Gå til innhold

Bord dekking


Liset

Anbefalte innlegg

Hvordan skal dere dekke/pynte bordet på julaften?

Har ikke helt bestemt meg i år...

I fjor dekket jeg med rød duk (laken :fnise: ), hvite tallerkener med sølvkant, lysestaker i sølv med hvite lys, hvite servietter med røde serviettringer (som jeg hadde laget selv. Klippet ut av rød kartong og stiftet sammen. Ble fint det, men i år har jeg lyst til og gjøre noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det kjempetradisjonelt, uten masse "nymotens stæsj". Det bruker jeg resten av året til fest og feiringer, men julaften er veldig høytidelig for meg.

Da er det hvit damaskduk, gammelt hvitt flott servise, sølvbestikk, krystallglass, sølv lysestaker, salt- og pepperbøsser osv., hvite lys (med sølvdekor hvis vi får tak i), hvite servietter av GOD kvalitet, evt. med noe dekor på.

Denne borddekkingen er en "arv" etter oppveksten hjemme hos mine foreldre, og de gangene vi feirer julaften hjemme, er det slik jeg dekker bordet.

Resten av årets festdager bruker jeg nok innslag både fra naturen og fra "Til bords" osv i litt mer kreative former....

Endret av Modic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dekker med hvit damaskduk med en rød løper i midten, hvite damaskservietter i røde serviettringer, hvite tallerkener med rød kant, Telesølv, krystallglass. Av pynt blir det noen mini-julestjerner, store kongler, noen engler og sølvstjerner strødd utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi nordmenn er fæle til å glore det til :surprised:

Julaften er høytid og da er det stilrent med hvit damaskduk og tilhørende servietter, gammel servise (arvegods), sølvbestikk og sølvlysestaker med hånddryppede lys og en stor blomsterdekorasjon midt på bordet, gjerne hvite tulipaner og kristtorn.

Bordet skal ikke se ut som om Europris har eksplodert på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnneShirley

Jeg er enig med dem som foretrekker høytidelige og stilrene julebord.

Selv har jeg desverre ikke verken gammelt servise eller arvegods, men jeg har hvite duker, finservise, broderte servietter og noen flotte lysestaker jeg har funnet på en bruktbutikk. :)

De mer sprelske ideene velger vi å spare til nyttårsaften. Synes mer er "lov" da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke feire hos meg selv på julaften, og får dermed ikke gleden av å dekke eget bord. Men om jeg skulle dekke selv den dagen, ville jeg valgt en dyprød linduk (som jeg ikke har, men har lyst til å kjøpe). Hvite tallerkner, gamle krystallglass, sølvlysestaker med hvite lys, hvite, litt tykke servietter med et svakt sølvtrykk. Til desserten ville sølvskjeene kommet fram, men til middagen ville jeg brukt det vanlige bestikket (siden jeg ikke opererer med penbestikk). Om jeg skulle hatt blomster på bordet, ville det mest sannsynlig blitt noe hvitt.

Eventuelt ville jeg brukt en naturfarget linduk med en enkel hullkant langs kantene, og heller hatt røde detaljer. Som dyprøde servietter og lys. Jeg er i utgangspunktet mer glad i en mørkere rødfarge enn den klassiske, klare julerøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tänker faktiskt inte så mycket på hur jag dukar. Det löser sig medan vi gör färdigt maten och gör i ordning.

Det brukar dock bli vit duk, finservisen (om jag komemr ihåg). Vanliga stilrena glas, vanliga bestick. Julmat, kanske någon julblomma på bordet och vita ljus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen i år at jeg skal dekke bord på julaften.

Slik vil jeg dekke det:

Hvit damask-duk. Hvitt servise (wedgwood, nature), sølvbestikk, hvite tøyservietter.serviettringer er Rødt silkebånd som knytes rundt (slik at det blir sløyfe forran) Fine glass.

Som bordpynt blir det 4 røde utsprungne roser i 4 forskjellige små antikke flasker, og levende lys.

hvitt og rødt er så fint, og jeg liker at det er enkelt. Ellers blir det fort for mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...