Gå til innhold

Kan vi stole på årshoroskopene


Gjest Gjest_Aries_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har en teori om at det i likestillingsøyemed (spesielt med tanke på respekt) ville vært klokt om kvinner droppet alt som har å gjøre med astrologi, spåkoneri og den slags.

Jeg må innrømme jeg sliter litt med å ta folk som tar dette seriøst, seriøst. (Ok, litt rar setning).

(Jeg innbiller meg at majoriteten av horoskopinteresserte er kvinner, men her kan det kanskje være mørketall...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi stole på årshoroskopene spør KGs journalist? Og hvem er det mer naturlig å spørre enn en av dem som lever av å selge folk horoskoper..? :ler:

http://www.kvinneguiden.no/magasin/livssti...roskopene/66461

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor du ler.

Horoskop er ikke ment å skulle tas bokstavelig. Visste du ikke det? Det er ment å være veiledende/gi retninger/signaler.

Jeg synes horoskop er fine og morsomme å lese. Har alltid lest de i blader og aviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av hva man synes om horoskoper, går det an å spørre seg hvem det er naturlig å spørre om de er til å stole på.

Man spør ikke en artist om å trille terninger til sin egen plate, man spør ikke en astrolog om horoskoper har noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gidda ikke logge inn

Jeg undrer meg over at såkalt seriøse astrologer stiller "ukeblad"-horoskoper. Jeg mener, mitt horoskop her for i går kunne fortelle meg at det kom til å bli en travel dag... Wow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teori om at det i likestillingsøyemed (spesielt med tanke på respekt) ville vært klokt om kvinner droppet alt som har å gjøre med astrologi, spåkoneri og den slags.

Jeg må innrømme jeg sliter litt med å ta folk som tar dette seriøst, seriøst. (Ok, litt rar setning).

(Jeg innbiller meg at majoriteten av horoskopinteresserte er kvinner, men her kan det kanskje være mørketall...)

Synes det sier sitt om deg når du mangler evne til å respektere mennesker som har interesse for ting du ikke har interesse for. Er det noen som da ikke burde tas seriøst er det vel deg ;)

Når det gjelder spåkoner tror jeg de fleste som ringer inn til spåkoner er menn. Selv om de fleste som har spåing som praksis er kvinner så er det jo langt flere brukere enn utøvere. Interessen for astrologi hos kvinner strekker seg forøvrig som oftest ikke lenger enn til at det er artig å lese. Husken at jeg i tidlig tenårene leste Girls og Starlet sammen med venninnene mine, og det var aldri snakk om å virkelig tro på det vi leste, men heller at vi anså det som underholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det sier sitt om deg når du mangler evne til å respektere mennesker som har interesse for ting du ikke har interesse for. Er det noen som da ikke burde tas seriøst er det vel deg ;)
Når det gjelder respekt, så snakker jeg her primært om tro, ikke interesser.

Du møter deg fort i døra hvis ikke vil ta meg seriøst fordi jeg lufter noen synspunkter du ikke deler. Jeg kan dessuten være ganske seriøs selv om jeg ikke respekterer person X(s handlinger).

Mitt forsøk på å trekke en parallell mellom horoskop og likestilling, springer ut fra det faktum at det tross alt er mange menn som tror kvinner er intellektuelt og generelt underdanige. (En god del henger igjen fra mer umoderne kjønnsrollemønstre enn det vi har anno 2008). I den sammenhengen hjelper horoskop neppe på.

Når det gjelder spåkoner tror jeg de fleste som ringer inn til spåkoner er menn.
Jeg foretok er raskt søk på nettet, og kom over denne. Den antyder at det er flest kvinner som leser horoskop, noe jeg også vil tro de fleste har inntrykk av.

Følgende setning var for øvrig ganske artig: Det at astrologi oppfattes som såpass vitenskapelig, kan skyldes at folk ikke vet forskjellen på astronomi og astrologi.

Interessen for astrologi hos kvinner strekker seg forøvrig som oftest ikke lenger enn til at det er artig å lese.
Jeg håper da inderlig du har rett i det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...