Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Finnes det en mild variant av bipolar lidelse? Jeg leser denne artikkelen Mye av det stemmer. Men jeg ville aldri skadet meg eller tatt livet av meg! Jeg er egentlig lykkelig, men er så fryktelig tiltaksløs, trøtt og smådeppa. Jeg har liksom ikke lyst til noe, og kommer meg ikke ut. Tenker mye, konstant tankekjør. Sover dårlig på natta. Men så plutselig har jeg gode dager. Men på disse gode dagene har jeg ofte bestilt sykt mye på nettet selv om jeg ikke har penger. Nesten så jeg er flau ovenfor samboeren min etterpå... I tillegg hender det at jeg skriver masse, gjerne artikler som jeg sender inn til blader. Jeg er veldig engasjert i flere ting, og når jeg har gode perioder føler jeg meg veldig flink til disse tingene. Kan gjerne kontakte noen kontaktpersoner flere ganger på kort tid og sende de masse jeg har skrevet. Dersom jeg får noe tilbakemeldinger som ikke er helt bra, så kan jeg bli ganske deppa etterpå fordi jeg trodde det var SÅ bra når jeg sendte det avgårde. Nå skal det sier at jeg faktisk er ganske smart. Jeg har gode karakterer, en god jobb, og har blitt forfremmet flere ganger på kort tid. Jeg er ettertraktet på jobbmarkedet og også innen mine "interesser" utenom jobb... Men ofte føler jeg at jeg er fryktelig flink til å snakke for meg, og at jeg når går i gang med å gjøre jobben, så er interessen min raskt dalende og jeg blir fort lei. Jeg er ustrukturert og sliter med å holde arbeidsflyten i gang. Jeg vet så godt hvordan det skal gjøres i teorien, men å få det til i praksis er så hardt. Jeg hadde SÅÅ mye gode ideer og så klarer jeg ikke å gjennomføre. Når jeg når dette stadiet så har jeg ofte blitt sykemeldt fra jobb for jeg kommer meg ikke opp på morgenen. Hva er det egentlig som feiler meg, og hva bør jeg gjøre? kan dette bli verre, eller vil det mest sannsynlig bare fortsette sånn? Nå nærmer klokka seg 3 og jeg sitter fortsatt i pysjen. Jeg kunne i det minste kommet meg ut og gått en tur, men jeg synes det er så tiltak. skal det være sånn? klarer jeg å komme meg ut av dette ved bare å ta meg sammen? Opplever også masse tankekjør. konstante historier og samtaler i hodet mitt + innlegg til avisene som jeg stadig går og tenker for meg i hodet. hva skjer? syk følelse å ikke kunne kontrollere det man tenker på en måte.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 Kjenner igjen det meste av det du sier (+ at jeg har hatt perioder med selvmordstanker, men det begynner bli noen år siden nå), og med tanke på at jeg har mye BP i slekten så ser jeg ikke bort fra at jeg har det. Mitt "triks" har vært å tilpasse livet etter bølgene, og ikke minst ha en beinkontroll på handlingen. Handler KUN i periodene hvor jeg "trenger" det (er "høy") og passer på å bruke mest mulig energi på å lete etter gode tilbud før jeg bestiller. Det fungerer for meg, men jeg er svært obs på at jeg følger med så det ikke får forverret seg, for det kan det, og gjør mitt beste for å ikke skade andre. Stort sett lykkes jeg greit, men innimellom går det glat for meg som for alle andre. Men alle er "bipolare" i større eller mindre grad, i den forstand at vi har svingninger. Føler du det er et problem så vurder å oppsøke lege, men om livet ditt samlet sett er bra, og du ikke skader andre, så slå deg til ro med det.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #3 Skrevet 26. november 2008 Takk for svar. Men høres dette ut som bipolar for deg? Jeg har også blitt kalt analytisk. Men selv så føler jeg at jeg kan bli litt krampeaktig ang ting jeg interesserer meg for der og da. Da vil jeg gjerne lage lister og skrive litt om hvert punkt, prater mye om temaet, analyserer og står på. Gjerne med ting som ikke har noe for seg på en måte. f.eks om hest. plutselig kan jeg lage en oversikt over hesteraser hvor jeg skriver litt om hver enkelt og hvorfor jeg vil ha en sånn hest. gjør grundig research og prater mye om temaet. Kan til og med kontakte stall og rideskole mens jeg holder på, enda jeg ikke skal ha noen hest. i denne perioden er det omtrent bare det jeg bruker tid på. Kan sitte og surfe om dette en hel dag, uten å kle på meg eller spise. Høres dette ut som manisk adferd?
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #4 Skrevet 26. november 2008 Jeg er usikker egentlig, for de gode periodene så er jeg ikke så mye flinkere til å komme meg ut på tur, dra på trening eller treffe folk... Hadde jeg ikke vært det dersom jeg var manisk? Jeg bruker bare mer tid på et tema jeg har fått for meg, og så blir egentlig alt bare kaotisk
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #5 Skrevet 26. november 2008 Takk for svar. Men høres dette ut som bipolar for deg? Jeg har også blitt kalt analytisk. Men selv så føler jeg at jeg kan bli litt krampeaktig ang ting jeg interesserer meg for der og da. Da vil jeg gjerne lage lister og skrive litt om hvert punkt, prater mye om temaet, analyserer og står på. Gjerne med ting som ikke har noe for seg på en måte. f.eks om hest. plutselig kan jeg lage en oversikt over hesteraser hvor jeg skriver litt om hver enkelt og hvorfor jeg vil ha en sånn hest. gjør grundig research og prater mye om temaet. Kan til og med kontakte stall og rideskole mens jeg holder på, enda jeg ikke skal ha noen hest. i denne perioden er det omtrent bare det jeg bruker tid på. Kan sitte og surfe om dette en hel dag, uten å kle på meg eller spise. Høres dette ut som manisk adferd? Kanskje, eller kanskje du bare er litt sær Det er umulig å stille noen diagnose basert på noen innlegg, det er vanskelig nok for psykiatere ol. Jeg har mange slike lister både på papir og på datamaskinen, men hos meg har det brent litt ut med årene. Desverre har ebay tatt over Egentlig kan jeg neppe svare deg noe særlig godt, rett og slett for jeg har ingen reell diagnose selv, kun det jeg har lest meg frem til selv. Så det hjelper lite eller ingenting å si at vi virker like, når jeg ikke aner om jeg selv er syk. Eneste jeg vet er at jeg har lest mye om BP (spesielt i "periodene" mine ), og bruker mange tips som er vanlig å bruke blandt personer med BP, og det fungerer for min del.
Gjest Fysiologi Skrevet 26. november 2008 #6 Skrevet 26. november 2008 Finnes det en mild variant av bipolar lidelse? Jeg leser denne artikkelen Mye av det stemmer. Men jeg ville aldri skadet meg eller tatt livet av meg! Jeg er egentlig lykkelig, men er så fryktelig tiltaksløs, trøtt og smådeppa. Jeg har liksom ikke lyst til noe, og kommer meg ikke ut. Tenker mye, konstant tankekjør. Sover dårlig på natta. Men så plutselig har jeg gode dager. Men på disse gode dagene har jeg ofte bestilt sykt mye på nettet selv om jeg ikke har penger. Nesten så jeg er flau ovenfor samboeren min etterpå... I tillegg hender det at jeg skriver masse, gjerne artikler som jeg sender inn til blader. Jeg er veldig engasjert i flere ting, og når jeg har gode perioder føler jeg meg veldig flink til disse tingene. Kan gjerne kontakte noen kontaktpersoner flere ganger på kort tid og sende de masse jeg har skrevet. Dersom jeg får noe tilbakemeldinger som ikke er helt bra, så kan jeg bli ganske deppa etterpå fordi jeg trodde det var SÅ bra når jeg sendte det avgårde. Nå skal det sier at jeg faktisk er ganske smart. Jeg har gode karakterer, en god jobb, og har blitt forfremmet flere ganger på kort tid. Jeg er ettertraktet på jobbmarkedet og også innen mine "interesser" utenom jobb... Men ofte føler jeg at jeg er fryktelig flink til å snakke for meg, og at jeg når går i gang med å gjøre jobben, så er interessen min raskt dalende og jeg blir fort lei. Jeg er ustrukturert og sliter med å holde arbeidsflyten i gang. Jeg vet så godt hvordan det skal gjøres i teorien, men å få det til i praksis er så hardt. Jeg hadde SÅÅ mye gode ideer og så klarer jeg ikke å gjennomføre. Når jeg når dette stadiet så har jeg ofte blitt sykemeldt fra jobb for jeg kommer meg ikke opp på morgenen. Hva er det egentlig som feiler meg, og hva bør jeg gjøre? kan dette bli verre, eller vil det mest sannsynlig bare fortsette sånn? Nå nærmer klokka seg 3 og jeg sitter fortsatt i pysjen. Jeg kunne i det minste kommet meg ut og gått en tur, men jeg synes det er så tiltak. skal det være sånn? klarer jeg å komme meg ut av dette ved bare å ta meg sammen? Opplever også masse tankekjør. konstante historier og samtaler i hodet mitt + innlegg til avisene som jeg stadig går og tenker for meg i hodet. hva skjer? syk følelse å ikke kunne kontrollere det man tenker på en måte. Det finens mange varianter av bipolaritet. Om du kjente deg så godt igjen, så stemmer nok bildet bra. Tiltaksløshet, følelse av håpløshet, melankoli og mye mer er typiske tegn på bipolaritet.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #7 Skrevet 26. november 2008 Her er noen linker som kan være nyttige for deg http://www.psychologytoday.com/articles/pt...101-000022.html http://www.revolutionhealth.com/drugs-trea...lar-ii-disorder http://www.revolutionhealth.com/drugs-trea...olar-i-disorder http://www.revolutionhealth.com/drugs-trea...olar-i-disorder http://www.revolutionhealth.com/drugs-trea...olar-i-disorder asis i meditasjon hvor man bare fokuserer på pusten eller mantra fra før.
stjernekyss Skrevet 26. november 2008 #8 Skrevet 26. november 2008 Det finens mange varianter av bipolaritet. Om du kjente deg så godt igjen, så stemmer nok bildet bra. Tiltaksløshet, følelse av håpløshet, melankoli og mye mer er typiske tegn på bipolaritet. Bortsett fra at det er feil. Tiltaksløshet, følelse av håpløshet og melankoli er typiske tegn på depresjon. Ikke bipolaritet. En bipolar lidelse krever minst en manisk episode, og symptomene du har listet opp her er langt fra maniske, faktisk akkurat det motsatte. At man kjenner seg igjen er ikke nok til å stille en diagnose. LANGT DER I FRA! Alle vil kunne kjenne seg igjentil en viss grad i alle diagnoser, fordi psykiske lidelser er en del av en kontinuum, ikke kvalitativt forskjellige egenskaper fra normalpopulasjonen. De er bare mer ekstreme. De eneste i Norge som kan bedømme graden av ekstremitet og sette en diagnose på det, er leger og psykologer. Ikke en privatperson som har lest en artikkel og kjenner seg igjen. Lege. Helst psykolog. ts: ta kontakt med fastlegen din og fortell om det du synes er vanskelig. Kanskje du bare trenger noen å snakke med, ikke full utredning. Det er ikke så uvanlig de tingene du lister opp. Det som derimot er vanlig, er å sykeliggjøre noe som egentlig er normalt, i tankene våre. Jeg sier ikke at du er hverken det ene eller det andre, men kanskje du kan spørre deg selv hvorfor det er så viktig for deg å finne ut hva som er "galt" med deg? Hva tjener akkurat du på det? Når du har funnet svaret, følg den tanken, og ta med den til en psykolog. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #9 Skrevet 27. november 2008 Jeg ser den. Det er kanskje ikke så viktig å få en diagnose, men jeg trenger hjelp til å få stoppet tankekjøret i hodet mitt. Jeg får jo ikke sove om natta pga "det tenker av seg selv" konstant i hodet mitt, gjerne flere ting samtidig... I tillegg vil jeg gjerne ha litt mer energi i hverdagen da.
Vera Vinge Skrevet 27. november 2008 #10 Skrevet 27. november 2008 Det finens mange varianter av bipolaritet. Om du kjente deg så godt igjen, så stemmer nok bildet bra. Tiltaksløshet, følelse av håpløshet, melankoli og mye mer er typiske tegn på bipolaritet. Jeg syns du skal være svært forsiktig med å komme med sånne uttalelser til andre mennesker på nettet. Det at man kjenner seg igjen, betyr ikke at man har diagnosen. Jeg tvil tro de fleste kan kjenne seg igjen i en eller flere diagnoser, om man hadde lest gjennom en diagnosemanual, selv om man ikke har noe spesielt problem. TS: Om du føler at noe er galt, syns jeg heller du bør kontakte fastlegen din og ta en prat, og evt. be om henvisning til psykolog. Å sitte og skulle diagnostisere seg selv ut fra hva du finner på nettet, har lite godt for seg.
Gjest Fysiologi Skrevet 27. november 2008 #11 Skrevet 27. november 2008 Bortsett fra at det er feil. Tiltaksløshet, følelse av håpløshet og melankoli er typiske tegn på depresjon. Ikke bipolaritet. En bipolar lidelse krever minst en manisk episode, og symptomene du har listet opp her er langt fra maniske, faktisk akkurat det motsatte. At man kjenner seg igjen er ikke nok til å stille en diagnose. LANGT DER I FRA! Alle vil kunne kjenne seg igjentil en viss grad i alle diagnoser, fordi psykiske lidelser er en del av en kontinuum, ikke kvalitativt forskjellige egenskaper fra normalpopulasjonen. De er bare mer ekstreme. De eneste i Norge som kan bedømme graden av ekstremitet og sette en diagnose på det, er leger og psykologer. Ikke en privatperson som har lest en artikkel og kjenner seg igjen. Lege. Helst psykolog. ts: ta kontakt med fastlegen din og fortell om det du synes er vanskelig. Kanskje du bare trenger noen å snakke med, ikke full utredning. Det er ikke så uvanlig de tingene du lister opp. Det som derimot er vanlig, er å sykeliggjøre noe som egentlig er normalt, i tankene våre. Jeg sier ikke at du er hverken det ene eller det andre, men kanskje du kan spørre deg selv hvorfor det er så viktig for deg å finne ut hva som er "galt" med deg? Hva tjener akkurat du på det? Når du har funnet svaret, følg den tanken, og ta med den til en psykolog. Lykke til Stjernekyss bør kanskje lese mer om slikt, før hun er bastant. Ellers er hun like bastant i sin diagnose, hun slår fast depresjon. Når det gjelder bipolaritet, kan de maniske episoder være så korte og små at pasientene ikke vet de har hatt dem. Så jo - det er grunn til å tro at ts lider av bipolaritet. Men her inne kan vi bare anta, en nærmere diagnose bør man få stillet hos psykiater. Hovedbehandlingen for biipoaritet er medisinering.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #12 Skrevet 27. november 2008 Stjernekyss bør kanskje lese mer om slikt, før hun er bastant. Ellers er hun like bastant i sin diagnose, hun slår fast depresjon. Når det gjelder bipolaritet, kan de maniske episoder være så korte og små at pasientene ikke vet de har hatt dem. Så jo - det er grunn til å tro at ts lider av bipolaritet. Men her inne kan vi bare anta, en nærmere diagnose bør man få stillet hos psykiater. Hovedbehandlingen for biipoaritet er medisinering. Og fysiologen bør kanskje lese innlegg litt nøyere for hun uttaler seg så bastant. Jeg har sagt at symtpomene DU listet opp som symptomer på bipolar lidelse, er i sannheten symtpomer på en depresjon, ikke bipolar lidelse, da du ikke inkluderte et eneste manisk symptom. Jeg har ikke under noen omstendigheter sagt eller insinuert at ts har hverken det ene eller det andre, for det er ikke slik en diagnostisk utredning foregår. Det er ingen grunn til å tro hverken det ene eller det andre så tidlig i prosessen. Det er dessuten kun leger og psykologer som kan uttale seg diagnostisk. Og tro meg. Jeg vet mer om dette enn deg.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #13 Skrevet 27. november 2008 Jeg ser den. Det er kanskje ikke så viktig å få en diagnose, men jeg trenger hjelp til å få stoppet tankekjøret i hodet mitt. Jeg får jo ikke sove om natta pga "det tenker av seg selv" konstant i hodet mitt, gjerne flere ting samtidig... I tillegg vil jeg gjerne ha litt mer energi i hverdagen da. Hei, ikke meningen å kuppe tråden din med en krangel. Skal slutte å la meg provosere og heve meg over det, så tråden kan handle om det den skal, deg. Det høres utrolig slitsomt ut å ha det sånn som du har det, og sånn skal du ikke trenge å ha det. Har du ringt fastlegen din og fått en time? Jeg ville tenkt at du ikke bør gå rundt og ha det sånn uten å få hjelp så veldig mye lenger. Hva tenker du? Stoppe tankekjør og mer energi er en veldig god bestilling. Det er noe konkret man kan jobbe med. Ta med deg den dit du kommer
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #14 Skrevet 27. november 2008 Jeg har bestilt time hos fastlegen nå Ser for meg at det kommer til å være laaang ventetid for å komme til noe psykolog men. Vi får bare begynne Takk for alle råd.
Gjest Gjest_stjernekyss_* Skrevet 28. november 2008 #15 Skrevet 28. november 2008 Lykke til Krysser fingrene for at du kommer raskt gjennom
Gjest Fysiologi Skrevet 28. november 2008 #16 Skrevet 28. november 2008 Og fysiologen bør kanskje lese innlegg litt nøyere for hun uttaler seg så bastant. Jeg har sagt at symtpomene DU listet opp som symptomer på bipolar lidelse, er i sannheten symtpomer på en depresjon, ikke bipolar lidelse, da du ikke inkluderte et eneste manisk symptom. Jeg har ikke under noen omstendigheter sagt eller insinuert at ts har hverken det ene eller det andre, for det er ikke slik en diagnostisk utredning foregår. Det er ingen grunn til å tro hverken det ene eller det andre så tidlig i prosessen. Det er dessuten kun leger og psykologer som kan uttale seg diagnostisk. Og tro meg. Jeg vet mer om dette enn deg. Beklager, men jeg tror ikke du vet mer. Om så var burde du vite at i bipolar II er det ikke innslag av mani i særlig grad. Det er oftest kortvarige hypomanier, som pasienten selv ofte ikke er klar over. Psykiater er rett behandler for bp.
Gjest Fysiologi Skrevet 28. november 2008 #17 Skrevet 28. november 2008 Jeg har bestilt time hos fastlegen nå Ser for meg at det kommer til å være laaang ventetid for å komme til noe psykolog men. Vi får bare begynne Takk for alle råd. Be legen få time hos psykiater. De har mer kunnskap om medikamentell behandling. Både bipolaritet og depresjon må behandles medikamentelt.
Gjest dlgkh Skrevet 28. november 2008 #18 Skrevet 28. november 2008 Jeg har bestilt time hos fastlegen nå Ser for meg at det kommer til å være laaang ventetid for å komme til noe psykolog men. Vi får bare begynne Takk for alle råd. det høres ut som om du har det bra på veldig mange måter i livet, så jeg synes ikke du skal bekymre deg unødig. jeg er ikke enig i de som sier at du ikke trenger å søke noe hjelp hvis ikke det plager andre, for det plager tydligvis deg - og får konsekvenser i arbeidslivet som du ikke ønsker. får du en diagnose av et eller annet slag så betyr det at du kan få bedre tilrettelegging på jobb, og kanskje medisiner om dette vil hjelpe. det er jo også helt normalt å føle grader av alle slags symptomer, men det er jo når man føler det tar over hverdagen at det blir naturlig for mange å søke hjelp. når det gjelder personlighetsforstyrrelse så er det vel ti ulike typer som alle har ulike symptomer - så å krangle her inne på hva som er hva er jo egentlig ikke så mye hjelp i. du forklarer jo til en viss grad at det påvirker deg mye i jobbsituasjon ihvertfall. lykke til - håper det ordner seg!
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #19 Skrevet 28. november 2008 Jeg vil ikke ha medisiner jeg... Håper jeg kan ordne det på andre måter
Gjest Fysiologi Skrevet 29. november 2008 #20 Skrevet 29. november 2008 Jeg vil ikke ha medisiner jeg... Håper jeg kan ordne det på andre måter Tror ikke det er noen vei utenom. Bipolaritet og depresjon er kjemiske feilforhold i hjernen. Det er dette medisinen korrigerer. Psykologisk behandling kan ikke endre hjernens kjemiske tilstand.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå