMER med èn gang de roper også... de skal slippe å vente da.. når de er så flinke...) Har du ikke flere soverom, kan jo den minste f.eks sove sammen med deg en periode - hvis de vekker hverandre opp i løpet av natten... Eller du kan ta en madrass og legge deg rett utenfor døren deres... Vær streng og bestemt, det er eneste måten du kan ta tilbake kontrollen...
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #32 Skrevet 29. desember 2008 Men hva gjør at de er oppe midt på natta? Har noen sagt at barna er oppe midt på natta? Barna står opp til normal tid, men mor ligger og sover utover formiddagen. Eneste løpsning er at mor tar foreldrerollen seriøst, og kommer seg opp om morgenen!
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #33 Skrevet 29. desember 2008 Men ungene til ts våkner midt på natta også. Hvor står det??
Gjest Gjest_Nusse_* Skrevet 29. desember 2008 #34 Skrevet 29. desember 2008 Jeg synes TS skal ta dette opp med helsestasjonen og be om foreldreveildning. Å vurdere å låse barn inne for å prioritere seg selv synes jeg er skremmende. På meg virker det som om mor er inne i en ond sirkel som hun trenger hjelp til å komme ut av.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #35 Skrevet 29. desember 2008 OK nå ser jeg at barna også står opp om natten. Om barna er oppe om natta og snur huset på hpodet, så har ts et alvorlig problem. Kontakt helsestasjon
tingeling Skrevet 29. desember 2008 #36 Skrevet 29. desember 2008 Jeg synes det er imponerende å sove så tungt at barna rekker å gjøre alt det TS beskriver....
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #37 Skrevet 29. desember 2008 Min erfaring er at noen mennesker synes "midt på natta" er hlv syv i helgene. Jeg beskylder ikke mor og ts for å være en dårlig forelder, men det er en del som gjør at jeg likevel stusser. TV og PS i den grad, ikke stå opp med barna om morgenen? Jeg synes fem er midt på natta, men vpkner ungen så hva slags valg har jeg? Sånn egentlig? Ikke et utenom å stå opp og håpe ungen tar luren sin slik at jeg også får sove litt. Jeg er ikke perfekt, men sånn er det å være foelder og å i dte hele tatt vurdere å LÅSE inne barna er intet mindre enn sjokkerende og skremmende.
:-) anna Skrevet 29. desember 2008 #38 Skrevet 29. desember 2008 Jeg synes du får sørge for å våkne om morgenen. Om det betyr at du må ligge på madrass utenfor rommet til ungene i en periode, så får du gjøre det. Det er bare snakk om en periode. Det er jo alt med så små barn. Om du er fryktelig trøtt om morgenen, så får du legge deg på sofaen på stua og slumre litt, mens de spiser frokost og ser på barne TV
Siiw Skrevet 29. desember 2008 #39 Skrevet 29. desember 2008 MAN LÅSER IKKE DYR INNE HELLER ! , UANSETT DYR!
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #40 Skrevet 29. desember 2008 MAN LÅSER IKKE DYR INNE HELLER ! , UANSETT DYR! JOvisst gjør man det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå