Gå til innhold

Trenger julegavetips, har dårlig råd...


Gjest Gjest_Blakken_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Blakken_*

I dag ventet jeg på at min mann skulle få lønna si inn på kontoen, og jeg trodde han ville få ca 30 000 kr, slik at vi kunne betale regningene som har hopet seg opp og endelig gjøre koselige ting sammen med våre to barn og kjøpe julegver.

Min mann begynte i ny jobb i midten av november, etter å ha vært arbeidsledig ca en måned. Vi har snudd på hver eneste krone i denne tiden, og nå skulle han endelig få lønn for en og en halv måned, og vi kunne begynne å leve normalt igjen.

Slik ble det ikke.

Han fikk 10 000 kr. Jeg har knappe 3000 kr på kontoen min, da jeg ikke tjener mer enn 6-7 000 i måneden, og alt dette går med til å kunne betale noen av regningene vi har.

Jeg er så deperimert at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, og har mest lyst å avlyse hele jula, men kan ikke gjøre det pga forventningene barna våre har. (De går på barneskolen, så de er jo store nok til å forstå hva som skjer)

Jeg trenger råd, tips og hjelp på hvordan vi skal klare jula, og frem til 20. januar når neste fulle lønning kommer inn på konto.

Ikke kan vi låne noe heller, for det ser heller mørkt ut med tilbakebetaling i nærmeste fremtid.

Hva kan en familie uten penger gi i julegave til resten av familien?

(Vi kutter jo selvfølgelig gaver til oss selv, men barna og besteforeldre må jo få noe)

Vi vant nettopp et gavekort på en butikk, blir det "feil" å gi dette gavekortet videre i julegave til en person som vet at vi har vunnet det?

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å ha dårlig råd særlig i disse juletider.

Besteforeldre: Jeg foreslår at dere kjøper noen billige men fine rammer og rammer inn bilde av ungene. Flott gave som ikke koster så mye. Obs har noen fine sorte trerammer som koster lite.

Barna: Spill er noe barna gjerne synes er morsomt. Fant for eksemplel spillet "Hatt over hatt" til kr. 79,-.

Gavekortet som dere vant: Jeg ville ikke gitt det videre til en person som visste at dere vant det. Hva med å bruke gavekortet til å kjøpe gaver for? Slik kan dere også få flere julegaver ut av gavekortet??? (Du skriver ikke hvilken sum eller type butikk, så dette blir derfor ren gjetting)

Forøvrig så tror jeg på å være ærlige med barna. De har ikke vondt av å vite at ting koster penger og at man ikke har uendelig å ta av. Forklar for barna at siden pappa akkurat har begynt i ny jobb så er det lite penger akkurat nå siden han kun har fått halvparten av en vanlig lønn. Jeg tipper at de vil forstå det. Du kan om du føler for det kanskje love dem en forsinket julegave i januar?

:troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er veldig blakke selv, da vi bygger hus, som har sprukket budsjettet med over 1 mill.

Vi har laget plommelikør, syltetøy, ripsgelè og saft. Men, vi har jo visst om det, og hatt god tid til å forberede "billige" gaver men med masse kjærlighet. Det tror jeg er det stikkordet jeg vil gi dere og.

gi gaver med kjærlighet.

hva med

gavekort på en søndagsmiddag hjemme hos dere?

grilltur i snøen

barnepass

lag hjemmlaget konfekt kanskje? og pakk det fint inn. Det behøver ikke å koste mange kronene. Marsipan dyppet i sjokolade. Issjokolade, mokkabønner, fudge, karamell osv

lag såper

kjøp litt billige potteblomster på plantasjen, og jord og noen litt store "peddik" kurver e,l på feks europris og lag oppsatser. Pakk inn i cellofan. Blir nydelig

En kake?

en krukke med pepperkaker pyntet av barna

Bilder av ungene, man finner billige rammer på obs feks, claes ohlson, ikea. Et dataprint behøver ikke koste så mye.

Man gir ofte altfor materialistiske gaver, mye bedre med gaver gitt med kjærlighet. Jeg mener også at ungene ikke har vondt av å vite at penger ikke vokser på trær. Det lærer de ikke med mindre de merker at man ikke får alt man ønsker seg, og lærer det i hjemmet i trygge rammer.

Går fint an og finne flotte gaver til ungene som ikke ønsker seg for mye.

Men snakk med barna, forklar situasjonen på en lett og forståelig måte og hør hva de mener? Kanskje lager de tegninger dere kan gi til besteforeldre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje litt sent å komme med tips nå...

men meld deg inn i en bokklubb eller film/cd klubb hvor du får 5 bøker til 0 kr bare 98 kr porto... eller lignende...

da har du mange fine gaver - til en billig penge :)

bor du nærme ikea har de noen fine store telys holdere 3 stk for 19 kr. barna har malt på de med rød maling, og de ble kjempe fine. Disse får besteforeldrene i tillegg til bilder av barna som er rammet inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Bak julekaker, pakk inn små pappesker med fint julepapir, ha silkepapir oppi og et fint bånd rundt.

-Ellers er gavekort på koselige ting veldig morsomt å få. Jeg og mannen skal gi hverandre 12 konvorlutter, en for hver måned. Vi skal åpne dem den 1. hver måned. Der det står ting som "denne måneden får du tre overraskelser", "denne måneden skal vi skaffe barnevakt og gå på teater", "du får en hel dag til å gjøre noe du har lyst til" (hvis man har barn) osv.

Man kan gi gavekort/klippekort på: husvask, vindusvask, hjelp til vedhogst, barnepass, søndagsmiddager osv.

- Til besteforeldre kan man ta 12 bilder av ungene og lage en kalender, eller få ungene til å male noen fine bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...