Gå til innhold

Adventstid=fastetid?


Kaffekoppen

Anbefalte innlegg

Jeg hørte for noen dager siden at adventstiden egentlig er en fastetid. Jeg hadde ikke hørt det før. Er det utbredt blant kristne også i Norge?

Og hva med tiden fram mot påske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skal ikke jeg påberope meg å være den som har mest kunnskap om disse emnene, men ja, jeg har også hørt at adventstiden var en fastetid, helt på like linje med fasten før påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i et strengt religiøst hjem, og vi "fastet" i adventstiden.

Det var ikke snakk om en faste tilsvarende fastetiden før påske, men mer en "vann og brød"-faste.

I adventstiden levde vi veldig spartansk... alt skulle spares til jul.

Vi kunne få en liten smak av sylta, leverposteien, lefsa som ble svidd i kanten, eller prøvekakene fra julebaksten, men ellers var det ingen kjøttmat, søtmat, eller noe som kunne forbindes med luksus i adventstiden.

Og gjett om julematen smakte godt da klokken endelig ble 17 på julaften... :ler:

Jeg er ikke like religiøs som deler av familien min er, men jeg har beholdt denne tradisjonen til en viss grad. Vi lever litt enklere i adventstiden, men ikke på samme måte som jeg gjorde under oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i et strengt religiøst hjem, og vi "fastet" i adventstiden.

Det var ikke snakk om en faste tilsvarende fastetiden før påske, men mer en "vann og brød"-faste.

I adventstiden levde vi veldig spartansk... alt skulle spares til jul.

Vi kunne få en liten smak av sylta, leverposteien, lefsa som ble svidd i kanten, eller prøvekakene fra julebaksten, men ellers var det ingen kjøttmat, søtmat, eller noe som kunne forbindes med luksus i adventstiden.

Og gjett om julematen smakte godt da klokken endelig ble 17 på julaften... :ler:

Jeg er ikke like religiøs som deler av familien min er, men jeg har beholdt denne tradisjonen til en viss grad. Vi lever litt enklere i adventstiden, men ikke på samme måte som jeg gjorde under oppveksten.

Så fint at du ville fortelle om dette.

Selv om jeg ikke er religiøs, så tenker jeg at faste før jul kunne vært sunt for de fleste av oss. Mange går fra julebord til julebord og fra fest til fest, og når julaften endelig kommer er vi nesten mettet på alt det gode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke veldig religiøse og jeg kommer heller ikke fra et slikt hjem, men vi levde sparsommelig før jul. Vi forsøker å få til det i dag også, at vi ikke spiser mye snop, heller ikke lørdager, det er enkle suppemiddager, ikke noe fancy pålegg el. Da kommer endel av gledene ved julen, maten, så mye bedre til sin rett, enn når alle i hee desember sitter og gulper og raper og egentlig er mette etter alle julebordene i tillegg til fråtsing hjemme. Vi går på julebord, og faster ikke i den forstand, men er bevisste på litt tynnere suppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste før jul har vel opprinnelige lite med religion å gjøre, men kommer fra den tiden man hadde lite mat om vinteren. Da måtte man spare på maten hele vinteren, men spiste litt ekstra godt i julen for å feire den, og for å styrke kroppen så man kanskje overlevde frem til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Første gjest
Faste før jul har vel opprinnelige lite med religion å gjøre, men kommer fra den tiden man hadde lite mat om vinteren. Da måtte man spare på maten hele vinteren, men spiste litt ekstra godt i julen for å feire den, og for å styrke kroppen så man kanskje overlevde frem til våren.

Praktisk sett var det vel slik, men fra religiøst hold (i alle fall der jeg vokste opp) ble "fasten" sett på (og forsvart) som en symbolsk handling.

Vi skulle minnes Josefs, Marias og de tre vise menns vandring, som var preget av lite mat, og lav bostandard under reisen.

Dette gjorde de i påvente av noe stort og bedre.

Slik var det også for oss i adventstiden. Vi spiste oss mette, men levde enkelt i påvente av noe stort og bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste før jul har vel opprinnelige lite med religion å gjøre, men kommer fra den tiden man hadde lite mat om vinteren. Da måtte man spare på maten hele vinteren, men spiste litt ekstra godt i julen for å feire den, og for å styrke kroppen så man kanskje overlevde frem til våren.

Julen har opprinnelig lite med religion å gjøre, men det er det er allikevel interessant å se hvordan religionen tilpasset seg gamle skikker for å vinne innpass.

Spesielt interessant syns jeg det var å lese det gjest fortalte om egen erfraing, spesielt siden dette er et enme jeg kan lite, for ikke å si ingenting, om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Første gjest
Julen har opprinnelig lite med religion å gjøre, men det er det er allikevel interessant å se hvordan religionen tilpasset seg gamle skikker for å vinne innpass.

Spesielt interessant syns jeg det var å lese det gjest fortalte om egen erfraing, spesielt siden dette er et enme jeg kan lite, for ikke å si ingenting, om.

Hvis du virkelig synes at dette er interessant, kan det kanskje også være litt morsomt å vite at "fastetiden" ikke dreide seg kun om mat.

Det dreide seg om enkelhet i sin helhet.

Som et eksempel kan jeg fortelle at i adventstiden hadde vi ikke tepper eller filleryer på gulvene, og heller ikke duker på bordene, og sengetøy ble ikke byttet med vanlig regelmessighet i desember...

Alt sengetøy ble vasket i begynnelsen av desember, og ble ikke byttet før 23. desember. Mattene og dukene kom på plass i løpet av dagen på julaften.

Alle dager ble utnyttet maksimalt... husvask, klesvask, baking, tillaging av kjøttmat... adventstiden var en ventetid der mye skjedde hver eneste dag...

Desember var "ventetid" i ordets rette forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant å lese. Grunnen til at jeg spurte, er at jeg har truffet flere fra Polen og Russland som faster nå. Hun ene faster ved å utelate alt som inneholder kjøtt, egg og melkeprodukter og hun spiser heller ikke noen søtsaker eller ting som potetgull og rører heller ikke alkohol. I tillegg er det viktig å holde tankene rene og å be.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...