Gå til innhold

Hva er dyrest?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hva er dyrest av alternativ 1 og 2?

1) to varmeovner på: begge på 25 grader, det gir varme i rommene på ca 18-19 grader.

2) tre varmeovner på: alle på 20 grader, det gir også ca varme på 19 grader i rommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge alternativene er like dyre. Å holde en gitt temperatur krever en viss effekt, som primært varierer med utetemperaturen. Om det er 2 x 500 watt eller 4 x 250 spiller ingen rolle fordi all forbrukt elektrisitet går over til varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge alternativene er like dyre. Å holde en gitt temperatur krever en viss effekt, som primært varierer med utetemperaturen. Om det er 2 x 500 watt eller 4 x 250 spiller ingen rolle fordi all forbrukt elektrisitet går over til varme.

Oki, for vi har en heftig diskusjon på dette altså :fnise:

Hvor kom 4-tallet fra? Var det et eksempel?

Men hvis man har tre ovner på, vil kanskje varmen være mer fordelt, og ovnene ikke stå på fullt hele tiden (termostat)...eller taper jeg denne diskusjonen? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker sånn:

2 x 25 = 50

3 x 20 = 60 -> høyest energiforbruk

Å slå av og på lyset bruker mer strøm enn å la det stå på innen et visst tidsrom.

Derfor tenker jeg at to ovner er "billigere" enn tre. Selv om temperaturen er lavere hos de tre, enn hos to.

Tenk deg at du skal faktisk varme opp den ene ovnen til 20 grader, og det tar mer energi enn å bare øke de to andre med 10 tilsammen.

Det virker mer logisk, men jeg har ingen peilig på strøm og effekt sånn egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm...ja, jeg ser den argumentasjonen.

Men, altså ( :sukk: ), nå er jeg vanskelig her...sorry, for jeg setter stor pris på svar!

Er det da sånn at det faktum at man har termostat på ovnene ikke vil være en relevant argumentasjon for tre ovner? Tenker slik: to ovner på 25 grader konstant for å holde en gjennomsnittstemperatur på ca 19. Tre ovner som slår seg av (termostat) innimellom fordi de er fordelt rundt i området som oppvarmes, og dermed ikke står på fullt hele tiden.

Motpart argumenterer som dere over, med at to ovner bruker mindre energi enn tre ovner.

Kanskje jeg bare må gi meg da... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Det viktigste - uansett antall ovner - er å ha ovner som har en effekt som passer til rommene de skal varme opp. Ovner med termostat vil ikke hjelpe så veldig dersom effekten de har er for liten til rommene de skal varme opp pga at de aldri vil slå seg av. Dersom man i et rom har en ovn som har et termostat som varmer rommet til 23 grader men må stå på hele tiden for å oppnå dette så vil to ovner med samme effekt gjøre jobben på kortere tid og dermed stå mindre på.

Så jeg tror nok du må gi deg ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker sånn:

2 x 25 = 50

3 x 20 = 60 -> høyest energiforbruk

Du må tenke differanse fra basistemperatur (temp i rommet uten ovner på), la oss si 15 grader. Da blir det seende sånn ut:

2x10 = 20

3x5 = 15

Det er jobben ovnene gjør. De varmer ikke opp fra 0 grader som er implisert i eksempelet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må tenke differanse fra basistemperatur (temp i rommet uten ovner på), la oss si 15 grader. Da blir det seende sånn ut:

2x10 = 20

3x5 = 15

Det er jobben ovnene gjør. De varmer ikke opp fra 0 grader som er implisert i eksempelet ditt.

Oki, men hvis man slår av varmeovnene helt synker temperaturen etterhvert til 7-8 grader. Vil man måtte ta utgangspunkt i det som basistemperatur da?

Betyr resonnementet ditt at jeg har litt rett likevel? :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da sånn at det faktum at man har termostat på ovnene ikke vil være en relevant argumentasjon for tre ovner?

Yes, det er helt rett. Et eksempel.

Å holde en viss temperatur (19 grader) krever en bestemt gjennomsnittelig effekt. La oss si 500 watt. Det kan enten komme fra én varmeovn på 1000 watt med termostat. Den vil da stå på 50% av tiden. Eller så kan det komme fra en vedovn som yter 500 watt varme kontinuerlig. Eller så kan det komme fra TV-en (200 watt) og seks 50-watts lyspærer. Og så videre. Tilfører du mer enn 500 watt vil temperaturen stige om mot et høyere likevektspunkt, og tilfører du mindre vil temperaturen synke tilsvarende.

Den omtalte "basistemperaturen" påvirker det jeg kaller gjennomsnittelig effekt. Er basistemperaturen høyere (som om sommeren), så trenger du å tilføre mindre effekt enn 500 watt for å holde temperaturen på 19 grader.

Jeg håper dette ikke ble for vanskelig, men det er vanlig videregående skole-fysikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...