Gå til innhold

"Jeg liker hun" ...


Jonette

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte ikke på dialekt da jeg skrev innlegget, men det har vel noe å gjøre med at på min dialekt brukes ikke "hun".. Vi sier "ho" eller "henne". Altså, " eg likar ho (henne)" Ja, jeg snakker nynorsk, men skriver helst bokmål.. :gjeiper: Kanskje det var derfor jeg reagerte på skrivemåten--"jeg liker hun? Ja, ja, har fått mange forklaringer, og skjønner at det er forskjell, alt etter hvor en bor :) Og det som ikke var lov å skrive da jeg gikk på skole, for MANGE år siden, det er lov nå...

NEI!! Du snakker ikke nynorsk, du snakker dialekt! Nynorsk er et SKRIFTSPRÅK, ikke et talespråk.

Når skal folk lære seg dette egentlig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NEI!! Du snakker ikke nynorsk, du snakker dialekt! Nynorsk er et SKRIFTSPRÅK, ikke et talespråk.

Når skal folk lære seg dette egentlig??

Tja, si det. Det blir nok lenge til. En annen ting jeg irriterer meg over er de som sier vi har tre nasjonalspråk i Norge, for så å ramse opp følgende: norsk, (jepp, mange sier norsk ikke bokmål) nynorsk og samisk. Det riktige er: norsk (da med bokmål og nynorsk som likestilte varianter) samisk og norsk tegnspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!!! Det første jeg tenkte på når jeg så dette innlegget er de vennene mine som uten å skjønne at de sier feil virkelig sier dette! Det er så morsomt!! Vi er fra østlandsområdet, og skal virkelig ikke si ting som f.eks "jeg liker hun." :ler: Det heter da virkelig "jeg liker henne!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI!! Du snakker ikke nynorsk, du snakker dialekt! Nynorsk er et SKRIFTSPRÅK, ikke et talespråk.

Når skal folk lære seg dette egentlig??

Huff, der gikk jeg fem på! :nei: Du har rett, jeg snakker dialekt.. En av de mange vestnorske. :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sier ikke noe på bokmål ;) Bokmål er et skriftspråk. Man snakker dialekt, og skriver bokmål eller nynorsk. På bokmål er det feil å SKRIVE "jeg liker hun".

Selfølgelig, du har helt rett, vi snakker jo ikke bokmål eller nynorsk, vi bare skriver dt. Litt slapp i topplokket i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forferdelig mange her som henger seg opp i at enkelte snakker bokmål eller nynorsk. Men det er jo ganske normalt å sette enkelte dialekter i bås. Østlandskdialekter blir ofte omtalt som bokmålsdialekter (selv om det finnes unntak), og dialekter fra S&F omtales gjerne som typiske nynorske dialekter.

Og så kommer alle de i midten, som f.eks. bergensk, som egentlig liggere tettere opptil en blanding mellom riksmål og nynorsk.

Jeg liker henne er riktig på bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergensere som sier det,er jo helt normalt..men når folk fra østlandet sier det;creeps me out :)

Jeg er fra østlandet og sier "e lika ho", finnes ingen "henne" i min dialekt heller. Så det så! ;)

(skrive riktig klarer jeg likevel fint ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk engelsk. Du ville ikke skrevet "I like she."

Godt råd. Det er akkurat det jeg sier til de som blander "de" og "dem"; "han" og "ham" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt råd. Det er akkurat det jeg sier til de som blander "de" og "dem"; "han" og "ham" også.

Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tony jusstudent
Det er mange dialekter som ikke bruker "henne". Jeg er fra Bergen, og her sier vi "hun" for "henne". "Eg likar hon".

Men jeg skriver da virkelig ikke "Jeg liker hun". Det blir bare helt helt feil. Jeg har aldri skjønt dem som ikke klarer forskjellen mellom talespråk og skriftspråk. Det er det samme med han/ham, de/dem, osv. Jeg gremmes når det blir skrevet feil. Det verste er vel at nå er det vel også blitt lovlig å skrive slik, siden det er en så vanlig feil at det er lettere å tillate det enn å få folk til å slutte med det.

Jeg er imot å gjøre endringer som gjør språket mer tvetydig og vanskeligere å forstå. En ting er talemål. Når man snakker så er det mye lettere å forstå hverandre, siden man hører trykkforskjeller når man snakker, og setningsmelodi også hjelper til å få fram det man mener. Når man skriver, har man bare de ordene som står der å gå etter.

Når ble det ulovlig å skrive/snakke feil? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein tng eg lurer på. Mange skriv f.eks.: "Hvordan smak er best?" Setningen er berre eit dårlig eksempel, men poenget mitt er om det ikkje heiter "Hvilken smak er best?" på bokmål???

Finn denne spørjemåten mange gonger i forum, både her og f.eks. på Din Baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si "jeg liker'a", men kunne aldri funnet på å skrive det på den måten. Det hadde sett veldig rart ut i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt nazi når det kommer til slike feil, og det gjør rett og slett vondt hver gang jeg kommer over dem. Og det er ikke sjelden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein tng eg lurer på. Mange skriv f.eks.: "Hvordan smak er best?" Setningen er berre eit dårlig eksempel, men poenget mitt er om det ikkje heiter "Hvilken smak er best?" på bokmål???

Finn denne spørjemåten mange gonger i forum, både her og f.eks. på Din Baby.

Det skal være "hvilken", ja. Jeg gremmes av denslags feil. Samme med "hvem bil er finest?" *hutre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt nazi når det kommer til slike feil, og det gjør rett og slett vondt hver gang jeg kommer over dem. Og det er ikke sjelden!

Enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...