Gå til innhold

Norges beste studentby?


Gjest dalieo

Anbefalte innlegg

Takk for mange svar :tommelsmil:

Akkurat nå er jeg mest fristet til Trondheim eller Bergen, egentlig. Er det lett å bli kjent med andre studenter i Bergen? Noen som har erfaring fra medieutdanning ved f.eks universitet der? :)

Jeg trives utrolig godt med media i Trondheim!! :D Super studentby! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gojenta :)

DRAMMEN! :jepp:

Er faktisk veldig bra og koselig by, og flott høyskole!

Oslo er no drit. Altfor stort, dårlig miljø, og crappy fadderopplegg (syntes jeg da). Man får ikke god nok kontakt med folka, da det er veldig mange på hver forelesning, og er sjelden med de samme folka..

Bergen og Trondheim er også bra, selv om jeg ikkehar vært der ;) Men flere venninner stortrives der!

Men jeg holder en knapp på Drammen, Norges vakreste by :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine tidlige studiedager var Trondheim favoritten, etterhvert fant jeg ut at byen hadde blitt litt liten og dro til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pascale
Tromsø!! Masse koselige folk og en del bra arrangementer

Jeg har hørt at Tromsø skal være skikkelig knall! Mange som tar det samme studiet som meg, liker ikke UiO og fortsetter studiet i Tromsø fordi de får det bedre der, både sosialt og med studiene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidligere student i Trondheim

Ingen over, ingen ved siden av. Trondheim er den desidert beste studentbyen i Norge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Gjest_hm_*

Hm nå har jeg lest at Stavanger ikke er en bra studentby:( Antagelig havner jeg der til høsten. Men hva kan man gjøre for at man skal ha det bra i Stavanger? Fins det noen teatergrupper/dansegrupper for studenter der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hei_*

TROMSØ! Desidert den beste plassen å studere. Egentlig veldig kult å flytte nordover for å studere, møte noen utrolige folk og ha det generelt utrolig koselig:)

Mye nordlendinger, utrolig mange svensker(!) og mange fra østlandet. Og tusenvis av internasjonale studenter.

Bra uteliv:) Beste i hele Norge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives kjeeeempe godt i Kristiansand :)

Kjempe bra plass å studere, og et kjempe bra byliv :) Ikke langt fra skolen til sentrum, og alltid noe som skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim er unik som studentby fordi studentene preger bybildet veldig. Kommunen vet å ta godt vare på studentene, for de vet hvor mye de betyr for byen. I tillegg er det et hav av verv å engasjere seg i om man ønsker å gjøre noe ved siden av studiene.

"Studenter i den gamle stad... " :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler UMB på ås.. lite sted men supert studentmiljø!! kort avstant til Oslo om man ønsker seg en tur til en storby =) gode shoppingmuligheter på ski storsenter bare 10 min unna med buss..

Gikk selv et år i trondheim i fjor, fin by og bra miljø.. men alike vel kan ikke måle seg med miljøet på ås!

veit ikke helt om de har studeprogrammet du ønsker her men... anbefaler alikevel ;)

lykke til med studievalg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer i Bergen nå. Kjempefin by, masse søte kafeer, utesteder, bra shopping, bra studentliv.

Synes fadderuka var helt OK. Den blir til det man vil selv, men det er jo bare for en uke, så det er jo begrensa hvor mange man blir kjent med. Jeg går egentlig på HF, men holder mest til på SV-fakultetet faktisk, fordi vi har fag som går på tvers av fakultetene. Byggene generelt, er fine, nye, renoverte bygg, og jeg synes det er et bra miljø for læring :) I motsetning til Sydneshaugen Skole på høyden, som er et tragisk tilfelle av en eldegammel skole som kunne ha trengt en kraftig oppussing :fnise:

Jeg har havnet i en veldig kjekk "klasse" og vi går bra sammen de fleste av oss :) Første halvåret med ex.phil/ex.fac og de greierne var dritkjedelig, skal jeg være helt ærlig. Men det er jo bare et halvår, så man må ikke gi helt opp fordi! :jepp:

Og når det gjelder været, så regner det ikke noe særlig mer enn andre steder på vestlandet. Høsten i fjor var nydelig, med mye fint vær! Det var i grunn bare oktober som var helt forjævlig med MASSE regn, men så var oktober rekordmåned også da, for Bergen, hehe :ler:

Alt i alt er Bergen en kjempekoselig by, med masse hyggelige folk! Byen er ikke så stor og avskrekkende som Oslo kan være, men samtidig er den mer enn stor nok for de fleste skulle jeg tro :) Lett å finne frem er det også, etter man har gått seg noen turer å sett seg litt omkring. Håper det ble litt klarer for deg nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler UMB på ås.. lite sted men supert studentmiljø!! kort avstant til Oslo om man ønsker seg en tur til en storby =) gode shoppingmuligheter på ski storsenter bare 10 min unna med buss..

Gikk selv et år i trondheim i fjor, fin by og bra miljø.. men alike vel kan ikke måle seg med miljøet på ås!

veit ikke helt om de har studeprogrammet du ønsker her men... anbefaler alikevel ;)

lykke til med studievalg =)

:tommelsmil: Ås er også best når det gjeder dekning av studentboliger for nye studenter - det er jo også noe å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jenny_*
Jeg skal studere til neste år, men akkurat hva står ganske åpent. Det eneste jeg vet er at det blir noe innen media. Og da står jeg også ganske åpent om akkurat hvor jeg skal dra.. så da lurer jeg på, hva er Norges beste studentby?

Norges beste studentby er selvfølgelig Oslo, siden universitet i Oslo er den beste akademiske institusjonen her til lands (Times ranking og andre internasjonale akademiske rankinger viser det).

Om du lurer på hvor det er best å feste så er det en helt annen sak. Det er egentlig ganske enkelt å finne en god festpass for studenter. Gå inn på samordna opptak og se hvor det er elendige opptakskrav for å komme inn og søk deg inn på skoler med elendige opptakskrav, helst åpne studium. Slike plasser har ofte mye festing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Gjest

Vet ikke helt om dette er rette plassen å spørre, men.. skal begynne på lektorutdanning/matergrad i Nordisk neste høst, men vet ikke hvor jeg skal søke enda. Noen som har erfaring? Jeg tenker mest på forelesere og slikt. Jeg er veldig kresen når det kommer til lærere, og er redd for å ende opp med middelmådige forelesere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kristiansand.

Jeg har ikke gått der selv enda, begynner der til høsten, men kjæresten min har studert der i over 1 år allerede. Han trives veldig godt, og jeg har fått et svært godt inntrykk.

For det først er det en nydelig by i seg selv, jeg er veldig imponert over deres åpningsprogram og tilbud som tilbys til studentene, og det finnes flust av tilbud som ikke drikker så mye - noe jeg f. eks savnet på HiO, hvor jeg har gått i fire år. I tillegg er kollektivtrafikken godt utviklet, lett å komme seg fram til fots og på sykkel, og min kjære og jeg har fått utrolig god hjelp ift studentbolig. Bolig er et problem i Kristiansand, som andre studentbyer er det dyrt, og i Kr.Sand er det ekstra stor pågang i år, allikevel klarte studentskipnaden å finne en 2-romsleilighet til en billig penge til oss, så vi klager ikke.

Uansett, jeg gleder meg til å komme meg vekk fra HiO og få en ny start ved UiA. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer i Kristiansand og stortrives. Kjempebra studentmiljø og noe som skjer hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...