Gå til innhold

Den typiske sykepleierstudent

Gjest pinkbunni

Anbefalte innlegg

Gjest lille_ma
He he, jeg er sykepleier selv så jeg har førstehåndserfaring.

Vil dele studentene opp i tre grupper: (med generaliseringen i god behold naturligvis)

1: Blonde berter i smale jeans og høye støvler. Du finner dem som regel med en mobiltelefon i hånden og lipglossen i en liten veske (hvor gjør de jentene av bøkene sine? Jeg bare spør) Det er gjerne fra den gruppen du hører utsagn som: "Mamma og pappa betaler leiligheten min". Man skulle tro at denne typen jenter ville velge et annet yrke, men en del av dem ser ut til å sette status ved omsorgen de lærer om. Merk deg ved at de skal jobbe på et medisinfirma og få godt betalt alle sammen, ikke med pasienter.

2: Bustete brunetter av ulike nyanser. Klærne er løse og ikke svindyre. De kjører en bil som er full av rot og godteripapir. Du kjenner dem igjen på kaffekoppen og de trøtte trynene. Dette er jentene som bruker all fritid på å jobbe ekstravakter på ulike sykehjem eller sykehus. Det bustete håret og trøtte åsynet kommer naturlig av lite nattesøvn. Den resterede tiden går med til å lese til eksamen. De har ofte en avslørende kul på magen som gir dem et år med utsettelse. I friminuttene finner du dem utenfor skolen med en kopp kaffe og en røyk der de diskuterer hvilke avdelinger det er best å jobbe ekstravakter på. På bokhandelen står de gjerne og grubler på hvilke bøker de virkelig trenger fordi de ser budsjettet ryke på bare halvparten av bøkene.

3: De voksne damene. Dette er kvinner som har bestemt seg for å følge sin drøm (Og ære være dem for det). De er organiserte ut i fingerspissene og tilbringer gjerne kveldene på lesesalen. Dette er damene som ikke er redd for å stille kritiske spørsmål i timen. De vet hva de vil og går ut for å ta det. Disse damene har alt de trenger og møter opp på selv de kjipeste timer. De planlegger flere år med videreutdannelse før de andre engang får gnidd sjokket ut av øynene.

Jeg vil bemerke at jeg hørte til gruppe nummer 2. Håret og klærne har desverre ikke kommet seg, men søvnmønsteret er mer levelig.

Alle mine betraktninger er gjort med et kjærlig om enn humoristisk sinn, og er ikke ment for å støte noen. Jeg ønsker alle mine kommende kollegaer velkommen, uansett utseende og stand.

Hmm.. jeg er også sykepleier. Kjenner igjen siste gruppen, men var dårlig med både blondiner og bustehuer i mitt kull. :) Ikke har noen av mine studenter vært det heller. Stort sett er det oppegående jenter og gutter som har et genuint ønske om å hjelpe andre og yte omsorg.

De fleste sykepleiere er fornøyd med og stolt av yrket sitt, ihvertfall er jeg det. Har ingen planer eller ønske om å bli lege, og har ingen oppfatning av at spesielt mange andre spl har det heller.

Finnes jo en haug med generaliseringer av medisinstudentene også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Henning_*
Venninna mi er sykepleier, har mørkt hår, små pupper, drikker ofte alkohol, er spik spenna gærn, stemmer KrF, har heftig temperament og masse ambisjoner om å fortsette videre på legestudiet etter noen år i praksis.

Men, det skal være sagt, at når jeg ser bilder av henne og klassen hennes på facern, så skiller hun seg ganske heftig ut blant sine blonde, brunkrembefengte søstre.

Profilen din har bilde av en luksushore. Er det ett eller annet du ikke har fortalt oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg går på sykepleierstudiet. Tilhører ingen av disse "gruppene " du konstruerer.

Jeg ser på meg selv som smart og reflektert, og har valgt å bli sykepleier fordi jeg har et genuint ønske om å hjelpe andre og ha en nyttig og spennende, utfordrende jobb. Har ingen planer om å bli lege, jeg vil bli sykepleier.

Hadde relativt gode karakterer på vgs som gav meg plass på en god sykepleierutdanning, og de fleste i min klasse vil jeg si er oppegående og flinke mennesker.

Har forresten mellomstore pupper, brunt hår, går med helt normale klær, røyker ikke, elsker bøker, rødvin og 70tallsmusikk, fester lite og stemmer på Rødt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den typiske sykepleierstudent er glad i å feste, liker ikke medikamentregning (stryker gjerne en del ganger på det), har enorm sexappetitt, og ønsker ikke å jobbe i eldreomsorgen.

De er dessuten profesjonsarrogante. Det lærer de på skolen. Ingen utdanning er på høyde med sykepleien, og andre profesjoner har lite å bidra med. De pynter seg i speilet i sykehusgarderoben før de går på nattevakt. Hva de egentlig holder på med på disse nattevaktene vites ikke.

Fikk nettopp en slags bekreftelse på dette fra dama som er sykepleier :P

Det som ikke er uthevet tror jeg ikke stemmer, selv om enkelte (dama) blir noe hårsår når jeg hinter til at NSF er roten til alt vondt og at det foregår en eldgammel konspirasjon om å fjerne all status og lønn for hjelpepleiere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Basta
Lurer på hva dine tanker rundt en sykepleierstudent er?

En som, trass i at personen jobber med helse og burde vite bedre, røyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spl-ja
Den typiske sykepleierstudent er glad i å feste, liker ikke medikamentregning (stryker gjerne en del ganger på det), har enorm sexappetitt, og ønsker ikke å jobbe i eldreomsorgen.

De er dessuten profesjonsarrogante. Det lærer de på skolen. Ingen utdanning er på høyde med sykepleien, og andre profesjoner har lite å bidra med. De pynter seg i speilet i sykehusgarderoben før de går på nattevakt. Hva de egentlig holder på med på disse nattevaktene vites ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Den typiske sykepleierstudent er glad i å feste,..... har enorm sexappetitt, og ønsker ikke å jobbe i eldreomsorgen.

De pynter seg i speilet i sykehusgarderoben før de går på nattevakt. Hva de egentlig holder på med på disse nattevaktene vites ikke.

Kjære deg da, vet du virkelig ikke hvorfor vi sminker oss før nattevaktene?

Det er jo den eneste gangen gangen vi har tid til å sjarmere buksene av våre mannlige kollegaer (sykepleiere og leger - kom med dem!) Hvordan skal vi ellers ha tid til å forpleie vårt behov for å feste (vi jobber jo gjerne mens andre fester), og ikke minst stille vår "enorme sexappetitt".

"Doktor, vi har et problem på rom ****.

Oi, det er vist ingen pasient her inne. Men da er jo sengen ledig da. Lyst på en liten hvil doktor?????" *Krøller mine blonde lokker forførerisk rundt fingeren*

Så da vet du det.

Ehem, jeg må vel legge til at dette naturligvis bare er tull fra ende til annen før en eller annen blir støtt av det.

Hvorfor sminker jeg meg før nattevakt? Tja, jeg har lyst til å se litt opplagt ut når jeg går på jobb. Blir fort nok sliten og dratt i ansiktet av lange hektiske netter likevel. Så der har jeg løst det mysteriet for deg.

Spl-ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...