Gå til innhold

Hvordan få valpen til å sove på eget sted?


Gjest hundeeier

Anbefalte innlegg

Gjest hundeeier

Jeg har nettopp fått meg ei lita valp som er 12 uker nå. Jeg vil gjerne at hun skal sove enten i buret sitt eller hundesengen sin. Det er egentlig det samme hvor, bare det ikke er sengen vår.

Den første natten tok vi buret hennes ved sengen og der lå hun med min hånd inni.

Forsøkte det samme den andre natten, men da løp hun hele tiden ut og opp i sengen. Måtte lukke buret og da gråt hun, så det vil jeg gjerne ikke at skal skje igjen.

I natt måtte vi også lukke buret, hun løp opp i sengen hele tiden.

Liker ikke å stenge henne inne i et bur, men hva bør vi gjøre?

Vi kan jo ikke lukke soveromsdøren heller, da blir hun i alle fall redd og føler seg forlatt. Har vi henne i sengen så lærer hun seg jo til det og vi vil jo gjerne ha sengen for oss selv.

Tips?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ingeniøren

Her benytter folk forskjellige taktikker. Endel anerkjente trenere (som Nordenstam) lar valpen sove i senga i begynnelsen til den føler seg litt tryggere. Det går fint an å lære hunden av med å sove i senga senere.

Andre igjen velger å legge madrassen(eller soveposen) ved siden av hundesengen og sove der noen netter.

Du må nesten bare finne ut av hva du er mest komfortabel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ideelle er å la valpen få sove i deres seng de par første nettene. Så flytte den ned i egen seng/bur rett ved siden av senga, og etterhvert flytte den dit dere vil at den skal sove. Men om dette er så enkelt i praksis vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Første natta hjemme med ny valp sov jeg på feltseng ved siden av soveplassen hans. Det var uansett ikke aktuelt å la han sove i noen sin seng, fordi vi ikke hadde noe ønske om at han skulle ha tilgang til andre etasje og en skummel trapp opp dit.

Dette gikk fint, og neste natt la jeg meg lenger unna plassen hans. Så han gradevis ble alene, tror det tok 3 netter før jeg sa at nå er det nok, han sover hele natta allikevel. Og det har han gjort hver natt siden.

Hvor lang tid det tar vil jo avhenge av hunden, men jeg tror faktisk det er bedre å komme til hunden enn å la den være i senga hvis man ikke ønsker at den skal sove der senere også. Da kan det hende man slipper en del problemer i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marianne_*

Da jeg fikk min valp i for noen måneder siden lot jeg han få en fast plass i det rommet som han skulle sove i(med en "valpegård" rundt), også sov jeg der på madrass i tre netter til han sov godt om natten. De neste dagene sørget jeg bare for at jeg la han på plassen sin (han gikk dit automatisk etterhvert) når han var trøtt, og så satt jeg der til han nesten sov, slik at han så at jeg gikk. De første nettene var det litt piping, men siden jeg sov i et rom ganske nære, kunne jeg ta han ut så han fikk tisse og så legge han igjen. Da så han at han ikke var helt alene i verden, og vi unngikk for mange uhell. Det er bare viktig at når man tar ut valpen for å tisse om natten, så skal det ikke skje noe annet morsomt... Det skal ikke være sånn at valpen "vil" våkne om natten for å leke...

Det gikk vel en uke før han sov hele natten på sin egen plass, og jeg sov i min egen seng.

Syns personlig det er best om valpen lærer hvor sin plass er med en gang, så slipper man å "avlære" det å ligge i menneskesengen seinere. Det er også veldig greit for valpen å bli vant til denne plassen som et sted den også kan gå å sove om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

I natt sov valpen i sengen vår. Vi var så slitne og trøtte at vi orket ikke ta opp kampen om soveplasser i natt, så da ble det slik. Regner med at hun sover i sengen med meg i natt også, da min samboer skal ha nattevakt og det er om mulig enda tøffere å skulle høre henne gråte når man er alene.

Men hva gjør jeg så, etter disse dagene med soving i sengen vår er over? Buret står allerede ved siden av sengen, men regner med det kommer til å bli en tøff kamp å skulle få henne til å ligge der. Skal man være tøff og lukke buret? Hun gråter jo litt hver gang hun våkner og innser at hun er innestengt, og det syns ikke jeg er noe særlig. Men åpner jeg buret etter en stund igjen så hopper hun jo bare opp i sengen.

Vanskelig dette :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.

I natt sov valpen i sengen vår. Vi var så slitne og trøtte at vi orket ikke ta opp kampen om soveplasser i natt, så da ble det slik. Regner med at hun sover i sengen med meg i natt også, da min samboer skal ha nattevakt og det er om mulig enda tøffere å skulle høre henne gråte når man er alene.

Men hva gjør jeg så, etter disse dagene med soving i sengen vår er over? Buret står allerede ved siden av sengen, men regner med det kommer til å bli en tøff kamp å skulle få henne til å ligge der. Skal man være tøff og lukke buret? Hun gråter jo litt hver gang hun våkner og innser at hun er innestengt, og det syns ikke jeg er noe særlig. Men åpner jeg buret etter en stund igjen så hopper hun jo bare opp i sengen.

Vanskelig dette :sukk:

Du må nok bare være sterk og overhøre pipingen. Etter en natt eller to er det nok borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan snu det hele rundt og gjøre det til en bra ting å være i buret. Det krever litt trening og tid, men fungerer aldeles utmerket. Klikkertrening er stikkordet. Om du ikke kjenner til det, så sjekk ut canis.no. Teorien er den at du belønner all ønsket adferd og overser uønsked adferd med mindre du hindrer en "krise". For å belønne lærer man hunden at et klikk med klikkeren (liten metalldings som gir fra seg et klikk) betyr at den får en godbit. Viktig at klikket alltid følges av godbiten. Når hunden ser sammenhengen med klikket og godbiten kan du bruke det til inntrening av det meste. Poenget er at hunden tilbyr deg adferd som du belønner med klikk og godbit. For trening av å ligge i bur klikker du først når hunden på dagtid går inn i buret på eget initiativ. Etter hvert øker du vanskelighetsgraden ved å vente lenger og lenger med å klikke når hunden er der inne. Tren litt hver dag, så lar du heller hunden sove i sengen noen dager til. Du vil bli overrasket over hvor mye de jobber for å oppnå klikket. Dette var veldig enkelt fortalt, med les mer på canis.no. Vil anbefale å kjøpe bøker der og lese mer. Fordelen med hele treningsformen er at du slippet å høre på at hunden gråter.

Hilsen en som har trent både med og uten klikker, og er overbevist om at klikker funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marianne_*

Tror det er enklest for både deg og valpen å bare holde ut en eller to netter med litt piping... Du er jo der og kan stille en hånd ned til den hvis den synes det er skummelt... Det pleier å være bra nok. Ved at den har fått ligge i sengen en stund har den jo sannsynligvis funnet ut at det er det beste stedet å være, så dette kan gjøre innlæringen litt vanskeligere, men bare hold ut med pipingen et par netter, så går det over:)

Dette ser ut til å være noe alle nye hundeeiere synes er helt forferdelig, men jeg tror ikke det er veldig mange valper som får varige mén;) Etterhvert setter valpen pris på "sin" plass, og så lenge dere forteller den at sengen ikke er hans plass så holder den seg som regel unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk vår valp for 3 mnd siden.

Han fikk ligge i sengen vår den første natten, dette kun for at vi hadde reist langt og han var på et nytt sted.

De neste tre nettene lå jeg på feltseng vedsiden av buret hans, det ble litt piping men det var kun de første nettene.

I dag har han leggetid kl 2200 da får han en dentalsticks og går rett i buret sitt å legger seg og vi hører ikke fra han før kl 0800-0900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bare være sterk og overhøre pipingen. Etter en natt eller to er det nok borte.

Jeg har lest i flere hundebøker at dette er tilnærmet dyreplageri jeg da... Du skal ikke lukke valpen ute fra ditt rom eller inne i et bur og bare la den pipe og pipe. Noe piping må man regne med, men valpen skal få ligge nær deg. Enten i senga di, i et åpent bur/seng nedenfor senga di med hånda di nedi, eller at du legger deg på madrass ved siden av der den ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Enig i at det å la hunden pipe neppe gir en veldig trygg hund, selv om det selvfølgelig ikke trenger å "ødelegge" en hund med sterk psyke og pipe litt.

Derfor vil jeg faktisk anbefale å sove på gulvet med valpen der du vil ha den frem til den er trygg der og du gradevis kan trekke deg bort fra den. Når man først har fått den opp i senga kan det være et ordentlig herk å få den ut igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så noen mener det er ok med piping og andre mener det er dyreplageri?

Ikke lett å bli klok på dette.

Soverommet vårt er knøttlite og rommer egentlig bare en seng og nå dette hundeburet, så å legge meg ved siden av buret blir jo vanskelig.

Når burdøren lukkes så hopper hun opp mot burveggen noen ganger, piper og småbjeffer, men det tar ikke mer enn to minutter før hun legger seg ned igjen. Kan dette kategoriseres som dyreplageri?

Jeg skulle jo gjerne unngått å lukke burdøra, men jeg vet rett og slett ikke hvordan det skal gå, for da hopper hun jo bare opp i sengen. Og nei, den valpen der tar ikke hintet hvis jeg løfter henne ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Vel, hvis du mener at hun ikke skal ligge i sengen, så skal hun ikke ligge i sengen.. Samme hvor mange ganger du må løfte henne ned igjen før hun skjønner det. Foreløpig har jo hun vunnet når hun har prøvd, for hun får jo lov til å sove akkurat der hun ville sove. Samme opplegget kommer til å skje igjen med andre ting, og hvis du ikke finner en løsning på det, så kommer du til å få en særdeles uoppdragen hund.

Og det er mening at hun skal ha soveplassen sin på soverommet når hun blir voksen også? Jeg hadde nemlig ikke ønsket at hunden skulle sove på soverommet, og dermed tok jeg nemlig det som utgangspunkt når jeg sa at det kunne være lurt å sove på gulvet ved siden av hundens tiltenkte soveplass.. men det gjør du jo allerede hvis denne er på soverommet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest i flere hundebøker at dette er tilnærmet dyreplageri jeg da... Du skal ikke lukke valpen ute fra ditt rom eller inne i et bur og bare la den pipe og pipe. Noe piping må man regne med, men valpen skal få ligge nær deg. Enten i senga di, i et åpent bur/seng nedenfor senga di med hånda di nedi, eller at du legger deg på madrass ved siden av der den ligger.

Hvor har jeg skrevet at den skal ligge i eget rom eller lukket bur????

Jeg mener da at men har den i egen seng på gulvet, med hånden nedi sengen hans/hennes. Bare ta litt på den om den piper, men ikke gjøre noe stort nummer ut av det. Etter en stund med piping og romsering sovner den.

Skal man hele tida dille og dulle, skjønner den jo at den får oppmerksomhet ved å pipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...