Gå til innhold

Uventede julegaver, hva gjør du?


Gjest Revenka

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått to julegaver i posten i dag som jeg ikke regnet med å få. Jeg har ikke kjøpt noe til dem. Skal jeg kjøpe noe som jeg kan sende på mandag selv om det er litt "avslørende", eller lar jeg være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg fikk også julegave fra eine jenta i kollektivet.. Hun sa det ikke var noe stort og hun reiste hjem før jeg fikk gitt henne noe..!

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vurderer å se hva jeg fikk fra henne og kjøpe noe i samme prisklasse og gi etter jul. huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier takk takk, og så lar jeg det være med det. Kjøper ikke noe ekstra likevel, om det da ikke er noen jeg faktisk har glemt av og faktisk burde ha kjøpt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike gaver er utrolig irriterende, så hver jul kjøper/lager vi alltid å ha noe på lur,

Det kan være noe sjokolade, hjemmelagede drops eller hjemmestrikkede tøffler.. :) det kommer ALLTID noen sent på lille julaften men en gave..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lillemy_*

Jeg har også opplevd det. Skikkelig flaut å ikke ha noe å gi tilbake :sukk:

MEN: i år har jeg gardert meg, har kjøpt inn to forskjellige ekstra julegaver, en eske med konfekt og en vinflaske. Blir det ingen overraskelser spiser/drikker jeg det selv! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke stresset med å gi noe tilbake. Hvis det er en person som gir deg noe som du ikke hadde ventet å få noe fra, er det 99% sikkert fordi personen LIKER å gi bort gaver, ikke at h*n gjør det for å få noe tilbake. Passe på å takke litt ekstra, evt takkekort eller noe - konkuransen i jula er ukos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ufattelig irriterende når noen kommer lillejulaften eller på julaften med gave .

Jeg er redd jeg ikke har noen plan for slikt på lager, men å kjøpe ei eske konfekt eller to og ha på lur var ingen dum idë!'

Jeg er lei og sliten av alt mas og styr før jul... Mye stress på jobb, og i tillegg skal man bake, handle til jul, kjøpe julegaver og vaske............ Jeg jobber på kontor og har fri i helgene (og dessuten i 2 uker fra skoleslutt til skolestart) og kan bare forestille meg hvor slitsomt det er for de som jobber i butikker som har både nattåpent og søndagsåpent ... og ikke minst åpent både før og etter julaften..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par vinflasker stående til slikt bruk, og om det ikke kommer noen drikker jeg de selv ;)

I fjor kom det en kompis på døra lille julaften. Vi hadde ikke hatt kontakt hele året, og jeg sa fra at vi skulle droppe julegavene. Allikevel kom han på døra med gave, sa den var til babyen (jeg var gravid da). Jeg takket og tok imot.

Tror ikke han kommer med noe i år, jeg har ikke sett ham siden lille julaften i fjor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg og. Jeg har vært ferdig med julegaver i 1 uke nå. Håper jeg ikke har glemt noen eller at det dukker opp noen uventede gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurora Borealis

Før pleide jeg å ha en nøytral julegave (som kan passe til begge kjønn og alle aldersgrupper) liggende ferdig innpakket og med merkelapp på i tilfelle noen kom med en overraskende gave tett opp mot jul. Så var det bare å snike seg inn på stua, skrive ned navn på merkelappen og komme ut for å levere pakken som om den har ligget lenge å ventet på akkurat den som står i døra for å avlevere sin gave. Det pleide å være ei eske konfekt eller noe sånt. Nå har jeg droppet den "tradisjonen". Hvis noen kommer med uventede gaver får det bare være. Selv regner jeg ikke med å få noe tilbake om jeg gir (utenom fra mine aller nærmeste), det er gleden ved å gi som er størst. Så jeg tenker at andre sikkert ikke synes det er så viktig å få noe i retur heller. Og om de synes det er viktig så burde de i hvertfall være lure nok til å komme med gaven tidligere i desember sånn at jeg kunne fått tid til å ordne noe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det er skikkelig irriternde! har skjedd med meg og, så i går bar det avgårde på kjøpesenteret som er kaos og fullt av folk. Får jo dårlig samvittighet når man ikke gir noe tilbake! så fra nå av skal jeg ha noe liggendes på lur i tilfelle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen som jeg ikke til vanlig utveksler gaver med kommer med gave så får det bare være. Jeg orker ikke løpe ut etter nødpresang i siste liten. Regner med de gir gaven fordi de av en eller annen grunn vil, og ikke fordi de må ha noe tilbake.

(Men jeg noterer meg selvsagt at vedkommende skal vurderes med tanke på å bli lagt inn i neste års julegaveliste.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Infralove

Eg føler meg heller ikkje så lur når eg ikkje har kjøpt noko til vedkommande. Eller når eg får ei dyrare gåve enn forventa.

Eg trur eg må bli klarare på prisklasse til neste år, fekk meg eit par overraskingar i år. Dvs, eg veit jo ikkje kva som er inni pakken, men personane gir uttrykk for at dei har brukt meir pengar i år enn i fjor. Det har ikkje eg ...

Har berre opplevd å få ei uventa gåve 1 gang før. Då reiste eg på butikken og kjøpte. Men man burde jo vere i stand til å ta imot ei gåve, utan å måtte gi noko tilbake. Samstundes som man burde vere i stand til å gi noko, utan å forvente noko tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette året har jeg kjøpt inn masse vin og esker til og ha dem i om jeg skulle få uventede julegaver levert på døra sent lillejulaften.

Drikker dem gledelig selv om ingen kommer med gave, og kan også ta dem med meg å gi til verten på familiemiddager i romjulen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bare innom

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være irriterende å få en gave! Gaver er noe man gir fordi man har lyst, ikke fordi man forventer å få noe tilbake.

Så jeg ville bare takket pent, og vært glad for at noen tenkte på meg, og satte så stor pris på meg at de tilogmed ville gi meg en gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Infralove

Når man blir irritert er det sjølvsagt fordi at vedkommande setter ein i ein "dårlig setting". Altså gåvegivaren gir mottakaren dårleg samvit eller liknande. Det er nok heller det man blir irritert på, ikkje det at der er nokon som bryr seg og som vil gi gåve.

Endret av Infralove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være irriterende å få en gave! Gaver er noe man gir fordi man har lyst, ikke fordi man forventer å få noe tilbake.

Så jeg ville bare takket pent, og vært glad for at noen tenkte på meg, og satte så stor pris på meg at de tilogmed ville gi meg en gave.

Enig med deg. Det er ikke slik at giveren prøver å gi mottakeren dårlig samvittighet. Jeg ville syntes at det var hyggelig at noen tenkte på meg, uansett når jeg fikk den. De aller fleste forventer vel ikke noe tilbake når de gir en gave så sent.

Kanskje det faktisk er derfor de gir gaven så sent - for å unngå at mottakeren stresser rundt for å finne gave som kan gis tilbake. Altså at det ikke er meningen at man skal få noe igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at om man gir for å få, så bør man gi personen en sjanse til å skaffe noe tilbake. Har man ikke fått noe selv før siste dagene før julaften så er det jo liten sjanse for at man får noe heller, så da burde man jo skjønne at om man da gir noe, så har ikke mottakeren tenkt å gi deg noe tilbake.

Jeg holder meg til mine nærmeste og brukte vel utrolige 300 kr iår + den helvetes portoen som ble på over 300 kr for å sende dem gavene. Så for meg ville det vært temmelig upassende å komme med noe gave nå, når jeg ikke har satt opp noe ekstra i budsjettet. Og venner vet jo at jeg ikke er den rikeste, så de fleste ville vel uansett "avtalt" litt før jul, om jeg var villig til å dele gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det plutselig dukker opp gaver fra folk jeg ikke har fått fra før, så tenker jeg at de har ansvaret for dette selv. Jeg løper med andre ord ikke ut og panikkhandler julegave til dem. Må gå ut ifra at de rett og slett ønsket å gi meg en gave og ikke forventet å få en tilbake.

Men jeg pleier ikke å dukke uventet opp med julegaver til folk selv, fordi jeg vet jo at det kan legge press på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...