Balooa Skrevet 7. desember 2008 #1 Del Skrevet 7. desember 2008 Jeg kjenner mange som ikke tør å kjøre i Spania, Italia osv. Mest fordi folk ofte kjører som svin, men også fordi de er redde for å kjøre feil. Kjører dere i utlandet? Det skal sies at jeg tok lappen i Spania så jeg er vant med det og syns det er mer skummelt å kjøre i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 7. desember 2008 #2 Del Skrevet 7. desember 2008 Jeg har vært på roadtrip i 15 land i Europa, og det eneste landet jeg virkelig mislikte å kjøre i var Italia. Resten var helt supert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Balooa Skrevet 7. desember 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 7. desember 2008 Jeg har hørt at Italia skal være verre enn Spania, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 7. desember 2008 #4 Del Skrevet 7. desember 2008 Jeg har hørt at Italia skal være verre enn Spania, ja. Ja jeg syns det var villmannskjøring der nede. Eneste grunnen til at jeg ikke vil tilbake til Italia i det hele tatt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angeleyes Skrevet 11. desember 2008 #5 Del Skrevet 11. desember 2008 Nå har jeg kun hatt lappen i 2 år, så har ikke hatt muligheten til å teste så mange land ennå. Jeg har kjørt litt i Usa og synes det var helt greit. Mye større veier og flere biler, men folk kjører relativt pent. Men hadde nok ikke likt å kjøre der heller hvis jeg i tillegg skulle letet meg frem til dit jeg skulle. I Italia kunne jeg aldri tenkt meg å kjøre. Folk der er jo helt ville bak rattet! Parkerer bilen akkurat der det passer dem og tuter hvis du bare står ett sekund lenger etter at det har blitt gult (her venter man ikke på grønt lys nei) hvis de i det hele tatt stopper når det blir rødt lys. Jeg kan godt kjøre i andre land som har nogelunde lik kjørestil som det er i Norge. Synes det er verre å skulle finne ut hvor jeg skal på ukjente steder enn å faktisk kjøre dit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 11. desember 2008 #6 Del Skrevet 11. desember 2008 Har ikke större problemer med å kjöre bil i andre land enn det jeg har i Norge. Det er samme greiene liksom, en bil og en vei - thats it. At man kanskje må kjöre etter forholdene er såklart opplagt, men jeg ser ikke problemet med det heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehu Skrevet 12. desember 2008 #7 Del Skrevet 12. desember 2008 Jeg har kjørt bil i Italia og det var ikke noe problem i det hele tatt. Alt snakket om villmannskjøring så jeg ingenting til på vegene. Leide bil på flyplassen ved Roma og kjørte til Toscane og rundt i Toscana området i 14 dager + tilbake til Roma flyplassen. Det eneste stedet jeg ikke ville kjøre var inne i Roma by. Der var det villmannskjøring og vi valgte drosje. Satt med hjertet i halsen under deler av turen. Du må være frekk for å komme frem der. Jeg ble fortalt at et nytt prikkesystem på førerkortet gjorde at folk kunne miste sertifikatet mye lettere enn før og at det hadde roet trafikken ned. Jeg har også kjørt i England. Gikk greit å venne seg til venstre-kjøring, men det er en fordel å ha engelsk bil med rattet på deres "riktige" side. Det mest nervepirrende var digre rundkjøringer med tre filer inn, tre filer rundt i rundkjøringen og 6 avkjørsler og vikeplikt fra "motsatt" side. Kjøring i Tyskland var heller ikke noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 12. desember 2008 #8 Del Skrevet 12. desember 2008 Rart hvor forskjellig man opplever ting. Jeg har også kjørt i Italia, Toscana, og det var en fornøyelse; folk slapp meg/oss inn og foran med et smil, en hyggelig håndgest og var skikkelige gentlemenn. For det var mest menn som kjørte, hadde jeg inntrykk av. En riktig fin avveksling fra den norske mentaliteten som stort sett går ut på å presse seg foran og frem, uansett. Noen ganger var det riktignok centimeter om å gjøre, men likevel gikk det greitt. Man kommer langt med et smil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Balooa Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #9 Del Skrevet 12. desember 2008 Når jeg er i Norge legger jeg merke til hvor høflige nordmenn er i trafikken sammenligna med Spania bl.a. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Koala Skrevet 12. desember 2008 #10 Del Skrevet 12. desember 2008 Spania er et veldig greit land å kjøre i. Folk kjører fort, men de er hensynsfulle og hjelpsomme stort sett. Nordmenn kjører temmelig usympatisk selv om de ikke kjører fort. Kan man trenge seg frem gjør man det. Sverige og Finland er fine land å kjøre i. Estland derimot er helt pyton. De kjører som nordmenn, bare enda verre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2008 #11 Del Skrevet 14. desember 2008 På større veier/motorvei synes jeg det stort sett er mye bedre i utlandet enn i Norge. Spesielt i Tyskland er det bra "ordnung". Ellers misliker jeg bare Italia. Der har jeg opplevd mye temperament og rot. Spania er imidlertid helt greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 14. desember 2008 #12 Del Skrevet 14. desember 2008 Av landene du nevner har jeg kun prøvd å kjøre i Spania og det var uproblematisk syns jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gonzales Skrevet 15. desember 2008 #13 Del Skrevet 15. desember 2008 Italia er jo det aller kuleste landet av alle å kjøre i! Dessuten er alle bilene så små at det bare blir minimale skader sammenliknet med kræsjene mellom store norske biler... Det handler om mentalitet og millimetre. Alle vil fremover og dersom du nøler er det noen andre som tar den posisjonen i trafikken som du vurderer om du skal ta. Har kjørt i Roma og Napoli og på landsbygda, og aldri opplevd annet enn at det som gjør det vanskelig er at det er byer jeg ikke har kjent og derfor har rotet litt rundt for å finne riktig vei. Når det er sagt, så må det også sies at italienerne kan være veldig oppmerksomme i forhold til andre "harde" trafikanter, men den samme oppmerksomheten gjelder ikke de myke trafikantene. Ikke stopp for fotgjengere, for om du på denne måten skulle klare å lure en fotgjenger ut i fotgjengerfeltet, så kan du være ganske sikker på at bilen bak deg setter klampen i bånn for å vrenge seg forbi deg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå