Gå til innhold

Et eller Ett godt nyttår?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 2 år senere...
Gjest Eurodice

Jeg ble plutselig i tvil.

Skrives det Et eller Ett godt nyttår?

(med en eller to T'er)

Det spørs hva du mener å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laksen

Utrykket heter "et godt nytt år" ("nyttår" i ett ord betegner vel heller perioden vi er inne i nå - hele året generelt blir to ord).

Hvis du ønsker at vedkommende kun skal ha ett godt nytt år, men ikke to eller flere, sier du "ett godt nytt år". Hvis du bare ønsker at året skal bli bra, sier du "et godt nytt år".

Som Kitten sier, er "ett" et tallord. Det vil si at hver gang du skriver "ett" presiserer du at du kun mener "ett" av noe, ikke fler. Så i setningen "jeg skal kjøpe meg ett nytt hus" er det det faktum at du kun skal kjøpe ett hus og ikke flere som er budskapet og som poengteres. I setningen "jeg skal kjøpe meg et nytt hus" er det det faktum at du skal kjøpe nytt hus som er budskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Laksen

Siden det er mange som sliter med forskjellen mellom et/ett rent generelt, så vil jeg bare føye til at det som regel nesten alltid er riktig med "et", som er den ubestemte artikkelen. Når du er i tvil, skriv "et", det blir som regel rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Utrykket heter "et godt nytt år" ("nyttår" i ett ord betegner vel heller perioden vi er inne i nå - hele året generelt blir to ord).

Hvis du ønsker at vedkommende kun skal ha ett godt nytt år, men ikke to eller flere, sier du "ett godt nytt år". Hvis du bare ønsker at året skal bli bra, sier du "et godt nytt år".

Som Kitten sier, er "ett" et tallord. Det vil si at hver gang du skriver "ett" presiserer du at du kun mener "ett" av noe, ikke fler. Så i setningen "jeg skal kjøpe meg ett nytt hus" er det det faktum at du kun skal kjøpe ett hus og ikke flere som er budskapet og som poengteres. I setningen "jeg skal kjøpe meg et nytt hus" er det det faktum at du skal kjøpe nytt hus som er budskapet.

Meget bra forklart. Jeg ble avbrutt da jeg holdt på å skrive mitt innlegg, så jeg rakk aldri å få skrevet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Ettt, hvis du vil skrive riktig!

Dette er riktig bare hvis du ønsker at personen skal ha ett eneste godt år, mens resten av livet skal bli en pine. De fleste mener neppe noe slikt med nyttårsønskene sine ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...