Gå til innhold

Hvor mange studiepoeng kan man ta på 6 mnd


Gjest Betina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer an på hvilket fagområde du vil studere. Er det humaniora, samfunnsvitenskap eller realfag det er snakk om?

Mange høyskoler og universiteter har lagd veldig enkle emner med vilje, slik at de kan tjene penger på at folk står. Her på NTNU har man f.eks. et emne som heter Personalpsykologi som hvilken som helst oppegående person kan stå ved å lese i en dag. Det gir en til og med 15 studiepoeng. Men det er heller ingen arbeidsgivere som tar disse emnene seriøst heller.

Når det gjelder de seriøse emnene så kommer det som sagt på hvilken studieretning du tenker på. Humaniora er jo f.eks. mye lettere enn realfag, så her kan du til og med følge normal studieprogresjon hvis du jobber hardt. Er det realfag du tenker på derimot vil jeg anta at du klarer ett emne i semesteret, det vil si 7,5 eller 10 studiepoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humaniora er jo f.eks. mye lettere enn realfag, så her kan du til og med følge normal studieprogresjon hvis du jobber hardt. Er det realfag du tenker på derimot vil jeg anta at du klarer ett emne i semesteret, det vil si 7,5 eller 10 studiepoeng.

Og så er det nå engang slik at folk er forskjellige, og dermed syns ulike ting er enkelt.

TS: Dette kommer selvfølgelig an på en masse ting; hva du faktisk skal studere, hvor smart du er, hvor mye tid du kan sette av til lesing, om du bare skal ha poengene eller om du også skal ha bra karakterer ++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar fag der du kan noe fra før, så kan du ta mange, mange studiepoeng, godt over 60 iallfall. Som gjesten over her skriver så finnes det også enkelte veldig greie fag. Hvilken skole er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

60 studiepoeng på et halvt år er veldig mye. Det er jo hva heltidsstudenter tar på et år. Jeg vil tro at 15 er passelig. Men det kommer jo selvsagt ann på faget, og dine forventninger til karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BI kjører deltidsutdanning på kvelden. Ment for de som bl.a. jobber. Her er det 15 studiepoeng pr. semester.

Skal du satse på mer bør du ha en partner som VIRKELIG stiller opp og lite overtid på jobb samt snille barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Unnskyld meg, men var det noen som anbefalte 60 studiepoeng på et halvt år til en som er i full jobb og har familie? Ja, dette må vel være innen humanoria, der man ikke har noen forelesninger og bare sitter hjemme og ser film på kveldene som undervisning, før man tar en eksamen som er å krysse av på noen svarsalternativ??(For det er vel dette man forbinder med humanoria?) For det første, har man full jobb, altså 8 - 5 hver dag, så har du ikke mulighet til å komme på så mange forelesninger, og selv om det finnes kurs som ikke har så mange obligatoriske oppmøter, har de fleste NOE obligatorisk. Så da vil jeg si at det lurt til å undersøke hvilke ettermiddag/kveldskurs som finnes. Et 15 poengers fag ved siden av jobb og familie skal gå fint, men det krever nok veldig god planlegging fra din side. Ka<nskje er mer mulig, men det vil neppe gi deg maksimal læring ut av studiet, og det vil sikkert gå ut over jobb og familie om du tar på deg for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å ta kulturstudier. Har sjekket opp og det er ikke noe obligatorisk oppmøte og eksamensform er en mappeoppgave. Har litt kunnskaper i fra før av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 16 stp (webdesign og ex.phil) ved siden av full jobb. Akkurat begynt i ny jobb så den krever en del den også, og webdesign krever 10-12 innleveringer før eksamen og ex.phil krever 2 innleveringer. Siden jeg har hatt 3 uker med sykdom, så har dette egentlig vært litt i meste laget. Når jeg studerte hadde jeg ett semester hvor jeg hadde 80 stp, noe som faktisk gikk greit.

Det kommer litt an på interessene dine og hvor motivert du er, men jeg tror ikke jeg ville ha anbefalt deg noe mer enn 6 stp på ett semester i din situasjon.

Endret av Fisk73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på høgskole med deltidsstudenter i flere år, og de fleste synes 15 stp pr. semester er overkommelig. Noen tar 20, og det kan også gå greit, særlig i vårsemesteret. Mappeeksamen er etter min mening en god ordning for deltidsstudenter, og hvis det bare er en mappe som skal leveres, burde det gå helt fint å kombinere studier med jobb. Du må bare bestemme deg for hvor ofte og hvor lenge du skal jobbe med studiene, og når du skal ta fri med god samvittighet. Og du får kanskje noe fri fra jobben i forbindelse med eksamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg har vært hjemme med tre barn (2, 2 og 3 år) dette skoleåret! De har ikke hatt barnehageplass, så det har vært en "fulltidsjobb" for å si det sånn (ingen barnevaktmuligheter). Så jeg hadde kun mulighet til å lese etter de var i seng om kvelden. Satt stort sett fra 20.00 - 24.00 hver kveld, og fullførte 1.året av bachelor i økonomi/administrasjon via nettstudie. (Altså 60 stp på 1 år).
Det er knallhardt, men om man vil kan man. Eksamensresultatene kom akkurat, og totalt på alle eksamenene har jeg fått A - A - B - B - B - C - C - D. Så litt sprikende resultater her og der, men jeg er veldig fornøyd med året.

Nå skal barna starte i bhg fra august, og jeg har fått en 100 % stilling, så det blir fremdeles bare studering på kveldstid etter barna er i seng, men har planlagt 60 studiepoeng skoleåret 2013/2014 også! :)

Alt kommer nok an på hvor mye selvdisiplin du har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Emmanuelle

Jeg har tatt 37,5 stp ved siden av full jobb og tidkrevende hobby de siste to semestrene, altså 75 i alt, 15 poeng over normert.

Tok i språk. Hadde sikkert klart å ta et eller to fag til, men jeg er litt for glad i å se på tv/spille pc-spill :fnise:

Endret av Emmanuelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...