Gjest L_C Skrevet 21. desember 2008 #41 Skrevet 21. desember 2008 I ditt tilfelle tar man jo hensyn til Gunns faglige KOMPETANSE - som jeg synes er helt riktig ! Dersom det hadde vært Glenda som hadde mest faglig kompetanse, men minst ansiennitet hadde det alikevel vært riktig å beholde Glenda Jeg presiserer ANSIENNITET og KOMPETANSE er to ting man kan ta hensyn til , men som ikke behøver å henge sammen. En person som har lang ansiennitet behøver ikke nødvendigvis være den med best kompetanse.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 21. desember 2008 #42 Skrevet 21. desember 2008 I ditt tilfelle tar man jo hensyn til Gunns faglige KOMPETANSE - som jeg synes er helt riktig ! Hva med den sosiale kompetansen da? Det var ingen tvil her hvem som hadde vært best for bedriften å beholde. Men siden det ville blitt ikke målbare trynefaktorer så måtte man forholde oss til den formelle kompetansen. Det var der bedriften prøvde med alle midler uten å vinne frem.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 21. desember 2008 #43 Skrevet 21. desember 2008 Det var der bedriften prøvde med alle midler uten å vinne frem. Altså bedriften prøvde med alle midler å bruke "trynefaktor" - men uten å vinne frem.
Gjest Mella Skrevet 31. desember 2008 #44 Skrevet 31. desember 2008 Hvis Trøtte Tore har fagforeningen på sin side kan ikke bedriften velge noen andre enn han. Og det er det som er skremmende med arbeidstakerorganisasjoner. De beskytter udugelige arbeidere
tiedemannsteddy Skrevet 31. desember 2008 #45 Skrevet 31. desember 2008 Det er flere ting jeg synes er pussig her.... For det første er det veldig rart og ekstremt sjelden om arbeidsgiver hadde uttalt at om arbeisgiver visste du var gravid ville han ikke blitt permitert, dersom dette er ett seriøst firma med en seriøs arbeidsgiver ville nok arbeidsgiver aldri satt seg selv i en situasjon med å si en slik ting. For det andre, hvor godt kjenner du arbeidsplassen til din mann? Vet du nøyaktig hvilke kvalifikasjoner din mann har? Du sier han vil gå på kurs, ja som maskinfører. Hvor lenge har han vært maskingfører? For ti år siden kunne man kjøre gravemaskin, veghøvel osv, osv med 14 dagers kurs, nå er det krav til Fagbrev fra yrkesfaglig retning for denne typen jobber. Dersom de som er yngre enn han, har fagbrev stiller de sterkere enn om din mann f.eks bare har hatt kurs...
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 31. desember 2008 #46 Skrevet 31. desember 2008 (endret) Det er flere ting jeg synes er pussig her.... For det første er det veldig rart og ekstremt sjelden om arbeidsgiver hadde uttalt at om arbeisgiver visste du var gravid ville han ikke blitt permitert, dersom dette er ett seriøst firma med en seriøs arbeidsgiver ville nok arbeidsgiver aldri satt seg selv i en situasjon med å si en slik ting. For det andre, hvor godt kjenner du arbeidsplassen til din mann? Vet du nøyaktig hvilke kvalifikasjoner din mann har? Du sier han vil gå på kurs, ja som maskinfører. Hvor lenge har han vært maskingfører? For ti år siden kunne man kjøre gravemaskin, veghøvel osv, osv med 14 dagers kurs, nå er det krav til Fagbrev fra yrkesfaglig retning for denne typen jobber. Dersom de som er yngre enn han, har fagbrev stiller de sterkere enn om din mann f.eks bare har hatt kurs... Hehe her må jeg le litt... 1. Jeg kjenner arbeidsplassen veldig godt. 2. Jeg vet nøyaktig hvilke kvalifikasjoner min mann har. 3. Hvem i alle dager har sagt han skal bli maskinfører, og hvem har sagt at det er snakk om gravemaskin eller vaghøvel? Mannen min vil da ikke være maskinfører! Og det er snakk om maskiner som lager presseninger. Edit: og det er heller ingen som har noen som helst form for fagbrev. Mannen min er den eneste som har noen som helst form for fagbrev, og det er ikke relevant for jobben. Endret 31. desember 2008 av Pia 30.08.08
tiedemannsteddy Skrevet 31. desember 2008 #47 Skrevet 31. desember 2008 "Det er ingen som helst som har noen som form for fagbrev"? Og dem drifter maskiner? Høres ut som en veldig useriøs bedrift som har mange ( ? ) ansatte uten fagbrev? Har dem alle kurs da? Hva slags bedrift er dette? Elevbedrift?
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 31. desember 2008 #48 Skrevet 31. desember 2008 Kan du vise til noen forskrift som viser at man må ha fagbrev for å føre maskin? Jeg vet om flere bedrifter som har maskinførere uten fagbrev, det eneste kravet er selvsagt sertifisering.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 31. desember 2008 #49 Skrevet 31. desember 2008 "Det er ingen som helst som har noen som form for fagbrev"? Og dem drifter maskiner? Høres ut som en veldig useriøs bedrift som har mange ( ? ) ansatte uten fagbrev? Har dem alle kurs da? Hva slags bedrift er dette? Elevbedrift? Nå snakker jeg om de det gjelder i denne saken, altså min mann og de tre andre.
tiedemannsteddy Skrevet 31. desember 2008 #50 Skrevet 31. desember 2008 Kan du vise til noen forskrift som viser at man må ha fagbrev for å føre maskin? Jeg vet om flere bedrifter som har maskinførere uten fagbrev, det eneste kravet er selvsagt sertifisering. Jeg gidder ikke google, men om du går inn på arbeidstilsynet tipper jeg du vil finne ganske mye om realkompetanse og sertifisering, pr. dags dato finnes det ingen kurs man kan ta for å føre maskiner over 3.5 tonn i følge Norsk Standard, men under vet jeg lite om. Dette gjelder også stasjonære maskiner.
Skrika89 Skrevet 31. desember 2008 #51 Skrevet 31. desember 2008 Jeg gidder ikke google, men om du går inn på arbeidstilsynet tipper jeg du vil finne ganske mye om realkompetanse og sertifisering, pr. dags dato finnes det ingen kurs man kan ta for å føre maskiner over 3.5 tonn i følge Norsk Standard, men under vet jeg lite om. Dette gjelder også stasjonære maskiner. Det finnes både 40 timers kurs og 1 års skolegang for å bli maskinfører, mannen min gikk 1 år på skole og han har da lappen på alle slags maskiner, MEN han har ikke fagbrev da det ikke er noen betingelse for å kjøre maskiner, eneste forskjellen i grunn er lavere lønn uten fagbrev og det er egentlig ikke snakk om mange kronene. Men du kan fint få jobb uten fagbrev som maskinfører.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 31. desember 2008 #52 Skrevet 31. desember 2008 Jeg gidder ikke google, men om du går inn på arbeidstilsynet tipper jeg du vil finne ganske mye om realkompetanse og sertifisering, pr. dags dato finnes det ingen kurs man kan ta for å føre maskiner over 3.5 tonn i følge Norsk Standard, men under vet jeg lite om. Dette gjelder også stasjonære maskiner. Ja visst - sertifisering - men det er noe helt annet enn fagbrev. Det var du som sa at det ikke var lov å føre maskin uten fagbrev så dermed er det du som har bevisbyrden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå