Gå til innhold

Midlertidig ufør kontra vanlig ufør


Gjest Ufør

Anbefalte innlegg

Jeg har vært midlertidig ufør en stund og har nå fått innvilget vanlig uførtrygd. I dag mottok jeg et pensjonsbrev. Når jeg sammenligner utbetalingen jeg vil få og utbetalingen jeg får nå, kommer det fram at jeg får mindre utbatalt som uføretrygdet enn som vanlig uføretrygdet. Er det noen som vet noe om hvorfor det er sånn? Det er ikke veldig mye penger det er snakk om, men en reduksjon i utbetalingen vil helt klart merkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slikt er alltid veldig vanskelig å diskutere, da hvert enkelt individ blir vurdert.

Det er ikke slik at alle får helt likt, noen får mer og andre får mindre ... noen får det samme som ufør som når de hadde yrkesrettet attføring.

Dette må du nok sikkert ta opp med din saksbehandler om, da han/hun sitter på all informasjon om deg.

MEN ... jeg vil gjette på at siden du nå går over på varig uføretrygd, så regner de inn tapt arbeidsinntekt, kanskje du får noe ekstra pga noe i ditt liv etc etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det falt ut et ord i sted. Jeg får altså mindre utbetalt som varig ufør enn som midlertidig ufør. Det er ikke snakk om attføring, bare en videreføring av uføretrygden. Jeg får spørre nav og høre hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidsbegrensa ufør får man ulike beløp hver mnd avhengig av hvor mange dager(og av de dagene mangdag til fredag) siden man har et fast dagsbeløp.

Varig uføretrygd er derimot lik sum hver mnd, og sånn som jeg har forstått det, så skal vel det være et slags gjennomsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidsbegrenset uførestønad utgjør 66% av din snittlønn de tre siste år før du ble syk. Varig uføretrygd, derimot, regnes utfra hvor mange pensjonspoeng du har rukket å tjene opp.

Kort sagt vil de fleste unge mennesker få mindre utbetalt med varig uførepensjon enn de vil få ved tidsbegrenset uførestønad, mens det motsatte er tilfelle for de fleste som har vært ute i arbeidslivet i en årrekke.

Jeg vil for eksempel gå ned ca 6500 kroner i måneden dersom min tidsbegrensede uførestønad skulle gå over til varig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidsbegrenset uførestønad utgjør 66% av din snittlønn de tre siste år før du ble syk. Varig uføretrygd, derimot, regnes utfra hvor mange pensjonspoeng du har rukket å tjene opp.

Kort sagt vil de fleste unge mennesker få mindre utbetalt med varig uførepensjon enn de vil få ved tidsbegrenset uførestønad, mens det motsatte er tilfelle for de fleste som har vært ute i arbeidslivet i en årrekke.

Jeg vil for eksempel gå ned ca 6500 kroner i måneden dersom min tidsbegrensede uførestønad skulle gå over til varig...

Hvordan kan man selv regne ut hva som vil lønne seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heia,ja det stemmer.Blir du ufør før fylte 26 tror jeg det er,da får du ung ufør og kommer mye bedre ut av det enn en som har hatt dårlige jobber og blir uføre i en alder av 30 f.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man selv regne ut hva som vil lønne seg?

Det kan man ikke, tror jeg, i hvertfall ikke nøyaktig. Men man kan få en utregning fra NAV på hva man vil få i varig uførepensjon dersom de er så greie at de gidder å gjøre det for deg.

Men "hva som vil lønne seg"? Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med det; det er jo ikke akkurat sånn at du kan stikke innom skranken på NAV og ønske deg den stønaden du har mest lyst på eller som vil lønne seg for deg personlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,ja det stemmer.Blir du ufør før fylte 26 tror jeg det er,da får du ung ufør og kommer mye bedre ut av det enn en som har hatt dårlige jobber og blir uføre i en alder av 30 f.eks..

Det er slett ikke alle som får ung ufør selv om de blir uføre før fylte 26. Det kommer helt an på diagnosen du har (eller ikke har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man ikke, tror jeg, i hvertfall ikke nøyaktig. Men man kan få en utregning fra NAV på hva man vil få i varig uførepensjon dersom de er så greie at de gidder å gjøre det for deg.

Men "hva som vil lønne seg"? Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med det; det er jo ikke akkurat sånn at du kan stikke innom skranken på NAV og ønske deg den stønaden du har mest lyst på eller som vil lønne seg for deg personlig...

Fint om du tar høyde for at folk ordlegger seg feil iblant. Hvordan vet man hva man kommer best ut av, var det jeg tenkte. Og hvorfor skulle ikke NAV gidde å regne ut dette for en? Er det ikke del av jobben deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man hva man kommer best ut av, var det jeg tenkte.

Det betyr egentlig ingenting hvilken stønad du kommer best ut av, siden det er NAV som bestemmer hva du får.

Man kan ikke selv velge hvilken uføreytelse man skal ha. Og da er det kanskje like greit å ikke spekulere i hvilke summer man får på de forskjellige ytelsene, siden det allikevell ikke er penger du vil få noe forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg noe om hvorfor du er ufør. Men jeg har lyst til å skyte inn en liten ting i denne tråden.

En varig ufør har ingen mulighet til å gå tilbake til jobb. Hvis du er midlertidig ufør, så indikerer dette antagelig at du kan være i stand til å jobbe igjen? Hvis dette er tilfellet, synes jeg at det er trist å måtte spekulere i hva som lønner seg mest. Derfor er mitt svar til deg:

Det lønner seg definitivt mest å vare midlertidig ufør. En person i en jobb kan man tjene langt bedre enn en som er varig ufør... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_heidi_*
Det betyr egentlig ingenting hvilken stønad du kommer best ut av, siden det er NAV som bestemmer hva du får.

Man kan ikke selv velge hvilken uføreytelse man skal ha. Og da er det kanskje like greit å ikke spekulere i hvilke summer man får på de forskjellige ytelsene, siden det allikevell ikke er penger du vil få noe forhold til.

Kan du ikke bare svare på spørsmålet istedet för å anta at spørsmålsstiller er ute etter å få mest mulig? Spørsmålet er hvordan man kan regne ut hvilken stønad som gir mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annan gjest

Jeg er midlertidig ufør. pga alder (35)vil de ok ha meg på det en stund, men muligheten for å komme i jobb er desverre liten.

Jeg visste ikke at det var forskjell på midlertidig og varig.

Jeg vil ikke spekulere, men jeg vet at med tiden vil je komme på varig. Det som da er spm er : siden eg jobbet 50% i et typisk kvinneyrke (lavtlønnet) vil jeg da få mindere utbetalt når jeg blir varig ufør?

Om man blir varig ufør kan man komme seg ut i arbeid igjen. Det er ingen fastlåst situasjon.

Snakket med nav om dette da jeg syntes det var ille å søke varig ufør. Men de ville det og legen min ville det , men navs lege satte meg på midlertidig pga alderen min.

For meg spiller det ingen rolle om det er varig eller midlertidig. Men - er det virkelig forskjell på utbetalingene? Må jeg regne med å få mindere å rutte med om de setter meg på varig før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare svare på spørsmålet istedet för å anta at spørsmålsstiller er ute etter å få mest mulig? Spørsmålet er hvordan man kan regne ut hvilken stønad som gir mest.

Hvorfor ialle dager spør hun da hvis hun ikke er ute etter størst utbetaling. Hva er greia med å vite forskjellen, når hun ikke kan velge selv hvilken ytelse hun får.

Men altså på tidsbestemt ufør får man 66% av tidligere års inntekt. På varig blir stønaden regnet ut etter hvor mange pensjonspoeng man har opparbeidet seg. Man sender en henvendelse til Nav om å regne ut denne pensjonen.

Bare så det er sagt: Jeg er ikke gjest i innlegg nr 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor ialle dager spør hun da hvis hun ikke er ute etter størst utbetaling. Hva er greia med å vite forskjellen, når hun ikke kan velge selv hvilken ytelse hun får.

Men dette er jo poengløst å spekulere i? Det må da gå an å gi skikkelige svar uten å diskutere eventuelle motiver? Jeg synes også dette er interessant å vite, og jeg er ikke potensiell trygdemottaker (håper jeg ialle fall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En varig ufør har ingen mulighet til å gå tilbake til jobb.

Dert stemmer ikke. Varig ufør gis til mennesker som nok aldri kommer til å klare seg i en jobb, derfor varig ufør. Dersom det skulle komme en mirakelmedisin eller de på annen måte klarer å jobbe (blir frisk etc), får de selvfølgelig muligheten til å komme seg tilbake i jobb som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dert stemmer ikke. Varig ufør gis til mennesker som nok aldri kommer til å klare seg i en jobb, derfor varig ufør. Dersom det skulle komme en mirakelmedisin eller de på annen måte klarer å jobbe (blir frisk etc), får de selvfølgelig muligheten til å komme seg tilbake i jobb som alle andre.

:jepp: Du har et poeng der Det virker logisk. Men som jeg skrev. Vanskelig å svare når man ikke vet bakgrunnen godt nok. Og for meg ble varig til varig contra det å være midlertidig ufør (som indikerer at man har større mulighet for å komme i jobb). Du skriver forresten selv at varig ufør er for de som ikke kan jobbe. Og da sier min logikk fremdeles at man tjener mest penger på å være i arbeidsmarkedet :)

Jeg unner uansett trådstarter i å komme frem til en økonomisk løsning som passer best for han/henne. Men jeg håper da også at man tar med i betraktning at løsningen skal fungere langt frem i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidsbegrenset uførestønad utgjør 66% av din snittlønn de tre siste år før du ble syk. Varig uføretrygd, derimot, regnes utfra hvor mange pensjonspoeng du har rukket å tjene opp.

Kort sagt vil de fleste unge mennesker få mindre utbetalt med varig uførepensjon enn de vil få ved tidsbegrenset uførestønad, mens det motsatte er tilfelle for de fleste som har vært ute i arbeidslivet i en årrekke.

Jeg vil for eksempel gå ned ca 6500 kroner i måneden dersom min tidsbegrensede uførestønad skulle gå over til varig...

Ok. Takk for svar.

Nå vet ikke jeg noe om hvorfor du er ufør.

Jeg er ufør fordi jeg er for syk til å jobbe. Det har jeg vært hele livet og er ung ufør.

En varig ufør har ingen mulighet til å gå tilbake til jobb. Hvis du er midlertidig ufør, så indikerer dette antagelig at du kan være i stand til å jobbe igjen?

Som sagt har jeg aldri vært i stand til å jobbe, likevel fikk jeg først midlertidig uføretrygd. Jeg har selvsagt prøvd å jobbe, men det er jeg for dårlig til så forsøkene mine har gått utover både helsa mi og satt arbeidsgivere i vanskelige situasjoner (sikkert ikke bare bare å finne vikar for vikaren for eksempel) .

En person i en jobb kan man tjene langt bedre enn en som er varig ufør... :)

:klø: Eh.. ja!? Selvsagt lønner det seg å jobbe, men jeg har fått innvilget uføretrygd. Det betyr at jeg ikke kan jobbe. Jeg hadde ikke tenkt tanken på å søke uføretrygd engang om jobb var et alternativ.

PS: Det er ikke jeg som har vært inne i tråden som gjest og spurt om hva som lønner seg, meg lurte rett og slett bare på hvorfor jeg fikk mindre som varig ufør enn som midlertidig ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...