Gå til innhold

jehovas vitner


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Har en venn som er JV... Han fikk i barneårene ikke lov til å være med på bursdager osv... Han sier selv at han ikke vil være medlem der, men at han føler at det er en plikt i forhold til moren.. :-? Mitt inntrykk er at denne sekten er nokså "syk".. :-?

Å kalle noe "sykt" er vel å ta litt i. Hvor mye kan du om dem? har du prøvd å sette deg inn i det de tror på? Er en "syk" for at en ikke tror det alle andre tror?

Hva noen velger må være opp til dem selv, om han føler det som en plikt å være med på grunn av moren, er han ikke voksen nok til å ta egne beslutninger og behøver kanskje noen flere år på rompen før han kan ta egne valg.

ja de praktiserer ikke jul, bursdager ol, men hvorfor skal alle det? Tenk om vi skulle finne noe i alle religioner å kritisere, da hadde vi ikke ahtt annet å gjøre på. hadde jeg vært kristen hadde mine barn følgt meg til kirken, de hadde også blitt opplært i det jeg trodde på, og slik tror jeg det er med alle foreldre, men er det rart det er fordommer blant barn når det finnes så mange voksne som ahr slike fordommer?

Hva en velger å praktisere er opp til hver og en og vi mennesker må lære oss å være mere tolerange med mennesker vi ikke vet så veldig mye om. Omd e er annerledes enn oss, ja så da? Alle har lov til å tro det de vil.

Det er ingen her inne som hadde fått meg til å tro at de ikke lærer barna sine opp i den troen de har enten de tror på Gud eller ikke. Det samme gjelder for barna av jehovas vitner også, foreldrene lærer dem om sin tro, og så får de selv velge når de blir voksne. Selvfølgelig finnes det ekstrimister også der, men det gjør det over alt, til og med på de som ikke tror på Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Candyfloss

Å kalle noe "sykt" er vel å ta litt i. Hvor mye kan du om dem? har du prøvd å sette deg inn i det de tror på? Er en "syk" for at en ikke tror det alle andre tror?

Det jeg syntes var litt sykt, var bare at det virker som de på en måte "tvinger" troen videre til barna sine.. Synes ikke dette virker riktig i det hele tatt. Sekten er nok ikke syk med hensyn til andre religioner, det jeg syntes var sykt er hvis man "påtvinger" barna sine den samme troen. Jeg vet at kanskje dette var et spesielt tilfelle med vennen min, og at det ikke er sånn med alle... Men som sagt, har nok fått et feil inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Mysepusen: du skrev at de er i mot tobakk' date=' for det med livets gave. Men det jo mya vi mennesker gjør som ødelegger oss, så hva var det egentlig med vanlig røyk? Bare lurer, synes da alkohol, som kan få deg til å gjøre dumme ting er likt da.[/quote']

Jo, jo - men jeg skrev også at de er imot fyll! Jesus drakk vin, men jeg tviler på at det var grøftefyll han holdt på med ;)

De er selvfølgelig også i mot narkotika og alt annet som er direkte skadelig. Et glass vin til maten har ingen vondt av, med mindre mann er alkoholiker... see?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Mysepusen: du skrev at de er i mot tobakk' date=' for det med livets gave. Men det jo mya vi mennesker gjør som ødelegger oss, så hva var det egentlig med vanlig røyk? Bare lurer, synes da alkohol, som kan få deg til å gjøre dumme ting er likt da.[/quote']

Jo, jo - men jeg skrev også at de er imot fyll! Jesus drakk vin, men jeg tviler på at det var grøftefyll han holdt på med ;)

De er selvfølgelig også i mot narkotika og alt annet som er direkte skadelig. Et glass vin til maten har ingen vondt av, med mindre mann er alkoholiker... see?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

en ting til: DE sier at de ikke skal ha blodoverføringer, jeg leste også at de ikke skal få blod inn i kroppen, betyr det da at de heller ikke kan spise kjøtt?

Og dere som har kjent jehovas vitner, vet dere om de kan være russ på lik linje med andre tredje klassinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

De kan heller ikke ha politiske meninger!!

Hadde en jente i klassen, hun måtte gå ut i samfunnslæretimene....

De kan ikke stemme heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en venninne som er blitt det. Vet ikke så mye, hun drikker par glass vin i ny og ne. Hun har vært gift før, men det var vel før hun ble JV.

Tror de er ganske anti-materialistiske - eller tar jeg feil? Dvs. de samler ikke på "gods og gull" - og det er jo en fin ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting til: DE sier at de ikke skal ha blodoverføringer, jeg leste også at de ikke skal få blod inn i kroppen, betyr det da at de heller ikke kan spise kjøtt?  

De kan spise kjøtt, men det må være tappet for blod. Kjøtt der dyret er kvalt, som for eksempel ved snarefangst eller feller er ikke bra. Slike dyr er det vanskelig å tappe blodet av på riktig måte.

Dyr som er slaktet på slakteri er ok. Dyr som er skutt under jakt også, dersom jegeren tapper dyret for blod som han skal.

Blodprodukter er ikke tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de er ganske anti-materialistiske - eller tar jeg feil? Dvs. de samler ikke på "gods og gull" - og det er jo en fin ting.

Det må i så fall være i teorien...

Våre JV venner er temmelig opptatt av fasade, både mht. klær, hus og bil.

På lik linje med de fleste andre av oss... :wink: Men som tidligere sagt: Kjempehyggelige folk!!!

Han sier selv at han ikke vil være medlem der, men at han føler at det er en plikt i forhold til moren..

Det er iblant mye enklere for JV å bli stående i menigheten noe passive, enn det vil være å melde seg ut. De vil da bli betraktet som "døde" omtrent, og miste kontakten med både venner og familie. Det vil si de fleste som de faktisk har "lov" å ha sosial omgang med. Det er ikke spesielt populært at de har venner utenfor menigheten. Jeg vet om jehovas vitner som gjør omtrent som de vil; de lever sitt eget liv, går på et minimum av møter og holder fasaden bare så mye som nødvendig for ikke å bli utstøtt.

Dette betyr ikke at de nødvendigvis "er i mot" troen, men at de er like passive i forhold til den som mange som f.eks. står i statskirken også er. Man kan også sammenligne med praktiserende og ikke-praktiserende muslimer. Det har også en del med oppdragelse, tradisjoner og familiebånd å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
De kan heller ikke ha politiske meninger!!

Hadde en jente i klassen, hun måtte gå ut i samfunnslæretimene....

De kan ikke stemme heller!

Dette har en ikke lov til i skolen i dag, for det eneste de har lov til å bli fritatt for er direkte messing om andre religioner enn deres egne, som for eksempel når en skal be ol, men å bli fritatt for samfunnslære timene har jeg aldri hørt om, og jeg har en venninne som er jehovas vitne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Jehovas vitner i familien min.

Jeg vet ikke så mye om det utover det jeg vet via dem, men jeg er en ganske nysgjerrig person og graver etter informasjon der jeg støter på noe interessant.

Jehovas vitner røyker ikke men kan nyte alkohol. Det gjorde Jesus også.

De kan ikke gifte seg med noen utenfor menigheten og hvis de melder seg ut blir de "utstøtt"

(min svoger har meldt seg ut men har ypperlig kontakt med resten av sin familie)

De har ikke sex før ekteskapet og gifter segfølgelig fortere enn oss andre... men til gjengjeld fins det få skilsmisser.....

Og ingen samboere tolereres...

De feirer ikke bursdag og jul fordi det er en hedensk skikk,

men de feirer fex bryllupsdager.

De har møter omtrent to ganger i uka, de har samlinger for mange kretser og de har sommerstevner osv.

De har som mål å fortelle omverdnen om jordas undergang slik at flest mulig kan " omvendes" og få bli med når det nye paradiset oppstår.

Personer som dør ligger "og sover" og blir vekket når paradiset oppstår.

De tror ikke på skjebnen, de tror at alle er ansvarlige for egne handlinger.

Jeg har som sagt flere i min familie som er Jehovas vitner,

(disse kjenner ikke hverandre)

og spør til stadighet dersom det er noe jeg synes skurrer. Jeg har aldri opplevd noen form for misjonering,

bare en grei toleranse for meg og mine livsvalg.

Hun ene var faktisk med meg på min herjeshoppingtur til Købenahvn, med høy champagneføring og massevis av restaurantbesøk overalt, så det der med blodmat som stod over her vet jeg ikke helt om jeg kjøper....

Men gjett om jeg skal spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det der med blodmat som stod over her vet jeg ikke helt om jeg kjøper....

Bare sjekk det ja.

Selv om det er slik er det jo ikke sikkert alle tar det like nøye. Men forbudet mot blodprodukter står fast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk det er tilfelle som Hege sier. Jehovas vitner er kjempenøye mht. alt som har med blod å gjøre, både medisinsk og i mat.

Vår kamerat ble en gang spurt om han ville ha nektet sykehuset å gi hans kone blodoverføring hvis hun f.eks. ble rammet av en alvorlig bilulykke. Han ville ha nektet henne dette, for å gi henne blod fra et annet menneske ville ha vært å betrakte som en voldtekt eller til og med enda verre.

Det er noe som har med renhet å gjøre, og etter hva jeg har forstått, mister et vitne muligheten for å komme inn i "riket" hvis de bryter dette forbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hege: kan jeg spørre hvorfor du ikke lenger er en del av menigheten?

Siden de døde ligger og sover, og venter på oss. Har JV en bestemt tid når vi kommer til paradis på jorden? Og hva med de etter oss, eller kommer det ingen etter oss. Skal vi da leve på jorden som da blir evig paradis? Kan man få nye familier her, eller lever man sik man levde?

Dette synes jeg er forvirrende.

Og hva hvis et vitne røyker, betyr det at vedkommende ikke tar troen seriøst, og er dette en god nok grunn til å bli utstøtt?

Bare lurer jeg.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

På barneskolen hadde jeg hele fire vitner i klassen. Hvor strengt de (les familiene deres) prakiserte troen varierete veldig fra person til person. Ingen av dem feiret egne bursdager eller jul og de deltok ikke i kristendomsundervisningen (hvorfor ikke, når de er kristne?). Utover dette var tre av dem med på det meste av sosiale arrangementer i skolens regi, en av dem fikk også være med i bursdagsselskapene hos oss andre. En annen av dem fikk ikke være med på noe; klassefester (både med og uten foreldre), kinoturer, leirskoler osv. Vedkommendes famile var/er i tillegg nøysomme når det gjelder materielle goder, de har f eks ikke tv og pyntegjenstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hege: kan jeg spørre hvorfor du ikke lenger er en del av menigheten?

La oss si at jeg foretrekker å tenke selv. For mange ville bestemme hvordan jeg skulle leve mitt liv.

Bortsett fra det har jeg ikke noe negativt å si om Jehovas Vitner.

Siden jeg ikke er et Jehovas Vitne nå ønsker jeg heller ikke å gå noe nærmere inn på hva de lærer, ut over det lille jeg allerede har sagt.

En del andre i denne tråden vet tydeligvis ganske mye, resten får du best vite om du kontakter Jehovas Vitner selv. :)

Det er nesten 15 år siden jeg sluttet, og har ikke hatt kontakt med dem siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...