Gå til innhold

Norges beste studentby?


Gjest dalieo

Anbefalte innlegg

Jeg henger meg på alt det fine som er sagt om Bergen! Har ikke studert noen annen plass, men det er egentlig ingenting jeg føler mangler her. Og jeg syns det blir litt dumt å la været bestemme hvor man skal gå på skole. Jeg er positivt overrasket over været her!

Og jeg storkoser meg i Oslo etter å ha vært deppa i Bergen i tre år på grunn av været...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg storkoser meg i Oslo etter å ha vært deppa i Bergen i tre år på grunn av været...

Jeg kjenner et par Oslo folk som mistrives skikkelig her, nettopp pga været, og flytter hjem igjen etter jul. Så ja.. Det hender jo det og.. Men jeg synes ikke det er noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ylva Virvla
Takk for mange svar :tommelsmil:

Akkurat nå er jeg mest fristet til Trondheim eller Bergen, egentlig. Er det lett å bli kjent med andre studenter i Bergen? Noen som har erfaring fra medieutdanning ved f.eks universitet der? :)

Ja.

Støtter hun andre som skriver at du bør bli med i et studentmedium . StudentTV, studentradioen, avisa StudVest eller en fakultetenes studentaviser.

Min erfaring er at det krever egeninnsats å bli kjent med folk på studiet. Begynner du å jobbe frivillig i et studentmedium går det mye lettere. Mye fest, og en blir jo kjent når en samarbeider. :) Du bør også være med på Fadderuka.

Master er forresten mer sosialt enn bachelor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har studert i Bergen, er det studenter fra hele Norge der? På lik linje med Trondheim? Eller er det 99% bergensere liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk fra hele Norge. Mitt inntrykk er at bergensere også vil forlate sitt hjemsted for å oppleve en annen by mens de studerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk fra hele Norge i Bergen! :jepp: Mye mer enn i Trondheim, for her er det jo nesten bare folk fra Trøndelag og nordover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal studere i Bergen til neste år:) Planen er å flytte inn i leiligheten med kjæresten min fra Bergen!

Selv er jeg fra Oslo, synes det er altfor stort og utrivlig.. Ikke noe gøy å være redd for å gå rundt alene i storbyen.. Selv er jeg jo egentlig vant til det, men jeg er litt redd! I Bergen stortrives jeg :D Akkuratt passe stort og veldig fint og koselig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ylva Virvla
Dere som har studert i Bergen, er det studenter fra hele Norge der? På lik linje med Trondheim? Eller er det 99% bergensere liksom?

Veldig få bergenske studenter, er mitt inntrykk. Det er veldig mange fra Stavanger. Og en del fra resten av vestlandet. Noen østlendinger, men ikke så mange. Noen nordlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert både i Bergen og i Oslo, og min favoritt er definitivt Bergen! Fadderopplegget jeg var med på var suverent i Bergen, og helt ufattelig dårlig i Oslo. (Dette er SV-fakultetet)

På tross av været, så er Bergen er fantastisk fin studieby med universitetet midt i sentrum, og kort vei til det meste.

Jeg vil tilbake, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer Medievitenskap i Trondheim; og jeg er blitt veldig glad i byen (:

Intimt, godt studentmiljø og masse muligheter for sosialt liv! (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har studert i Bergen, er det studenter fra hele Norge der? På lik linje med Trondheim? Eller er det 99% bergensere liksom?

På jussen er det SYKT mye østlendinger! Vet ikke hvordan det er på andre studier.. Vi er så mange, så vi holder litt sammen liksom :fnise: Ellers mange fra Stavanger ja. Ikke særlig mange bergensere faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_meg_*

Det er selvsagt Trondheim som er den beste studiebyen! Hvis det er mediefag du skal studere så bør du helt klart velge Trondheim og bli med i enten studentavisa Under Dusken eller Student-TV. Ved å engasjere deg utenfor studiene får du garantert masse venner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke studert i Trondheim, men bodde der en kort periode og det var kjempeflott! Mye å oppleve, utrolig lett å komme i kontakt med folk, null problem å finne frem i sentrum selv for meg som ikke har utpreget retningssans. Nidarosdomen er et must, det samme er Munkholmen på en solrik dag, Kristiansten festning (hvor det blaa arrangeres "historisk dag" hvert år, kjempespennende), tusle langs kanalen å se på båtene eller langs Nidelven (Studentersamfunnet ligger rett på andre siden av broa), spise reker (for de som liker sånt) på Ravnkloa, kjøpe de søøøteste jordbærene på torget foran Trondhjem torg (kjøpesenter), sitte ute på Solsiden kjøpesenter med noe kaldt i glasset, Bryggene, Bakklandet, den gamle Bybroen - jeg høres ut som en vandrende reklame for Trondheim, men jeg trivdes virkelig der (og jeg har bodd mange steder i Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Trondheim er vel kjent som den beste studentbyen...MEN, hvorvidt du vil trives et sted er jo opp til deg. Har du rette innstillingen og ballasten vil du ha det bra stort sett overalt.

Jeg studert noen år i Trondheim rett etter videregående. Da var jeg samboer og relativt rolig på festingen og det sosiale. Helt greie år altså, men de kom til å blekne sammenligne med de som fulgte.

Etter jeg ble singel dro jeg videre til Oslo. Der ble livet svært annerledes, jeg levde en utsvevende singel/partytilværelse og hadde massevis av nære venner innenfor dette miljøet. Dette var noen år med en mengde enormt morsomme og sprø opplevelser, hvor vi var totalt bajaser og gjerne lå med 20+ jenter årlig. Jeg knyttet langt flere varige vennskap i løpet av denne tiden enn i Trondheim.

To komplett ulike liv altså, i to ulike byer.

Så som du ser så avhenger livet ditt på studiestedet mer på din livssituasjon og personlighet enn selve plassen :)

Endret av SnillMito
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Ida_*
Etter jeg ble singel dro jeg videre til Oslo. Der ble livet svært annerledes, jeg levde en utsvevende singel/partytilværelse og hadde massevis av nære venner innenfor dette miljøet. Dette var noen år med en mengde enormt morsomme og sprø opplevelser, hvor vi var totalt bajaser og gjerne lå med 20+ jenter årlig.

Det der har vel strengt tatt ikke noe relevans mht hva som er den beste studiebyen`? Det er jo bare vås. Å ligge med 20 gutter kan sikkert TS fint gjøre i hvilken som helst studieby. Jeg lå med 38 gutter mens jeg studerte i Oslo. Nå studerer jeg i Trondheim og ligger fortsatt med masse gutter. Men hva har det med saken å gjøre? Nada.

TS: Jeg vil anbefale Trondheim. Det er vel den studiebyen hvor det bor flest studenter ift. innbyggertallet, og det er sågar en stor risiko for at de du kommer i kontakt med også er studenter ergo er det lettere å opprette vennskap når man er i lik livssituasjon. Men hva du velger å bruke disse vennskapene til, enten sex eller andre ting, får vel være din prioritering ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim har snø i motsettning til Bergen.

----------------------

Skjønner ikke helt at en må være et festmenneske for å studere i Tr.heim?

Er overhode ikke noe festmenneske, men årene i Tr.heim var de beste i mitt liv. Brukte mye tid på kafer, i marka, i fjorden og på knauser rundt om. Tr.heim er flott for de som liker seg ute. Jeg både gikk til fots og på ski i marka, dykket og klatret.

Men det regner mye i Tr.heim også.

Ja, det regner både vannrett og loddrett. Om du ikke har det fra før av, så burde du investere i en allværsjakke først som sist hvis du planlegger å flytte til Trondheim. Den får du mye brukt for, sommer som vinter. Four seasons in one day..

Det er veldig fine muligheter for varierte naturopplevelser i og rundt Trondheim. Nå vet jeg ikke hvordan det er med skimuligheter i Bergen vinterstid (der regner det vel istedetfor å snø?), men i Trondheim får du oppleve alle årstidene (kanskje på en og samme dag også) med perioder med knallvær om sommeren og skikkelig vinter på vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_Siri_*
jeg lurer på hvilken by som har mest mangfold?

jeg studerer i trondheim og jeg møter omtrent null trøndere.. Her er det maaaange fra Østlandet og en fin blanding av sørlendinger/vestlendinger og nordlendinger. Er ganske mange nordlendinger her i allefall..

Men hvordan er det i resten av studiebyene?

I Bodø og Tromsø har jeg hørt det er omtrent bare nordlendinger..

Ja det er en del nordlendinger i Tromsø, og det er utrolig mange GODE kanditater der... Folk fra Østlandet overlever ikke, sry. :)

Men ellers: Tromsø er en kulturby..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal studere mediefag er jo Volda et bra alternativ. Journalistlinja der har ganske godt rykte og mange får gode jobber etterpå. Studentmiljøet er tett (fordi det ikke er så veldig stort der) og på mange måter bra, selv om det kan bli litt _vel_ trangt etter en stund. Men det føles ikke som en by da, om det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...