Gå til innhold

Julegave- mas mas mas.. Jeg har ikke råd til så dyre gaver!


Gjest Den utakknemlige??

Anbefalte innlegg

Gjest Den utakknemlige??

Fanken altså, nå er jula her igjen. Jeg har ikke penger, jeg har nettopp droppet ut av studiene pga min kroniske sykdom, og venter fortsatt på videre utredning fra leger. Jeg måtte flytte hjem pga dette og sitter nå uten en krone i inntekt. Jeg har verdens beste venner, de er virkelig kjempegreie. Men så kommer vi til dette julemaset da, de forteller meg hele tiden at jeg må bare glede meg til jul, det skal bli så fint og jeg kommer til å få verdens peneste gave. Samtidig som de legger til at den var ikke særlig billig. Så sier gjerne vennene mine ( det er 4 av dem) at ******* ønsker seg en smale cd/dvd fra det og det bandet. Denne saken koster 299 kroner. Og det er det billigste ønsket, som de har spart til meg siden de vet jeg ikke har mye penger. Jeg har INGEN penger, jeg lever på foreldrene mine, som om det ikke er ille nok. Heldigvis bare for en periode men likevel. Julegavebudsjettet mitt i år er 500 kroner fordelt på familie + venner, har også fått 300 kr av min snille pappa, så har til sammen 800 å fikse gaver for. Og her er det snakk om 10 personer sirka inkludert vennene mine. Jeg kan ikke fordra dette her, de tjener alle penger og er i jobb, ikke særlig god jobb, men de har inntekt og det har ikke jeg. Har snakket med dem, og sagt rett ut at jeg har ikke penger, og at jeg skal prøve å ordne noe. Det tynger meg veldig ned, for jeg liker å vise menneskene jeg er glad i at jeg setter pris på dem, så får dårlig samvittighet.. Uff, vet ikke hvor jeg skal med dette, men trengte bare å få det ut. Har dere noen billige tips til gaver? Har begynt med små brev og bøker jeg skal skrive inn dikt i, hendelser og bilder som alle vennene mine skal få, ting vi har opplevd sammen og slikt. Ellers skulle jeg ønske jeg kunne strikke eller noe..

Takk for at du ville lese, blir bare så lei meg av alt "presset" :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å bake noe? Hadde blitt kjempeglad for det jeg :) Lurer på om jeg skal gi brente mandler til venninner i år, hvis vi ikke avtaler å ikke gi hverandre noe i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest innleggstarter
Hva med å bake noe? Hadde blitt kjempeglad for det jeg :) Lurer på om jeg skal gi brente mandler til venninner i år, hvis vi ikke avtaler å ikke gi hverandre noe i det hele tatt..

Det var smart, jeg må finne noen oppskrifter! brente mandler høres kjempegodt ut, tror jeg husker det fra barndommen. har du kanskje oppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag litt julekonfekt. Det blir billig, siden totalen på alle ingrediensene ikke trenger å være så mye. Samtidig får du masse godt ut av det. Pakk det inn i kremmerhus. Sleng med en pose god kaffe, for de som drikker det. Det er veldig deilig gave å få. Her er en fin side med oppskrifter. Her er en fin nettbutikk med god kaffe. Posene er små, så summen blir ikke så høy selv om du kjøper litt "spesiell" kaffe. :) Dette har vært redningen min, jeg har heller ikke råd til så mye pr person.

Kos deg masse i jula! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest nå

Ja det ekke lett detta julemaset! Leste i en reklame avis her om dagen " Den perfekte venninnegaven" eller noe i den duren og da var det bilde av en rettetang til 1990kr under!! Kjære vene, bruker ikke så mye på samboern til jul engang..

Små bøker med noen hyggelige ord er fint og personlig!

Et annet tips kan være Norgesglass med telys oppi som du pynter med sløyfe/glitter/liten til og fra lapp som man skriver noe hyggelig på feks. Man kan putte oppi vanlig telys, evt blande med telys i forskjellige farger (fra Nille feks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest innleggstarter
Lag litt julekonfekt. Det blir billig, siden totalen på alle ingrediensene ikke trenger å være så mye. Samtidig får du masse godt ut av det. Pakk det inn i kremmerhus. Sleng med en pose god kaffe, for de som drikker det. Det er veldig deilig gave å få. Her er en fin side med oppskrifter. Her er en fin nettbutikk med god kaffe. Posene er små, så summen blir ikke så høy selv om du kjøper litt "spesiell" kaffe. :) Dette har vært redningen min, jeg har heller ikke råd til så mye pr person.

Kos deg masse i jula! :klem:

Tusen takk for tipsne miss shorty, dette skal jeg huske på og skaffe meg, så blir det noe å gi vekk i år og! takk det samme til deg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest innleggstarter
Ja det ekke lett detta julemaset! Leste i en reklame avis her om dagen " Den perfekte venninnegaven" eller noe i den duren og da var det bilde av en rettetang til 1990kr under!! Kjære vene, bruker ikke så mye på samboern til jul engang..

Små bøker med noen hyggelige ord er fint og personlig!

Et annet tips kan være Norgesglass med telys oppi som du pynter med sløyfe/glitter/liten til og fra lapp som man skriver noe hyggelig på feks. Man kan putte oppi vanlig telys, evt blande med telys i forskjellige farger (fra Nille feks)

Ja, jeg så og så en lignende annonse her en dag, fikk nesten helt sjokk, har ikke brukt så mye til sammen på julegaver de siste par årene en gang! Jeg skal notere meg tipset ditt også, så smart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage en brennecd med et fint omslag, kanskje med bilde av alle vennene og med musikk som dere har et forhold til?

Nå vet ikke jeg om du har gutte- eller jentevenner. Men om du har mulighet til å bestille fra nettbutikk er dealextreme(alt mulig ting og tang fra lommelykter til sære gadgets, gratis frakt) og strawberrynet kanskje steder du kan lete. Se også på cdon.com eller play.com, sistnevnte har i alle fall ganske mange billige filmer, cder og bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppskriften jeg skal bruke på brente mandler ;) Men disse er krydret da, men sikkert skikkelig julete

Å, de tror jeg er gode!!! :Nikke: De skal jeg og prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, de tror jeg er gode!!! :Nikke: De skal jeg og prøve!

Si i fra om de blir noe tess da, tror ikke jeg får lagd dem nærmere jul, og da er det litt kjipt hvis det blir en katastrofe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si i fra om de blir noe tess da, tror ikke jeg får lagd dem nærmere jul, og da er det litt kjipt hvis det blir en katastrofe ;)

:ler: Spørs når jeg får gjort det da, jeg er litt sånn siste-liten på sånne ting. Men jeg kan si i fra altså :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest innleggstarter

Tusen takk folkens! dere har gitt meg mange gode ideer og tar gjerne i mot flere. begynner å glede meg til å lage og gi bort ting nå :) og beklager alle skrivefeilene, skriver vanligsvis lesbart, men har vært litt opprørt og på gråten i kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt litt problemer med økonomien selv når det kommer til julegaver.

Jeg er 16, har ingen jobb, og siden jeg har bursdag sent, så må jeg bruke bursdagspengene mine på julegaver. Det er igrunn veldig surt, for jeg får aldri kjøpt meg noe jeg har lyst på.

Det du eventuelt kan gjøre, er å lage noe til vennene dine. Jeg synes alltid disse er de fineste gavene. Det er selvfølgelig mye mer personlig å få et skjerf som noen har strikket til deg, enn å få penger e.l. i en konvolutt.

Du kan be moren din om å lære deg å strikke. Det er veldig enkelt, og kjøper du et tykt ullgarn, så tar det ikke lange tiden før du blir ferdig heller. Og resultatet pleier å bli veldig bra!

Jeg hadde et prosjekt for to år siden, hvor jeg satte meg ned for å strikke pulsvanter. Det gikk egentlig veldig greit.

Ellers, så vet jeg ikke om noe mer du kan gjøre. Det går jo an å pante flasker som man finner hjemme.

Uansett. Håper du finner ut av dette! Vennene dine burde sette pris på det du gir dem, selv om det ikke er en kjempedyr gave. Jaja, God Jul!

Endret av Dementhia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage karameller også:

50 gram margarin

3 dl sukker

2,5 dl sirup (lys eller mørk)

1/3 liter fløte

1 1/2 ss vaniljesukker

Bruk en stor kjele. Smelt margarin, bland i sirup og fløte og så resten.

Rør til sukkeret har smeltet. Fosskok under omrøring 10-12 minutter til kokingen avtar.

Avkjøl på bakepapir i en form og skjær eller klipp passende biter.

Pakk inn i sellofan og gi det som julegave. Det kan du få tak i på f.eks blomsterbutikker.

I tillegg kan du kjøpe krukker i forskjellige størrelser (Ikea, etc), kanskje bruke syltetøyglass til og med, kremmerhusposer, pynte med sløyfe, gjøre litt ut av det, og ha karamellene i det.

Eller kanskje kosepakke. Telys, fyrstikk, et fint krus og te/kaffe/god sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet du hva? Jeg må bare skrive til deg om litt annet enn disse julegave tipsene. Jeg har også en kronisk sykdom. Min er heldigvis under kontroll nå. Jeg hadde også en skikkelig dritt jul hvor jeg hadde tilbragt meste parten av tiden i forkant på sykehus og dermed ikke hadde særlig med penger eller tid. Jeg sa rett og slett at jeg verken hadde tid eller energi til å gi dem noe store greier. Jeg orket ikke farte rundt i butikker et par dager før jul og lete etter noe de ønsket seg. Heldigvis fikk jeg en grei respons tilbake fra de fleste som sa at de ikke hadde forventet seg noe annet. Dermed ble de fornøyde med det de fikk enten det var stort eller lite, eller litt i etterkant. Og jeg fikk fremdeles det jeg pleide å få, eller noe litt ekstra :)

Så hadde jeg vært deg så hadde jeg kanskje snakket med vennene dine om at du faktisk ikke har noe som helst i det hele tatt. Å studere i seg selv med en kronisk sykdom er ikke bare bare(jeg vet :sukk: , men du kommer nok tilbake dit :jepp: ). Men uansett, når du må droppe ut blir det enda verre. Om du så må brøle litt til dem, så gjør det! Det er verdt det. De virkelige gode vennene dine har ikke noe i mot sånt. Her er noen forholdsvis billige forslag fra meg:

*Ramme inn bilder (har du photoshop på pcen er det ekstra morsomt å sitte og dille med hvis du er dårlig, men frisk nok til å sitte litt på pcen :) )

*Scrapbook (tidkrevende, men gøy!)

*Hjemmelagde såper

*Bilder av akrylmaling, oljemaling,tusj,kull

*Hjemmebakst

*Hjemmelagde smykker

Mange av tingene du trenger for å lage dette får du billig på europris. Hvis du vil ha litt bedre kvalitet blir det hakket dyrere på hobbybutikker. Panduro er å anbefale i så fall :)

God jul! Og lykke til med julegavene :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mocca_*

en ting som er veldig godt er; smelt sjokolade og ha oppi grov knust cornflakes til det er en tjukk masse. bruk en t-skje og legg små klumper på ett bake papir,la det stivne i kjøleskap.billig og veldig godt.

Jeg har også vært på nille å kjøpt kakebokser og fylt de med hjemmelagde sjokoladekjeks. Kakeboksene kostet 10 kr stykke og akkurat passe stor(mellom str). Det er veldig mange fine oppskrifter på en nettside som heter " det søte liv",du kan også søke etter oppskrifter eller julekonfekt eller bare gå inn på jule siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sol_*

Peanøttsnacks, andreakaker/colakaker, serinakaker og risboller er gode ting og veldig lettvint som du kan lage og gi i julegaver.

Du kan hekle og strikke ting.

Du kan, hvis dere har fargeprinter, printe ut et middels stort bilde og kjøpe ei billig ramme og gi i gave(bilde av f.eks deg og bestevennen din kan du gi til h*n)

Du kan skrive et personlig brev og trenger ikke være så dyre gaver i tillegg til det.

Har du søstrene grene i nærheten av deg? Der vil du iallefall klare å finna 10 gaver for 800 kr. Til mor/søstre/venninner selger de spating, dusjsåper, shampo, bodylotion o.l for en billig penge. Finner leker til barn o.l

Til min søster på 4 år fikk jeg for 66 kr kjøpt

En utrolig søt bamse(kanin)

Et sett med tusjer

Tegnebok

(hun fikk noe annet fra en annen butikk og, men iallefall her er et eksempel på hva en får tak i for en billig penge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...