Gå til innhold

Tenker du i bilder?


Anbefalte innlegg

Satt og tenkte på verandaen nå. Lurer på om noen andre enn meg tenker i bilder? Ikke nødvendigvis hele tida, men jeg har for eksempel alltid sett for meg ukedagene i symboler.

Mandag er en appelsin

Tirsdag er en sitron

Onsdag er en banan

Torsdag er en pære

Fredag er et hjerte

Lørdag er en stjerne

Søndag er en busk

Ingen sammenheng annet enn de fire første. Kanskje jeg bare spiser for lite frukt i uka.

Jeg tenker også på livet som en slags graf, en rett linje som er nøytral, eller et nullpunkt, med livets gang som en graf som slynger seg rundt denne, over og under ettersom det går bra eller dårlig. Og da blir selvsagt linja blå når den går i minus, og rød når den går i pluss. Lurer også på om folk synes det er best å leve så stabilt som mulig ved 0-linja, eller om the ups and the downs skal utligne hverandre? Bare ups er ikke et svaralternativ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Nja, jeg tenker på et vis i biler, men ikke slik du forklarer.

Men jeg ser helelr for meg situasjoner.

Altså, jeg tenker på sambo, og minnes når vi ble sammen, og ser for emg ting som skjedde da.

Jeg "ser" han ligge på senga (jeg ligger ved siden av ham og ser på) mde vår lille baby på brystkassa (Nei, vi har ingen barn, det er en "fremtidsdrøm")

Du kan si det slik, jeg tenker i handlinger, men de er illustrerte...

Forøvrig håper jeg at ups and down skal utligne hverandre, enn så lenge har det vært en del downs, så da kommer vel ups etterhvert? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...tenker ikke i bilder på ukedager, men jeg gjør det kanskje nå?

En ting som jeg har tenkt så lenge jeg kan huske er at veier er som en tunge..........tunnel ett gap.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Hei Jelly!

Jeg tenker absolutt i bilder, men ikke slik du beskriver det. Jeg ser for meg ting jeg skal gjøre, f.eks ser jeg for meg hvor jeg skal kjøre og hvor jeg har tenkt å parkere og sånn, eller ser for meg en situasjon før jeg skal inn i den. Akkurat det går vel på planlegging - og jeg er fæl på å planlegge ned i minste detalj....

"Til vanlig" tenker jeg vel både i bilder og i ord. Har ikke tenkt så voldsomt mye over det! Tenkningen går liksom automatisk... Det er som å puste - begynner du å tenke over hvordan du puster, får du det liksom ikke til... Blir bare rot.

Det som du beskrev, om hvordan du forestiller deg ukedagene, gav meg assosiasjoner til en artikkel som står i siste nummer av KK, om en tilstand som gjorde at folk satte tall på farger og kunne smake ord og sånn. Du har det gjerne ikke sånn, men fikk en assosiasjon bare. Spennende artikkel uansett- les den!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en artikkel som står i siste nummer av KK, om en tilstand som gjorde at folk satte tall på farger og kunne smake ord og sånn

Nå har jeg ikke lest artikkelen, men ut i fra forklaringen din MÅ det dreie seg om synestesi! Det betyr egentlig bare at man kobler flere sanser på enn "normalt". Jeg opplever at bokstaver og spesielt navn har bestemte farger og mønstre, og når jeg hører musikk ser jeg tonene og melodien helt konkret som et slags fyrverkeri.

Mandag er en appelsin

Tirsdag er en sitron

Onsdag er en banan

Torsdag er en pære

Fredag er et hjerte

Lørdag er en stjerne

Søndag er en busk

Dette var utrolig interessant! Jeg blir nesten sittende og prøve å analysere, men det går jo ikke siden jeg ikke er tankeleser :ler: Jeg tenker selv mye i bilder, men bildene mine kjører ofte som en spilefilm med replikker o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, tenker vel ofte i bilder men ikke slik som du beskriver Jelly. Det er mer slik at jeg ser for meg situasjoner og ting jeg skal gjøre. Ellers er jeg veldig var for stemninger, i en dialog med mennesker f.eks. kan jeg bli helt satt ut hvis jeg merker underliggende følelser som fiendtlighet, misunnelse o.l. selv om vedkommende smiler og oppfører seg "hyggelig" (fiendtligheten trenger ikke å være rettet mot meg). Dette hadde jo egentlig ikke noe med temaet å gjøre - jeg bare kom på det når jeg skulle prøve å definere hvordan bilder danner seg av tankene mine, og ble veldig klar over at jeg ofte lagrer ting/situasjoner etter stemningen de setter meg i. Når jeg hører på musikk eller ser på en film o.l. blir jeg veldig preget av stemningen i muskken/filmen og det er ikke alltid lett å komme ut av den igjen...Situasjoner som jeg finner opprørende og trist har jeg en tendens til å "spille av" om igjen og om igjen (ufrivillig) så jeg tenker vel ofte i levende bilder - som en film omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så gøy! Virker som mange av dere planlegger ting ubevisst ved å se for dere situasjoner. Det gjør jeg også noen ganger, men ofte flere forskjellige scenarier, og min reaksjon på de forskjellige. For øvrig ser jeg også alle minner fra barndommen o.l. utenfra, altså jeg ser for eksempel pappa sykle bortover en vei med meg bakpå i sykkelsete, men jeg ser det fra at punkt langt bak, ikke fra sykkelsetet jeg satt i.

Synestesi? Hmm. Jeg må få tak i den artikkelen! Ord, stemninger, melodier, tall, farger og bilder kobler jeg veldig ofte sammen. Sånn at jeg for eksempel våkner om morgenen og tenker at nå føler jeg meg... ikke trøtt, men rosa. Høres sikkert merkelig ut.

Takk for svar allesammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta
Nå har jeg ikke lest artikkelen' date=' men ut i fra forklaringen din MÅ det dreie seg om synestesi

Jepp - det stemmer!! Kom bare ikke på ordet igår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tenker i farger:

mandag er orange

tirsdag er lysegul

onsdag er gråblå

torsdag er brun

fredag er sort

lørdag er lyseblå

søndag er mørk rødorange

vet ikke hvorfor, det bare er sånn

Har det slik med tall også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tænker heller ikke som dig jelly men som handlinger hvis jeg skal lave et nyt billed f.eks så ser jeg billed for mig og tegner det så fra hukommelsen, og når jeg mærker en lugt, en melodi eller ander ting kan jeg tænke tilbage på hendelser og ser dem for mig som de var,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - det likner jo på min :) Hehe. Tenker også på disse symbolene plassert på linjer. Begynner i null på mandag, litt opp mot onsdag, stuper ned mot fredag, hopper opp lørdag og går slakt nedover til mandag igjen.

Det er det samme med tallrekker. Trenger ikke ha noe med størrelsen på tallet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eminel
Jeg tenker i farger:

mandag er orange

tirsdag er lysegul

onsdag er gråblå

torsdag er brun

fredag er sort

lørdag er lyseblå

søndag er mørk rødorange

vet ikke hvorfor, det bare er sånn

Har det slik med tall også

Jeg også, men ikke i samme farger som deg.

Mandag er mørkeblå

Tirsdag er lyseblå

Onsdag er gul

Torsdag er turkis

Fredag er lysegrønn

Lørdag er rød

Søndag er lilla

Da jeg var liten så jeg for meg fredag som et hav av firkløvere, og lørdag som non stop (sånne små sjokolader i forskjellige farger). Den siste hadde nok med at jeg bare fikk spise snop om lørdagen! Før tenkte jeg altså mer i bilder enn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 17 år senere...

Annonse

På 18.6.2003 den 15.23, Jelly skrev:

Fredag er et hjerte

Lørdag er en stjerne

Jeg kan godt tenke på fredag som et hjerte og lørdag som en stjerne. Det passer. 

Anonymkode: c4a5d...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukedagene har farger, men ikke former. Likevel er det ting og former som for meg "passer mer inn" i ukedagene. For eksempel synes jeg stjerne passer bedre inn i fredag enn noen av de andre ukedagene. :)

Anonymkode: 5d554...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2003 den 21.03, Gjest eminel skrev:

 

Jeg også, men ikke i samme farger som deg.

 

Mandag er mørkeblå

Tirsdag er lyseblå

Onsdag er gul

Torsdag er turkis

Fredag er lysegrønn

Lørdag er rød

Søndag er lilla

 

Da jeg var liten så jeg for meg fredag som et hav av firkløvere, og lørdag som non stop (sånne små sjokolader i forskjellige farger). Den siste hadde nok med at jeg bare fikk spise snop om lørdagen! Før tenkte jeg altså mer i bilder enn nå.

Jeg igjen har andre farger enn begge dere har. :)

Anonymkode: 5d554...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ukedagene her har også farger.

Mandag er rød.

Tirsdag er gul.

Onsdag er grønn.

Torsdag er rosa.

Fredag er mørkeblå.

Lørdag er lyseblå.

Søndag er grå.

Anonymkode: ecc0e...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på hele året som en oval sirkel. Dere vet sånt kart på kjøpesenteret, også er det alltid en prikk hvor det står «her er du!». 
 

8FB27452-FAF0-4DB6-81E3-16EB59CEB163.jpeg

Anonymkode: ebb2b...3a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså slik jeg tenker på året om jeg ser på hele året da. Men når jeg tenker på mnd fremover, er det som jeg er på sirkelen, her jeg har jeg tegnet den som en «vei» bare for at folk skal forså 😂 men jeg tenker egentlig på det som en strek jeg følger, og sånn ser jeg det for meg fremover. Nå er vi snart på toppen av sirkelen, og da er det en sving! Før det snart går nedover igjen og det begynner å bli vår 😅

B16A8991-1D14-4945-A266-D0BE47685CBC.jpeg

Anonymkode: ebb2b...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...