Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er noe som heter å sette træing etter næring. Det er ikke NAV sitt problem at du har et nytt hus, de har ikke presset deg til å bo der. Du bør i alle fall be banken om avdragsfriperiode.

Er det mulig at du kan leie ut deler av boligen? Evt kan du bo hos foreldre eller noe og leie ut hele boligen for en periode?

Mange trenger sesongarbeidere nå før jul, har du prøvd å finne noe slikt for å så jobbe som bare juling og skaffe litt ekstra på den måten? Kan du låne penger til oppdateringen privat? Forskudd på arv?

Joda..her er det tæring etter næring.for å opplyse deg, så har jeg ikke mere utgifter på dette huset enn omjeg skule leid privat, kjøpt meg toroms....Det er det samme. jeg har ikke lånt alle pengene til dette huset. men på dagpenger så er det stramt. Over jul får jeg avdragsfrihet,men lell blir det for lite.

Ingen rom å leie ut og ingen arv. bo hos foreldre? jeg er voksen og har barn.

Det er ingen off. kontorer som ville foreslått noe av det jeg får svar på her inne. Det er volsdsomt så dere skal forhindre meg iå få hjelp da. en hjelp jeg har krav på.

Og vet du hva. Det er NAV sin f....plikt til å hjelpe. Det vet jeg nå. Og for å opplyse deg, så er de pliktig til å betale meg flybillett til Bodø der opplæringsstedet er. Er det ikke fantastisk? At ting vil løse seg, sli at jeg slipper å gå lang tid å snylte på off penger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det var da voldsomt så sur du blir over at ikke alle er enig med deg og skriver "Jadda, du har krav på at NAV betaler oppdateringen, og NAV er inkompetente idioter...". Om du ikke tåler at folk sier meningen/har ulike erferinger bør du kanskje droppe å spørre på et nettforum?!

Jeg blir sur når folk uttaler seg skråsikkert om ting de ikke har greie på. Du ahr ikke krav, ikke nav sitt problem osv....nei, jeg har gått til nav med mine problem.

Nå må de de betale flybillett til meg til Bodø der oppdatering vil skje.

Jeg liker at folk har ulike meninger og oppfatninger. Oppfatningen her inne går på at jeg skal selge hus, betale alt selv. betale med penger jeg ikke har. De penger jeg har går til banken. hadde oppdatering skjedd da jeg ble ledig, så hadde jeg dradd med en gang og betalt.

Oppfatninger og meninger her inne er jo ganske rar da.....det er mange løsninger og ordninger, og ikke minst et lovverk som regulerer ting i Norge. Det er de jeg spurte om. Om det var noen som hadde vert i amme situasjon.jeg fikk stort sett bare oppgulp .

Men takker igjen...nå drar jeg til Bodø i januar. Tar min oppdatering. Kommer meg i jobb.

Skrevet

Så du har fått svar fra NAV i dag - søndag - altså? Ja, for i går kveld fikk du jo fortsatt ikke denne oppdateringen din. Så sprekt et NAV-kontor du tilhører, da, gitt, som til og med jobber på søndager!

Skrevet
Hvis du har penger til å klare deg et halvt år uten jobb og du sier du får jobb med en gang etter endt sertifisering... Hvorfor bruker du ikke disse pengene på sertifiseringen da?

Hadde jeg stått i din situasjon hadde jeg rett og slett tatt opp et lån for å få meg utdanning (om jeg ikke hadde nok penger selv). Dekker lånekassen sertifiseringen kanskje?

lån med dagpenger? når du så vidt greier deg i dagen. hwr blir det mer og mer morsomt å være. nei, ikke lånekassen.

kommer det flere forslag nå, så flirer jeg meg ihjel

Skrevet
Så du har fått svar fra NAV i dag - søndag - altså? Ja, for i går kveld fikk du jo fortsatt ikke denne oppdateringen din. Så sprekt et NAV-kontor du tilhører, da, gitt, som til og med jobber på søndager!

Nei, jeg har ikke fått svar fra nav i dag på søndag,men som jeg skrev på fredag så er saken undersøkt. jeg vet de må dekke det. De må betale reise også. Jeg skal som jeg skrev, i møte med de på onsdag.

Saksbeh. har feiltolket regelverket. Noe som kan skje, de er i en omstillingsperiode og det er ikke greit på alle kontor.

Skrevet
Joda..her er det tæring etter næring.for å opplyse deg, så har jeg ikke mere utgifter på dette huset enn omjeg skule leid privat, kjøpt meg toroms....Det er det samme. jeg har ikke lånt alle pengene til dette huset. men på dagpenger så er det stramt. Over jul får jeg avdragsfrihet,men lell blir det for lite.

Ingen rom å leie ut og ingen arv. bo hos foreldre? jeg er voksen og har barn.

Det er ingen off. kontorer som ville foreslått noe av det jeg får svar på her inne. Det er volsdsomt så dere skal forhindre meg iå få hjelp da. en hjelp jeg har krav på.

Og vet du hva. Det er NAV sin f....plikt til å hjelpe. Det vet jeg nå. Og for å opplyse deg, så er de pliktig til å betale meg flybillett til Bodø der opplæringsstedet er. Er det ikke fantastisk? At ting vil løse seg, sli at jeg slipper å gå lang tid å snylte på off penger.

Du må virkelig ha meg unnskyldt at jeg kom med forslag til hvordan du kan lette den økonomiske situasjonen. Sutreputrehøne - jeg gir da blanke i hva NAV er pliktige til i ditt tilfelle eller ikke, men saken slik jeg kommenterte den var at du trengte ekstra penger. Forslagene mine var med dette i tankene. Om du har barn spiller da liten rolle i forhold til om du har mulighet for å leie ut deler av boligen, mulighet for privat lån eller mulighet for forskudd på arv.

Mulig ingen offentlige kontorer ville foreslått dette, men jeg er da for pokker ikke noe offentlig kontor. Det er i alle fall ikke noe rart om du møter negativitet når det er slik du møter andre.

Jeg tenkte egentlig å kommentere noe i forhold til huslånet ditt, men når det er slik så gidder jeg ikke.

Skrevet

Med alle de forbrukslånene man får i dag ved å ta en telefon kan man fint være arbeidsledig og likevel få et lån. De ser på ligningen fra i fjor. Det er ingen god løsning, men om det får deg raskt i jobb klarer du sikkert å betale det ned raskt, eller bake det inn i boligglånet etterhvert.

Men du er jo ikke interessert i løsninger, bare å høre at du har rett.....

Skrevet
Med alle de forbrukslånene man får i dag ved å ta en telefon kan man fint være arbeidsledig og likevel få et lån. De ser på ligningen fra i fjor. Det er ingen god løsning, men om det får deg raskt i jobb klarer du sikkert å betale det ned raskt, eller bake det inn i boligglånet etterhvert.

Men du er jo ikke interessert i løsninger, bare å høre at du har rett.....

GÅR DU LØS?

Har du enda ikke fått med deg at det er løsninger via nav? OG HVORDAN SKULE JEG BETALE DET LÅNET I MELLOMTIDEN ?

TROR DU SKAL TA PILLA DE OG GÅ TIL SENGS.

Skrevet
Nei, jeg har ikke fått svar fra nav i dag på søndag,men som jeg skrev på fredag så er saken undersøkt. jeg vet de må dekke det. De må betale reise også. Jeg skal som jeg skrev, i møte med de på onsdag.

Saksbeh. har feiltolket regelverket. Noe som kan skje, de er i en omstillingsperiode og det er ikke greit på alle kontor.

Den løsningen skulle jeg gjerne sett, faktisk, for dette må være et unntak fra regelverket de har å jobbe ut fra.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Her var det svært mange kategoriske meninger om hva NAV kan bidra med. Jeg kan nevne at det finnes MANGE flere muligheter her enn det som det blir gitt inntrykk av:

- støtte til lastebil og bussertifikat

- støtte til andre sertifiseringer

Begge ovennevnte er i NAVs egen regi. I tillegg plikter NAV å hjelpe folk ut i arbeidslivet raskt igjen og sier selv at de KAN bidra med støtte både i form av kursavgift og reise (dette vet jeg fra før av egen erfaring).

Hvis trådstarter kun trenger 27.000 for å sertifisere seg for å få jobb, ville det da ikke være komplett hull i hodet at hun ikke skal få det og heller gå på ledighetstrygd i lang tid?

I mange tilfeller bidrar de med lønnstilskudd for å få folk i arbeid - kr 27.000 blir symbolsk i forhold til dette.

Skrevet

Hadde det enda vært så enkelt, Blondie, men pengene til AMO og pengene til dagpeger kommer fra ulike potter.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Hadde det enda vært så enkelt, Blondie, men pengene til AMO og pengene til dagpeger kommer fra ulike potter.

Joda. Men også NAV kan se på helheten dersom de blir forklart situasjonen. Jeg ville aldri gitt meg når dette åpenbart er en enkel ting som kan løses for å få personen ut i arbeide igjen.

Skrevet
Den løsningen skulle jeg gjerne sett, faktisk, for dette må være et unntak fra regelverket de har å jobbe ut fra.

Det er ikke unntak, men en ordning de kan bidra med. Eks. hvorfor tror du Nav er blitt et nytt kontor. Vet du hva Nav betyr.

Dine utsagn tyder på at du kjenner regelverket inngående, noe du tydeligvis ikke gjør med dine utsagn.

Jeg kjenner da flere som har komt i samme situasjon. Å bli arb.ledig er vanskelig. Stønader de får kan være lave, høyeste sats er heller ikke noe å rope hurra for. De forventer ikke at folk i tillegg skal betale kursing.

De er glad folk gjør noe for å komme seg i jobb.

Syns du skal ta en tlf til Nav for å bli klokere.Eller du kan sitere regelverket de har å jobbe ut i fra, som du nevner i ditt svar.

Skrevet

Jeg antar at det er arbeidsmarkedstiltak du snakker om, og i dets regelverk står det at NAV KAN bidra til kurs for folk som sliter med å komme seg i arbeid eller har vært lenge utenfor arbeidsmarkedet. Det er kun folk med særlige behov som har krav på arbeidsmarkedstiltak.

Dersom NAV satt på en ubegrenset pengesekk i forhold til arbiedsmarkedstiltak, hadde alle som ønsket det fått de kursene som var hensiktismessig i forhold til å komme seg ut i jobb igjen i løpet av veldig kort tid. Men slik er ikke virkeligheten. For 2009 er det i Statsbudsjettet bevilget midler til ca. 68.000 arbeidsmarkedstiltak. Og det er en ganske solid økning fra tidligere år. Økningen er gitt for å få langtidsledige og ungdom ut i arbeid.

Det er helt supert dersom du får innvilget kurset ditt. Men jeg kan ikke se at du faktisk har krav på det, med mindre du faller innunder et annet lovverk enn lovverket for arbeidsmarkedstiltak.

Under er deler av Forskrift for Arbeidsmarkedstiltak limt inn.

Kapittel 4. Opplæring

§ 4-1. Tiltakets innhold

Opplæring skal bidra til at yrkeshemmede og ordinære arbeidssøkere kvalifiseres til ledige jobber og hindre utstøting av arbeidstakere som står i fare for å falle ut av arbeidslivet.

Opplæring gis som arbeidsmarkedskurs organisert i samarbeid med Arbeids- og velferdsetaten for etatens brukergrupper.

Yrkeshemmede kan i tillegg tilbys ordinær utdanning dersom Arbeids- og velferdsetaten vurderer det som nødvendig og hensiktsmessig for at vedkommende skal bli i stand til å skaffe seg eller beholde høvelig arbeid.

0 Endret ved forskrifter 30 juni 2006 nr. 790 (i kraft 1 juli 2006, se endringsforskriften for overgangsregel), 1 feb 2008 nr. 101.

§ 4-2. Målgruppe

Arbeidsmarkedskurs kan tilbys yrkeshemmede og ordinære arbeidssøkere med behov for kvalifisering. Arbeidstakere i en usikker sysselsettingssituasjon, som har behov for kvalifisering, kan også tilbys arbeidsmarkedskurs.

Deltakere på opplæringstiltak skal være over 19 år. Denne aldersgrensen gjelder likevel ikke personer som har rett til yrkesrettet attføring etter folketrygdloven.

0 Endret ved forskrift 1 feb 2008 nr. 101.

§ 4-3. Varighet

Varigheten av tiltaket skal i hvert enkelt tilfelle tilpasses deltakerens individuelle behov ut fra dennes muligheter på arbeidsmarkedet.

Arbeidsmarkedskurs har en varighet på inntil ti måneder.

Yrkeshemmede kan ta ordinær utdanning i inntil tre år. Det kan gjøres unntak fra begrensningen i foregående punktum dersom tiltaksdeltaker på grunn av sterke sosiale eller helsemessige problemer ikke kan gjennomføre en nødvendig og hensiktsmessig utdanning i løpet av tre år og er i en utdanningssituasjon som avviker vesentlig fra den som gjelder for andre.

For personer som har betydelige vanskeligheter med å komme inn på arbeidsmarkedet og som ikke har fullført videregående opplæring og deltar i opplæring på arbeidsplass i samarbeid med kommunen eller fylkeskommunen, kan varigheten forlenges med inntil seks måneder.

0 Endret ved forskrifter 20 des 2005 nr. 1655 (i kraft 1 jan 2006, erstattet endringen i forskrift 10 okt 2005 nr. 1194), 1 feb 2008 nr. 101.

§ 4-4. Anskaffelse av arbeidsmarkedskurs

Arbeidsmarkedskurs anskaffes etter regelverk fastsatt i eller i medhold av lov 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige anskaffelser.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...11220-1544.html

Skrevet
Jeg antar at det er arbeidsmarkedstiltak du snakker om, og i dets regelverk står det at NAV KAN bidra til kurs for folk som sliter med å komme seg i arbeid eller har vært lenge utenfor arbeidsmarkedet. Det er kun folk med særlige behov som har krav på arbeidsmarkedstiltak.

Dersom NAV satt på en ubegrenset pengesekk i forhold til arbiedsmarkedstiltak, hadde alle som ønsket det fått de kursene som var hensiktismessig i forhold til å komme seg ut i jobb igjen i løpet av veldig kort tid. Men slik er ikke virkeligheten. For 2009 er det i Statsbudsjettet bevilget midler til ca. 68.000 arbeidsmarkedstiltak. Og det er en ganske solid økning fra tidligere år. Økningen er gitt for å få langtidsledige og ungdom ut i arbeid.

Det er helt supert dersom du får innvilget kurset ditt. Men jeg kan ikke se at du faktisk har krav på det, med mindre du faller innunder et annet lovverk enn lovverket for arbeidsmarkedstiltak.

Under er deler av Forskrift for Arbeidsmarkedstiltak limt inn.

Kapittel 4. Opplæring

§ 4-1. Tiltakets innhold

Opplæring skal bidra til at yrkeshemmede og ordinære arbeidssøkere kvalifiseres til ledige jobber og hindre utstøting av arbeidstakere som står i fare for å falle ut av arbeidslivet.

Opplæring gis som arbeidsmarkedskurs organisert i samarbeid med Arbeids- og velferdsetaten for etatens brukergrupper.

Yrkeshemmede kan i tillegg tilbys ordinær utdanning dersom Arbeids- og velferdsetaten vurderer det som nødvendig og hensiktsmessig for at vedkommende skal bli i stand til å skaffe seg eller beholde høvelig arbeid.

0 Endret ved forskrifter 30 juni 2006 nr. 790 (i kraft 1 juli 2006, se endringsforskriften for overgangsregel), 1 feb 2008 nr. 101.

§ 4-2. Målgruppe

Arbeidsmarkedskurs kan tilbys yrkeshemmede og ordinære arbeidssøkere med behov for kvalifisering. Arbeidstakere i en usikker sysselsettingssituasjon, som har behov for kvalifisering, kan også tilbys arbeidsmarkedskurs.

Deltakere på opplæringstiltak skal være over 19 år. Denne aldersgrensen gjelder likevel ikke personer som har rett til yrkesrettet attføring etter folketrygdloven.

§ 4-3. Varighet

Varigheten av tiltaket skal i hvert enkelt tilfelle tilpasses deltakerens individuelle behov ut fra dennes muligheter på arbeidsmarkedet.

Arbeidsmarkedskurs har en varighet på inntil ti måneder.

Yrkeshemmede kan ta ordinær utdanning i inntil tre år. Det kan gjøres unntak fra begrensningen i foregående punktum dersom tiltaksdeltaker på grunn av sterke sosiale eller helsemessige problemer ikke kan gjennomføre en nødvendig og hensiktsmessig utdanning i løpet av tre år og er i en utdanningssituasjon som avviker vesentlig fra den som gjelder for andre.

For personer som har betydelige vanskeligheter med å komme inn på arbeidsmarkedet og som ikke har fullført videregående opplæring og deltar i opplæring på arbeidsplass i samarbeid med kommunen eller fylkeskommunen, kan varigheten forlenges med inntil seks måneder.

0 Endret ved forskrifter 20 des 2005 nr. 1655 (i kraft 1 jan 2006, erstattet endringen i forskrift 10 okt 2005 nr. 1194), 1 feb 2008 nr. 101.

§ 4-4. Anskaffelse av arbeidsmarkedskurs

Arbeidsmarkedskurs anskaffes etter regelverk fastsatt i eller i medhold av lov 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige anskaffelser.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...11220-1544.html

TS har ikke nevnt med et ord at det er arbeidsmarkedkurs.

Ts har ikke problemer med å få jobb, men mangler oppdatering , noe arb.giver skulle ha gjort.

Nav har også midler til andre tiltak for arb.ledige. Det er ikke bare til langtidsledige og folk som har problemer med å komme seg ut i yrkeslivet.

Skrevet
Etter 15 år i samme næring, så går min siste arb.plass konkurs.

Jeg har vert på Nav og fått innvilget dagpenger.

Jeg har desverre ikke fått napp etter tre mnd ledighet.

Det er ikke spesielt lite med den jobben jeg har vert i,men problemet er at min siste bedrift skulle "oppdatere" meg. Det er et krav i jobben,men så gikk det som det gikk.

For å fortsette i yrket som jeg kan, så må jeg ha "oppdatering". jeg har funnet skolen som har dette,men det koster noen kroner..(ikke få)

Jeg har sendet søknad til Nav, vert i oppfølgingssamtale.

Jeg forsto at de ikke var overbegeistret, så kom svaret med NEI i posten i dag.

Jeg skjønner ingenting.

Jeg har villet komt meg i jobb raskt etterpå,men det er utelukket nå.

Nå må jeg søke jobber jeg ikke kan, er uten erfaring, og tror kansje det vil gå lengre tid med dagpenger. Med det jeg søkte på, så hade det vert lønnsomt for Nav.

Er det slik det er der på Nav. Det fungerer ikke etter brukerens beste iallefall.

Jobb må jeg ha snart. Nå vil vel noen si at det er nok jobber for de som vil, ta en vaskeob, butikk osv,men det er ikke det som er spørsmålet.

Ja, nå har jeg vert i møte. Det ble utsatt til i dag, da han som skulle ha saken min var syk den dagen jeg skulle.

Først fik jeg en beklagelse på feil saksgang. noe som også vil bli skrevet i brevet som vil bli sendt meg.

Grunnen til avslaget var at personen jeg snakket med egentlig ikke hadde med arb.ledige å gjøre, men dagen måtte hun oga stort sykefravær. Hun tolket feil av det hun kunne. Kontoret er under store endringer, så det er en del rot for tiden.

Møtet endte i alle fall på at de dekker oppdatering,kursing.

jeg spurte en del ang dette, siden nesten alle her inne mener jeg bør gjøre både det ene og det andre først. Noen mener også jeg bør selge bolig......

Det er vanlig at de gjør ette. en behøver ikke h noen lidelse, være syk, gå på attføring eller noe.

Når de ser at de som er ledig kan komme raskt i jobb, så er de ikke i tvil.

Traff to fjerne bekjente mens jeg venet der oppe. Begge arb.ledige fra byggebansjen. Begge skulle på kurs.betalt av nav.

Så, jenter på Kg vær litt obs neste gang dere svarer. Kan hende verden ser litt annerledes ut utenfor deres verden foran pc-skjermen. der dere får ut av dere frustrasjoner.

Så kan jeg opplyse om at jeg har fått vikariat på natt ,frem til jeg reiser på kurs, så da slipper jeg å gå i banken å fryse lånet mitt.

Snille piker kommer til himmelen, vi andre kommer dit vi vil

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Så bra at det ordnet seg for deg trådstarter.

Jeg kan opplyse at det dessverre ikke er uvanlig med synsing og feilbehandling fra NAV, det har jeg opplevd selv og måtte anke et vedtak. Jeg vant - selvsagt - men det tok lang lang tid.

I samhandling med NAV bør man vite hva man har krav på og stå på dette og det er flott at du har gjort dette.

Så bra at du også har fått deg arbeid inntil sertifiseringen er unnagjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...