Gå til innhold

Greit å kjøre på noen så lenge de er i blindsonen?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Som følge av rettssaken der en traktorsjåfør er tiltalt for uaktsomt drap etter å ha kjørt ned en barnevogn i et fotgjengerfelt med den følge at gutten døde, lurer jeg på om blindsone er en gyldig unnskyldning for å unngå straffeskyld.

Aftenposten smeller i dag opp et bilde av sjåførens utsikt fra traktoren, og under skriver de: "Klarer du å se barnevognen til venstre for fotgjengerfeltet?"

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2794059.ece

Er det virkelig poenget om traktoren hadde så store blindsoner at sjåføren ikke klarte å se om noen gikk over fotgjengerfeltet? Det må da bare bety at han er forpliktet til å kjøre enda saktere, eventuelt reise seg opp fra førersetet og sjekke. Risikoen for at noen går over fotgjengerfeltet er da ganske stor, og da kan man da ikke bare peise over og håpe noen ikke er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, absolutt ikke greit.. Men som de fleste burde vite, så har ikke lastebil sjåfører sjangs til å se i blindsonen heller.. Derfor har den som er i blindsonen også et lite ansvar med å følge med.. Det er hvertfall det jeg lærte av min kjørelærer :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri "greit" å kjøre på noen men er man i blindsonen så må faktisk følge med selv om man er fotgjenger. Poenget her må vel være at sjåføren ikke skal bli dømt for uaktsomt drap fordi en nybakt far ikke passer bedre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, det er jo tross alt snakk om en traktor her, ikke en lastebil! Hvor fort den kjører, liksom? Opp til 20-30 km/time maks? Den faren med barnevognen, hvor så han? Han skulle krysse veien med barnevognen foran seg, han så ikke traktoren?

Og den andre tingen, i artikkelen står det at "den lille gutten falt ut av da faren dro vogna tilbake for å unngå at den ble påkjørt av traktoren". Altså, ungen var ikke festet ordentlig i barnevognen! Jeg gir skylda til faren i denne saken. Traktorsjåføren så ikke dem og hadde ikke sjanse å se dem med den utsikten han hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, det er jo tross alt snakk om en traktor her, ikke en lastebil! Hvor fort den kjører, liksom? Opp til 20-30 km/time maks? Den faren med barnevognen, hvor så han? Han skulle krysse veien med barnevognen foran seg, han så ikke traktoren?

Og den andre tingen, i artikkelen står det at "den lille gutten falt ut av da faren dro vogna tilbake for å unngå at den ble påkjørt av traktoren". Altså, ungen var ikke festet ordentlig i barnevognen! Jeg gir skylda til faren i denne saken. Traktorsjåføren så ikke dem og hadde ikke sjanse å se dem med den utsikten han hadde.

Beklager, jeg mente traktor.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Det er selvfølgelig ikke "greit å kjøre på noen", men hvor store muligheter man hadde til å unngå situasjonen har selvfølgelig noe å si mhp vurderingen av hva som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir så lei av at alle lover i Norge må være så A4. Er helt enig med RedFox81 i denne saken.

Av og til skjer det ulykker som ingen kan få skylden for. Hva oppnår man ved å ta lappen til traktormannen i tre år?

Jeg tror han har det fælt nok fra før av. Var ikke slik at han planla å kjøre på barnevognen, og som nevnt, så kjører ikke en traktor skrekkelig fort og man hører når den kommer.

Samme er det hvis en mørkt kledd person går ute uten refleks midt på en mørk vei, og så kommer det en bil som ikke har sjans og se ham. Hvem får skylden? Jo, det er den stakkars bilføreren som ikke er synsk eller har nattsyn.

Jeg har vært med å kjørt flere ganger når det er mørkt, og det er ekstremt skummelt hvor vanskelig det er å se folk uten refleks.

Eller hvis det kommer en syklist i full fart ut fra en sidevei eller noe sånt. Da vil igjen bilføreren få skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, han planla ikke å kjøre på barnevognen. Da hadde det jo vært overlagt drap, som har en høyere strafferamme.

Man straffer folk for uaktsomme drap her i landet blant annet for å bidra til at folk utviser mer forsiktighet i hverdagslige situasjoner. For eksempel i trafikken.

Jeg har forståelse for at blindsone, naturlig nok, gjør at synsfeltet blir mindre, men dette er jo snakk om en fotgjengerovergang. En traktorfører har vikeplikt for fotgjengere, og det er vel derfor faren gikk over fotgjengerfeltet i den tro at traktoren skulle stoppe. Det kan ikke bli sånn at det er fotgjengernes ansvar å være oppmerksom på blindsonene og tilpasse seg etter dem - det er jo førerens ansvar. Fotgjengere skal også ta et visst ansvar, men det må være greit å krysse når noen kommer i sakte fart og man tror vedkommende har sett en.

Jeg hadde ikke syntes at mannen skulle dømmes hvis dette var en ulykke som skjedde utenfor et fotgjengerfelt. Når det derimot var det, har han i enda større grad brutt aktsomhetsplikten og bør få en dom mot seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte i alle fall IKKE at noen andre enn meg selv hadde noe ansvar for min blindsone da jeg tok lappen. Er dere alvorlige?

Det er ganske mange prosent av fotgjengere som ikke har lappen eller noen som helst form for opplæring, skal DE ha ansvaret for å passe seg når de er i noens blindsone? Det er rett og slett bare sprøyt.

Hvis man blir satt i fengsel etter en kollisjon for å ha drept sin egen kone og baby fordi man kjørte bil og snudde hodet i tre sekunder da babyen skrek, da synes jeg egentlig ikke det er mindre ille å kjøre ned en baby i et fotgjengerfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke forvente at alle andre enn seg selv hele tiden skal tenke over om man befinner seg i andres blindsone, så det ansvaret må selvfrølgelig ligge hos sjåføren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ALLE som er i trafikken skal være våken og følge med på hva som skjer. Man kan skylde på sjåføren til man blir lyselilla, men det hjelper ingenting når barnet ditt ligger under et traktordekk!

Frem til den dagen folk er blitt perfekte og feilfrie så må man passe på selv, og unnlatelse av å gjøre dette synes jeg er å leke med livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, det er jo tross alt snakk om en traktor her, ikke en lastebil! Hvor fort den kjører, liksom? Opp til 20-30 km/time maks?

Hvis avbildet traktor er lik ulykkestraktoren er det en New Holland T6000, jfr. produsentens informasjon klarer disse 50 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ALLE som er i trafikken skal være våken og følge med på hva som skjer. Man kan skylde på sjåføren til man blir lyselilla, men det hjelper ingenting når barnet ditt ligger under et traktordekk!

Jada, men hvis sjåføren har utvist uaktsomhet i så stor grad at det er rimelig å dømme ham til fengselsstraff, så gjøres jo det. Selv om foreldrene ikke får tilbake babyen sin. Det er jo ikke poenget med straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er det åpenbart at sjåføren ikke har gjort nok for å eliminere traktorens blindsoner. Det hadde holdt å vugge kroppen fra side til side. Helt utilgivelig å ikke gjøre det, såpass kan han anstrenge seg syns jeg.

For øvrig kan jeg nevne at fra 1. april 2009 vil være påbudt med speil rund baut på lastebiler (med noen få unntak). De skal dekke 95% av arealet nærmest lastebilen. Sitat fra regjeringen.no:

Europa-Parlamentet og Rådet vedtok 11. juli 2007 krav om ettermontering av dødvinkelspeil på tunge kjøretøy ved direktiv 2007/38/EF. Direktivet har til hensikt å forbedre sikkerheten til trafikanter, spesielt myke trafikanter som fotgjengere, syklister og motorsyklister. Disse gruppene er særlig utsatt for ulykker forårsaket av tunge kjøretøy, fordi førere av slike kjøretøy ofte ikke er klar over at andre trafikanter befinner seg meget tett på eller ved siden av deres kjøretøy. Ulykkene skjer som regel i forbindelse med svinging i veikryss eller i rundkjøringer på grunn av blindsonen langs kjøretøyets side på passasjersiden. Kommisjonen anslår at cirka 400 mennesker dør hvert år i ulykker med tunge kjøretøy fordi føreren ikke så dem i det han svingte til høyre.

Fra 2006/2007 ble det i henhold til direktiv 2003/97/EF obligatorisk med forbedrede typer speil som reduserer blindsonen på nye tunge kjøretøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg bare spørre dere som kritiserer faren her om dere har lest den andre artikkelen man kan lese om saken? Der står det nemlig at det også kom biler fra den motsatte siden av traktoren, og at disse bilene stoppet. Det vil si at traktorsjåføren kunne se både faren og de andre bilene som stoppet. Jeg vet ikke med dere andre som kjører, men når jeg ser en person som står ved gangfeltet og at en bil allerede har stoppet så reagerer jeg og stopper også. Og gjerne ikke oppå gangfeltet.

Fra blindsonen, som man kan se av bildet i artikkelen til aftenposten, så ser man den voksne personen. Hvis man allikevel regner med at det kun er en voksen person der så bør man jo når man kjører et såpass stort kjøretøy ha litt rom for at noe mer kan gå over.. Kanskje noe mindre?

Jeg er enig i at det går an å si at "jeg så ikke pga. blindsonen" i flere tilfeller når man kjører da dette kan være fakta, men man må fortsatt stå for det man har gjort. Hadde den pappaen vært to skritt lenger fram så kunne jo hans liv gått tapt også.. Eller så kunne han i allefall blitt hardt skadd.

I dette tilfellet synes jeg ikke det bare er blindsonen en kan si noe på. Når sjåføren vet at han manøvrerer et stort kjøretøy, så må han kanskje følge bedre med på trafikken rundt, og når den stopper opp ved et gangfelt så er det vel et tydelig tegn på at noe er på vei over?? Og dessuten kunne han se pappaen så blindsone som unnskyldning?? Jeg er ikke så sikker jeg.. Men dommen vil jeg ikke si noe på. Men kan si at jeg i hvertfall lærte av min kjørelærer at jeg skulle se mot gangfelt lenge før jeg kom til dem! I tillegg til å følge med på annen trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest artikkelen?? Han så til høyre- venstre- på bilene som stoppet, begynte å gå -venstre en traktor i fart-rykket til seg vognen med kraft for å forhindre at ungen ble kjørt på,barnet falt ut-pang!

Og du skylder på faren? Han handlet da i allefall på riktig måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvis avbildet traktor er lik ulykkestraktoren er det en New Holland T6000, jfr. produsentens informasjon klarer disse 50 km/t.

Og biler klarer å kjøre mye fortere og likevel stoppet de for faren og barnet på vei til barnehagen.. Da burde traktoren klart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri greit å kjøre på noen, men et uhell er et uhell. Det er ikke noe man kan klandres for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte i alle fall IKKE at noen andre enn meg selv hadde noe ansvar for min blindsone da jeg tok lappen. Er dere alvorlige?

Man kan ikke forvente at alle andre enn seg selv hele tiden skal tenke over om man befinner seg i andres blindsone, så det ansvaret må selvfrølgelig ligge hos sjåføren.

Det stemmer jo dette. Det er sjåfør som har ansvar for å finne ut om det er andre i sin blindsone, ingen andre.

Men hverken traktor eller mann med barn var vel stillestående som dette bildet i Aftenposten? I bevegelse så får man med seg mye mer enn ved det bildet viser. Eller skal noen påstå at mann med barnevogn var konstant i blindsonen til traktoren?

Alle med empati kan forstå det er veldig jævlig å kjøre på et menneske. Når man i tillegg dreper dette mennesket, og det i tillegg er et barn, forstår vi alle at det må være ufattbart jævlig. Og vi har vel alle opplevd at det er menneskelig og svært mulig for oss alle å gjøre feil i trafikken. Men det gjør oss ikke til mindre ansvarlige for det vi gjør. Feil vi gjør i trafikken kan koste oss selv eller andre livet. Det er derfor vi har kjøreopplæring og trafikkregler. Når vi er uaktsomme, så kan vi altså bli dømt for å være uaktsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt rart at han ikke så noe jeg. Det er jo et ganske flatt strekk med mange muligheter for å ta en titt for å se. Og det står at han var vant til å kjøre i området. Hadde gjort det i flere år. Da burde han jo vite om barnehagen, som er et ekstra faremoment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...