Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 18. desember 2008 #21 Skrevet 18. desember 2008 Det synes jeg er rimelig rart at arbeidsgiver sier... Men uansett, mener du at de som er single uten familie alltid burde bli sagt opp fremfor gifte folk med barn? Det synes jeg er ganske hårreisende. Det er ikke det det er snakk om her. Det er snakk om å ta hensyn til hele situasjonen til en arbeidstaker som man skal ha et godt forhold til også i fremtiden. Single har en annen ulempe: de har bare en inntekt. Det veier i mot i en slik prosess. Det det er snakk om er: Ola og Per har like kvalifikasjoner, bedriften ønsker sterkt at Ola blir værende mens Per dessverre ikke er en like god arbeidstaker (manglende engasjement, vilje til å utvikle seg videre ... etc). Per har lengre ansienitet, og er gift og konen gravid. Ola er også gift, men er veletablert og har ikke nylig stiftet gjeld. Det betyr at for Ola blir det mindre tøft å bli permittert. Risikerer bedriften nå at Ola forsvinner en annen plass dersom han blir permittert? Ja. Skal de ta den risikoen? I denne bedriften finnes også Kari som er alenemor. For henne vil det være økonomisk katastrofe å bli permittert. Kvalifikasjonene hennes er pr dagens dato litt i underkant av Ola og Per, men hun har godt potensiale. Hvem velger vi?
Skrika89 Skrevet 19. desember 2008 #22 Skrevet 19. desember 2008 (endret) Jeg skjønner veldig godt at du synes dette er urettferdig, min mann ble permitert i fjor vinter. Han jobber som maskinfører i et såpass lite firma at de alltid permiterer 1 i noen mnd på vinteren, og i fjor var det da som sagt min mann som ble permitert. Og det jeg skulle si var at jeg vet akkurat hvordan du har det med tanke på økonomi for det er ikke lett når man går fra 100% lønn til 62,5 % av lønnen som jeg tror permisjonspengene er.. Men jeg vil gjerne gi deg en klem og si at dette klarer dere! Det blir ikke lett, men det går, alt går bare man vil. Og det er jo kjempefint om banken vil gi dere avdragsfrihet ut 2009 dette hjelper sikkert masse på. Og husk på og ta vare på hverandre og ikke minst den lille du har i magen, mens dere rir av stormen. Endret 20. desember 2008 av Trampe
camilla* Skrevet 19. desember 2008 #23 Skrevet 19. desember 2008 Mannen min jobbet før i en liten bedrift. Det var snakk om permitteringer, og da snakket de om at det skulle rullere blandt de ansatte. De sjekket opp om dette var ok, og det var det. Nå ble det ingen permitteringer der da, men jeg synes dette var en real løsning. Alle skulle dra lasset da bedriften slet. I dag er mannen min i en større bedrift. Der har de en ansatt som gjør det han skal, når han skal. Han jobber tregt. Han er den først som nå går. Mannen min har siden han ble ansatt tatt på seg flere verv og engasjemang. Mye jobb, men han trives med det, og i disse tider så er jeg glad for det. Bedriften er klare på at de vil holde på han, og la andre gå først i permitteringer.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 19. desember 2008 #24 Skrevet 19. desember 2008 Mannen min jobbet før i en liten bedrift. Det var snakk om permitteringer, og da snakket de om at det skulle rullere blandt de ansatte. De sjekket opp om dette var ok, og det var det. Nå ble det ingen permitteringer der da, men jeg synes dette var en real løsning. Alle skulle dra lasset da bedriften slet. I dag er mannen min i en større bedrift. Der har de en ansatt som gjør det han skal, når han skal. Han jobber tregt. Han er den først som nå går. Mannen min har siden han ble ansatt tatt på seg flere verv og engasjemang. Mye jobb, men han trives med det, og i disse tider så er jeg glad for det. Bedriften er klare på at de vil holde på han, og la andre gå først i permitteringer. Jeg skjønner ikke helt hva det siste avsnittet skal bety? Mannen min jobber ikke tregt, og han går ikke først. Og hvis du leser hva jeg har skrivi før så der du også at mannen min VIL lære mer og han HAR lært mer (enn de andre det er snakk om), og han har gjort dette ved eget initiativ.
camilla* Skrevet 19. desember 2008 #25 Skrevet 19. desember 2008 Jeg skjønner ikke helt hva det siste avsnittet skal bety? Mannen min jobber ikke tregt, og han går ikke først. Og hvis du leser hva jeg har skrivi før så der du også at mannen min VIL lære mer og han HAR lært mer (enn de andre det er snakk om), og han har gjort dette ved eget initiativ. Jeg forteller deg bare hvordan den nye arbeidsplassen tenker. Og om forskjell på arbeidsplasser. Er det en liten bedrift så kunne de jo ha hatt en rullerende permittering. Er de større så er det andre hensyn de tar. Det jeg stusser ved er at de sier at om de visste dere ventet barn skulle ikke han bli permitert. Da kan de vel trekke permitteringen tilbake? Og om jeg hadde vært mannen din så hadde jeg nå sagt klart ifra til ledelsen om det som er mellom han og lederen for den avdelingen. Jeg hadde også fortalt om ønsket om kursing, men om avslagene. Rett og slett lkaget på "lederen " hans. Evt blitt bedt om å bli omplassert - sikkert ikke så lett i disse dager da. Har han nevnt dette før for ledelsen? Er de klar over hvordan mannen dins leder er mot han? Vet de hadde i en bedrift en som var leder og som kom på kant med flere (vet ikke om det er tilfelle her) men det var vanskelig å få han til å forandre holdning og væremåte og det var og vanskelig å bli kvitt han. Er ikke bare bare å rydde opp i personalpolitikk heller. Og utrolig slitsomt å jobbe under en som "motarbeider en "hele tiden.
Trampe Skrevet 20. desember 2008 #26 Skrevet 20. desember 2008 Tråden er ryddet. Reglene Trampe -mod-
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 20. desember 2008 #27 Skrevet 20. desember 2008 Jeg forteller deg bare hvordan den nye arbeidsplassen tenker. Og om forskjell på arbeidsplasser. Er det en liten bedrift så kunne de jo ha hatt en rullerende permittering. Er de større så er det andre hensyn de tar. Det jeg stusser ved er at de sier at om de visste dere ventet barn skulle ikke han bli permitert. Da kan de vel trekke permitteringen tilbake? Og om jeg hadde vært mannen din så hadde jeg nå sagt klart ifra til ledelsen om det som er mellom han og lederen for den avdelingen. Jeg hadde også fortalt om ønsket om kursing, men om avslagene. Rett og slett lkaget på "lederen " hans. Evt blitt bedt om å bli omplassert - sikkert ikke så lett i disse dager da. Har han nevnt dette før for ledelsen? Er de klar over hvordan mannen dins leder er mot han? Vet de hadde i en bedrift en som var leder og som kom på kant med flere (vet ikke om det er tilfelle her) men det var vanskelig å få han til å forandre holdning og væremåte og det var og vanskelig å bli kvitt han. Er ikke bare bare å rydde opp i personalpolitikk heller. Og utrolig slitsomt å jobbe under en som "motarbeider en "hele tiden. Permiteringen kan ikke trekkes tilbake, da må jo noen som allerede har fått beskjed om at de får bli, måtte gå. Og det er absolutt ingen liten bedrift, en av landets største... Ooog det er bare mot mannen at denne maskinføreren er sånn. Flere som har reagert på det, men når hverken fagforeninga eller sjefen er villig til å høre på noen av de andre (fordi de "ikke har noe med det"), så blir det ord mot ord.
camilla* Skrevet 20. desember 2008 #28 Skrevet 20. desember 2008 Permiteringen kan ikke trekkes tilbake, da må jo noen som allerede har fått beskjed om at de får bli, måtte gå. Og det er absolutt ingen liten bedrift, en av landets største... Ooog det er bare mot mannen at denne maskinføreren er sånn. Flere som har reagert på det, men når hverken fagforeninga eller sjefen er villig til å høre på noen av de andre (fordi de "ikke har noe med det"), så blir det ord mot ord. Om sjefen sier at da ville han ikke blitt permittert, så kan de trekke de tilbake, og ja - da må noen andre bli permittert. Fagforeningen skal jobbe for mannen din, så om han sliter med maskinføreren og også andre ser det, så skal de høre på både mannen din og de andre. Men dessverre er det ikke alle fagforeninger (de som jobber i den) som gjør jobben sin godt nok.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 20. desember 2008 #29 Skrevet 20. desember 2008 Fagforeningen skal jobbe for mannen din, så om han sliter med maskinføreren og også andre ser det, så skal de høre på både mannen din og de andre. Men dessverre er det ikke alle fagforeninger (de som jobber i den) som gjør jobben sin godt nok. Dette er jeg helt enig i. Det minste fagforeningen kan gjøre er å arrangere et møte der lederen blir konfrontert med forskjellsbehandlingen. Man skal imidlertid være obs på at et sånt møte i seg selv kan få opp mye grums og beskyldninger mot den "mobbede". Det er derfor viktig å vurdere alvorlighetsgraden i "mobbingen" før man går til et slikt skritt som et sånt møte er. Jeg finner det likevel ganske så snodig at en fagforening som gjør jobben sin og som er blitt innkalt til forhandlinger i forbindelse med permitteringer ikke greier å få frem de uheldige virkningene av permitteringer for et medlem som skal bli far. Det kan tyde på at de tillitsvalgte er dårlig skolert eller at de har sittet for lenge i stolen og soler seg i vervet fremfor å gjøre den jobben de er satt til. På tide å velge noen nye tilliltsvalgte på neste årsmøte kanskje?
Gjest L_C Skrevet 20. desember 2008 #30 Skrevet 20. desember 2008 Heldigvis må ikke arbeidsgiver lengre ta hensyn til ansiennitet lengre ved permitteringer og ansettelser. Istedet kan arbeidsgiver ta hensyn til kvalifikasjoner og hvordan arbeidstaker utfører arbeidsoppgavene sine. Også type arbeidsoppgaver har noe å si. Selvsagt kan arbeidsgiver ta hensyn til at kjæresten til noen er gravid, eller andre sosiale hensyn. Men han MÅ ikke. Dette velger arbeidsgiver selv. Heldigvis sier jeg, for jeg er ung men har mye ansvar på jobben min og utfører arbeidet mitt med stor iver og nøyaktighet. Jeg og min kollega er begge vikarer, men utfører helt forskjellige arbeidsoppgaver. Dersom en av oss blir ansatt i sommer blir det den som gjør den beste jobben - ikke den som er eldst som blir ansatt.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 20. desember 2008 #31 Skrevet 20. desember 2008 Heldigvis må ikke arbeidsgiver lengre ta hensyn til ansiennitet lengre ved permitteringer og ansettelser. Istedet kan arbeidsgiver ta hensyn til kvalifikasjoner og hvordan arbeidstaker utfører arbeidsoppgavene sine. Også type arbeidsoppgaver har noe å si. Selvsagt kan arbeidsgiver ta hensyn til at kjæresten til noen er gravid, eller andre sosiale hensyn. Men han MÅ ikke. Dette velger arbeidsgiver selv. Heldigvis sier jeg, for jeg er ung men har mye ansvar på jobben min og utfører arbeidet mitt med stor iver og nøyaktighet. Jeg og min kollega er begge vikarer, men utfører helt forskjellige arbeidsoppgaver. Dersom en av oss blir ansatt i sommer blir det den som gjør den beste jobben - ikke den som er eldst som blir ansatt. Jeg har da ikke nevnt alder? Men uansett, nå var det liksom det at det ble gitt beskjed om at de skulle gå etter ansenitet og kvalifikasjoner, men tydeligvis ikke gjorde det, som jeg reagerte på...
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 20. desember 2008 #32 Skrevet 20. desember 2008 Jeg har da ikke nevnt alder? Men uansett, nå var det liksom det at det ble gitt beskjed om at de skulle gå etter ansenitet og kvalifikasjoner, men tydeligvis ikke gjorde det, som jeg reagerte på... Din mann har så mange "ankemuligheter" at det burde være god - svært god grunn - for å få revurdert hele permitteringsvarselet. 1) Avvik fra ansenietet og kvalifikasjoner når det er sagt at dette skal være grunnlag 2) Sosiale hensyn ikke lagt vekt på, spesielt når det blir sagt at dette ville blitt tatt hensyn til dersom det var påpekt 3) Vikariende motiver (trynefaktor) for utvalget. Som sagt før: Fagforeningen har her mildest talt sovet i timen og hadde jeg vært mannen hadde det blitt månelyst! Bedriften har råderett og kan velge i samråd med fagforening hva som skal telle når det blir avgjort hvem som skal gå. Men verken bedrift eller fagforening kan eller skal sette kriterier som siden ikke blir fulgt fordi man liker trynet til personen(e) som til slutt blir permittert minst. Og ja jeg har vært tillitsvalgt, og jeg har også sittet i forhandlingsutvalg ved permitteringer og nedskjæringer og måtte stoppe bedriften i trynefaktor politikk. Forholder man seg til ansienietet og kvalifikasjoner samt sosiale forhold er det lett for de som blir permittert/oppsagt å forstå hvorfor det ble akkurat dem. Hvis det derimot dukker opp vikarierende motiver eller at den permitterte føler at det var det så blir den permitterte en person som kanskje ikke yter sitt beste fremover (etter at permisjonen er over) fordi de føler at neste gang blir det lett å velge dem igjen. Ingen bedrifter er egentlig tjent med vilkårlig utvalg av permitterte, så Pia 30.08.08 min beste anbefaling er at mannen går til fagforeningen og stiller krav.
Gjest L_C Skrevet 20. desember 2008 #33 Skrevet 20. desember 2008 Ansiennitet og alder har ofte en liten sammenheng da Sier seg selv at jeg ikke kan slå ei som er 20 år eldre enn meg på ansiennitet liksom... Men ja.. de sa de skulle gå på ansiennitet OG kvalifikasjoner. Det er jo ting som ikke nødvendigvis henger sammen. Hvis en med 16 års ansiennitet har dårligere kvalifikasjoner enn en med 3 års ansiennitet, sier det seg selv at de velger å beholde han med 3 års ansiennitet og bedre kvalifikasjoner.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 20. desember 2008 #34 Skrevet 20. desember 2008 Tusen takk for utfyllende svar Blondie65
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 20. desember 2008 #35 Skrevet 20. desember 2008 Ansiennitet og alder har ofte en liten sammenheng da Sier seg selv at jeg ikke kan slå ei som er 20 år eldre enn meg på ansiennitet liksom... :klø: Kan du vel... Hvorfor skulle du ikke kunne det? Man jobber da ikke på samme sted hele tida?
Gjest L_C Skrevet 21. desember 2008 #36 Skrevet 21. desember 2008 Ansiennitet og FIRMAansiennitet er to vidt forskjellige ting da Siden firmaansiennitet ikke er nevnt av trådstarter, regner jeg med at vi snakker om ansiennitet. Dvs antall år jeg har jobbet i ett spesiellt yrke. Med dette i tankene er det fremdeles vanskelig for meg å opparbeide meg mer ansiennitet enn min kollega som er dobbelt så gammel som meg (med mindre hun begynte å jobbe på kontor etter meg, og bare har jobbet som barnehagetante eller postbud tidligere Jeg jobber med ansiennitet og kompetanseberegning så dette kan jeg
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2008 #37 Skrevet 21. desember 2008 Ansiennitet og FIRMAansiennitet er to vidt forskjellige ting da Siden firmaansiennitet ikke er nevnt av trådstarter, regner jeg med at vi snakker om ansiennitet. Dvs antall år jeg har jobbet i ett spesiellt yrke. Med dette i tankene er det fremdeles vanskelig for meg å opparbeide meg mer ansiennitet enn min kollega som er dobbelt så gammel som meg (med mindre hun begynte å jobbe på kontor etter meg, og bare har jobbet som barnehagetante eller postbud tidligere Jeg jobber med ansiennitet og kompetanseberegning så dette kan jeg
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2008 #38 Skrevet 21. desember 2008 Ansiennitet og FIRMAansiennitet er to vidt forskjellige ting da Siden firmaansiennitet ikke er nevnt av trådstarter, regner jeg med at vi snakker om ansiennitet. Dvs antall år jeg har jobbet i ett spesiellt yrke. Med dette i tankene er det fremdeles vanskelig for meg å opparbeide meg mer ansiennitet enn min kollega som er dobbelt så gammel som meg (med mindre hun begynte å jobbe på kontor etter meg, og bare har jobbet som barnehagetante eller postbud tidligere Jeg jobber med ansiennitet og kompetanseberegning så dette kan jeg Kan du det jeg tror nok du trygt kan gå ut fra at det her er snakk om ansiennitet hos nåværende arbeidsgiver. Og tro hvorfor firmaansiennitet kun får to treff på google hvis det er så vanlig å bruke det?
Gjest L_C Skrevet 21. desember 2008 #39 Skrevet 21. desember 2008 Trodde du man mistet ansienniteten sin dersom man begynner i samme type jobb hos en annen arbeidsgiver? Og hvis du var arbeidsgiver og måtte velge mellom Trøtte Tore som hadde jobbet for deg i 10 år, men som var mutt og sur og mislikte jobben sin, sneik seg unna ofte og hadde mye sykefravær med egenmeling - eller Super-Tom som hadde jobbet der i 2 år , var lærevillig og viste stort iniativ og tok på seg ekstra arbeidsoppgaver og mer ansvar - hvem hadde du valgt? Hadde du hatt lyst å velge Trøtte Tore? Hadde du tatt han med mindre du måtte? Og jeg sier på ingen måte at Trøtte Tore er mannen til trådstarter. Jeg diskuterer bare rundt hvorvidt arbeidsgiver MÅ velge en person bare på grunn av ansiennitet. I TS sitt tilfelle ble det sagt at de skulle ta hensyn til kvalifikasjoner OG ansiennitet. To ting som ikke nødvendigvis henger sammen. Trøtte Tore og Super-Tom har samme kvalifikasjoner, men Super-Tom er mye flinkere i jobben sin - og det er mer lønnsomt for arbeidsgiver å beholde han i en vanskelig tid.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 21. desember 2008 #40 Skrevet 21. desember 2008 I TS sitt tilfelle ble det sagt at de skulle ta hensyn til kvalifikasjoner OG ansiennitet. To ting som ikke nødvendigvis henger sammen. Trøtte Tore og Super-Tom har samme kvalifikasjoner, men Super-Tom er mye flinkere i jobben sin - og det er mer lønnsomt for arbeidsgiver å beholde han i en vanskelig tid. Hvis Trøtte Tore har fagforeningen på sin side kan ikke bedriften velge noen andre enn han. La oss ta et annet eksempel: La oss si at Gunn og Glenda jobber i samme bedrift. Gunn (40 år) har jobbet der i 10 år og har formell utdannelse i det yrket hun har mens Glenda (34) har jobbet der i 5 år og er svært dyktig men har ikke den samme formelle kompetansen. Glenda har et svært vinnende vesen og er lett å like og omgås, mens Gunn er svært faglig dyktig men er ikke like sprudlende og omgjengelig som Glenda. Begge er organisert. Er det da riktig av bedriften å velge at Gunn skal bli permittert fordi de liker Glenda bedre? Gunn har faglig og formell kompetanse og ansienietet som Glenda ikke har. I dette tilfellet - som er en omskriving av en konkret sak - ble bedriften tvunget av fagforeningen til å permittere Glenda. Og dette på tross av at bedriften hadde vært løsmunnet overfor Glenda og nærmest lovet at det ikke skulle bli henne. Hvis man sier at ansieniet og kompetanse skal ligge til grunn så må man også holde det. Man kan ikke si at det skal gjelde i tilfellet X men ikke Y. Det går ikke og lager bare bråk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå