Gå til innhold

Kan eiendomsmeglerne nå endelig innse fakta?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

så på nyhetene i dag om at 200 arbeidere i notar ikke har fått lønn.

det er vel da snakk om at bedriften kan gå konkurs..?

vil det bli slik at meglere endelig ser alvoret ved å få til salgs.

kanskje meglere nå vil begynne å se den aktuelle og reelle markeds prisen kontra de gamle boligprisene?

kan tenke meg at det er flere eiendoms megleder firmaer som biter negler, vil de da slutte å sette for høye prisanntydninger?

for nå avhenger ikke bare kundene på salg, men også eiendoms megler firmaene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ¤bella¤

Nå har vel en del eiendomsmeklere levt fett i noen år. Kanskje på tide å få lønnen ned på et normalt nivå igjen, så skipper så mange å miste jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel dessverre ofte slik at det ikke er de overbetalte, med tvilsom moral som mister jobben, men vanlige folk med vanlige lønninger, som kanskje ikke selger like mye..? uansett er det veldig kjipt å ikke få lønna man har tjent opp, så har medfølelse for dem. pengene er vel et annet sted den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er neste, men bare nesten, morsomt å lese om at dere tror vi tjener såååå mye pener. ja for dere tror vel at all provisjonen havner rett i vår lommebok???? og ikke jobber vi mye heller, ni til tre kanskje, og fri hver kveld og helg må du vite;)

å ja det er også vi som legger inn budene for dere? og det er vi som passer på at dere får like høy verdivurdering som naboen for 1 år siden, for dere må jo ikke få mindre verdi enn dem... ;) og det er vi som setter taksten må du vite...er vi vi som er takstmenn.

egentlig så sitter jo vi bare på ræva og sleiker tusenlapper;)

nei skjerp dere, det er DERE ja nettopp DERE som byr over og over hverandre og skrur prisene til himmels så dere kan si til naboen at dere nettopp har kjøpt der hus til sååå mange millioner ;)

god jul:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan da ikke påstå at dere tjener lite?

Jeg tok for meg ansattlisten på hjemmesiden for et av meglerforetakene her i byen, tok de ti første etter å ha sortert listen alfabetisk og slo opp i skattelisten. Ingen under 400k inntekt, de fleste i området 500-700k. Gjerne ikke nok til Porsche Cayenne og de andre rekvisittene som hører til meglerklisjéen, men fortsatt bedre betalt enn folk flest med treårig økonomiutdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

som i ALLE bransjer tjener noen mye og noen lite. hoveddelen av meglere tjener ikke flere millioner som alle tror. og vi jobber også gjerne 7 dager i uka. og ikke 9 til 15 som flere påstår. så deler du inntekten på antall timer vi faktisk jobber så tjener vi ikke så forbaskede masse, med unntak (som i alle bransjer). noen jobber kun på provisjon mens andre har en kombinasjon av en fastlønn + provisjon. men flertallet tjener ikke så mye som folk skal ha det til. jobber veldig ann på hvor du jobber og hva slags stilling du har i firmaet, om du er sjef eller styremedlem osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er neste, men bare nesten, morsomt å lese om at dere tror vi tjener såååå mye pener. ja for dere tror vel at all provisjonen havner rett i vår lommebok???? og ikke jobber vi mye heller, ni til tre kanskje, og fri hver kveld og helg må du vite;)

å ja det er også vi som legger inn budene for dere? og det er vi som passer på at dere får like høy verdivurdering som naboen for 1 år siden, for dere må jo ikke få mindre verdi enn dem... ;) og det er vi som setter taksten må du vite...er vi vi som er takstmenn.

egentlig så sitter jo vi bare på ræva og sleiker tusenlapper;)

nei skjerp dere, det er DERE ja nettopp DERE som byr over og over hverandre og skrur prisene til himmels så dere kan si til naboen at dere nettopp har kjøpt der hus til sååå mange millioner ;)

god jul:)

Ja, det kunne være interessant å vite hva dere tjener i disse tider. Har en vennine som var megler for en god del år siden, hun tjente da drøyt 800 000 kr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undraren

Hvor har pengene gått? Meglerfirmaene har tjent grassalt i lengre tid og man kan begynne å lure på hvordan ledelsen har håndtert midlene. Selgerne gjør jobben sin og får provisjon, men det er ikke de som styrer skuta - så hvor er pengene? Er det lederes grådighetskultur vi er vitne til - her også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke grådighet å forsøke å tjene så mye som mulig. Det er helt vanlig innenfor markedsøkonomi/kapitalisme.

Hvis du har valget mellom å tjene 10 000 kr og 20 000 kr, hva velger du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidligere megler

Tror nok at mange boliger hadde vært solgt om kunden hadde hørt på oss vedr prisantydning, og ikke gått ut fra det naboen fikk i fjor. Og, nå taler jeg vel for døve ører, alle er ikke like. Jeg jobbet døgnet rundt og tjente vel i overkant av 400.000,- Det generet da ikke folk å ringe meg hjemme kl 23 på en hverdag eller etter kl 22 på en lørdag fordi de lurte på noe vedr en bolig. Og det er faktisk ikke vi som byr for dere; har opplevd at mange legger inn bud som fulle sjømenn, enda vi ber dem om å tenke seg om. Sånn diskre, for ikke å fornærme noen selvsagt. Så jeg betakker meg egentlig hele jobben, så kan dere besserwissere fra nå av ordne med fast eiendom selv av slik dere har gjort tidligere, for det går sikkert bra(sier jeg ironisk ettersom jeg vet hvor mye gammelt rot vi har ryddet opp i for folk som skal selge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
Det er ikke grådighet å forsøke å tjene så mye som mulig. Det er helt vanlig innenfor markedsøkonomi/kapitalisme.

Hvis du har valget mellom å tjene 10 000 kr og 20 000 kr, hva velger du da?

Nå er det vel ikke snakk om 10-20000 kr (men 50-60-70 000). Men å faktisk innse at det ikke varer for alltid, og faktisk forutse at det kommer vanskligere tider, hvor man faktisk kan ha behov for oppspart kapital.

Når toppene lønner seg lang opp i millionklassen, syns jeg det er grådighet det er snakk om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så på nyhetene i dag om at 200 arbeidere i notar ikke har fått lønn.

det er vel da snakk om at bedriften kan gå konkurs..?

vil det bli slik at meglere endelig ser alvoret ved å få til salgs.

kanskje meglere nå vil begynne å se den aktuelle og reelle markeds prisen kontra de gamle boligprisene?

kan tenke meg at det er flere eiendoms megleder firmaer som biter negler, vil de da slutte å sette for høye prisanntydninger?

for nå avhenger ikke bare kundene på salg, men også eiendoms megler firmaene..

Tror du virkelig at det er megleren som bestemmer prisen på boligen, for det er det faktisk ikke. Eieren av boligen forteller megleren hva de ønsker for boligen, og så setter megleren prisantydning i nærheten av den prisen, gjerne en del under for å trekke folk. Men megleren kan ikke sette lavere prisantydning uten at eieren av boligen godkjenner det. Derfor bør du heller kritisere boligeiere, som ønsker så høy pris for boligen sin.

Markedet viser i dag at boligeiere ikke selger til hva som helst, men at de ønsker den prisen de vil ha. De som er desperate vil nok selge til en lavere pris, men de som ikke må selge venter til markedet stabiliserer seg. Og det er ikke noe meglerene kan gjøre med det, for de må bare gjøre det kunden vil de skal gjøre, nemlig sette den prisen kunden vil ha. Eller mener du at megleren skal få lov til å bestemme hva boligeieren skal selge boligen sin for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley
og vi jobber også gjerne 7 dager i uka. og ikke 9 til 15 som flere påstår.

For det første er 9-15 ikke en fulltidsjobb, men kun 75% av full arbeidsdag (tenker du kanskje på 8-16?).

For det andre er det svært mange som jobber i helgene. F.eks innen helse/omsorg og serviceyrker. Samtidig som de gjerne tjener under 300 000. Tro det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undraren
Nå er det vel ikke snakk om 10-20000 kr (men 50-60-70 000). Men å faktisk innse at det ikke varer for alltid, og faktisk forutse at det kommer vanskligere tider, hvor man faktisk kan ha behov for oppspart kapital.

Når toppene lønner seg lang opp i millionklassen, syns jeg det er grådighet det er snakk om..

Det var vel det jeg mente ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest undraren
Det er ikke grådighet å forsøke å tjene så mye som mulig. Det er helt vanlig innenfor markedsøkonomi/kapitalisme.

Hvis du har valget mellom å tjene 10 000 kr og 20 000 kr, hva velger du da?

Det handler ikke om enkeltmeglere som vil tjene mye, det vil vel alle. Men det handler om de som forvalter firmaet, de som skal sørge for at firmaet også kan leve i dårlige dager. Og kanskje ledere som tar ut for store bonuser og opsjoner og kun lever i nuet, hva vet jeg? Jeg tenker på den overordnede økonomien i firmaet, ikke på enkeltansattes lønnsinntekt/provisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at det er megleren som bestemmer prisen på boligen, for det er det faktisk ikke. Eieren av boligen forteller megleren hva de ønsker for boligen, og så setter megleren prisantydning i nærheten av den prisen, gjerne en del under for å trekke folk. Men megleren kan ikke sette lavere prisantydning uten at eieren av boligen godkjenner det. Derfor bør du heller kritisere boligeiere, som ønsker så høy pris for boligen sin.

Markedet viser i dag at boligeiere ikke selger til hva som helst, men at de ønsker den prisen de vil ha. De som er desperate vil nok selge til en lavere pris, men de som ikke må selge venter til markedet stabiliserer seg. Og det er ikke noe meglerene kan gjøre med det, for de må bare gjøre det kunden vil de skal gjøre, nemlig sette den prisen kunden vil ha. Eller mener du at megleren skal få lov til å bestemme hva boligeieren skal selge boligen sin for?

jeg trodde det var meglern som satt prisantydning uten at boligeier kunne medvirke til pris (annet enn å kanskje fortelle om oppussing som er pluss på prisen). og dermed så må boligeier forholde seg til denne prisantydningen til megler/ takstmann har satt.

men det er vel gjerne megler som tar i mor budene og videreformidler de til bolig eier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er 9-15 ikke en fulltidsjobb, men kun 75% av full arbeidsdag (tenker du kanskje på 8-16?).

For det andre er det svært mange som jobber i helgene. F.eks innen helse/omsorg og serviceyrker. Samtidig som de gjerne tjener under 300 000. Tro det eller ei.

Jeg er ikke megler selv, men de meglerne jeg vet at som jobber helger, de jobber også fra åtte om morgenen på hverdager. Kanksje en pause påe ttermiddagen før de kjører igang med visninger fra seks til ni, og når visningen klokken ni er ferdig må de gjerne ta noen telefoner i bilen på vei hjem ang bud eller andre ting med selger eller kjøper...

Så som du sikkert skjønner så blir det litt mer enn en normal stilling når du begynner å regne timer på dette....

Jeg er faktisk ganske lei av å høre så mye nedlatende om meglere jeg. Selg boligen deres selv da for svarte...

Jeg syns de fortjener den lønnen de får med bakgrunn i timene de legger ned i arbeidet. Det er ikke meglerne sin feil at dere har valgt andre og mindre gunstige yrker sånn lønnsmessig. Men dere skal vel være glad for at dere har en greiere arbeidstid kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer bare ikke å forstå at folk skal godte seg sånn over at det går dårlig i meglerbransjen for tida. Vi snakker tross alt om vanlige mennesker som plutselig står uten lønn og uten jobb. Det er tragisk, enten man har jobbet som megler, i handelsstanden, i helsevesentet eller hvor det nå måtte være.

Boligprisene vi har sett de siste årene kan man alltids mene mye om. Men dere, markedet rår. Og markedet har vært villig til å betale. Å skylde på meglerne blir for søkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...