Gå til innhold

Hva er Julen


Gjest En_Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest En_Gjest

Spurte litt rundt i det siste av nysgjerrighet, og er faktisk ikke mange som faktisk vet hvorfor man feirer jul, så litt nysgjerrig på hva folk svarer her. Så en utfordring til dere, uten å sjekke wikipedia o.l. Kan du fortelle hvorfor man egentlig feirer jul? Hvorfor man har juletre? Hvor stammer julenissen fra? Hvorfor gir man gaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg personlig feirer jul fordi det er en koselig måte å tilbringe tid med familien på, spise godt og spille brettspill. Og så elsker jeg å pynte juletre! :strix:

*hehe* teit svar dette her, men julen er akkurat det for meg, uavhengig om jesus ble født eller om det var en vinterfest før jesus engang var påtenkt (noe jeg leste her inne et sted), som forresten ble født i juni en eller gang, et par år etter år 0. (Eller var det før? :huh: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes selvfølgelig flere svar på dette og ikke bare et som er riktig.

Mennske har alltid feiret at sola har "snudd" om sommeren og vinteren og når dag og natt er like lang (vårjevndøgn og høstjevndøgn"). Vikingene gjorde også det og hadde sitt "vinterblot" som var tilegnet de norøne gudene. Når den kristne kirke kom så ville man ha slutt på vinterblotet samtidig som så behovet for å feire sola som snudde. Siden sola som snudde betydde en kommende vår med nytt liv fant man at Jesu fødsel passet bra. Hvorfor man valgte å legge det noen dager etter vintersolhverv vet jeg ikke. Muligens for å markere at det ikke var det samme som vinterblotet.

Jule treet kommer fra Tyskland og er av forholdsvis ny opprinnelse. Gavene har vi fra Romerene.

I dag er jula først og fremst en familie og gavefest. Den har stor betydning for handelsstanden og enkelte typer butikker som f.eks. gullsmeder har en vesentlig del av inntekten sin i desember. Noen prøver å fokusere på kjærlighet og medmenneskelighet også for andre utenfor Norge. I kirkene er det tradisjon for at kollekten på juleaften går til Kirkens Nødhjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man feirer jo jul fordi jesus oppfant hjulet, lizzzzm!

(Har vel hørt reklamen på radio? :fnise:)

Endret av Kakee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig ble jula feiret fordi sola snur. Kristendommen prøvde lenge å forby feiringen. Men da det misslyktes valgte de i stedet å legge Jesu fødsel til denne tiden av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man feirer jo jul fordi jesus oppfant hjulet, lizzzzm!

(Har vel hørt reklamen på radio? :fnise:)

Ja, har hørt den :ler:

Men det er jo ikke så stort da! Hurra, jeg fant opp en runding likzom!

Mye større å finne opp romben f.eks.

Kanskje det er derfor det heter romjul, rombehjul!!

Åh, du er så smart, Prebers! Hadde du levd da, hadde du sikkert funnet opp julet. Da.. på 1800-tallet...

:ler:

Sorry, ble litt avsporing..

Jeg feirer vel egentlig jul pga. "det bare er sånn". Vet jo at det er pga. jesus ble født osv. Men tenker ikke så veldig mye på akkurat det for å være ærlig.

Jul forbinder jeg med familie, god mat, kos og varme, og gaver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, har hørt den :ler:

Men det er jo ikke så stort da! Hurra, jeg fant opp en runding likzom!

Mye større å finne opp romben f.eks.

Kanskje det er derfor det heter romjul, rombehjul!!

Åh, du er så smart, Prebers! Hadde du levd da, hadde du sikkert funnet opp julet. Da.. på 1800-tallet...

Ja, den er jo dritbra :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...