Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har faktisk hatt litt snø denne uka så det hadde vært morro for han å få sett på den, vært ute og kjent på den. De som har årstider, natur og nærmiljø som tema ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har vært veldig lite ute i det siste i barnehagen til mini også. Dette er pga at det har vært ganske kaldt i det siste. De sier at de skåner de små litt for å være ute i dårlig vær og veldig kulde. Jeg er egentlig litt av typen at man skal være ute i all slags vær, men jeg legger meg ikke oppi det. Jeg synes barnehagen må få ta sine egne beslutninger, og man må stole¨på at det ligger noe fornuftig til grunn for de avgjørelsene de tar.

Skrevet
I Norge har vi lov om at det skal være økonomisk likestilling mellom offentlige og private barnehager, så kommunen har faktisk et ansvar også for private barnehager. ;-)

Et lite sidespor, men måtte bare kommenter at det faktisk ikke er slik at private og kommunale barnehager er sidestilt lengre. Private barnehager får mindre støtte pr barn enn kommunale barnehager. Lurer på om private får 80% av det kommunale får, hvis jeg ikke husker feil.

Gjest Wrangler
Skrevet

Hei hei!

Å være inne en hel uke er lenge ja! Med mindre det er full storm og mer enn 10 minus (15 minus nordpå).

I tettbydge strøk spiller også forurensing inn, med høye (rødt markert) forurensingsnivåer bør små barn holdes inne.

Men da hadde vel bhg sagt ifra om dette var tilfelle...

I ditt tilfelle: synes det er veldig dårlig plablegging å ta ut to av fire samtidig i ferie midt i julen, det hadde IKKE jeg gjort... (er styrer selv). Men skal si at det har hendt både store og små barn har vært inne noen dager på rad, fordi de har laget julegaver, hatt lucia, ekstra julesamlingstunder, etc. (masse forskjellige aktiviteter!!)

Turer har de dog vært på, også med en person i underkudd pga sykdom. Så hvis det har vært satt inn vikar for en av de to som hadde ferie, så er underbemanning dårlig unskylding.

Skrevet

Synes ikke det er holdbart at de ikke har vært ute hele uka. Det skal være ekstremt dårlig vær før man ikek går ut, hvertfall er det slik i barnehagen min jente går i. Nå i desember har de ikek vært ute like ofte som før, det er fordi de har hatt bakedager og juleverksted osv. men da er de ute med barna som ikke sover etter lunch, eller alle barnba på ettermiddagen. Og ja, da er det mørkt, bor i nord. men ungene elsker å være ute uansett om det er lyst eller mørkt ute!!

De fleste barnehager jeg har vært innom synes det er bedre åf å ungene ut, både for ungenes og de voksnes del. Ungene får herjet og luftet seg og det blir bedre for alle. Selv om det er en mindre på avdelingen, ville de jo fått hjelp av de voksne på de andre avdelingene om alle gikk ut!!! Så sånn sett hadde man jo blitt føere voksne på barna...

Når man betaler såpass mye for en barnehageplass hadde jeg krevd at de skulle være ute i frisk luft ommentrent hver dag. Avikene burde vært for dårlig vær, eller ekstreme ting.

Hos oss blir det vanskleig å gå ut med jenta på ettermiddagene. Vi er ferdig med middagen ca 17-17.30, og da er hun så trett at det er litt barne tv og bading og legging....

Skrevet

Jeg synes de er litt lite ute i min bhg også. De skylder stadig på sykdom, kulde og you name it. Blir litt lei fordi det er ikke så lett å få vært ute med gutten etter bhg. Da er han sulten og vi må hjem til middag. Etter det er klokka gjerne halv seks og det er litt sent.

Skrevet

Snakket med ped.lederen i sta. Hun sa at det hadde vært så mange febersyke barn og at barna kommer for fort tilbake så det vil ikke være forsvalig å ta de ut... Men det at de ikke klarer å sende hjem syke barn/be foreldre holde syke barn hjemme bør jo ikke gå ut over at min guttunge ikke får være ute. Hun var jo helt enig. Foreslo at hun skulle lage et skriv med halvårsplan om sykdom og hvordan de vil ha det. (avd. åpnet i august så det er bare barn som begynte der da), ikke sikkert alle vet at barna bør ha en feberfri dag hjemme.

Skrevet

I vår barnehage har de et forsøk gående med å ta med de minste barna (0-3 år, mest 1 og 2-åringer) ut på formiddagen før lunsj slik at de får frisk luft i løpet av dagen. Da er det lyst ute og enkelt å følge med på de små. For etter lunsj og soving og spisepause er det jo nesten mørkt her. Og det er dårlig med lys på lekeområdet som ellers er flott.

Om ikke annet så tas de små med ut på en liten trilletur, fire om gangen. Det er heller ikke alltid det er lange turen de tar. Er været dårlig kan det være 10 minutter, men de små får da litt luft på de små uansett om det er litt dårlig vær, eller det er få på jobb.

Det kan kanskje være noe å foreslå?

Skrevet

Ja. jeg har også opplevd at de minste er ute tidlig på dagen når det er lyseste tiden av dagen, også er de store avdelingene ute senere på dagen. Da slipper også de minste å bli "overkjørt" av de store, og det er mer oversiktlig for personale. Da er de 3 voksne og 10 barn, er jo ikke så veldig stor forskjell fra avdelingen til TS, så det burde jo ikke vær umulig bemanningsmessig.

Skrevet

På en småbarnsavdeling er det gjerne slik at man er ute på formiddagen - før lunsj. I tillegg har man her i kommunen en regel som sier at er det minus 10 grader så skal ikke ungene ut... ei heller de som sover ute. De må da sove inne. Små barn har lett for å forfryse både kinn og annet...

Nå før jul holder de på med masse aktiviteter knyttet til juleforberedelser, og de koser seg med det.

I tilegg er jeg enig med den lenger oppe her som sa at du kunne ta det med kommunen, evt. eiere av den private barnehagen.

Nedbemanning og underbemanning VET man det er i barnehagen. De ansatte er presset til det ytterste slik det er nå, og verre blir det i mange kommuner nå som det skjæres enda mere ned i budsjettet.

Det er grenser for hvor mye til og med en barnehageansatt kan rekke over i løpet av en dag.

OG - det går an å holde på med pedagogisk opplegg ute også

Skrevet

Jobber selv på småbarnsavd i en bhg og det er virkelig ikke lett å få ut alle barna hver dag. Spesielt ikke nå som det er mye klær som skal på før man får gått ut.

Men jeg er også enig i at man skal være ut så mye man kan. Problemet i førjulstiden på en småbarnsavdeling er at man også skal rekke å lage julegaver med de små. Og pga soving, frukt, bleieskift og ofte litt tidlig henting av de små gjør at de aktivitetene ofte må gjøres på formiddagen. Og dermed kommer de ofte ikke ut så mye som de burde :( Det er utrolig hektisk på en småbarnsavdeling og med personalmangel må man ofte senke standarden for å kunne yte god nok omsorg og for å ha det sikkerhetsmessig forsvarlig for de små.

Men man bør alltid strekke seg til det ytterste for å få barna ut i frisk luft.

Skrevet

Kjenner også på denne problemstillingen. I småens bhg har de ikke vært ute hele denne uken. De skylder på at det er glatt. Når jeg spør om det ikke er noen som strør, så sier de nei. Synes ikke det er greit nok, men synes jeg sier i fra da jeg spør dem hver dag om de har vært ute.

Skrevet

Det er bra at dere spør, da presser man personalet til å kanskje gjøre en ekstra innsats for å komme ut :)

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Mange rare påstander her ser jeg. For det første så har det jo ikke vært kaldt denne uken, temperaturen har stort sett ligget på 0 grader eller plussgrader. Barna har mer enn gode nok klær til å være ute i denne temperaturen. For det andre spiller det da ingen rolle om det er glatt ute. Barna er ute for å leke, de klarer å leke på is, det er da ikk 70 år gamle mennesker vi snakker om her. Dessuten burde det ikke ha noe å si om man er litt færre enn normalt, det er jo mye enklere å passe barn ute enn inne. Frisk luft er viktig, jeg synes barna burde være mer ute enn inne. Mye viktigere med frisk luft og aktivitet enn masse pedagisk opplegg. Det burde være et krav om at man var ute minimum 4 timer pr dag, med mindre det var veldig kaldt, noe det ikke har vært hitill i vinter.

Skrevet

Må jo bare skyte inn at vi må ta med sesongvariasjonene også, og kanskje se hele året under ett, ikke bare desember og januar?

Særlig desember er jo en hektisk måned, som mange har påpekt, i tillegg til at det er "dårlig" vær (skikkelig snø er jo å foretrekke framfor sånn som det har vært her i det siste: noen små snøflekker, litt gjørme innimellom, og masse is med vann på :forvirret: ). Nissefest, baking og julegavelaging tar tid, og det er sykdom både blant store og små.

Mener ikke dermed at det er greit å være inne fra 1. til 23. desember, men har forståelse for at ikke alle barna kommer ut hver dag- på en småbarnsavdeling (på storebarnsavdelingen har jeg opplevd kanskje to ganger på mange år at de ikke har vært ute).

Bare kom til å tenke på det, fordi jeg som grønn, fersk barnehagemamma til eldstemann ble en smule bekymret over det motsatte da eldste begynte i barnehage for mange år siden. Dette var i august, det var strålende sol hver dag i flere uker. Flott, men jeg ble litt bekymret over at de ikke gjorde noen ting. De hadde ikke noe opplegg, de bare var ute, ungene lekte, de drev litt med aktiviteter og hadde med gitaren ut, men hvor var det pedagogiske opplegget? Var de liksom bare ute, hele tiden?

Da jeg veldig forsiktig ymtet frempå om dette til en av de ansatte, fikk hun seg en god latter. "Du skjønner, vi må bruke været mens vi har det! Om høsten og vinteren har vi evig nok av tid til å være inne og pusle med saker og ting!"

Skrevet
For det andre spiller det da ingen rolle om det er glatt ute. Barna er ute for å leke, de klarer å leke på is, det er da ikk 70 år gamle mennesker vi snakker om her.

Du mener at en ustø ett-toåring har det moro på speilglatt underlag? Det tror ikke jeg, jeg tror det blir ekstremt mye knall, fall og frustrasjon. Og blåmerker.

Er barna tre-fire-fem er det sikkert bare gøy, men for de minste som knapt holde seg på beina på tørt gress, er ikke is- og særlig ikke våt is, da blir de våte når de krabber- noe særlig bra underlag. Da er det bedre med real snø!

Skrevet
Mange rare påstander her ser jeg. For det første så har det jo ikke vært kaldt denne uken, temperaturen har stort sett ligget på 0 grader eller plussgrader. Barna har mer enn gode nok klær til å være ute i denne temperaturen. For det andre spiller det da ingen rolle om det er glatt ute. Barna er ute for å leke, de klarer å leke på is, det er da ikk 70 år gamle mennesker vi snakker om her. Dessuten burde det ikke ha noe å si om man er litt færre enn normalt, det er jo mye enklere å passe barn ute enn inne. Frisk luft er viktig, jeg synes barna burde være mer ute enn inne. Mye viktigere med frisk luft og aktivitet enn masse pedagisk opplegg. Det burde være et krav om at man var ute minimum 4 timer pr dag, med mindre det var veldig kaldt, noe det ikke har vært hitill i vinter.

Er litt usikker på om du tenker på småbarnsavdeling når du har skrevet dette innlegget, men jeg satser på det sidet det er det som har vært debbatert i store deler av tråden...

Tror du må huske på at været har vært ulikt landet over og at ikke alle bor i sentrale strøk på østlandet.

Du sier at det ikke behøver å ha noe å si om man er litt færre? Vel, det er nettopp det det gjør. Ja, det er lettere å passe barn ute, men det er ofte det å komme seg ut som utgjør hovedproblemet.

Hvis man skal kle på 14 barn og er tre voksne så tar det tid. Frokosten avslutter man kanskje litt over klokka ni. Legger så til at ett av barna er ganske lite og midt i den tiden man skal kle på seg og gå ut så skal dette barnet ha melkeflaske, bleieskift, påkledning og legging. Dermed forsvinner det en voksenperson i ganske lang tid til dette ene lille barnet. Da står man igjen med to voksne og 13 barn som skal ha på fleecetøy, dresser, støvler, luer og votter. Det går ikke an å ha 13 barn surrende i garderoben og man må da dele seg med en voksenperson inne på avdelingen og en i garderoben. Si at den som kler på har 4 barn med seg da. Da må den siste som er inne på avdelingen passe på 9 barn. og på en småbarnsavdeling er det mye dytting, gråting, klyping og biting. Og denne atferden eskalerer når det er få voksenpersoner. Hva gjør man hvis man får en eller to bæsjebleier oppi dette?

Klokka er da litt over ni når man starter med dette, og før lunch klokka elleve må man skifte 13 bleier. Dermed må man begynne å ta barn inn igjen kl ti for å rekke alle bleiene. Og før klokken er elleve skal man også ha ordnet mattralla og gjøre det klart for lunch.

Der har du en typisk formiddag på en småbarnsavdeling der man er underbemannet. Når man er tilstekkelig med voksne er det selvfølgelig litt lettere, men det er faktisk ganske hektisk. Men man bør alltid strekke seg så langt som mulig for å få barna ut! Men ikke for enhver pris :)

Skrevet

Kjempebra innlegg, iss!! Du beskriver en underbemannet hverdag veldig bra. Vi må ikke glemme at barna skal ha utbytte av det å være ute, og på slike dager som dette er det mer stress og slit for de små enn moro. Spesielt i desember er det også mye annet vi skal gjøre, og da er man nødt til å prioritere. Jeg synes ikke det er noe galt i å prioritere julegavelaging et par av de kaldeste dagene istedet for å gå ut.

Dessuten vil jeg kommentere Nigo-San med at det er fullt mulig å ha pedagogiske opplegg ute. Har jobbet på naturgrupper, og der hadde vi nesten alt av ped. opplegg ute. Det er en misoppfatning at man kun kan drive med pedagogikk innendørs.

Skrevet
Er litt usikker på om du tenker på småbarnsavdeling når du har skrevet dette innlegget, men jeg satser på det sidet det er det som har vært debbatert i store deler av tråden...

Tror du må huske på at været har vært ulikt landet over og at ikke alle bor i sentrale strøk på østlandet.

Du sier at det ikke behøver å ha noe å si om man er litt færre? Vel, det er nettopp det det gjør. Ja, det er lettere å passe barn ute, men det er ofte det å komme seg ut som utgjør hovedproblemet.

Hvis man skal kle på 14 barn og er tre voksne så tar det tid. Frokosten avslutter man kanskje litt over klokka ni. Legger så til at ett av barna er ganske lite og midt i den tiden man skal kle på seg og gå ut så skal dette barnet ha melkeflaske, bleieskift, påkledning og legging. Dermed forsvinner det en voksenperson i ganske lang tid til dette ene lille barnet. Da står man igjen med to voksne og 13 barn som skal ha på fleecetøy, dresser, støvler, luer og votter. Det går ikke an å ha 13 barn surrende i garderoben og man må da dele seg med en voksenperson inne på avdelingen og en i garderoben. Si at den som kler på har 4 barn med seg da. Da må den siste som er inne på avdelingen passe på 9 barn. og på en småbarnsavdeling er det mye dytting, gråting, klyping og biting. Og denne atferden eskalerer når det er få voksenpersoner. Hva gjør man hvis man får en eller to bæsjebleier oppi dette?

Klokka er da litt over ni når man starter med dette, og før lunch klokka elleve må man skifte 13 bleier. Dermed må man begynne å ta barn inn igjen kl ti for å rekke alle bleiene. Og før klokken er elleve skal man også ha ordnet mattralla og gjøre det klart for lunch.

Der har du en typisk formiddag på en småbarnsavdeling der man er underbemannet. Når man er tilstekkelig med voksne er det selvfølgelig litt lettere, men det er faktisk ganske hektisk. Men man bør alltid strekke seg så langt som mulig for å få barna ut! Men ikke for enhver pris :)

Vi har det også sånn i bhg hvor jeg jobber. Orker snart ikke mer jeg... Alltid noen syke, aldri vikarer...

Skrevet

avdelingen til sønnen min har vært veldig lite ute den siste uken, men ikke pga av personal mangel - men pga været...

det kom masse snø - men så ble det mildt. Det ligger store vann dammer - mye bløt snø i hele ute området. De dagene de har vært ute har det tatt max 10 fra alle barna kom seg ut til de måtte gå inn igjen med en som var våt... de setter seg i søledammene, krabber i søledammer, fyller vottene med vann, heller spader med vann/snø i nakken på hverandre.... :ler:

så det er ikke alltid kuldegradene som gjør at ute tiden blir vanskelig. Men ser at de ofte løser dette med å la de største barna på småbarn gå ut med en voksen, mens de to andre voksne blir inne med de minste.

Avdelingene med større barn er jo stort sett ute, så da hjelper de voksne litt til med å se til de minste hvis den ene voksne må inn med nok et vått barn.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...