Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter 15 år i samme næring, så går min siste arb.plass konkurs.

Jeg har vert på Nav og fått innvilget dagpenger.

Jeg har desverre ikke fått napp etter tre mnd ledighet.

Det er ikke spesielt lite med den jobben jeg har vert i,men problemet er at min siste bedrift skulle "oppdatere" meg. Det er et krav i jobben,men så gikk det som det gikk.

For å fortsette i yrket som jeg kan, så må jeg ha "oppdatering". jeg har funnet skolen som har dette,men det koster noen kroner..(ikke få)

Jeg har sendet søknad til Nav, vert i oppfølgingssamtale.

Jeg forsto at de ikke var overbegeistret, så kom svaret med NEI i posten i dag.

Jeg skjønner ingenting.

Jeg har villet komt meg i jobb raskt etterpå,men det er utelukket nå.

Nå må jeg søke jobber jeg ikke kan, er uten erfaring, og tror kansje det vil gå lengre tid med dagpenger. Med det jeg søkte på, så hade det vert lønnsomt for Nav.

Er det slik det er der på Nav. Det fungerer ikke etter brukerens beste iallefall.

Jobb må jeg ha snart. Nå vil vel noen si at det er nok jobber for de som vil, ta en vaskeob, butikk osv,men det er ikke det som er spørsmålet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke NAV sin jobb å sørge for at folk har spesifikke sertifiseringer, så i dette tilfellet skjønner jeg NAV.

Gjest Gjest_jente_*
Skrevet

Den eneste måten du skal få dekket noe slikt på er jo ved yrkesrettet attføring. Dette har ikke du krav på, dermed må gjøre som alle andre.

Skrevet

Les forskriftene til NAV nøye, så ser du kanskje fler av mulighetene og begrensningene. NAV dekker ikke utdanning uten videre, oftest er det kvalifiseringsopplegg for folk som sliter med å komme ut i arbeidslivet eller må ha omskolering eller tilrettelegging. Andre må nok oftest betale sertifiseringer og etterutdanning selv. Kan du oppdatere deg på andre måter enn det som koster mye penger? Eller går det an å komme inn i samme bransje på et litt "lavere" nivå før du får en ny mulighet til kursing? Har man lov til å ta utdanning mens man går på dagpenger f eks?

Dersom du ikke får jobb i det hele tatt innen din bransje, vil jeg nok si at det er lurt å etter hvert vurdere enten utdanning eller andre typer arbeid. Personlig holder jeg en knapp på at det kan være lurt å studere nå mens det blåser som verst i markedet.

Skrevet
Det er vel ikke NAV sin jobb å sørge for at folk har spesifikke sertifiseringer, så i dette tilfellet skjønner jeg NAV.

Nei, jeg skjønner det jeg også,men trodde de bisto med noe da folk ble arb.ledig. med de dagpengene jeg får, så holder det knapt til utgifter jeg har.

Når jeg skriver dyrt, så er det veldig dyrt for meg på dagpenger. for nav vil det koste ca 27.000, og jeg er i jobb en mnd etterpå.

Jeg har lest på nav sine sider, men det ser fint ut på papiret. ta kontakt om du er i ferd med....bl arb.ledig, er arb,ledig, syk, står i fare for å bli syk osv....

Noen skriver yrkesrettet attføring,men trodde man måtte ha en "lidelse" for å få det. Jeg trenger hjelp til å komme meg i jobb igjen. Har aldri vert arb.ledig, så jeg er usikker.

Jeg var påmeldt til kurs før konkursen. Nå må jeg betale selv om jeg skal komme meg i jobben. Jeg har ikke penger.

Jeg skjønner nå at det er inkompetente folk på Nav. jeg snakket med en som ble arbledig forige uke. Han hadde vet sjåfør i mange år. Han søkte hjelp til å ta sertifikat for buss, da det er stor mangel på sjåfører over hele landet.

han fikk nei, men ville sende han på opplæring i en snekkerbersdrift. Han eier ikke kunnskap, eier ikke intr. for faget, vet knapt nok opp ned på en spiker. Vil aldri jobbe med det. En annen som er kokk på en resturant men som fikk allergi fikk tilbud om å ta busssertifikat.

Jeg skal i møte på onsdag med de og kommer til å anke.

Gjest Gjest_jente_*
Skrevet
Noen skriver yrkesrettet attføring,men trodde man måtte ha en "lidelse" for å få det. Jeg trenger hjelp til å komme meg i jobb igjen. Har aldri vert arb.ledig, så jeg er usikker.

Hvis du leser resten av det jeg skrev, så har du ikke krav på yrkesrettet attføring. Den eneste måten å få dekket utdannelse på er å få yrkesrettet attføring, og i og med at du ikke har krav på det fordi man må ha en sykdom som gjør at man ikke kan arbeide med det man driver med eller den utdannelsen man har, så er det ingen mulighet for deg å få dekket et kurs du vil ha, uansett hvor fort det vil få deg ut i jobb igjen.

Jeg skjønner nå at det er inkompetente folk på Nav. jeg snakket med en som ble arbledig forige uke. Han hadde vet sjåfør i mange år. Han søkte hjelp til å ta sertifikat for buss, da det er stor mangel på sjåfører over hele landet.

han fikk nei, men ville sende han på opplæring i en snekkerbersdrift. Han eier ikke kunnskap, eier ikke intr. for faget, vet knapt nok opp ned på en spiker. Vil aldri jobbe med det. En annen som er kokk på en resturant men som fikk allergi fikk tilbud om å ta busssertifikat.

Ja, men denne kokken hadde en allergi (ergo en sykdom) som gjorde at han kunne få en annen utdanning dekket av NAV, det hadde ikke han andre du snakker om som ville gå på NAV for å få dekket et sertifikat.

Beklager, men du kommer nok ingen vei med dette. Det er ikke slik at man kan gå til NAV og si at man vil ha det og det kurset dekket, den og den utdanningen betalt, og så får man det.

Yrkesrettet attføring er for mennesker som er virkelig syke og derfor ikke kan ta i bruk den utdannelsen de allerede har tatt for egne penger, de får støtte til en ny utdanning. Jeg går på yrkesrettet attføring selv og det er en helvetes prosess å få yrkesrettet attføring for dem som har krav på det. Det må legeattest til, masse purring og gjerne et halvår eller noe slikt før man får utbetalt en eneste krone. Som en som har kjempet i dette systemet selv med nebb og klør for noe som jeg faktisk har krav på, så er det provoserende å lese her at du forventer å få betalt et kurs, uten at du har en sykdom eller noen annen grunn til at du skulle få dekket det. Det er ikke slik at NAV regner på hva det vil koste å gi deg det kurset mot at du går på dagpenger en stund til, NAV bruker ikke skjønn heldigvis, de forventer at du får deg en jobb enten det er som butikkmedarbeider eller renholder, og så kan du spare til den sertifiseringen selv.

Skrevet
Ja, men denne kokken hadde en allergi (ergo en sykdom) som gjorde at han kunne få en annen utdanning dekket av NAV, det hadde ikke han andre du snakker om som ville gå på NAV for å få dekket et sertifikat.

Nav kan dekke yrkessertifikater utenfor attføring, men dette skal gå til de som har vært arbeidsledige lenge, og/eller de som er garantert jobb år de er ferdige. Det samme gjelder mange andre kurs, Nav kan dekke disse, på samme vilkår. Så det beste er å snakke med konsulenten sin, og forsøke å finne ut hva man eventuelt kan få hjelp till, og hva man kan gjøre selv.

Skrevet
Hvis du leser resten av det jeg skrev, så har du ikke krav på yrkesrettet attføring. Den eneste måten å få dekket utdannelse på er å få yrkesrettet attføring, og i og med at du ikke har krav på det fordi man må ha en sykdom som gjør at man ikke kan arbeide med det man driver med eller den utdannelsen man har, så er det ingen mulighet for deg å få dekket et kurs du vil ha, uansett hvor fort det vil få deg ut i jobb igjen.

Beklager, men du kommer nok ingen vei med dette. Det er ikke slik at man kan gå til NAV og si at man vil ha det og det kurset dekket, den og den utdanningen betalt, og så får man det.

Yrkesrettet attføring er for mennesker som er virkelig syke og derfor ikke kan ta i bruk den utdannelsen de allerede har tatt for egne penger, de får støtte til en ny utdanning. Jeg går på yrkesrettet attføring selv og det er en helvetes prosess å få yrkesrettet attføring for dem som har krav på det. Det må legeattest til, masse purring og gjerne et halvår eller noe slikt før man får utbetalt en eneste krone. Som en som har kjempet i dette systemet selv med nebb og klør for noe som jeg faktisk har krav på, så er det provoserende å lese her at du forventer å få betalt et kurs, uten at du har en sykdom eller noen annen grunn til at du skulle få dekket det. Det er ikke slik at NAV regner på hva det vil koste å gi deg det kurset mot at du går på dagpenger en stund til, NAV bruker ikke skjønn heldigvis, de forventer at du får deg en jobb enten det er som butikkmedarbeider eller renholder, og så kan du spare til den sertifiseringen selv.

Blir du provosert. Jeg krever ingenting. Jeg skrev her inne for jeg trodde noen hadde peiling. Har lest om flere arb.ledige her tidligere. Du kan din sak,men du kan umulig ha satt deg inn i alt. Jeg har lest alt på nav i dag. Tatt masse tlf. Senest for en time siden fikk jeg vite av en venn som er arb.ledig at han får dekket kursing om han kommer med garanti fra en arb.giver om han får jobb etterpå.

Kansje du ikke skal uttale deg så skråsiker en annen gang. Skal ringe de i morgen, uansett om det er møte på onsdag. jeg tror nemlig det har gått litt fort i svingene for de .

Skrevet
Les forskriftene til NAV nøye, så ser du kanskje fler av mulighetene og begrensningene. NAV dekker ikke utdanning uten videre, oftest er det kvalifiseringsopplegg for folk som sliter med å komme ut i arbeidslivet eller må ha omskolering eller tilrettelegging. Andre må nok oftest betale sertifiseringer og etterutdanning selv. Kan du oppdatere deg på andre måter enn det som koster mye penger? Eller går det an å komme inn i samme bransje på et litt "lavere" nivå før du får en ny mulighet til kursing? Har man lov til å ta utdanning mens man går på dagpenger f eks?

Dersom du ikke får jobb i det hele tatt innen din bransje, vil jeg nok si at det er lurt å etter hvert vurdere enten utdanning eller andre typer arbeid. Personlig holder jeg en knapp på at det kan være lurt å studere nå mens det blåser som verst i markedet.

Skulle gjerne ha studert, men jeg kan ikke leve på lån og stipend. dagpenger jeg får holder ikke. Flaksen er at jeg har oppsparte midler til å betale huslånet med. Penger som skulle brukes til noe annet. Er bare glad jeg har penge til å betale anken. Når man sitter med nytt hus, så koster det veldig mye penger i disse tider. Jeg har bil, men må ha den pga. off komunikasjon er dårlig her jeg bor. Bedriften som gikk konkurs var uventet. En konkurs som skyldes andre ting enn trangere marked. De pengene jeg har holder til et halvt års ledighet. Så om jeg skulle ha studert, så må jeg ha fulltidsjobb ved sden av.

Skrevet

Du tar feil. Mange som får det

Skrevet (endret)

Hvis du har penger til å klare deg et halvt år uten jobb og du sier du får jobb med en gang etter endt sertifisering... Hvorfor bruker du ikke disse pengene på sertifiseringen da?

Hadde jeg stått i din situasjon hadde jeg rett og slett tatt opp et lån for å få meg utdanning (om jeg ikke hadde nok penger selv). Dekker lånekassen sertifiseringen kanskje?

Endret av Sunshine
Skrevet
Hvis du har penger til å klare deg et halvt år uten jobb og du sier du får jobb med en gang etter endt sertifisering... Hvorfor bruker du ikke disse pengene på sertifiseringen da?

Hadde jeg stått i din situasjon hadde jeg rett og slett tatt opp et lån for å få meg utdanning (om jeg ikke hadde nok penger selv). Dekker lånekassen sertifiseringen kanskje?

Les hva jeg skriver. Jeg har vert ledig tre mnd. Jeg har ikke penger nok til å leve for et halvt år uten arbeide. Jeg har til avdrag i banken. Jeg har store utgifter til bolig. 3 mnd av det halve året er gått. Det jeg har i dagpenger dekker knapt de daglige utgiftene. Jeg mangler eks penger til to regninger hver mnd, men jeg forskyver hver mnd slk at jeg slipper krav.

Ja, jeg kan få jobb etter fullføring av det jeg har søkt på. Jeg har ikke fått skriftlig, men om det ikke blir på dagen, så blir det vikariat til å begynne med. For meg er det ikke nok å jobbe en uke nå, 14 dager da...jeg trenger fast inntekt. Derfor kan jeg ikke ta av de pengene jeg bruker tiil banken. Jeg risikerer ikke å bli satt på gaten i tillegg til arb.løsheten

Den oppdateringen jeg trenger er ikke noe som foregår hver uke. Neste gang er i slutten av Januar. Forige gang var i de dager da jeg ble arb.ledig. Så da går det to mnd til av oppsparte midler som går til banken. Den siste mnd er 1 februar, og da er jeg enda på oppdatering......så da er krisen fullkommen.

Har snakket med banken, og selv om de kan gi meg avtale om å bare betale renter, så mangler jeg de pengene.

Jeg spurte her inne pga jeg trodde noen hadde peiling, men stort sett fått bare oppgulp til svar,men det er kansje typisk her på KG?

Og det er da f.....at jeg gidder å forklare for at noen skal forstå,hvorfor ditt og hvorfor datt. tror neppe enkelte er i stand til å skjønne bæåret uansett.

Noen kommer med påstander og skal virke velinformert om noe de overhodet ikke kan. vel kan de sin egen sak. Jeg var kun intr. i info eller erfaringer fra folk som har vert i samme sit.

Det siste i sakens anledning er at jeg har tatt kontakt med leder for Nav. Sendt brev til dep. Saksbehandler har mistolket regler og lover, så jeg får oppdateringen jeg trenger. Eller rett, de må gi meg det når jeg kommer i møte på onsdag.

Så vil vel noen si at jeg kan ta meg en annen jobb mens jeg venter. jeg har søkt div vikariat på annen stilling. jeg har vet ærlig og sagt at jeg skal bort i januar, og blir borte 3 uker. da er de ikke intr.

Jeg har en skole, eldresenter og en bhg som nabo. En av rengjøringshjelpene der var syk, så jeg var villig til å vaske der til hun ble frisk.

Kontaktet kommunen ang lønnen, så kontaktet jeg Nav. jeg takket nei pga jeg tapte penger på det. Regelverket er helt på bærtur.

Noen vil mene at det er viktig for meg å ha noe å gjøre.....hadde jeg vert ledig i veldig lang tid,men jeg er ikke i den situasjonen.

Nå bruker jeg tiden til å lese frem mot oppdateringen.

Så nå har dere fått forklaringen, og dette var nok siste gang jeg besøkte KG. makan til folk skal man lete lenge etter. (ikke alle)

Skrevet

Så skaff deg en billigere bolig, da. Eller kutt ned utgiftene på annen måte.

Skrevet (endret)
Så skaff deg en billigere bolig, da. Eller kutt ned utgiftene på annen måte.

Skal man selge bolig pga man er arb.ledig? Du kan umulig ha kontakt med virkeligheten. Hva vet du? Jeg har en helt vanlig bolig. her jeg bor finnes det ikke noen bolig som er rimeligere.

Kutte utgifter? jA, HVA DA? STRØM? FORSIKRINGER? KOMMUNALE UTGIFTER?

Endret av Nigo-san
Skrevet (endret)
Skal man selge bolig pga man er arb.ledig? Du kan umulig ha kontakt med virkeligheten. Hva vet du? Jeg har en helt vanlig bolig. her jeg bor finnes det ikke noen bolig som er rimeligere.

Kutte utgifter? jA, HVA DA? STRØM? FORSIKRINGER? KOMMUNALE UTGIFTER?

Men fakta er jo at du er nødt til å kutte utgiftene dine dersom du ikke klarer å overleve på dagpengene dine, noe du tydeligvis ikke gjør siden bufferen din går unna i racerfart.

Jeg eier for øvrig egen kåk, men har såpass lave utgifter at det går helt fint å overleve på dagpenger dersom det blir nødvendig.

Jeg skjønner for øvrig fortsatt ikke hvorfor du ikke velger å betale sertifisering selv, siden du sier at det sikrer deg jobb igjen med én gang den er unnagjort.

Endret av Nigo-san
Skrevet

Det er noe som heter å sette træing etter næring. Det er ikke NAV sitt problem at du har et nytt hus, de har ikke presset deg til å bo der. Du bør i alle fall be banken om avdragsfriperiode.

Er det mulig at du kan leie ut deler av boligen? Evt kan du bo hos foreldre eller noe og leie ut hele boligen for en periode?

Mange trenger sesongarbeidere nå før jul, har du prøvd å finne noe slikt for å så jobbe som bare juling og skaffe litt ekstra på den måten? Kan du låne penger til oppdateringen privat? Forskudd på arv?

Skrevet

Tråden er ryddet.

- Nigo (mod)

Skrevet
Så nå har dere fått forklaringen, og dette var nok siste gang jeg besøkte KG. makan til folk skal man lete lenge etter. (ikke alle)

Det var da voldsomt så sur du blir over at ikke alle er enig med deg og skriver "Jadda, du har krav på at NAV betaler oppdateringen, og NAV er inkompetente idioter...". Om du ikke tåler at folk sier meningen/har ulike erferinger bør du kanskje droppe å spørre på et nettforum?!

Skrevet
Men fakta er jo at du er nødt til å kutte utgiftene dine dersom du ikke klarer å overleve på dagpengene dine, noe du tydeligvis ikke gjør siden bufferen din går unna i racerfart.

Jeg eier for øvrig egen kåk, men har såpass lave utgifter at det går helt fint å overleve på dagpenger dersom det blir nødvendig.

Jeg skjønner for øvrig fortsatt ikke hvorfor du ikke velger å betale sertifisering selv, siden du sier at det sikrer deg jobb igjen med én gang den er unnagjort.

Jeg har ikke mere utg på kåken som du kaller det(vulgært) enn hva jeg må ut med i leiemarkedet der jeg bor. werden er ikke sånn at man skal selge om man kommer i ledighet. Om jeg kjøper en toroms så må jeg ut med mere enn hva jeg ga for dette huset. man skal ha plass til barn også.

Hadde jeg ikke hatt en buffer til å betale banken, så hadde jeg måttet gå på sosialen. de er jo folk som aldri har prøvd noe som kan uttale seg sli, som du gjør.

De utgifter jeg nevnersom kommunale ,eiendomskatt,forsikringer, er slik andre har i husleie eks i et borettslag. jo, du sier noe. Kunna kuttet pc...den koster meg 200 i mnd.

ha et godt liv videre i din enfol og uvitenhet.

Skrevet

Det skal mye til for å få støtte fra Sosialen for å få beholde eid bolig...

Men du har jo ingen andre løsninger på problemet ditt. Hva gjør du når du fortsatt er arbeidsledig om tre måneder, og bufferen er oppbrukt..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...