Gå til innhold

For meg handler ikke julen lenger om bare pakker.


roadkiller

Anbefalte innlegg

Nå er det endelig snart JUL. Jeg har gledet meg i laang tid, og det er nå, kun 4 dager igjen:-)..

Jeg har tenkt mye på hva som er julas kvaliteter. Før handlet det meste om pakkene, jeg fikk ikke sove natt til den 24. fordi jeg bestandig var nyskjerrig på hva jeg kom til å få, om jeg ble fornøyd o.s.v.

Nå er det helt annerledes. Jeg ser fram til julen for å være sammen med familien og vennene mine. Jeg ser fram til å sitte sammen å spille brettspill, ha julequiz og drikke gløgg.

Så klart er jeg spent på alle julegavene som ligger under treet på julaftenmorgenen, men det er ikke dette som er den delen av jula jeg nå setter mest pris på.

Det hadde ikke vært noen jul, hvis man hadde vært alene å pakket opp pakkene. Det som er det fine er at alle er samlet i stua, en og en pakke blir framtatt og åpnet med alles oppmerksomhet.

Det er greitnok for oss som har en familie, en stor flokk som samles, men tenk på de som sitter alene, som er glemt.

Julen handler om å være sammen, ta vare på de man er glade i, samtidig som vi tar vare på de som ikke har noen å dele julen med.

Jeg håper alle tenker over dette, samtidig som jeg tror det er mange som gjør det:-)

GOD JUL ALLE SAMMEN, håper dere får en hyggelig høytid med deres nærmeste:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes vi skal huske på de som HAR noen å feire jul med, men som ikke trives der. Jeg har selv valgt å ikke feire med noen, fordi det blir mas, krangel og tull uansett hvor jeg velger å være. Så da sa jeg bare til alle at jeg var et annet sted, og satt hjemme i stedet.

Altfor mange som har som "juletradisjon" å krangle også. Mine foreldrene var ekstremt flinke med å starte krangler rundt bursdager, jul, påskedager (altså at man jeg måtte være hjemme hele dagen og høre på og føle på den dårlige stemningen, pga det ikke var skole å gå på og alle venner var bortreist osv).

Skremmende hvor lite enkelte foreldre tenker. Når man vet at barna gelder seg og har hundre forvetninger, så ødelegger man utrolig mye med å lage sånn bråk for ingenting. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vi skal huske på de som HAR noen å feire jul med, men som ikke trives der. Jeg har selv valgt å ikke feire med noen, fordi det blir mas, krangel og tull uansett hvor jeg velger å være. Så da sa jeg bare til alle at jeg var et annet sted, og satt hjemme i stedet.

Altfor mange som har som "juletradisjon" å krangle også. Mine foreldrene var ekstremt flinke med å starte krangler rundt bursdager, jul, påskedager (altså at man jeg måtte være hjemme hele dagen og høre på og føle på den dårlige stemningen, pga det ikke var skole å gå på og alle venner var bortreist osv).

Skremmende hvor lite enkelte foreldre tenker. Når man vet at barna gelder seg og har hundre forvetninger, så ødelegger man utrolig mye med å lage sånn bråk for ingenting. Dessverre.

Jeg er faktisk veldig enig med deg. Foreldrene mine har mang en gang ødelagt julestemningen for alle oss andre. Men, i år skal jeg ikke la de ødelegge, jeg får heller kose meg med de andre som faktisk bidrar til å få en trivelig jul:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange år siden det beste med julen var gavene for min del ;) For meg er det viktigste å ha tid sammen, spise god mat sammen, kose oss sammen. Familien min :)

Jeg er kanskje noen år eldre enn du da... ;) Har egentlig ikke tenkt særlig over gaver jeg. Eller jo, er spent på hva jeg får fra sønnen min :) Han har laget meg noe på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greitnok for oss som har en familie, en stor flokk som samles, men tenk på de som sitter alene, som er glemt.

Julen handler om å være sammen, ta vare på de man er glade i, samtidig som vi tar vare på de som ikke har noen å dele julen med.

Så er det de av oss som velger å feire alene av en eller annen grunn. Selv bor jeg f.eks så langt fra min familie at det er uaktuelt å reise dit. Siden jeg er singel så har jeg heller ikke familie her jeg bor. Ergo: alenejul så det holder.

Pakker er ikke det viktigste for meg heller (får uansett ikke mange). For meg er julen synonymt med ro og fred og mulighet til å hente seg inn igjen mens verden "står stille" litt. Jeg ville faktisk blitt ganske oppgitt dersom noen hadde bestemt seg for å ta vare på meg i jula bare fordi jeg er alene ;) .

Men så lenge man har valgt det selv så er det faktisk ikke ensomt. Jeg har TV og bøker og PC, og får trolig besøk av en langveisfarende venninne som skal besøke familie her i omegnen. Har også hørt rykter om at jeg kommer til å bli invitert på romjulskaffe til en kollega og mannen hennes, så dette tror jeg kommer til å bli en trivelig jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakker er for meg en STOR del av julen, men ikke de jeg får selv. Jeg elsker å handle julegaver, å finne den perfekte gaven som hver person kommer til å elske. Egentlig vil jeg gi bort gaver hele året, men mange blir så pinlig berørt om de får gaver sånn ut av det blå. Så det blir spart til jul og bursdager. Men ja, å sitte sammen med familien og venner og se ansiktet deres lyse opp når de pakker opp gaven fra meg, å se at de blir glad, det er viktig for meg :) (men ikke alt, såklart :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_ellinor_*

Jeg skal også ha alenejul iår. Men skal reise ei uke til sydligere strøk, så det er ikke synd på meg.

Kabalen gikk ikke opp, rett og slett. Mine foreldre er døde, min eneste bror bor for langt unna og mine barn er voksne og skal feire med sine svigers.

Noen ganger syns jeg at jula kun favoriserer de som har en stor, hyggelig familie, stort hus og god plass. Vet at ikke alt er like rosenrødt hos alle, men de fleste har da noen å være sammen med.

Selv prøver jeg å gjøre det beste ut av det, men vet at jeg kommer til å savne mine barn og det lille barnebarnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med TS. Det viktigste med jula er ikke lenger pakker men det å kose seg med familie og venner, spille spill, ha fri (selv om jeg jo jobber litt i år), spise god mat og drikke gløgg og bare slappe av og gjøre ting man har lyst til. Også er jeg veldig glad i all pynten, og lysene. Det er det som gjør jul til jul og ikke en helt vanlig dag. Pakker er jo fortsatt en del av julen (både det og gi og få), men ikke lenger på samme måte som da jeg var barn.

Det er så mange som synes jula bare er stress. Men jula er det man gjør den til selv. For min del bynte jeg forbredelsene allerede tidlig i November og slipper dermed å stresse rundt nå for å kjøpe gaver og vaske og ordne. Deilig:D

For min del ville det ikke blitt jul om jeg var alene. Det ville blitt trist. Men jeg har forståelse for at andre kan trives med å være alene i jula:)

Endret av IrmaAdele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange år siden det beste med julen var gavene for min del ;) For meg er det viktigste å ha tid sammen, spise god mat sammen, kose oss sammen. Familien min :)

Jeg er kanskje noen år eldre enn du da... ;) Har egentlig ikke tenkt særlig over gaver jeg. Eller jo, er spent på hva jeg får fra sønnen min :) Han har laget meg noe på skolen.

Hehe, ja det kan hende du er eldre, jeg er 17 år:-) Og jeg tror det er mange i min alder som synes det er pakkene som er hele julen.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det de av oss som velger å feire alene av en eller annen grunn. Selv bor jeg f.eks så langt fra min familie at det er uaktuelt å reise dit. Siden jeg er singel så har jeg heller ikke familie her jeg bor. Ergo: alenejul så det holder.

Pakker er ikke det viktigste for meg heller (får uansett ikke mange). For meg er julen synonymt med ro og fred og mulighet til å hente seg inn igjen mens verden "står stille" litt. Jeg ville faktisk blitt ganske oppgitt dersom noen hadde bestemt seg for å ta vare på meg i jula bare fordi jeg er alene ;) .

Men så lenge man har valgt det selv så er det faktisk ikke ensomt. Jeg har TV og bøker og PC, og får trolig besøk av en langveisfarende venninne som skal besøke familie her i omegnen. Har også hørt rykter om at jeg kommer til å bli invitert på romjulskaffe til en kollega og mannen hennes, så dette tror jeg kommer til å bli en trivelig jul.

Ja, det kan hende du hadde blitt oppgitt, men jeg mener ikke at man skal bli "tvingt" til å feire sammen med andre om man ikke har lyst.

Jeg mente det mer på den måten at man blir invitert til å feire sammen med noen, og da velger man jo så klart om man takker ja eller nei:-)

Jeg tenkte på de som sitter alene, og som gjerne vil feire sammen med noen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...