Gå til innhold

Aldri vært her inne før!


Gjest sjokkert

Anbefalte innlegg

:klemmer:

 

 

WSY0025372_4423.jpg

Har noen sånne som jeg går og venter på at skal åpne seg, første gangen jeg prøver dem i år - sommerfuglene skal visst være helt tussete etter dem, så håper det stemmer! Vil gjerne se flere sommerfugler altså :jepp: Biene liker de også godt visstnok. Men de stoooorkoser seg med ca 1 million geraniumblomster om dagen .. hører bare bzzzzzzzz uansett hvor jeg går  :laugh:

Har du sådd de? Har sett på sånne i hageblader! :)

Hvilke geraniumer er lettest å få til? Har to på hytta bare.. En liten rosa (ser ikke ut til å vokse noe) og den lilla Rosanne, veldig grei og fin. Bzzzzz vil på hytta.. :ler: Det var det humleorgie i villblomstene sist, og merkelignok på de visne rhododendronblomstene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på om det er noen blomster jeg burde kjøpe til balkongen selv om det er sensommer? :rodmer: Det ble liksom litt lite haging i sommer..

Ja, det var en god ide! :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sådd de? Har sett på sånne i hageblader! :)

Hvilke geraniumer er lettest å få til? Har to på hytta bare.. En liten rosa (ser ikke ut til å vokse noe) og den lilla Rosanne, veldig grei og fin. Bzzzzz vil på hytta.. :ler: Det var det humleorgie i villblomstene sist, og merkelignok på de visne rhododendronblomstene.

Nei, disse har jeg kjøpt :jepp:

 

Synes de fleste geranium er veldig lette å få til - de klarer seg selv og tåler det meste :jepp: De bittesmå sortene er vel kanskje de jeg har hatt mest problemer med, men stort sett vil jeg si at alle er veldig greie sånn generelt :jepp: Jeg liker godt de som har en lang blomstringstid, fra juni til frost spesielt godt. Men, har en del som bare blomstrert en gang også, tidlig på sommeren - de er fine de også :jepp:

 

Geranium_himalayense_Gravetye.jpg

Veldig glad i denne Geranium Himalayense - utrolig fin helt til frost - og full i blomster hele tiden! Sent på høsten er den blålilla fargen helt fantastisk mot alle høstfargene også :jepp:

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig det høres ut med millioner av geranieblomster og roser i flor! :daane:

Jeg har pleid å ha georginer ofte, men har ingen nå.. kan ikke overvintre de. Men, nå kanskje de er på salg.

Endret av Frøkensina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, disse har jeg kjøpt :jepp:

 

Synes de fleste geranium er veldig lette å få til - de klarer seg selv og tåler det meste :jepp: De bittesmå sortene er vel kanskje de jeg har hatt mest problemer med, men stort sett vil jeg si at alle er veldig greie sånn generelt :jepp: Jeg liker godt de som har en lang blomstringstid, fra juni til frost spesielt godt. Men, har en del som bare blomstrert en gang også, tidlig på sommeren - de er fine de også :jepp:

 

Geranium_himalayense_Gravetye.jpg

Veldig glad i denne Geranium Himalayense - utrolig fin helt til frost - og full i blomster hele tiden! Sent på høsten er den blålilla fargen helt fantastisk mot alle høstfargene også :jepp:

Herlig! :hoppendeglad: Veldig greit å finne blomster som har lang blomstringstid :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så nydelig det høres ut med millioner av geranieblomster og roser i flor! :daane:

Jeg har pleid å ha georginer ofte, men har ingen nå.. kan ikke overvintre de. Men, nå kanskje de er på salg.

Ja det kan du sikkert - og finner du noen fine kraftige kan du nok sikkert få masse blomster på de fremover mot frost :jepp:

 

Kanskje du kan finne noen fine potteroser på salg også? Jeg har flere i krukker på terrassen, som har stått ute i åresvis og gir masse roser hvert år :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en artikkel om at det er et dårlig år for sommerfugler i år, og at de minker.. men de dukker opp der det er humler på hytta, så en veldig stor og fin sist i svart og oransje. og, hvite, gule og de små blå som jeg elsker :rodmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, da mener jeg de små potterosene, som man ofte har inne på våren? De går veldig fint å plante om i større krukker med god jord - så blir det kraftigere planter :jepp: Går i alle fall fint her, men mulig det er en del mildere her enn hos deg da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan du sikkert - og finner du noen fine kraftige kan du nok sikkert få masse blomster på de fremover mot frost :jepp:

 

Kanskje du kan finne noen fine potteroser på salg også? Jeg har flere i krukker på terrassen, som har stått ute i åresvis og gir masse roser hvert år :jepp:

Ja, de holder jo på til frost, god ide. Men, mener du vanlige "inne"potteroser? :klo: Får du de til å overleve vinteren ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, da mener jeg de små potterosene, som man ofte har inne på våren? De går veldig fint å plante om i større krukker med god jord - så blir det kraftigere planter :jepp: Går i alle fall fint her, men mulig det er en del mildere her enn hos deg da :)

:laugh: Det går i kryss her! Ok, går jo an å prøve! Er nok mildere hos deg, pluss at jeg synes jeg leste at man må plusse på sone når man har balkong et stykke over bakken (det ville hvertfall forklart en del :laugh: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en artikkel om at det er et dårlig år for sommerfugler i år, og at de minker.. men de dukker opp der det er humler på hytta, så en veldig stor og fin sist i svart og oransje. og, hvite, gule og de små blå som jeg elsker :rodmer:

Åh :( det har jeg ikke sett. Jeg synes det omtrent aldri kommer sommerfugler her jeg :( og jeg har jo så lyst på mange! Prøver virkelig å plante masse som jeg vet de elsker, og håper på at de skal få øynene opp for det etterhvert :ler: I fjor var det ganske mange ut av de oransje og sorte en periode - tror de heter monark sommerfugler? Det var kjempegøy! Har noen svære og kraftige sommerfuglbusker, de likte seg der :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de holder jo på til frost, god ide. Men, mener du vanlige "inne"potteroser? :klo: Får du de til å overleve vinteren ute?

Ja, her går det helt fint :jepp: Har de stående i krukker på terrassen. Klipper de litt ned om våren og gjødsler godt og de vokser opp på nytt og gir som oftest masse roser helt frem til frost :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh :( det har jeg ikke sett. Jeg synes det omtrent aldri kommer sommerfugler her jeg :( og jeg har jo så lyst på mange! Prøver virkelig å plante masse som jeg vet de elsker, og håper på at de skal få øynene opp for det etterhvert :ler: I fjor var det ganske mange ut av de oransje og sorte en periode - tror de heter monark sommerfugler? Det var kjempegøy! Har noen svære og kraftige sommerfuglbusker, de likte seg der :jepp:

Sommerfuglbusker! :rodmer::daane: De jeg har forsøkt på hytta har ikke overlevd :(

Så herlig at du fikk monarkbesøk! Håper det gjentar seg, og ikke gi opp! Plutselig kanskje du er med å redde noen :jepp: Det har mye med landbruket å gjøre og mangel på visse blomster tror jeg.

Nei, det var nok ikke monark jeg så sist, måtte google de. Den jeg så var mest svart med noen fine oransje tegninger utover mot vingene :jepp:

Monarksommerfugl:

ESS_PasteBitmap028717.png

Endret av Frøkensina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerfuglbusker! :rodmer::daane: De jeg har forsøkt på hytta har ikke overlevd :(

Så herlig at du fikk monarkbesøk! Håper det gjentar seg, og ikke gi opp! Plutselig kanskje du er med å redde noen :jepp: Det har mye med landbruket å gjøre og mangel på visse blomster tror jeg.

Nei, det var nok ikke monark jeg så sist, måtte google de. Den jeg så var mest svart med noen fine oransje tegninger utover mot vingene :jepp:

Monarksommerfugl:

ESS_PasteBitmap028717.png

Så nydelig den var :rodmer: Tar gjerne besøk av en slik jeg også! :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg må komme meg ut - skikkelig fin dag her i dag, nesten 20 grader .. og jeg sitter inne!  :laugh:

 

Ha en fin dag! :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, jeg må komme meg ut - skikkelig fin dag her i dag, nesten 20 grader .. og jeg sitter inne!  :laugh:

 

Ha en fin dag! :blomst:

Jeg skal vanne litt jeg, inspirert av din rumlestering! :blomst: Ha en fin dag :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig den var :rodmer: Tar gjerne besøk av en slik jeg også! :ler:

Det er jo den du hadde besøk av? :ler: Men det kan ha vært en admiral også. Tror kanskje det var admiral jeg så på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...