Hinata Skrevet 1. desember 2008 #21 Skrevet 1. desember 2008 Var det ikke en undersøkelse om dette for en tid tilbake? Der kom Trondheim på topp (?) i trivsel blant studentene, mener jeg å huske. Har hørt det samme
susanne_89 Skrevet 1. desember 2008 #22 Skrevet 1. desember 2008 No er eg ikkje student sjølv og der eg føreslår er heller ikkje ein by. I Sogndal er det verkeleg studentar frå heile landet!! Dei eg kjenner som studerar her har ikkje studert på bedre plassar enn i Sogndal!
Gjest Fugl Fønix Skrevet 1. desember 2008 #23 Skrevet 1. desember 2008 Dette er ikke akkurat en by, men studentmiljøet er fantastisk: Bø i Telemark.
Supraspinatus Skrevet 1. desember 2008 #24 Skrevet 1. desember 2008 (endret) Jeg synes Bergen var trist. Deprimerende i mørketida med regn, regn. Synes heller ikke det var så lett å bli kjent med folk på studiet på SV-fakultetet (veldig selvstendig studium med få forelesninger). Nå er det vel mer "mørketid" i Trondheim og nordover enn i Bergen. Regn kommer du ikke unna på Vestlandet og da heller ikke Bergen. Når det gjelder å bli kjent med folk, uansett studiested, så gjelder det å sosialisere seg i utenom-skole-aktiviteter. Jeg tror både Bergen og Trondheim er fine studentbyer med godt tilbud til studenter. Har forsåvidt ikke studert ved noen av universitetene, men har mange venner som har gjort det. Det er omtrent bare positive ting å høre om begge byene da. Endret 1. desember 2008 av Supraspinatus
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2008 #25 Skrevet 2. desember 2008 Nå er det vel mer "mørketid" i Trondheim og nordover enn i Bergen. Regn kommer du ikke unna på Vestlandet og da heller ikke Bergen. Når det gjelder å bli kjent med folk, uansett studiested, så gjelder det å sosialisere seg i utenom-skole-aktiviteter. Jeg tror både Bergen og Trondheim er fine studentbyer med godt tilbud til studenter. Har forsåvidt ikke studert ved noen av universitetene, men har mange venner som har gjort det. Det er omtrent bare positive ting å høre om begge byene da. Trondheim har snø i motsettning til Bergen. ---------------------- Skjønner ikke helt at en må være et festmenneske for å studere i Tr.heim? Er overhode ikke noe festmenneske, men årene i Tr.heim var de beste i mitt liv. Brukte mye tid på kafer, i marka, i fjorden og på knauser rundt om. Tr.heim er flott for de som liker seg ute. Jeg både gikk til fots og på ski i marka, dykket og klatret. Men det regner mye i Tr.heim også. --------------------------- Har du vurdert Stavanger? Kjenner mange som bor der og de trives veldig godt.
Morgause Skrevet 2. desember 2008 #26 Skrevet 2. desember 2008 Singsaker Studenterhjem er kun for sivilingeniørstudenter... Jeg studerte i Oslo og stortrivdes der. Tror det har noe å gjøre med at jeg bodde på Blindern Studenterhjem, som har et utrolig godt miljø med 220 studenter fra alle mulige studieretninger og mange arrangementer. I tillegg ligger det rett ved campus, så du slipper å kjøpe månedskort. Oslo er generelt ikke en veldig god studentby, men bor du på Blindern Studenterhjem blir studietiden helt fantastisk! Det kommer litt ann på hvor stor pågang det er der. Poenget er mest at du skal ha et langt studium slik at miljøet blir best mulig der oppe. Det bodde flere der som ike gikk på siving i min tid.
sacred Skrevet 2. desember 2008 #27 Skrevet 2. desember 2008 Hva skal du studere da? Jeg anbefaler også Bergen! Jeg stortrives her! Jeg går på jussen da, og her er det fantastisk opplegg, spesielt i fadderuken. Man blir utrolig godt kjent og hadde det fantastisk moro hver eneste dag. Utover resten av året arrangeres det masse moro også, det skjer noe hele tiden. Ellers er jeg utrolig fornøyd med byen.. Jeg bor heldigvis i sentrum, og man har jo alt man trenger her. Det er masse studenter, akkurat passe stor bykjerne, det er fint her, utesteder for enhver smak, gode shopping muligheter, fin kino, masse fine kafeer osv osv.
Gjest Belladona Skrevet 2. desember 2008 #28 Skrevet 2. desember 2008 Jeg har studert både i Bergen og i Trondheim. Trondheim vinner klart. Må vel sies at været i Bergen har en viss innvirkning på den konklusjonen, men egentlig, uansett vær: Trondheim!
Mazilla Skrevet 2. desember 2008 #29 Skrevet 2. desember 2008 (endret) Takk for mange svar Akkurat nå er jeg mest fristet til Trondheim eller Bergen, egentlig. Er det lett å bli kjent med andre studenter i Bergen? Noen som har erfaring fra medieutdanning ved f.eks universitet der? Jeg har! Trivdes kjempegodt!! Lett å bli kjent med andre, ihvertfall hvis du deltar i fadderuke og/eller engasjerer deg på fritida! Hvis du skal studere mediefag kan du jo bli med i StudVest (studentavisa) eller StudentTV så får du venner og erfaring på en gang! Studerer i Trondheim nå, og det kommer på ingen måte opp mot Bergen! Savner Bergen, hadde tre fantastiske år der! Ikke i tvil om hva jeg ville valgt hvis jeg kunne! Synes forresten ikke været i Bergen var så ille! Går greit bare man har paraply i veska.. Regner jo ikke hele tida, selv om det kommer noen dråper "hver" dag! Liker Bergensværet mye bedre enn Trondheimsværet, for Trondheim er mye kaldere og det er glatt overalt! Endret 2. desember 2008 av Mazilla
Gossip girl Skrevet 2. desember 2008 #30 Skrevet 2. desember 2008 Jeg studerer i Stavanger, og IKKE kom hit hvis du vil ha det gøy Stavanger som studentby er kjempedårlig. Signerer denne. stavanger har ikke miljø! Ingen som stiller opp på konserter eller noen tilstillinger. Her får vi ikke en gang noen til å stille opp sosm fadder til neste års studenter. Tenk det bant så mange tusen er det ikke en som kan tenke seg det debattinnlegg om lite liv på UIS
Gjest78 Skrevet 2. desember 2008 #31 Skrevet 2. desember 2008 Har bare studert i Trondheim, men årene på studentersamfundet har definitivt vært noen av de beste årene i mitt liv hittil, og en tid jeg aldri ville vært foruten. Studentersamfundet i Trondhjem har 1200-1500 aktive(frivillige) til vanlig, og rundt 2000 i UKEår(annethvert år) (I motsetning til Oslo som har rundt 400 og Bergen som har rundt 600 mener jeg å ha hørt), og hele 8000 medlemmer. Trondheim har også veldig høyt antall studenter i forhold til folketallet, samtidig som det er en passe stor by, ca 30000 studenter i en by med ca 160000 innbyggere gjør mye ut av seg. Derfor er uteliv, kafémiljøet og kulturtilbudet generelt veldig bra. Og Trondheim har i tillegg kjærestegaranti! Les mer på http://www.studiebyen.no og De største studiebyene
superMe Skrevet 2. desember 2008 #32 Skrevet 2. desember 2008 Så kommer det vel an på litt hva man opplever også da. Jeg var ikke noen "festperson" men stortrivdes i Trondheim de årene jeg studerte der. *kaster seg inn i kampen* Samme her, første året mitt i Trondheim ble jeg ikke med i noen klubber eller foreninger i frykt om å ikke få nok tid til skole, men jeg ble allikevel kjent med MASSE folk og ble invitert på fester hver helg. Andreåret ble jeg komiteemedlem i linjeforeninga, og nå på tredjeåret er jeg med på Samfundet også, så da er det alltid noe å finne på og konstant folk som vil ha en med ut:) Så Trondheim passer både for den aktive og den seriøse studenten. Masse bekjente får man uansett:)
Fantomina Skrevet 2. desember 2008 #33 Skrevet 2. desember 2008 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Gjest me Skrevet 2. desember 2008 #34 Skrevet 2. desember 2008 Bare lurer: Blir man lett kjent med folk på SV fakultetet i Bergen? Har hørt at fadderopplegget er ikke så bra i forhold til fakultetet til juridiske, medisin osv. . Jeg bor i Bergen selv og anbefaler byen på det varmeste! I år har været ikke vært så verst heller med kjempeflott sommer og nydlig høst:D Snø i tre dager wow! Ellers har jeg vokst inn i det å leve med litt regn og skyet vær, det er vestlandet det. Vi slipper i hverfall å skli på isen om vinteren for den holder seg heller ikke lenge om den kommer. Ute tilbud er kjempe bra:D Skal studere selv på UIB nå så da håper jeg at jeg blir kjent med noen da...
Fortunatus Skrevet 2. desember 2008 #35 Skrevet 2. desember 2008 jeg lurer på hvilken by som har mest mangfold? jeg studerer i trondheim og jeg møter omtrent null trøndere.. Her er det maaaange fra Østlandet og en fin blanding av sørlendinger/vestlendinger og nordlendinger. Er ganske mange nordlendinger her i allefall.. Men hvordan er det i resten av studiebyene? I Bodø og Tromsø har jeg hørt det er omtrent bare nordlendinger..
Gjest78 Skrevet 2. desember 2008 #36 Skrevet 2. desember 2008 jeg lurer på hvilken by som har mest mangfold? jeg studerer i trondheim og jeg møter omtrent null trøndere.. Her er det maaaange fra Østlandet og en fin blanding av sørlendinger/vestlendinger og nordlendinger. Er ganske mange nordlendinger her i allefall.. Men hvordan er det i resten av studiebyene? I Bodø og Tromsø har jeg hørt det er omtrent bare nordlendinger.. Jeg tror det blir ganske tilfeldig hvem man møter på i Trondheim da, jeg vet av en hel haug trøndere og trondhjemmere som studerer/har studert i Trondheim, men klart, det finnes jo veldig mange færre trøndere generelt enn det finnes østlendinger da. Og Trondheim er så absolutt populær blant østlendinger, i tillegg til at det er en god blanding av mennesker fra hele landet.
Gjest78 Skrevet 2. desember 2008 #37 Skrevet 2. desember 2008 Singsaker Studenterhjem er kun for sivilingeniørstudenter... Man kan få plass på Sing om man ikke er siv.ing, men kjenner en som bor der som kan gå god for deg.
Glynis Skrevet 2. desember 2008 #39 Skrevet 2. desember 2008 Bare lurer: Blir man lett kjent med folk på SV fakultetet i Bergen? Har hørt at fadderopplegget er ikke så bra i forhold til fakultetet til juridiske, medisin osv. . Det er ikke like ekstremt opplegg som på medisin/jus, på SV og HF er det mer opptil en selv hva man gjør det til. Så hvis du ser potensielle venner i faddergruppen din så er det jo bare å ta initiativ til å holde sammen i løpet av uken. Jeg hadde ikke noen problemer med å bli kjent med folk på SV, men det var ærlig talt en hel del folk jeg ikke ville bli kjent med også. I mine år dannet det seg fort sammensveisede gjenger som enten skulle redde verden eller bli Jonas Gahr Støre (ja, jentene og!). Men disse kjente jo hverandre ikke fra før, så sånn sett er det ikke noe problem å bli kjent med folk hvis du er en normalt sosial person. Mine beste studievenner har jeg fått utenfor faddergruppen.
desperate Skrevet 2. desember 2008 #40 Skrevet 2. desember 2008 Jeg henger meg på alt det fine som er sagt om Bergen! Har ikke studert noen annen plass, men det er egentlig ingenting jeg føler mangler her. Og jeg syns det blir litt dumt å la været bestemme hvor man skal gå på skole. Jeg er positivt overrasket over været her!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå