Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her har det vært sånn passe bra vær denne uka, ikke ille men ikke helt strålende. Fint i går da. Men de har ikke vært ute så langt denne uka. Marken er 2 år og elsker å være ute. Synes det er dårlig. De er en færre på jobb denne uka men det skal ikke gå ut over de små vel?

Kommer til å ta det opp med ped.leder i morgen men det er ikke jeg som leverer så jeg får jo ikke gjort det før jeg henter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de er for få på jobb til å komme seg ut med barna er det vel ikke stort å gjøre? Småen kan vel få være ute etter barnehagen istedet?

Det vil alltid til en viss grad gå ut over barna når det er for få på jobb i barnehagen. Jeg skjønner ikke helt hvordan man skulle kunne unngå det. For få voksne vil merkes på et eller annet vis. Og selv om det er flott for ungene (både sunt og morsomt) å være ute så har de ikke vondt av å ikke få gå ut en kortere periode i barnehagen når personalmangel gjør det vanskelig å få gjennomført utetiden.

Skrevet

Ute etter barnehagen ja, skulle gjerne vært det men jeg er hjemme seks flere dager denne uka og han som har henta har ikke merket at de har vært inne hele dagen. De dagene jeg er hjemme før får jeg ikke hentet han før halv fem og da er det jo mørkt.

Jobber selv i barnehage og selv om vi av og til bare er 2 voksne på 18 2, 3 og noen få fireåringer så er vi ute. Lettere å se til de ute enn inne.

Skrevet
Ute etter barnehagen ja, skulle gjerne vært det men jeg er hjemme seks flere dager denne uka og han som har henta har ikke merket at de har vært inne hele dagen. De dagene jeg er hjemme før får jeg ikke hentet han før halv fem og da er det jo mørkt.

Jobber selv i barnehage og selv om vi av og til bare er 2 voksne på 18 2, 3 og noen få fireåringer så er vi ute. Lettere å se til de ute enn inne.

Hvis man ikke skal kunne være ute med barna etter at det er blitt mørkt så ville det blitt en trasig vinter for mange barn nord for polarsirkelen. ;)

Stakkars barna på Svalbard!

Skrevet

Det er ganske utrolig at de ikke har vært ute på en uke, det er jo vanlig å ta med barna ut selv om de er færre folk en normalt.

Og gjest, selv om man kan ta barna ut etter barnehagen betaler man faktisk for et tilbud. Dette tilbudet innebærer at de tar med ungene ut. Liker du å betale for noe du ikke får?

Skrevet

Vi er og mye rammet av sykdom nå, men vi prøver så langt det er mulig å gå ut så framt været tillater det. Mye lettere å se etter barna ute.

Skrevet

Ikke ute på nesten en uke?! Barna min er ute i bhg hver dag men når det er kaldt og dårlig vær blir det ikke så lenge kanskje 45 min til 1 time. Ekstremt sjelden de ikke har vært ute, da har det enten vært storm eller - 15 grader

Gjest Gjest_Lene_*
Skrevet

Ca alder på barna og antall barn på avd? Hvor mange voksne er der ?

Skrevet

noen få etåringer, mest toåringer. 12 barn. Ingen nye (alle startet i aug.) Vanligvis fire voksne, denne uken tre.

Skrevet

Hm, syns det høres rart ut jeg, og jeg jobber på småbarnsavdeling selv.

Ok, det er kanskje litt mer styr akkurat i det man går ut og inn, men mens man er ute er det jo oversiktelig og greit...

Jeg hadde tatt det opp. Ok om de ikke hadde fått det til hver da, men et par av dagene burde de fått det til. Ungene trenger frisk luft :)

Skrevet

Det er dårlig om ikke de har vært ute på en hel uke ja. Men at det skjer innimellom bør man ha stor forståelse for. Noen ganger må barnas beste veies for og imot. Med personalmangel og mange små barn, så blir det gjerne mer stress enn moro både for små og store. Alle barna skal kles, noen skal se til de barna som venter på å bli kledd, og noen må gå ut med de barna som er ferdigkledd. Når det i tillegg er veldig kaldt ute så kan det ta svært lang tid med påkledningen. Spesielt når det bare er 1 voksen som i praksis kan kle.

Likevel synes jeg barnehagen skal strebe etter å få vært ute hver dag, men man bør ha forståelse for at det enkelte dager ikke er like lett.

Skrevet
noen få etåringer, mest toåringer. 12 barn. Ingen nye (alle startet i aug.) Vanligvis fire voksne, denne uken tre.

OK. Det høres litt rart ut at de ikke klarer å komme seg ut ja. Jobber selv i bhg men med barn fra 3 år og eldre, men har lite erfaring med ren småbarnsavd med SÅ små barn.

Men med redusert bemanning så blir nok alt mer hektisk for personalet.

Håper de kan gi deg et svar på hvorfor de ikke er noe ute.

Skrevet (endret)

I vår barnehage er de store (3-6 år) ute hver dag, de små (1-2 år) er ute nesten hver dag. Det siste kan jeg forstå, for på den lille avdelingen er det mange ettåringer og når det regner/sludder og blåser er det ikke morsomt for dem å være ute, de fryser lett og det hele blir stress. På sommeren er de tilsvarende mye ute da, og de har en fast turdag i uka med en lengre trilletur. Det hender også at noen er ute, for eksempel de største småbarna, mens resten er inne en dag.

Jeg kan godt forstå at det blir litt mindre utetid når det er få på jobb, men fire dager i strekk uten at toåringene får være ute høres mye ut! Håper du får svar på hvorfor det blir slik. Om de ikke får gått ut alle sammen, så er det jo mulig at en voksen tar med seg tre barn ut en stund osv. Helt greit at man ikke skal tvinge seg ut tross både personalmangel og barnefiendtlig vær, men at toåringer skal gå i dagevis uten å få vært ute synes jeg er rart.

Edit: ble mye "store" og "små", så måtte presisere litt :)

Endret av Nigo-san
Skrevet

Jeg ville heller tatt det opp med styrer.

Dersom årsaken til at de ikke har vært ute er at det er fravær og færre på jobb, er det jo en sak som styrer bør få tilbakemelding om. Det er jo hun som styrer pengesekken og setter inn vikar om det er mulig.

De som jobber på avdelingen gjør sikkert så godt de kan, og selvsagt vil det på en aller annen måte går ut over tilbudet barna får når det er færre på jobb. To kan jo ikke gjøre jobben for tre. Og en annen sak er at når de er færre på jobb er det mer å gjøre, de ansatte blir slitne og presset er stort. Det siste de trenger er kanskje negative tilbakemeldinger om alt det de ikke rekker, kanskje de heller bør få ros for det de faktisk klarer å få gjennomført når de er færre på jobb:)

Lykke til!

Skrevet

De har ikke vært ute i dag heller. Ped.lederen hadde dratt når jeg kom og det var vikaren som hadde senvakta. (noe jeg også synes var rart... Vi pleier å prøve å unngå at vikar har senvakt)

Det her var planlagt ferie, to av de ansatte har reist bort sammen og det har kommet inn en vikar i stede for to.

Stakk hodet inn til styrern og sa at jeg synes det var dårlig at de ikke har vært ute og han var jo enig men sa at de hadde gjort mye aktiviteter inne da. Bakt og laget julegaver og sånt. Men jeg fikk nå sagt at jeg synes de bør ut, om ikke hver dag så i allefall noen ganger i uka.

Skrevet

Bra du fikk sagt fra! Jeg har en ettåring i barnehage, på rein småbarnsavdeling, og der hender det innimellom at kun 2åringene går ut, mens di minste er inne. Ikke så kjekt for ettåringene å være ute når det er kaldt, glatt eller masse regn og vind. Men di har jo utrolig godt av å komme seg ut i litt frisk luft :)

Skrevet
Her har det vært sånn passe bra vær denne uka, ikke ille men ikke helt strålende. Fint i går da. Men de har ikke vært ute så langt denne uka. Marken er 2 år og elsker å være ute. Synes det er dårlig. De er en færre på jobb denne uka men det skal ikke gå ut over de små vel?

Kommer til å ta det opp med ped.leder i morgen men det er ikke jeg som leverer så jeg får jo ikke gjort det før jeg henter.

Jeg synes du skal klage til bydelen/ kommunen som ikke innvilger mer penger til barnehagene. Hadde de gjort det ville barnehagen til barnet ditt hatt råd til å skaffe vikar. Dette går ut på kvaliteten. Spør du meg er det helt jævlig at det forventes at bhg ansatte skal prestere like bra når de er nedbemannet. Å presse ansatte i en sånn situasjon til å yte det samme som de gjør når de alle er på jobb gjør bare at flere sliter seg ut og pådrar seg skalder. Noe som igjen fører til sykemelding.

Skrevet
Jeg synes du skal klage til bydelen/ kommunen som ikke innvilger mer penger til barnehagene. Hadde de gjort det ville barnehagen til barnet ditt hatt råd til å skaffe vikar. Dette går ut på kvaliteten. Spør du meg er det helt jævlig at det forventes at bhg ansatte skal prestere like bra når de er nedbemannet. Å presse ansatte i en sånn situasjon til å yte det samme som de gjør når de alle er på jobb gjør bare at flere sliter seg ut og pådrar seg skalder. Noe som igjen fører til sykemelding.

Privat barnehage ;)

Skrevet
Privat barnehage ;)

I Norge har vi lov om at det skal være økonomisk likestilling mellom offentlige og private barnehager, så kommunen har faktisk et ansvar også for private barnehager. ;-)

Til ditt hovedproblem:

Er det virkelig et problem at de ikke har vært ute i barnehagen en uke? Greit nok at vi i Norge har tradisjon med å være ute, men jeg forstår ikke hvordan det har blitt slik at så lenge man er ute så er det = god pedagogikk, er man inne = dårlig pedagogikk. Har dere faktisk anelse at det finnes hundre tusenvis av barn rundt om i verden som ikke er ute i barnehagen i løpet av en hel måned? Uten at hverken foreldre eller barn tar skade av det. De får fullt pedagogisk opplegg innendørs.

For det første så er ikke de fleste småbarn veldig hypp på å være ute om vinteren. Det kan være glatt, kaldt, kraftig vind (som blåser snø midt i ansiktet) men aller mest så er de utrolig bevegelseshemmet med vinterklærne. For det andre så er vi midt i oppkjøring til jul, så det kan hende de har maaaaange morsomme, spennende og givende juleforberedelser som man holder på med inne.

For den slags del, så hadde jeg foretrukket at personalet lot barna få være inne å leke uforstyrret om det har et slimrende sampsill i gang, i stedet for å bryte de opp med tilhørende klesrutine bare fordi det er så "viktig" å være ute. Hva man faktisk gjør ute, har jeg aldri hørt en eneste foreldre stille spørsmål til.

Helt ærlig så hadde jeg snakket med barnehagen (må opplyse om at assistenter er mennesker de også, så de klarer å ta imot en tilbakemelding og to) om at de gjerne bør drive på med noe av pedagogikken sin utendørs, hvis de er mye inne. Men så mener jeg også helt ærlig at å være inne én uke om vinteren (og rett før jul) at det ikke kvalifiserer til å være mye inne.

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Helt ærlig så hadde jeg snakket med barnehagen (må opplyse om at assistenter er mennesker de også, så de klarer å ta imot en tilbakemelding og to) om at de gjerne bør drive på med noe av pedagogikken sin utendørs, hvis de er mye inne. Men så mener jeg også helt ærlig at å være inne én uke om vinteren (og rett før jul) at det ikke kvalifiserer til å være mye inne.

tror nok liv vet dette, da hun selv jobber i barnehage.

Uansett hva du sier,så er det sundt å komme seg ut for disse barna, og en hel uke inne er lenge. OG der den aktuelle barnehagen er, er det ikke snø, ikke mange minus og ikke slaps.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...