Haris Pilton Skrevet 12. desember 2008 #1 Skrevet 12. desember 2008 Jeg ringte NAV i dag for å trippelsjekke at ting er i orden til utbetalingsdatoen på mandag, som jeg gjør hver måned. Og de sa at de ikke har fått papirene, som de gjør hver måned. Jeg sendte papirene onsdag forrige uke (8 virkedager siden). "Ja det var jo veldig rart at de ikke har kommet fram". Ja, det var rart. Det er alltid ganske rart. Hvorfor er det sånn at papirer forsvinner hos NAV hele tiden? Det er greit nok at de kanskje er underbemannet, har mange saker osv. Men dette med papirene forstår jeg ikke. Nå skal jeg, for andre gang på to måneder, dra bort til NAV-kontoret med min rosa del av sykemeldingen siden de har rotet bort deres del. Puhhhhhh.
Gjest Gjest_jente20_* Skrevet 12. desember 2008 #2 Skrevet 12. desember 2008 Her har veldig sensitive papirer forsvunnet også. NAV sa "det var rart". Syns det er skummelt å tenke på hvor sensitive papirer som mine har havnet...
Haris Pilton Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2008 Her har veldig sensitive papirer forsvunnet også. NAV sa "det var rart". Syns det er skummelt å tenke på hvor sensitive papirer som mine har havnet... ja. lurer på hvor de blir av. en eller annen plass må de jo være. det er som sokkene som alltid forsvinner i vaskemaskinen
Nabodama Skrevet 12. desember 2008 #4 Skrevet 12. desember 2008 (endret) Her har veldig sensitive papirer forsvunnet også. NAV sa "det var rart". Syns det er skummelt å tenke på hvor sensitive papirer som mine har havnet... Sikkert i en eller annen forvaltningsenhet, ettersom omtrent alt unntatt sykemeldinger oversendes dit Endret 12. desember 2008 av Nabodama
Gjest Gjest_jente20_* Skrevet 12. desember 2008 #5 Skrevet 12. desember 2008 Sikkert i en eller annen forvaltningsenhet, ettersom omtrent alt unntatt sykemeldinger oversendes dit Det er papirer som de tydeligvis har mottatt, men som etterpå "har forsvunnet". Syns det er merkelig at det ikke er strengere kontroll på hvor alle papirene er, særlig når det gjelder detaljerte stønads-søknader med full utbrodering av helsetilstander og uttalelser fra leger.
Nabodama Skrevet 12. desember 2008 #6 Skrevet 12. desember 2008 Det er papirer som de tydeligvis har mottatt, men som etterpå "har forsvunnet". Syns det er merkelig at det ikke er strengere kontroll på hvor alle papirene er, særlig når det gjelder detaljerte stønads-søknader med full utbrodering av helsetilstander og uttalelser fra leger. Det SKAL være streng kontroll på sånt ja, og det er IKKE ok med sånt rot!
Haris Pilton Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 12. desember 2008 (Jeg har kanskje skrevet dette før, med et annet brukernavn, har slettet den brukeren og laget ny) For et par måneder siden var jeg inne hos en saksbehandler. En uke før jeg var hos henne hadde jeg sendt inn sykemeldingen min, den grønne delen. Meg: Har dere mottatt sykemeldingen jeg sendte, for neste måned? Saksbehandler-damen: ...neeei? Meg: Men da var det jo bra at jeg tok med min rosa del i dag i tilfelle. SB: Åh, ja men det var bra! Jeg kan ta en kopi av den og legge den i arkivet. *tar kopi og legger den i skuffen/mappen/ett eller annet mens jeg ser på* Ca noen uker eller en måned senere ringer jeg for å sjekke at ting er i orden. NAV-mannen i telefonen: Nei her på dataen står det at du ikke har levert sykemelding for perioden 1 til 20 november. (noe som er fullstendig ulogisk ettersom sykemeldingene mine varer fra 1-30 hver måned) Meg: Men det står jo på 1 til 30 november på sykemeldingen min som jeg leverte til saksbehandleren?! NAV-mannen: Hmm, det var rart. *setter meg over til saksbehandleren jeg var på møte med* Saksbehandleren finner ikke det papiret, hevder å aldri ha sett det og aner ikke hva jeg snakker om, og synes også at det er rart. Utbetalingsdatoen er neste dag, og hun sier at jeg kan komme og gi henne den rosa delen, og vise at det faktisk var 1-30 november. Neste dag møter jeg opp med sykemeldingen. Hun ser at det står 1-30 og ikke 1-20, sier at det var rart og "jeg går bare og tar en kopi av det." ..................
Nabodama Skrevet 12. desember 2008 #8 Skrevet 12. desember 2008 (Jeg har kanskje skrevet dette før, med et annet brukernavn, har slettet den brukeren og laget ny) For et par måneder siden var jeg inne hos en saksbehandler. En uke før jeg var hos henne hadde jeg sendt inn sykemeldingen min, den grønne delen. Meg: Har dere mottatt sykemeldingen jeg sendte, for neste måned? Saksbehandler-damen: ...neeei? Meg: Men da var det jo bra at jeg tok med min rosa del i dag i tilfelle. SB: Åh, ja men det var bra! Jeg kan ta en kopi av den og legge den i arkivet. *tar kopi og legger den i skuffen/mappen/ett eller annet mens jeg ser på* Ca noen uker eller en måned senere ringer jeg for å sjekke at ting er i orden. NAV-mannen i telefonen: Nei her på dataen står det at du ikke har levert sykemelding for perioden 1 til 20 november. (noe som er fullstendig ulogisk ettersom sykemeldingene mine varer fra 1-30 hver måned) Meg: Men det står jo på 1 til 30 november på sykemeldingen min som jeg leverte til saksbehandleren?! NAV-mannen: Hmm, det var rart. *setter meg over til saksbehandleren jeg var på møte med* Saksbehandleren finner ikke det papiret, hevder å aldri ha sett det og aner ikke hva jeg snakker om, og synes også at det er rart. Utbetalingsdatoen er neste dag, og hun sier at jeg kan komme og gi henne den rosa delen, og vise at det faktisk var 1-30 november. Neste dag møter jeg opp med sykemeldingen. Hun ser at det står 1-30 og ikke 1-20, sier at det var rart og "jeg går bare og tar en kopi av det." .................. Ja, husker denne, og sånt rot skal det ikke være. Helt klart! NAV er et skjemavelde, og en er nødt til å ha gode systemer for alt.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #9 Skrevet 12. desember 2008 Papirrot er obligatorisk i NAV. Jeg tror de har et eget kurs i slike ting. Da jeg tidligere i år trengte hjelp fra sosialkontoret i 2 måneder, fikk jeg virkelig føle dette på kroppen. Første måneden fikk de kontoutskrifter for 3 måneder tilbake i tid, kopi av leiekontrakt, strømregning og dokumentasjon på inntekter og utgifter og sykdom osv. Fikk utbetaling til den datoen jeg var blitt lovet. Andre måneden var ikke like enkel. Jeg måtte jo bevise at jeg hadde leiekontrakt, bevise at jeg var syk osv. Alt det de fikk måneden før. Men nei, det hadde de ikke sett noooe til. Og hvordan de hadde klart å utbetale hjelp første måneden hvis de ikke hadde fått papirbeviser, nei det visste de jaggu heller ikke. GUD FORBY at jeg noen gang blir økonomisk avhengig av NAV.
Pjukset Skrevet 12. desember 2008 #10 Skrevet 12. desember 2008 GUD FORBY at jeg noen gang blir økonomisk avhengig av NAV. Jeg blir økonomisk avhengig av NAV i 2 år fra april neste år. Gleder meg
Haris Pilton Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #11 Skrevet 12. desember 2008 Jeg blir økonomisk avhengig av NAV i 2 år fra april neste år. Gleder meg Tjohei!
Pjukset Skrevet 12. desember 2008 #12 Skrevet 12. desember 2008 Tjohei! Men jeg antar at hvis man får innvilget f.eks 100% uførestønad for 2 år, så er det vel en done deal, og de begynner ikke å stoppe utbetalinger fordi "papirer har blitt borte"?
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #13 Skrevet 12. desember 2008 Men jeg antar at hvis man får innvilget f.eks 100% uførestønad for 2 år, så er det vel en done deal, og de begynner ikke å stoppe utbetalinger fordi "papirer har blitt borte"? Joda, det hender de stopper utbetalingene. Kanskje ikke på grunn av bortrotede papirer, men på grunn av et eller annet de ikke selv har oversikt over... Men de største fellene er jo at de kan bruke uendelig lang tid på å fatte et vedtak, og så en del måneder på å sette igang utbetalingene. Det er vel helst der man blir gående uten penger.
Haris Pilton Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #14 Skrevet 12. desember 2008 Men jeg antar at hvis man får innvilget f.eks 100% uførestønad for 2 år, så er det vel en done deal, og de begynner ikke å stoppe utbetalinger fordi "papirer har blitt borte"? Det kan godt være, jeg har kun erfaring med "vanlig" sykemelding, ettersom jeg ikke har gått over til noe annet enda. Jeg har forøvrig en onkel som ved en feiltakelse ble trukket 7000kr fra kontoen av NAV i dag. De har innrømmet feilen men sliter med å ordne opp og han må nå gå til sosialkontoret neste uke for å få råd til mat til ungen. Så du vet liksom aldri, hehe.. Men du kan selvfølgelig være heldig, og selv om det er masse (!!) tull med NAV er det jo mange som får den hjelpen de trenger når de trenger den. Alle saksbehandlerne (som blir ganske mange etter hvert, ettersom jeg snakker med gjennomsnittlig 3-5 saksbehandlere hver gang det er noe tull) jeg har snakket med har vært veldig koselige og prøvd å hjelpe så godt de bare kunne. Jeg har aldri blitt møtt med en kald skulder. Vel, unntatt én gang, men det ble nesten bare komisk: Meg: Heisann, jeg lurer på hvor lang tid det tar fra jeg sender inn egenandelskortet mitt til jeg får tilbakebetalt det jeg har lagt ut over frigrensa? Damen: veldig lang tid. Meg: ååh..? hvor lang tid da, sånn ca? Damen: veldig VELDIG lang tid. Meg: ........ Damen: altså, det tar VELDIG VELDIG lang tid. Mange MANGE uker. Meg: ok, takk for hjelpen..
Nabodama Skrevet 12. desember 2008 #15 Skrevet 12. desember 2008 Men jeg antar at hvis man får innvilget f.eks 100% uførestønad for 2 år, så er det vel en done deal, og de begynner ikke å stoppe utbetalinger fordi "papirer har blitt borte"? Nei, men for det første må du få innvilget midl ufør, og for det andre er det ikke automatikk i at man får det for 2 år. Kan hende for et år i første omgang. Søker man f.eks på rehab, er det ikke sikkert man får det for mer enn 3 mnd i slengen
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #16 Skrevet 12. desember 2008 Meg: Heisann, jeg lurer på hvor lang tid det tar fra jeg sender inn egenandelskortet mitt til jeg får tilbakebetalt det jeg har lagt ut over frigrensa? Damen: veldig lang tid. Meg: ååh..? hvor lang tid da, sånn ca? Damen: veldig VELDIG lang tid. Meg: ........ Damen: altså, det tar VELDIG VELDIG lang tid. Mange MANGE uker. Meg: ok, takk for hjelpen.. Ikke at dette er fra NAV, men man møter jo også de kunder/klienter som skal vite eksakt dato for når en sak er ferdig behandlet. Noe som jo er helt umulig og urimelig å kunne gi eksakt svar på, men dette godtas jo ikke....så enten må man bare jatte med og rett og slett lyve om en dato (noe som jo ikke er riktig), eller å få en masse kjeft...
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #17 Skrevet 12. desember 2008 Det hadde vært noe det, frister å forholde seg til.
Haris Pilton Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #18 Skrevet 12. desember 2008 Ikke at dette er fra NAV, men man møter jo også de kunder/klienter som skal vite eksakt dato for når en sak er ferdig behandlet. Noe som jo er helt umulig og urimelig å kunne gi eksakt svar på, men dette godtas jo ikke....så enten må man bare jatte med og rett og slett lyve om en dato (noe som jo ikke er riktig), eller å få en masse kjeft... Ja, jeg er helt enig i det. Men nettopp derfor hadde jeg en veldig fin tone, noe jeg alltid har når jeg snakker med NAV (det gjelder jo å trø forsiktig). Det var ikke det at hun ikke kunne gi meg noe ca tidspunkt å forholde meg til jeg reagerte på, bare at hun virka nesten direkte sinna for at jeg ringte. Jeg lurte jo bare...
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #19 Skrevet 12. desember 2008 Det hadde vært noe det, frister å forholde seg til. Hadde det vært så vel at det var frister man skulle forholde seg til, men neida her er det eksakte datoer, og alle tror jo at man kun holder på med deres saker. Og ofte er det vel de som trenger hjelp minst som maser. Og de prater gjerne lenge og vel i telefonen, samtidig som de kritiserer at sakene ikke blir ferdige....
Haris Pilton Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #20 Skrevet 12. desember 2008 Hadde det vært så vel at det var frister man skulle forholde seg til, men neida her er det eksakte datoer, og alle tror jo at man kun holder på med deres saker. Og ofte er det vel de som trenger hjelp minst som maser. Og de prater gjerne lenge og vel i telefonen, samtidig som de kritiserer at sakene ikke blir ferdige.... det er bare synd at vi som hverken maser eller får pengene våre må lide for det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå