Gå til innhold

Gavehysteriet nå igjen...


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Offf, nå er vi der igjen da. Sms'er fra venninner som spør om vi skal bytte gaver og for hvor mye. Selv styrer jeg unna bytteavtaler, det er jo helt meningsløst å bytte penger, bare at i stedenfor penger får man noe nipsdrit man ikke har plass til og som oftest ikke er fint engang, eller en parfyme med duft som ikke passer noe. Har jeg lyst til å gi ei venninne ei julegave, så gjør jeg det, jeg er ikke så grusomt redd for at jeg ikke skal få noen gave tilbake! Også ønsker de seg jo bare dyre ting også, et eller annet til en servisesamling hvor selvfølgelig bare er det dyreste de mangler, dyre klær eller til og penger er det ei som har sagt hun ønsker seg. Også ønsker de dyre leker til barna sine ved siden av. Ikke skjønner jeg at de kommer til meg med de tåpelige ønskene sine heller, jeg har jo de siste årene bare gitt forbruksvarer som vin, eller hjemmelagde kaker eller juleknask fint pakket inn til voksne mottagere. Til barna kjøper jeg gjerne leker og slikt, men jeg kan ikke bruke 5-600 kroner på hvert barn heller, jeg har jo egen familie jeg helst vil bruke mesteparten av gavebudsjettet på. I fjor hadde jeg strikket sokker i kule farger til alle unger til venninner (alle barna er 0 til 6 år gamle), og den ene venninna mi klaget over at de ikke var kjøpt slik at hun kunne bytte dem. Sa at jeg kunne strikke nye om de ikke passet, men de hadde passet, men hun ville ha noe annet til sønnen!

Føler meg nesten som grinchen her jeg sitter og syter, men det irriterer meg at voksne folk ikke kobler at julen handler om andre ting enn dyre gaver til dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud så utakknemlige venner du har!

Forsøk å være litt tidlig ute neste år og avtal at dere ikke skal gi hverandre noe, men heller ta et felles julebord sammen? Si at du er lei av julegavemaset og at du heller vil gjøre noe koselig med dem. Det kan vel ingen bli grinete for?

Jeg og en venninne dro på standup sammen i fjor i stedet for å gi hverandre gaver. (Vel, det var bursdag da, men samme prinsipp fungerer fint til jul).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WildRider
Herregud så utakknemlige venner du har!

Forsøk å være litt tidlig ute neste år og avtal at dere ikke skal gi hverandre noe, men heller ta et felles julebord sammen? Si at du er lei av julegavemaset og at du heller vil gjøre noe koselig med dem. Det kan vel ingen bli grinete for?

Jeg og en venninne dro på standup sammen i fjor i stedet for å gi hverandre gaver. (Vel, det var bursdag da, men samme prinsipp fungerer fint til jul).

Makan til grådige gribber ja, signerer sunshine på denne. Og med tanke på den venninna som ble sutrete fordi hun ikke fikk bytta sokkene du strikket til ungen hennes, be henne gå og spør etter gaver andre steder. Jeg personlig syns hjemmelagede gaver er noe av det fineste jeg kan få, tenk at det har blitt lagt så mye arbeid i en gave beregnet på bare meg?

Nei, kast ikke vekk tid og tanker på gribbene, kos deg heller med dine oppriktige venner på en annen måte enn å bytte gaver og styr :)

Lykke til og ha en god jul ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har avtalt med alle mine venner at vi ikke kjøper gave til hverandre, nettopp fordi vi ikke ser noen grunn til å bytte penger.

Bursdagsgaver gir vi derimot, det er slik vi foretrekker å ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så utakknemlige venner du har!

Forsøk å være litt tidlig ute neste år og avtal at dere ikke skal gi hverandre noe, men heller ta et felles julebord sammen? Si at du er lei av julegavemaset og at du heller vil gjøre noe koselig med dem. Det kan vel ingen bli grinete for?

Jeg og en venninne dro på standup sammen i fjor i stedet for å gi hverandre gaver. (Vel, det var bursdag da, men samme prinsipp fungerer fint til jul).

Høres ut som en veldig god løsning. Har en venninne som jeg "bytter julegaver" med og begge er enig om at vi skal gi til et eller annet formål i stedet for å bytte nips. (Vi bor for langt unna hverandre til at det er praktisk å finne på noe sammen slik Sunshine beskriver.) Har også noen voksne slektninger jeg bytter gaver med , men der er vi enige om 2 ting. Det skal ikke være veldig dyrt og det skal være forbruksgaver. (Lys, kaffe, te, noe godt til kaffen etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg. Hva slags folk er dette? Å klage over at man ikke kan bytte hjemmelagde gaver, er virkelig ille.

Som andre har nevnt, ville jeg heller foreslått at dere gjør noe sammen i stedet for å bytte gaver. Jeg har noen venner jeg har gjort dette med de siste årene, hvor vi går ut og spiser og/eller ser et teaterstykke like før jul eller i romjula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Usj! Så grusomt!! Mine venninner lager jeg som regel middagsavtaler med eller liknende og så lager vi evt. et lite julekort til hverandre. Det er så greit sånn. Så får vi en koselig opplevelse i gave i steden. Høres kanskje ut som en klisjé, men jeg liker det i allefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt sånne venner hadde jeg blitt skikkelig fortvilet. Vi har det slik i vennegjengen at vi kun gir til barna. Og da gir vi det vi ønsker å gi, i år får jeg bilder av det ene barnet, og det synes jeg er flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har avtalt med alle mine venner at vi ikke kjøper gave til hverandre, nettopp fordi vi ikke ser noen grunn til å bytte penger.

Bursdagsgaver gir vi derimot, det er slik vi foretrekker å ha det.

Helt enig ... sånn har vi også gjort og det var rett og slett en befrielse. Jeg gir kun fødselsdagsgaver hvis det er runde dager og vi blir bedt i selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_vimsa_*

Herregud for noen utaknemmelig venner du har.

Det hender jeg gir julegave til noen av veninnene mine, men det er mer om jeg ramler over noe jeg føler er perfekt. (ex en liten diktbok, en god type te, lys jeg vet passer perfekt til leiligheten ol...) og da forventer jeg selfølgelig ikke noe tilbake, bare gøy å gi en gave jeg vet blir satt pris på, selv om den ikke kostet mye i kr. Også pleier jeg å gi til barna til veninnene mine, gir stort sett "gode" barnebøker ala Roald Dahl osv. Disse er ofte billige også:-), og pleier å få noe lite de har lagd eller kjøpt selv tilbake, men det ser jeg bare på som en bonus:-) Men synes det er koselig å gi de noe, særlig siden ett par av de er i små familier med dårlig råd og det er STAS for barn å få gaver.

Eller så har vi "jentejulebord" som er mye mer verdt enn alle gaver:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å gi julegaver til venner for flere år siden. Jeg forklarte at jeg heller ville at vi skulle samles en dag i romjulen og gjøre noe koselig sammen. Det har fungert som en kjempefin ordning for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig ikke at vennene dine er sånn resten av året også for da tror jeg faktisk jeg hadde sluttet å kalle de venner.... Jeg bytter gaver med mine nærmeste venner, og står jeg fast spør jeg hva de trenger... Dette er mennesker med ikke alt for mye penger og flere barn så de får ikke mye gaver og jeg synes det er hyggelig å gi de noe som deblir glade for, hadde de ikke blitt glade hadde jeg rett og slett kuttet det ut... fy, at voksne mennesker kan få seg til å si slike ting... Jeg skjønner hvorfor enkelte føler at jula bare er mas, det hadde nok jeg også dersom mine nærmeste var slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som elsker å både gi og få julegaver. Men jeg stiller da ingen krav til at folk skal gi meg noe, og om de velger å gi meg noe så blir jeg takknemlig uansett hva det skulle være. Når noen spør direkte hva jeg ønsker meg så foreslår jeg alltid billige ting som alle kan ha råd til. Som kulelys/kubbelys (kan kjøpes på Nille for en billig penge), sokker med dekor (30 kr pr par), servietter og lys som passer sammen (billig på Nille det også), eller gjerne noe hjemmelaget.

Venner som ikke er fornøyd med det de får trenger vel ikke å få julegaver flere ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, for noen venner du har! Å vise utakknemlighet på denne måten hører ingen steds hjemme!

Selv pleier jeg å gi en liten (bruks)ting til venninnene mine og jeg gir kun gave til ett av barna (fadderbarnet mitt - hadde de hatt flere barn måtte selvsagt søster / bror også fått noe). Jeg kjøper gaver til barna til vennene mine når det jeg føler for det, av og til når jeg er innom der på middag eller noe. Barn får jo så mye til jul og bursdag alikevel.

Vet ikke om noe funker på disse utakknemlige vennene dine, men tipsene om å kutte ut gaver og heller finne på noe koselig sammen var jo godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper gaver til mine venninner, og får som regel fra dem. Å BYTTE gaver har jeg aldri hørt om. Er jo helt tåpelig å avtale å gi gaver, og deretter avtale hvilken pris det skal være på gavene! Til venninnene mine gir jeg julegaver for 50-100 kroner. I år har jeg hekla tøfler og luer som jeg ska gi. Det jeg får av dem er vel sånn ca på samme prisnivå. Det trenger ikke være så mye, det er tanken som teller. Ville ikke kjøpt noe til venninnene mine hvis de var slik som dine.

Jeg har også venninner som jeg har avtalt med at vi bare kjøper til barna. Litt mer spesielt er det at min pappa m familie lurte på om det var greit at vi bare kjøpte gaver til barna... Ja, skal jeg kjøpe til meg selv da eller? :klaske:

MEN det er vel ingenting å bli SÅ grinete for. Bare si det som det er til dem, og spør om dere heller kan gjøre noe sammen i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åfyttehelsikke!

Det der hadde jeg aldri giddet.

Jeg gir endel smågaver til personer jeg vil takke for ulikt litt ekstra, men det er på nivå muffins til arbeidskollegaer, en lighter med et spesielt motiv til en venninde, noe til X-en og muligens nor småtterier ellers. Ingen av de her har jeg fått noe hint om at ønsker seg noe, og det er halve morroa med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har avtalt med alle mine venner at vi ikke kjøper gave til hverandre, nettopp fordi vi ikke ser noen grunn til å bytte penger.

Bursdagsgaver gir vi derimot, det er slik vi foretrekker å ha det.

Det samme her, og det er så deilig at man har valgt venner som er enige om den biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare si meg enig med flere av de andre her inne. For en dårlig venninne. Jeg hadde blitt kjempeglad for hjemmestrikkede sokker, enten til meg eller ungen min.

Julegaver til mine venninner går helt fint. Jeg vet hva de ønsker seg, og greier å holde prisen nede.

Problemet mitt har tidligere vært min søster. Hun har flere ganger ytret ønske om at vi burde slutte å kjøpe gaver til hverandre for hun mente det ble for dyrt. Dette er jeg i utgangspungtet uenig med henne i. Hun er min søster og da tenker jeg på henne som én av mine nærmeste, det betyr mer for meg å gi henne en julegave enn mange andre. Men det er dette med kostnadene da. Vi er veldig uenige i hvor mye vi skal bruke på julegaver, og har alltid vært det. Og jeg har skjønt det sånn at hun bruker dobbelt så mye på julegaver generellt enn meg, og da synes jeg ikke det er noe rart at det blir dyrt for henne. Jeg har sagt det til henne mange ganger at det ikke behøver å bli dyrt. I nærmeste familie skriver vi julegaveønskelister på gøy og sender på mail. Og jeg har ting på listen der som koster 49 kroner som jeg ønsker meg veldig, men som jeg ikke kjøper meg selv. Men det skal jo alltid være så fint og flott, og ja, dyrt. Og dette klager hun da over hele resten av året. Resultatet blir at jeg faktisk føler at jeg er mindre verdt enn hennes venninner. Hun vil heller gi fine julegaver til sine venner, enn en liten julegave til meg som er hennes søster.

Nei familie det er vedheng man bare må lære seg å leve med. Venner, det kan man velge selv. De som er ok, dem beholder man, de andre velger man bort.

Endret av Helene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel at vennene dine har mer til felles med grinchen enn det du har...

Jeg har heldigvis veldig få venner jeg gir julegave til, og får gave av. Dessuten går det begge veier stort sett i noe hjemmelaget eller brukt. Det er jo omtanken de har lagt i gaven, ikke prisen, som virkelig varmer!

Jeg er veldig glad for at jeg ikke har det samme presset på meg som det du har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...