Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #1 Skrevet 16. desember 2007 "Men selv om man regner barnepass som husarbeid, sitter kvinner igjen med mer fritid enn mennene, sier Bech-Moen." http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2155503.ece Da har enda en forsker dokumentert at kvinners påstand om at de gjør mere enn mannen er en myte. Nå må dere snart slutte å lyve om dette og erkjenne realiteten at mannen gjør mest og at dere faktisk må skjerpe dere litt og gjøre litt mere innsats.
Gjest Teo Skrevet 16. desember 2007 #2 Skrevet 16. desember 2007 "Men selv om man regner barnepass som husarbeid, sitter kvinner igjen med mer fritid enn mennene, sier Bech-Moen." http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2155503.ece Da har enda en forsker dokumentert at kvinners påstand om at de gjør mere enn mannen er en myte. Nå må dere snart slutte å lyve om dette og erkjenne realiteten at mannen gjør mest og at dere faktisk må skjerpe dere litt og gjøre litt mere innsats. Da må vi heller slutte å snakke om dette og heller fokusere på at kvinner blir undertrykket og oversett.
Kosemose Skrevet 16. desember 2007 #3 Skrevet 16. desember 2007 Vel, det er kanskje å dra litt raske konklusjoner? – Det blir de nok. Kvinner gjør fremdeles desidert mest husarbeid og det er nok en god del småting som kvinner ordner for familien som faller inn under betegnelsen fritid. Barnepass regnes for eksempel ikke som husarbeid, men som fritid i min forskning. Men selv om man regner barnepass som husarbeid, sitter kvinner igjen med mer fritid enn mennene, sier Bech-Moen. Hvis du har lest hele artikkelen står det at kvinner gjør mer husarbeid enn menn. Barnepass er ikke med i regnestykket... Forskjellen bunner jo i at flere kvinner har redusert arbeidstid i forhold til menn. Mitt inntrykk er at veldig mange kvinner jobber redusert nettopp for å ta vare på barn. Som altså ikke er en del av regnestykket. Men at det finnes massevis av eksempler på forhold der kvinnen er lat og der mannen gjør det meste, er jeg ikke i tvil om. Akkurat som det finnes drøssevis av eksempler på forhold der kvinnen er motoren mens mannen såvidt gidder løfte bena så hun får støvsugd rundt ham.
Gjest Juhu Skrevet 16. desember 2007 #4 Skrevet 16. desember 2007 Menn gjør mer i sitt lønnede arbeid og realiserer seg selv, kvinner jobber mindre, gjør mer husarbeid og trenger da mer fritid til å ta seg inn igjen. Husarbeid er kjedelig og høster liten anerkjennelse. Det er mer slitsomt å vaske hus enn å være på jobb.
Kosemose Skrevet 16. desember 2007 #5 Skrevet 16. desember 2007 Menn gjør mer i sitt lønnede arbeid og realiserer seg selv, kvinner jobber mindre, gjør mer husarbeid og trenger da mer fritid til å ta seg inn igjen. Husarbeid er kjedelig og høster liten anerkjennelse. Det er mer slitsomt å vaske hus enn å være på jobb. En annen ting jeg tror, og som heller ikke er nevnt i denne artikkelen, er dette med at mange kvinner nok har "overoppsyn" og "organisatorrollen" i forhold til hus, hjem og barn i veldig mange familier. Dvs det er de som sitter med hovedansvaret, det er de som planlegger, det er de som vet hvor alt er hjemme, og som husker på det meste, osv. Mitt personlige inntrykk er at mange menn er flinke til å "bidra", "hjelpe til" og "utføre". Men at det er kona som sitter med alle trådene...
Donpedro Skrevet 16. desember 2007 #6 Skrevet 16. desember 2007 Men at det er kona som sitter med alle trådene... -kjøpe bursdagsgave -sende julekort -kjøpe nye kjøkkenkluter -merke barnehagetøy -finne frem luciakostyme (på rett dag) ...for å nevne noen ting som er gjennomgangstema hos mange kvinner jeg kjenner.
Donpedro Skrevet 16. desember 2007 #7 Skrevet 16. desember 2007 For øvrig synes jeg ikke det rimer at det skal regnes som "like mye fritid" å passe ungeflokken på 3 en hel lørdag, mens partneren er på jakt. Men forskeren har vel en grunn for å dele inn slik han gjør, uten at det nøvendigvis fremkommer av artikkelen.
Kosemose Skrevet 16. desember 2007 #8 Skrevet 16. desember 2007 -kjøpe bursdagsgave -sende julekort -kjøpe nye kjøkkenkluter -merke barnehagetøy -finne frem luciakostyme (på rett dag) ...for å nevne noen ting som er gjennomgangstema hos mange kvinner jeg kjenner. Ikkesant... Og om det er mannen som faktisk utfører noen av disse oppgavene, så er det vel som oftest kona som holder styr på at "nå må du kjøpe bursdagsgave, nå må du ut og finne Luciakostyme, her er merkepenn - denne haugen må merkes" osv.
Kosemose Skrevet 16. desember 2007 #9 Skrevet 16. desember 2007 For øvrig synes jeg ikke det rimer at det skal regnes som "like mye fritid" å passe ungeflokken på 3 en hel lørdag, mens partneren er på jakt. Men forskeren har vel en grunn for å dele inn slik han gjør, uten at det nøvendigvis fremkommer av artikkelen. Tja, ble kanskje en litt mer spenstig forskningsartikkel når visse parametere ble utelukket? Artikkel i Aftenposten, debatt, "sjokkerende nyhet - ting er ikke som vi trodde de var". Selv ler jeg litt når folk sluker all forskning så rått som det TS gjør (eller later som h*n gjør)
Gjest Juhu Skrevet 16. desember 2007 #10 Skrevet 16. desember 2007 En annen ting jeg tror, og som heller ikke er nevnt i denne artikkelen, er dette med at mange kvinner nok har "overoppsyn" og "organisatorrollen" i forhold til hus, hjem og barn i veldig mange familier. Dvs det er de som sitter med hovedansvaret, det er de som planlegger, det er de som vet hvor alt er hjemme, og som husker på det meste, osv. Mitt personlige inntrykk er at mange menn er flinke til å "bidra", "hjelpe til" og "utføre". Men at det er kona som sitter med alle trådene... Nettopp. Og hva er målt i denne undersøkelsen egentlig? Organisering av heimen feks., er det målt i tid og tatt med?
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #11 Skrevet 16. desember 2007 Vel, det er kanskje å dra litt raske konklusjoner? Hvis du har lest hele artikkelen står det at kvinner gjør mer husarbeid enn menn. Barnepass er ikke med i regnestykket... Forskjellen bunner jo i at flere kvinner har redusert arbeidstid i forhold til menn. Mitt inntrykk er at veldig mange kvinner jobber redusert nettopp for å ta vare på barn. Som altså ikke er en del av regnestykket. Men at det finnes massevis av eksempler på forhold der kvinnen er lat og der mannen gjør det meste, er jeg ikke i tvil om. Akkurat som det finnes drøssevis av eksempler på forhold der kvinnen er motoren mens mannen såvidt gidder løfte bena så hun får støvsugd rundt ham. Du burde lese ditt eget sitat. Han sier: At barnepass ikke er med i hans regnestykke i utgangspunktet Men, hvis man tar med barnepass så har fortsatt kvinnen mere fritid. Det er altså ikke noen måte å vri seg ut av dette på. Sammenlegger man arbeid i yrkelsivet, barnepass og husarbeid så gjør mannen totalt sett mere.
Gjest Mysticgirl Skrevet 16. desember 2007 #12 Skrevet 16. desember 2007 I dont think so! Ikke i min verden iallefall!
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #13 Skrevet 16. desember 2007 Vel, det er kanskje å dra litt raske konklusjoner? Hvis du har lest hele artikkelen står det at kvinner gjør mer husarbeid enn menn. Barnepass er ikke med i regnestykket... Forskjellen bunner jo i at flere kvinner har redusert arbeidstid i forhold til menn. Mitt inntrykk er at veldig mange kvinner jobber redusert nettopp for å ta vare på barn. Som altså ikke er en del av regnestykket. Men kan du ikke lese, da mor? Vi gjentar til glede for alle selvfornektende kvinner: "Men selv om man regner barnepass som husarbeid, sitter kvinner igjen med mer fritid enn mennene, sier Bech-Moen."
Gjest Teo Skrevet 16. desember 2007 #14 Skrevet 16. desember 2007 -kjøpe bursdagsgave -sende julekort -kjøpe nye kjøkkenkluter -merke barnehagetøy -finne frem luciakostyme (på rett dag) ...for å nevne noen ting som er gjennomgangstema hos mange kvinner jeg kjenner. Dette inngår jo i kvinners samlede arbeidsbelastning. Også når dette er innbefattet, jobber mennene mer enn kvinner. Kan det ikke bare aksepteres at det er slik, eller må undersøkelsen trekkes i tvil? Og Kosemose forsøker seg med at den jobben kvinner gjør er så mye mer anstrengende og viktig enn den menn gjør (så som å huske tante Olgas bursdag og vite hvor saksa er gjemt), så derfor er det helt på sin plass at kvinner gjør mindre en menn. Det er helt iorden for meg at menn jobber mer en kvinner, jeg har alltid jobbet mye og mistrives ikke med det. Hadde vi bare sluppet kvinneglammet om at hun må jobbe så mye mer enn alle andre og blir så sliten og utbrent, vel så hadde mye vært gjort.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #15 Skrevet 16. desember 2007 I undersøkelser av tdisbruke som inkluderer arbeid i yrkeslivet, barnepass og husarbeid så har SSB konsekvent funnet at menn gjør litt mer totalt sett. Amerikansk forskning viser det samme mønsteret der.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #16 Skrevet 16. desember 2007 I dont think so! Ikke i min verden iallefall! Jeg har større tillitt til statistisk sentralbyrå enn deg.
kiri Skrevet 16. desember 2007 #17 Skrevet 16. desember 2007 (endret) Jeg er veldig enig i det du sier om "overoppsyn" og "organisatorrollen", Kosemose. En annen ting som koster meg en del energi er det å komme i gang. Når jeg først er i gang er ikke selve jobben så kjedelig likevel. Selv om det totalt sett tar like mye tid i løpet av et år å feks brette klær/vakse klær/ett eller annet kjedelig husarbeid sammenliknet med feks å male huset, så har man lagt ned en del tid/energi i det å komme i gang også. Hvem har vel ikke brukt negativ energi på å tenke på en kjedelig oppgave som må løses? Om denne oppgaven kommer 104 ganger i året eller 1 utgjør da en del forskjell. I alle fall for meg. I tillegg til energien brukt til å holde styr på alle tråene og ha organisatorrollen. Endret 16. desember 2007 av kiri
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #18 Skrevet 16. desember 2007 Det er ganske oppsiktsvekkende at et av de mest sntrale argumentene som trekkes frem i den offentlige debatt for å vise at kvinner diskrimineres rett og slett er løgn. At det samme gjelder hvem som oftest bruker vold mot partneren og mot barna er også oppsiktsvekkende. Dette er helt sentrale temaer i likestillingsdebatten og de er fremstilt totalt løgnaktig i årevis. Det er ikke urimelig å forvente at det samme da gjelder en rekke andre av argumentene som skal vise at kvinner er undertrykt og at mannen er den store synderen.
Kosemose Skrevet 16. desember 2007 #19 Skrevet 16. desember 2007 Du burde lese ditt eget sitat. Han sier: At barnepass ikke er med i hans regnestykke i utgangspunktet Men, hvis man tar med barnepass så har fortsatt kvinnen mere fritid. Det er altså ikke noen måte å vri seg ut av dette på. Sammenlegger man arbeid i yrkelsivet, barnepass og husarbeid så gjør mannen totalt sett mere. Ja jeg ser det. Likevel; forskjellen han regner på er at menn jobber i lønnet arbeid 12 timer mer enn kvinner, mens kvinner bruker 7 timer mer enn menn på det som faller innenfor "husarbeid". Og med det regnestykket sitter mannen igjen med fem timer mer arbeid enn kvinnen. Hva tror du disse kvinnene bruker fritiden sin på? Hva tror du kvinner med små barn som jobber redusert stilling bruker fridagen(e) sine på? Vi kvinner syns jo det er så hysterisk morsomt å f.eks shoppe julegaver på overfylte kjøpesentre, så slike aktiviteter regnes vel med til "fritid" ? :nekter å gi meg:
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #20 Skrevet 16. desember 2007 Jeg er veldig enig i det siste innlegget ditt, Kosemose. En annen ting som koster meg en del energi er det å komme i gang. Når jeg først er i gang er ikke selve jobben så kjedelig likevel. Selv om det totalt sett tar like mye tid i løpet av et år å feks brette klær/vakse klær/ett eller annet kjedelig husarbeid sammenliknet med feks å male huset, så har man lagt ned en del tid/energi i det å komme i gang også. Hvem har vel ikke brukt negativ energi på å tenke på en kjedelig oppgave som må løses? Om denne oppgaven kommer 104 ganger i året eller 1 utgjør da en del forskjell. I alle fall for meg. I tillegg til energien brukt til å holde styr på alle tråene og ha organisatorrollen. Organisatorrollen gir STOR makt. Det er en frukt av den byrden at man bestemmer hvordan ting er
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå