Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 29. desember 2008 #41 Del Skrevet 29. desember 2008 aha, så alt hadde vært løst, dersom kvinner slutter å være slik de er, og blir som menn? Ja, i mange henseende må kvinner bli mer som menn - på samme måte som menn er blitt mer som kvinner. Det er nettopp det jeg kaller mannlig motvekt. At du griper til offerrollen og vrir det til at kvinner skal måtte føye seg etter menn i forholdet, er nøyaktig slik oppførsel som bør utraderes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 29. desember 2008 #42 Del Skrevet 29. desember 2008 Choose your battles, Ja, det er en fin leveregel. Men grunnen til at folk ikke gjør det tror jeg henger sammen med det du skrev over om at de som klager mest er mer eller mindre sytete av natur. Jeg tviler på at kvinner generelt er mer sutrete enn menn. Derimot velger kvinner i større grad å ergre seg over parforholdet enn det menn gjør. Noe som i seg selv blir et problem. Det er for øvrig interessant hva menn legger vekt på når de skal beskrive sin drømmekvinne - at hun har godt humør og et eget liv. På samme måte vil jeg si menn kan være forferdelige sutrere når det kommer til jobb, penger, skatt og alle slags samfunnsrelaterte problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 29. desember 2008 #43 Del Skrevet 29. desember 2008 Link? Søk på tidsbrukundersøkelsen. Det har vært flere tråder her på forumet også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 29. desember 2008 #44 Del Skrevet 29. desember 2008 Ja, i mange henseende må kvinner bli mer som menn - på samme måte som menn er blitt mer som kvinner. Det er nettopp det jeg kaller mannlig motvekt. At du griper til offerrollen og vrir det til at kvinner skal måtte føye seg etter menn i forholdet, er nøyaktig slik oppførsel som bør utraderes. er menn blitt mer som kvinner? hvordan? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 29. desember 2008 #45 Del Skrevet 29. desember 2008 er menn blitt mer som kvinner? hvordan? Sammenlign f. eks. japanske menns kvinnesyn med norske menns kvinnesyn. Da vil du oppdage hvor mye norske menn har forandret sin oppførsel. Resultatene av 40 års aggressiv kjønnskamp har da ikke gått deg hus forbi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #46 Del Skrevet 29. desember 2008 Søk på tidsbrukundersøkelsen. Det har vært flere tråder her på forumet også. Den er lest. Men jeg finner ikke belegg for påstanden din om at menn samlet sett gjør mer enn kvinner , kan du vise konkret hva du begrunner den med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 29. desember 2008 #47 Del Skrevet 29. desember 2008 Den er lest. Men jeg finner ikke belegg for påstanden din om at menn samlet sett gjør mer enn kvinner , kan du vise konkret hva du begrunner den med? Nei, du har ikke lest den. Da hadde du funnet det ut selv. Her fant jeg en tråd ved bare å skrive tidsbrukundersøkelsen inn i søkefeltet. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=307953 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 29. desember 2008 #48 Del Skrevet 29. desember 2008 Sammenlign f. eks. japanske menns kvinnesyn med norske menns kvinnesyn. Da vil du oppdage hvor mye norske menn har forandret sin oppførsel. Resultatene av 40 års aggressiv kjønnskamp har da ikke gått deg hus forbi? så det å ha fått ett bedre kvinnesyn, er det samme som å ha blitt mindre mann? Menn som er skikkelig mannemenn, har dårlig kvinnesyn? at menn har fått et syn på kvinner som er sunnere en endel andre steder, betyr da langtifra at de har blitt mer kvinner! hvilke mannetrekk har menn sluttet med, og hvilke kvinnetrekk har de byttet dem til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #49 Del Skrevet 29. desember 2008 Nei, du har ikke lest den. Da hadde du funnet det ut selv. Her fant jeg en tråd ved bare å skrive tidsbrukundersøkelsen inn i søkefeltet. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=307953 Det er lite interessant med en link til kvinneguiden når du henviser til tidsbrukundersøkelsen for belegg. Jeg leser ikke gjennom 17 sider. Kom med en relevant link. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2008 #50 Del Skrevet 29. desember 2008 men hun får jo ikke lov til å lufte tankene sine med venninder heller, for da klager hun over mannfolket sitt..... og siden da mange kvinner avreagerer ved å snakke, så vil det jo bli helt feil. Ikke kan hun snakke med mannen sin om ting hun blir frustrert over, fordi hun må velge sine kamper og ikke snakke særlig mye med ham, om det ikke er veldig avgjørende for forholdets overlevelsesmulighet. Og ikke får hun lov til å snakke med venner eller på anonyme nettforum, for da klager hun til venninder om partnere... vi skal vel bare bli menn da..... I denne tråden har du veldig fine innlegg som illustrerer kjernen i mann/kvinne-kommunikasjonsproblem-debatten. Menn burde ta selvkritikk etter å ha lest alle dine innlegg med lupe i denne tråden. At menn ikke kan høre etter og bare være der når kvinner lufter og sier ting for å si det er for meg en gåte. Menn kaller det bare for "syt og mas". Hva er det med ord og setninger som gjør at menn blir slitne? Kan de ikke bare lære seg å støtte og høre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 29. desember 2008 #51 Del Skrevet 29. desember 2008 så det å ha fått ett bedre kvinnesyn, er det samme som å ha blitt mindre mann? Menn som er skikkelig mannemenn, har dårlig kvinnesyn? at menn har fått et syn på kvinner som er sunnere en endel andre steder, betyr da langtifra at de har blitt mer kvinner! hvilke mannetrekk har menn sluttet med, og hvilke kvinnetrekk har de byttet dem til? Sorry, gidder ikke mate deg med teskje. Kvinner og menn i Norge er mer like hverandre enn de var for noen få tiår siden. Hvis du ikke har oppdaget det, bør du komme deg vekk fra pc-en. I arbeidslivet har vi en rekke ordninger for å oppnå reell likestilling. Det er ikke bare kvotering, men også omfattende kvinnerettede tiltak på alle områder og nivåer. At kvinnene har fått være med å bestemme, har ført til en feminisering av arbeidsplassene - stort sett til alles beste. Noe slikt har vi selvfølgelig ikke i hjemmet. Menn får ingen opplæring på den arenaen kvinner har rådet i alle tider. Det gjør at mange menn er for veike til å sette foten ned på hjemmebane og si at slik og slik vil de ha det. Spesielt kvinner som ikke jobber fulltid får et overtak hjemme. Og det utnyttes dessverre. Flere kvinner må ut i 100% jobb. Da først tror jeg de vil klare å se de viktigere tingene i livet enn disse filletingene det sytes over. Faktisk synes jeg det ofte er mer behagelig å omgås kvinner i profesjonell sammenheng enn det er på privaten. Da kan de ikke klage. Menn på sin side må bli mer bevisst på hvordan de vil ha det i privatlivet generelt. Det vil alle tjene på. Ingen liker usikre mennesker. Det er for øvrig en god tråd på samliv om hvordan kvinner protesterer når de overkjøres av syting og anklager i hjemmet. Slikt må menn også lære seg å gjøre. Selv om de vil møte motstand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 29. desember 2008 #52 Del Skrevet 29. desember 2008 Det er lite interessant med en link til kvinneguiden når du henviser til tidsbrukundersøkelsen for belegg. Jeg leser ikke gjennom 17 sider. Kom med en relevant link. Du har jo angivelig lest tidsbruksundersøkelsen så hvis du vil diskutere tidsbruk kan du starte en ny tråd eller fortsett i nevnte tråd. Om det ikke er bra nok forsøk her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 29. desember 2008 #53 Del Skrevet 29. desember 2008 Sorry, gidder ikke mate deg med teskje. Kvinner og menn i Norge er mer like hverandre enn de var for noen få tiår siden. Hvis du ikke har oppdaget det, bør du komme deg vekk fra pc-en. trenger overhode ikke mates. At menn og kvinner har blitt mer likestilt de siste tiårene er selvsagt, at sutrete mannfolk får det til å bety at mannfolk har blitt mer like kvinner, mens kvinner ikke har endret seg i det hele tatt... blir for meg sutring. har du ikke bedre å komme med en dritt, så er du relativt lite interessant å diskutere med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 29. desember 2008 #54 Del Skrevet 29. desember 2008 Flere kvinner må ut i 100% jobb. Da først tror jeg de vil klare å se de viktigere tingene i livet enn disse filletingene det sytes over. Så sytepaver er de som ikke jobber? De jeg kjenner som klager over alt og ingenting jobber absolutt fulltid, jeg tror da virkelig ikke det er DER problemet ligger. Problemet ligger i hver enkelt, en person som hele tiden må klage på noe har det ikke noe godt med seg selv, mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 29. desember 2008 #55 Del Skrevet 29. desember 2008 Så sytepaver er de som ikke jobber? De jeg kjenner som klager over alt og ingenting jobber absolutt fulltid, jeg tror da virkelig ikke det er DER problemet ligger. Problemet ligger i hver enkelt, en person som hele tiden må klage på noe har det ikke noe godt med seg selv, mener jeg. Jeg tror vi er enige i at noen mennesker av natur eller oppvekst er mer sytete enn andre. Men jeg mener at livssituasjonen man er i også spiller en rolle. Jeg sier ikke at lediggang er roten til alt ondt, men jeg tror det gir det onde næring. Det er ikke uten grunn at ferier kan være vanskelig for et par. I profesjonell sammenheng synes jeg ikke det er noen forskjell på kvinner og menn. Om det skulle være noe, vil jeg heller si at menn klager mer. Det er når det kommer til privatlivet at klagingens art er forskjellig mellom kjønnene. Menn fortsetter typisk å klage på jobben mens kvinnene i langt større grad begynner å klage på mellommenneskelige forhold og da spesielt mennene. Og jeg vil si at det er langt lettere å høre på noen klage på jobben enn det er å høre på anklager mot en selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 29. desember 2008 #56 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg tror vi er enige i at noen mennesker av natur eller oppvekst er mer sytete enn andre. Men jeg mener at livssituasjonen man er i også spiller en rolle. Jeg sier ikke at lediggang er roten til alt ondt, men jeg tror det gir det onde næring. Det der tror jeg er svært individuellt. De jeg kjenner som virkelig har noe å klage over, klager ikke. Kanskje de sitter og syns synd på seg selv i stillhet, men de klager aldri. De som ikke har noe å klage over (les: de er friske, har jobber, har hus, mat, blablabla), er de som klager mest. Folk generellt bør lære seg å fokusere på hva som er positivt fremfor å hele tiden trekke frem hva som er negativt. Det gjelder både i forhold til andre mennesker og i forhold til seg selv, og situasjoner generellt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 29. desember 2008 #57 Del Skrevet 29. desember 2008 Folk generellt bør lære seg å fokusere på hva som er positivt fremfor å hele tiden trekke frem hva som er negativt. Jeg tror det er vanskelig etter en viss alder å lære seg å fokusere på det positive. Det er derimot enkelt å fortrenge det negative om man er nødt til å gjøre noe man synes er relativt ålreit, som f.eks å jobbe. Ingen blir fornøyd av å sitte på rumpa eller å bruke masse energi på ting som ikke viser å være viktig. Det er allment akseptert at det ikke nødvendigvis gir lykke å jobbe for å tjene masse penger, slik menn gjerne gjør. Men det gir heller ikke lykke å fikse alle disse filletingene kvinner ofte klager over. Jeg tror kvinner ofte kommer inn i en ond sirkel der de bruker mye energi på ting som viser seg å være ubetydelige og følgelig ikke gir noe energi tilbake. Man trenger et mål, en visjon eller en drøm, ikke en illusjon om at hvis mannen kler seg bedre så blir man lykkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_damen_* Skrevet 29. desember 2008 #58 Del Skrevet 29. desember 2008 Gud, så glad jeg er for å være singel igjen! Så godt det er å slippe å ha en mann i huset hver dag. Hvorfor? Jeg slipper å oppleve den vonde følelsen av å ikke bli hørt og lyttet til. Jeg slipper å vaske klærne hans. Jeg slipper å oppleve at han kaster bort all tid til å se uinteressante program på tv. Jeg slipper den vonde følelsen når han stirrer/sikler på andre damer. Jeg slipper å måtte mase meg i hjel for å få ham til å bidra i husarbeidet. Jeg slipper å høre på rølpete drittprat mellom han og kompisene. Jeg slipper frustrasjon når han feiger ut og går inn i "hulen" sin når noe blir bittelitt ubehagelig for ham. Jeg slipper å miste nattesøvnen av snorking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kyniker Skrevet 30. desember 2008 #59 Del Skrevet 30. desember 2008 Kvinner har fått mindre barrierer og sosiale sperrer mot selvhevdelse, og yrekeskarriere. Biologien har ikke forandret seg. Om en setter opp en hypotese om at kvinnen er flaskehalsen i forhold, og parrer det med kravene kvinner stiller til menn, blant annet at de har en større tendens til å søke mennesker med lik eller høyere status, da forklarer det lavere fødselstall, at en større gruppe menn faller fra og blir tapere, tråder hvor det hevdes at godt utdannede kvinner vanskeligere finner kjærester, etc. Skal kvinner skamme seg? Nei. Big bang bør skamme seg. Jeg bare trekker på skulderene og konstanterer hvordan det er. Dessuten trenger jeg strengt tatt ikke bry meg om menn som er tapere. Hvorfor skal jeg ha solidaritet med enn mann som ikke finner dame, kontra en dame som holdes nede av omgivelsene sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #60 Del Skrevet 30. desember 2008 Hvorfor skal jeg ha solidaritet med enn mann som ikke finner dame, kontra en dame som holdes nede av omgivelsene sine. Ikke at jeg er uenig, men har du postet i feil tråd? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå