Gå til innhold

Julen et økonomisk mareritt for mange!


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Beklager å virke kynisk mot den tredje verden nå.

men jeg har fått så mye reklame i posten og på tv om å bli plan fadder og hjelp de fattige i afrika osv osv. på tv går vel det reklame om dette hver bidige pause som er.

jeg blir egentlig provosert, fordi at her blir det brukt mye tid og energi på den andre siden av verden nå i disse tider. vi står ovenfor en økonomisk krise og juletiden hjelper ikke akkuratt på nå. missforstå meg rett, vi må selvfølgelig hjelpe de også. og all respekt for de som gjør det!

men når det i virkeligheten så er det mange fattige mennesker og familier her til lands.

barn av alkoholiserte foreldre som kanskje ikke ser en eneste julegave eller som ikke får oppleve den koselige høytiden, omsorgssvikt, allene forsørgere av barn som må jobbe døgnets tider for å klare den økonomiske krisa og samtidig strekke seg til å kjøpe julegaver. det er så mange som sliter med depresjoner og har søvnløse netter nå som desember måned står for døren.

og mange barn og foreldre får lide.

burde ikke det vært mer hjelp å gi til våre egne landsmenn?

hvorfor får man ikke slike reklame tilsendt eller på tv?

noen som har noen meninger og synsinger om dette, eller er det bare meg allene om disse tankene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror mange mener det samme som deg. "hvorfor skal vi hjelpe andre når vi har alt for dårlige veier/sykehus/barnehager".

Er det verre at et barn i Norge ikke får femten påleggssorter og tjueni gaver til jul, enn at et barn i et annet land ikke har spist seg mett noensinne, og aldri fått noen gave?

Jeg ser ikke helt hvorfor du snakket om økonomisk krise og alkoholiserte foreldre (og omsorgssvikt) i samme vending heller. Om du tenker tilbake et par uker kommer du kanskje på at Blå kors hadde tv-aksjonen i år, nettopp for å hjelpe barn som lever med rusmisbruk.

Det er forøvrig ganske mye lettere å hjelpe landsmenn i nød uten å få reklame i posten. Om du vet at naboen sliter, kan du passe på å gi unger (og voksne) det du føler de mangler, om det er mat, omsorg eller leker. Meld deg frivillig i Røde kors, eller Blå kors, eller hva som helst.

Endret av thapara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Alle som bor og jobber i Norge er med på å hjelpe de fattige, vi betaler i form av skatt. De fattige i Norge får hjelp tilbake i form av trygd, sosialstønad, bostøtte, overgangsstønad, dekking av barnehageplasser, gratis skole, osv..

Dersom du vil hjelpe noen i Norge utover dette står du jo selvsagt fritt til å gjøre det uten å nødvendigvis måtte få reklame i posten. Dersom man ønsker å yte hjelp til noen i Norge gjør man det ofte ved å gi av sin tid, istedenfor å gi penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner tankegangen din. Tror det er lett å føle at man blir påprakket forventninger i jula om å strekke til over alt. Man skal både være gavmild med sine egne (noe man ikke alltid føler man egentlig har råd til), og så har vi Frelsesarmeen som oppfordrer oss til å være gavmilde mot de av våre landsfrender som ikke er blant de mest priviligerte, slik som mennesker som du beskriver, bl.a. rusmisbrukere og aleneforeldre med lav inntekt. Disse skal også ha litt ekstra til jul, hvilket ikke alltid trygd og søsialstønad gir nevneverdig dekning for å unne seg. Da er det godt for mennesker i en vanskeligstilt økonomisk situasjon her i Norge å vite at de kan henvende seg til Frelsesarmeen og få f.eks. ekstra mat til jul. Men på toppen av det hele så får vi kanskje ekstra mye oppmerksomhet i jula rundt de som VIRKELIG er blant de upriviligerte. Dvs. de som lever i områder av verden hvor det ikke engang finnet et Frelsesarmeen de kan trøste seg med.

Når du tenker over det blir det egentlig en ikke-reell problemstilling at fokus på bistand i den tredje verden skal gå på noen som helst bekostning av vår egen velferd i disse dager. Den økonomiske krisen vil for alle i Vesten kun innebære en reduksjon av fråtseri. Vi vil fremdeles ha en levestandard som fullstendig overgår den levestandard man finner i uland. Men i et rikt land som Norge, hvor det fortsatt er endel sosialøkonomiske forskjeller mellom folk, er det tungt for de mindre priviligerte (som likevel har en levestandard langt over mennesker i uland) å oppleve at de har mindre enn normalt velstående mennesker. Jeg skjønner at kjøpepresset oppleves som deprimerende når man står på siden av det hele og må nøye seg med å kjøpe langt mindre enn resten. Men i jula ser jeg også på alt fokuset på den tredje verden og VIRKELIG nød som en anledning til å reflektere over hvor godt jeg faktisk har det. Jeg har ikke råd til å fråtse. Men jeg og alle andre her til lands har mulighet for mat, klær og husvære. Vi har alle mulighet for en ekstra god middag på julaften, sjokolade og en liten pakke. Frelsesarmeen er der for de som ikke har råd til å skaffe seg slike ting selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...