Gå til innhold

sykepenger og lån fra lånekassen? trenger råd...


Gjest sykemeldt..

Anbefalte innlegg

Gjest sykemeldt..

Hei. Akkurat nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre..

Saken er den, at jeg ble sykemeldt i juli av en jobb jeg jobbet kanskje 70%

Der får jeg og har fått sykepenger fra..

Samtidig hadde jeg en nettstudie liggende jeg hadde bestilt..

Og bestemte meg for å gjøre dette mens jeg var sykemeldt..

Jeg har itillegg endel gjeld fra forskjellige steder, med høy rente.

Så endag gikk det opp for meg, at jeg hadde rett på lån fra lånekassen. Siden jeg studerte, og tenkte dette ville fikse eller bedre min økonomiske situasjon. Da ville jeg få plassert all min gjeld på samme sted.

Jeg søkte om lån, sa jeg studerte 100%. noe jeg på en måte gjør. leser mye.

Og fikk et ganske stort lån.

Så her gikk det plutselig opp for meg. Jeg får sykepenger for å ha jobbet 70% og samtidig lån for å studere 100%

Det er jo ikke riktig.... Jeg tenkte ikke på den måten før, jeg bare tenkte det ville hjelpe min økonomiske situasjon...

Men nå ser jeg jo, at det kanskje ikke er rettslig riktig det jeg gjør..

Og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kunne jo kanselere lånet, men jeg trenger pengene sårt. Min økonomiske situasjon ser ikke bra ut.... Men kanskje situasjonen blir enda verre om jeg ikke sier ifra...

Og for de som lurer, jeg er sykemeldt for noe psykologisk, som gjør at jeg ikke kan jobbe der jeg jobber på en god stund. Men jeg kan jo lese....

Noen som har noen råd? Og vet om regler for slikt?

Setter pris på svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke være sykemeldt fra jobb, motta sykepenger og studere 100 % ved siden av. Dette må du si fra om så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke være sykmeldt fra jobben og samtidig studere. Du skulle ha blitt friskmeldt da du begynte å studere.

Du må melde fra til NAV med en gang for du har ikke rett til sykepenger. Det kan hende du må betale tilbake det du har fått fra du begynte å studere. Har du snakket med NAV om attføring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sykemeldt..
Du kan ikke være sykmeldt fra jobben og samtidig studere. Du skulle ha blitt friskmeldt da du begynte å studere.

Du må melde fra til NAV med en gang for du har ikke rett til sykepenger. Det kan hende du må betale tilbake det du har fått fra du begynte å studere. Har du snakket med NAV om attføring?

men jeg kan ikke starte å jobbe igjen. jeg er ikke stabil. og har problemer. Jeg er rett og slett ikke klar. Men lese kan jeg jo. alle kan jo lese en bok...

og betale tilbake.. det går bare ikke. jeg sliter allerede med altformye penger jeg skylder. burde kanskje tatt kontakt om gjeldsordning eller noe, men jeg vil klare det selv. og jeg vil ikke få problemer når det gjelder fremtidige lån.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre... begynner å gå opp for meg at jeg har rotet meg borti ennå mer tull:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sånn at når Lånekassen skal gjøre om lån til stipend så sjekker de jo inntekter og formuer, så da finner de ut at du har fått sykepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...