Gå til innhold

Svimmel etter løping på tredemølle


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Når jeg har løpt på tredemølle og går av tredemøllen blir jeg skikkelig svimmel. Alt går rundt og jeg klarer ikke fokusere skikkelig. Dette går som regel fort over (etter 2-3 min), men hvis jeg løper lenge (1 time) så varer svimmelheten 5-10 min. Er det noen som har opplevd dette, eller som vet hva det skyldes? Det er jo veldig ubehagelig. Det må nevnes at dette skjer uansett hvor hardt jeg trener, og det skjer aldri når jeg løper ute eller trener ellers. Og jeg trener en del, så jeg tror ikke det skyldes dårlig form eller at jeg presser kroppen for hardt. Jeg spiser tilstrekkelig 1-2 timer før trening og drikker nok vann, så jeg tror heller ikke det skyldes det. Er veldig takknemlig for innspill her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplever det samme.

Sikkert fordi kroppen tror den beveger seg fremover også blir det på en måte et synsbedrag når man stopper å løpe. Jeg føler liksom at alt rundt meg beveger seg som om jeg løper fremover å ordentlig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også litt småsvimmel, men det hjelper hvis jeg bruker noen minutter på slutten til å gå sakte før jeg stopper båndet helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg går det greit så lenge jeg er på tredemøllen, det verste er å gå av og ned på gulvet. Kan bli skikkelig "sjøsyk" innemellom ( blir faktisk aldri syk PÅ sjøen, uansett hvor mye det ruller, men på tredemølla? Og i vannseng? Jepp....).

Men det går raskt over, varer ikke lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg opplever også dette på tredemølle, er eneste stedet jeg opplever det. Og som nevnt over, blir det ikke like ille om jeg bare stopper og blir stående litt oppå tredemølla, det er når jeg avslutter og går NED av tredemølla at det blir ille. Jeg har blitt skikkelig redd for å gå rett i bakken jeg, er så ille at jeg må holde meg fast i noe første par minuttene etter at jeg har gått av, om jeg ikke tenker meg om og blir stående litt oppå tredemølla før jeg går ned.

skikkelig merkelig, aldri funnet ut hva det kommer av. Det føles mer som en type reisesyke en som dårlig trent ihvertfall, da jeg trener ganske så mye.

men litt som når man har vært på tog eller båt lenge, og det føles som om alt fortsetter å bevege seg når man går av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yes, og jeg løser det med å trene meg godt ned før jeg beveger meg av noe som helst.

bruker iallefall 5 min på nedkjøring og gange. på slutten går jeg skikkelig sakte for å¨sjekke formen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tilbakemeldinger. Litt betryggende å høre at det ikke er bare meg som har det slik. Jeg pleier faktisk å gå ca 5 min mot slutten av treningsøkten (først fort, deretter saktere), for å få ned pulsen før jeg går av tredemøllen, uten at det hjelper mot svimmelheten. Men jeg kan sikkert bli flinkere til å gå enda litt lenger i sakte tempo før jeg går av, det hjelper forhåpentligvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må faktisk stå helt stille oppe på tredemølla før jeg går ned, dersom det skal hjelpe noe. Om jeg går på den eller på noen som helst måte lar den bevege seg, så blir jeg akkurat like svimmel og vekk når jeg går av, så jeg må altså stå stille og la kroppen stoppe helt opp før jeg går ned, ellers må jeg holde meg fast i noe og la meg summe meg når jeg kommer av. (ser sikkert litt merkelig ut, når jeg står der helt stille litt før jeg går av... men pytt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde også dette i starten, altså at jeg ble svimmel da jeg gikk av mølla. Nå er det ikke så ille lenger. Men det som fungerte for meg var å gå i noen min, og så stå på sidene og fokusere blikket på ting rundt meg i rommet (veggen, feks) og vente til båndet hadde stoppet. Da fikk jeg tatt meg igjen litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ann-Karin

Å, så godt å se at dette også er noe andre opplever... måtte bare søke på nettet om dette, for jeg har lyst til å bruke tredemølle jeg også, men makter ikke bli så uvel hver gang. Trodde kanskje det var meg som var rar....Noen som faktisk har opplevd at det går helt over? Vet det bare står på noen minutter men ubehaget er så stort at jeg ikke klarer å fortsette hvis jeg ikke kan forvente noen bedring. Har til og med vurdert å ta reisesyketabletter før trening :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...