Gå til innhold

Dumme ting butikkansatte sier/gjør


Mamma1

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da tar du feil. Dette er typiske fraser, altså tomme talemåter som de ikke mener noe med, men bare automatisk serverer.

Dessuten, om de skulle mene det, er det helt likegyldig, for et ønske har garantert null effekt. Et gammelt ord sier: Ønsk i den ene hånda og drit i den andre, og se hvilken du får mest i.

Jeg venter saklige og tilstrekkelige opplysninger om salget i en nøytral tone i en samtale som ikke tværes ut langt over det nødvendige. Jeg går på butikken for å handle, hverken for dypsindige samtaler om livet eller mer overfladiske passiarer om været, som vi værsågod må godta enten det blir slik eller sånn.

Si det som skal sies, men spar meg for virkningsløse og unødvendige talemåter.

Anonymkode: 5a1f7...f76

Vet at "ha en fin dag" ofte er en frase. Selv hører jeg aldri den frasen. :) Spørs HVORDAN vedkommende sier det da. Er jeg i humør syns jeg det er koselig å sette av en prat med fremmede jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 17.2.2016 at 8.47, Sugar&Spice skrev:

Meg: Trenger du en pose?

Kunde: ja takk/nei takk

*går ti sekunder*

Meg: trenger du en pose?

 

 

HVER GANG hvorfoooooooor.

Spør når du skal gi den bort, eller gi den bort når du har spurt? 

Anonymkode: 197d6...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.2.2016 at 12.18, AnonymBruker skrev:

Nei, å få "Ha en fin dag" slengt etter seg, hjelper ikke det spøtt. Ikke vinner du på skrapeloddet i dag heller, og "gode ønsker" forhindrer ikke at du glir på isen og slår deg. Det eneste må være at en som er spesielt lettlurt, kanskje kan bli narret til å tro at forretningsfolk er opptatt av hans ve og vel. Vi realister vet at de er ute etter pengene dine, og håper du ikke gjennomskuer deres  falske hjertelighet. Men det gjør jo de aller fleste, da. 

Selvfølgelig besvarer man normal høflighet og smil på samme måte, og takker for hjelpa om det er grunn til  det, man har da litt oppdragelse. Men da er det en naturlig del eller følge av episoden. Det som jeg reagerer på, er ferdiglaga hilsener som tydelig er påklistra og ikke er en naturlig følge av foregående kontakt.

Anonymkode: 5a1f7...f76

Det er enkelte av oss som faktisk setter pris på det. For min del kan det være nettopp det at en butikkansatt ønsker meg en fin dag/god helg, evt. bare smiler som gjør dagen bedre. Så får det være ditt problem at du faktisk gidder å irritere deg over en så liten ting :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Egiett skrev:

Det er enkelte av oss som faktisk setter pris på det. For min del kan det være nettopp det at en butikkansatt ønsker meg en fin dag/god helg, evt. bare smiler som gjør dagen bedre.

Da har jeg et tips til deg: få noen til å spille inn "Ha en fin dag!" på telefonen, og spill av hilsningen ved behov. Dermed er den dagen reddet for deg. Heldige deg! Jeg er dessverre mer skeptisk av natur.

Anonymkode: 5a1f7...f76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så vanskelig å vite hva kunder vil og ikke vil høre og oppleve når de kommer innom sjappa at jeg, som ansatt, heller bare tilpasser meg dem i stedet for å gidde å prøve å forstå meg på hvem som blir glad for en hilsen og hvem som bare blir irritert (skjønner dere hvorfor det kan være frustrerende å sitte bak kassa eller?). Jeg gjør det så enkelt jeg at jeg svarer "takk det samme" til de som sier en høflighetsfrase til meg først. Eller f. eks god jul, påske, etc rundt høytider. Alle andre får et vanlig "ha det bra" uansett dag eller årstid eller dagsform. Skal faen ikke være enkelt å please alle.

Anonymkode: 75a24...e08

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg et tips til deg: få noen til å spille inn "Ha en fin dag!" på telefonen, og spill av hilsningen ved behov. Dermed er den dagen reddet for deg. Heldige deg! Jeg er dessverre mer skeptisk av natur.

Anonymkode: 5a1f7...f76

Det er selvfølgelig helt greit at du er skeptisk og kynisk.  De skal ingen prøve å ta fra deg, men la nå andre få ha den gleden menneskelig interaksjon gir dem.  Det er en kjent sak at det å smile gjør deg glad, uansett hvor falskt det smilet er.  Likeså er placebo en viktig del av helbredelsen.  Mener du at folk som "velger" å bruke placebo lever et fattigere liv enn de uten? 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg et tips til deg: få noen til å spille inn "Ha en fin dag!" på telefonen, og spill av hilsningen ved behov. Dermed er den dagen reddet for deg. Heldige deg! Jeg er dessverre mer skeptisk av natur.

Anonymkode: 5a1f7...f76

Ja, hurra for deg som er skeptisk til folk som ønsker deg en fin dag (og kanskje til og med mener det)! Om det så er falskt, så mener de i alle fall ikke noe vondt med det. Det verste som kan skje, er altså at noen (som deg) blir sure for det. Det går utelukkende ut over deg selv, så jeg skjønner jo ikke at du gidder å bruke energi på å bry deg. For noen kan det, som sagt, løfte humøret et par hakk. Så mener jeg dermed at butikkansatte mer enn gjerne må ønske folk en god dag, for det gjør definitivt mer godt enn det gjør vondt :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg et tips til deg: få noen til å spille inn "Ha en fin dag!" på telefonen, og spill av hilsningen ved behov. Dermed er den dagen reddet for deg. Heldige deg! Jeg er dessverre mer skeptisk av natur.

Anonymkode: 5a1f7...f76

Så du mener at for at du skal få slippe å bli ønsket en fin dag, så skal andre spille inn noe sånt på mobilen? En sånn melding blir i alle fall falsk. Greit nok at personen som spiller det inn kanskje faktisk ønsker henne en god dag hver dag, men det blir ikke spontant, og da blir det ikke det samme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør når du skal gi den bort, eller gi den bort når du har spurt? 

Anonymkode: 197d6...8d6

Jeg spør mens jeg slår inn varene på kassen, en pose koster en krone. Så når jeg er ferdig med å slå inn varene så spør jeg en gang til. Selv om jeg allerede har tastet inn en pose på kassen. Fordi hjernen er dum!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, super-s skrev:

Så du mener at for at du skal få slippe å bli ønsket en fin dag, så skal andre spille inn noe sånt på mobilen? En sånn melding blir i alle fall falsk. Greit nok at personen som spiller det inn kanskje faktisk ønsker henne en god dag hver dag, men det blir ikke spontant, og da blir det ikke det samme. 

De som er så lettlurte at de tror butikkfolk mener alt de sier, vil kanskje tro på et lydopptak også?
Men vi to er visst enige: når hilsningen ikke er spontan, men ei tillært lekse, er den høyst verdt en gjesp.

Anonymkode: 5a1f7...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som er så lettlurte at de tror butikkfolk mener alt de sier, vil kanskje tro på et lydopptak også?
Men vi to er visst enige: når hilsningen ikke er spontan, men ei tillært lekse, er den høyst verdt en gjesp.

Anonymkode: 5a1f7...f76

Jeg er til en viss grad enig i at det noen ganger virker som at det er tillært, men man hører det på dem om de mener det eller ikke. Det er heller ikke så ofte at butikkansatte jeg møter tar seg tid til å si det, så da synes jeg det er hyggelig de få gangene det skjer. Det jeg ikke er enig i er at butikkansatte skal slutte å si det fordi du ikke liker det, når det er mange andre som setter pris på det. Det har ingenting med å være lettlurt å gjøre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn.... da handlet HELE tråden om en diskusjon over oppriktighet eller falske fraser fra ansatte sin side. LAG EN EGEN TRÅD! 

Anonymkode: f1257...3a0

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.2.2016 at 15.10, hypes skrev:

Vet at "ha en fin dag" ofte er en frase. Selv hører jeg aldri den frasen. :) Spørs HVORDAN vedkommende sier det da. Er jeg i humør syns jeg det er koselig å sette av en prat med fremmede jeg. 

Dessuten var det kunder jeg snakket om, ikke butikkansatte i kassa. Kunder er da ikke opplært til å si fraser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som er så lettlurte at de tror butikkfolk mener alt de sier, vil kanskje tro på et lydopptak også?
Men vi to er visst enige: når hilsningen ikke er spontan, men ei tillært lekse, er den høyst verdt en gjesp.

Anonymkode: 5a1f7...f76

Lettlurt? Nå må jeg le litt. :rolleyes: Noen mener det, andre ikke. Selv ønsker jeg aldri folk en god dag med mindre jeg mener det. Noen kunder gjør virkelig dagen min myye bedre - bare ved at de er hyggelige og setter pris på hjelpen jeg gir dem. Da ønsker jeg de ofte en god dag, for de har gjort min dag lysere, i det minste for noen sekunder/minutter. Jeg har ofte en dårlig dag jeg, men lar det ikke gå utover andre av den grunn. At enkelte er kyniske og mistenksomme til alt de hører, må jo være deres problem.. Prøv heller å sett pris på det når noen faktisk gidder å bry seg om ditt velvære! På topp ti-lista over ting jeg hater mest kommer sure kunder som ødelegger dagen min. Syns folk skal tenke seg om litt.. Altfor mange tror de kan behandle butikkansatte som dritt, uten å tenke på hvordan vedkommende faktisk har det. Og jeg blir såå provosert hvis jeg har en så fæl dag at jeg helst vil ligge i senga og grine hele dagen, men presser meg på jobb og hele dagen blir en evig kamp om å holde maska og tvinge på seg et smil, gjør mitt beste for å gjøre kundene fornøyd..også blir jeg møtt med gretne miner, utakknemlighet og overlegenhet. Sånne mennesker gjør meg kvalm og får meg til å miste trua på menneskeheten. Men så finnes det heldigvis de som gjør dagen lysere, og sånt mener jeg man skal verdsette!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som er så lettlurte at de tror butikkfolk mener alt de sier, vil kanskje tro på et lydopptak også?
Men vi to er visst enige: når hilsningen ikke er spontan, men ei tillært lekse, er den høyst verdt en gjesp.

Anonymkode: 5a1f7...f76

Jeg er enig i at det fort høres ut som noe jeg må si, heller enn noe jeg mener, når jeg gjentar meg selv heiposekvitteringhade i 8 timer. Det er slitsomt og det er nok lett for at det høres "slitsomt" ut :unsure: 

Men jeg selv om jeg er normalt hyggelig til (nesten) alle kunder, spyr jeg ikke ut av meg ha en fortsatt fin ettermiddag, fint liv osv til alle og enhver. Jeg har heldigvis mange søte hyggelige kunder som jeg blir glad når kommer innom og jeg gjerne snakker med når jeg kan. Får snakket med veldig mange mennesker når jeg er på jobb og når jeg snakker med disse kundene fine kundene lurer jeg oppriktig på hvordan det går og jeg håper virkelig de får en fin dag videre, derfor sier jeg det også. Så når jeg sier jeg håper noen får en fin dag, mener jeg det, men jeg sier det ikke til alle.

Merker det fort når jeg handler alle steder om ansatte mener det eller ikke. Da synes jeg egentlig man kan spare seg, så lenge man er hyggelig ellers!

Anonymkode: bd2eb...d8c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at det fort høres ut som noe jeg må si, heller enn noe jeg mener, når jeg gjentar meg selv heiposekvitteringhade i 8 timer. Det er slitsomt og det er nok lett for at det høres "slitsomt" ut :unsure: 

Men jeg selv om jeg er normalt hyggelig til (nesten) alle kunder, spyr jeg ikke ut av meg ha en fortsatt fin ettermiddag, fint liv osv til alle og enhver. Jeg har heldigvis mange søte hyggelige kunder som jeg blir glad når kommer innom og jeg gjerne snakker med når jeg kan. Får snakket med veldig mange mennesker når jeg er på jobb og når jeg snakker med disse kundene fine kundene lurer jeg oppriktig på hvordan det går og jeg håper virkelig de får en fin dag videre, derfor sier jeg det også. Så når jeg sier jeg håper noen får en fin dag, mener jeg det, men jeg sier det ikke til alle.

Merker det fort når jeg handler alle steder om ansatte mener det eller ikke. Da synes jeg egentlig man kan spare seg, så lenge man er hyggelig ellers!

Anonymkode: bd2eb...d8c

Enig. Gjør akkurat det samme. 

Sier det selv når jeg er kunde, dersom jeg mener at den ansatte har vært hyggelig/behjelpelig eller ser ut som å ha en litt dårlig dag. (Spesielt siste, da prøver jeg å være den "perfekte" kunden) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som er så lettlurte at de tror butikkfolk mener alt de sier, vil kanskje tro på et lydopptak også?
Men vi to er visst enige: når hilsningen ikke er spontan, men ei tillært lekse, er den høyst verdt en gjesp.

Anonymkode: 5a1f7...f76

Jeg pleier faktisk ikke å ønske alle kunder en god dag. Dersom jeg genuint synes du er et forferdelig menneske, og mest føler for å si opp jobben på flekken fordi nettopp DU kom innom, da gjør jeg ikke det. Jeg prøver for all del å være hyggelig, men dersom jeg ikke ønsker at du skal ha en god dag, da sier jeg ikke det. 

Kunder av typen som hater blide ansatte (det merker man ganske fort), pleier jeg derimot å være ekstra blid mot. Dersom kunden gjør sitt beste for å ødelegge min dag, så synes jeg det er sin plass at jeg gjør det samme tilbake (på en subtil måte, såklart).

Anonymkode: 2c539...b72

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn.... da handlet HELE tråden om en diskusjon over oppriktighet eller falske fraser fra ansatte sin side. LAG EN EGEN TRÅD! 

Anonymkode: f1257...3a0

Vil bare gjenta denne. 

DET HOLDER NÅ

Anonymkode: a386a...351

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Faen så mye bittre KG-brukere det er her.

Kan noen fortelle meg hvorfor det ikke er hyggelig med en høflig butikkansatt?

Nei du liker det ikke, men hold kjeft å la vær å handle da!

Jeg kan svare for min egen del: Jeg som jobber i butikk er hyggelig også for min egen del. Jeg får en mye bedre dag når jeg sitter i kassen og er hyggelige med folk. Forventer ikke mye tilbake, men de kundene som sier takk det samme" eller  et smil, dem lyser jo litt opp min dag. 

Jeg driter i om dere (kunder) ikke svarer på min "Takk" etter handelen, etter " ha det". Jeg bryr meg ikke. 

MEN 

DE kundene som svarer meg hyggelig tilbake gjør dagen min litt bedre. 

Men som sagt, jeg lar meg ikke påvirke av andres humør. 

Anonymkode: 8d093...aa3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en trønder bosatt i Oslo. Her om dagen var jeg innom en butikk på Steen&Strøm. Jeg må skrive litt på dialekt for å få frem poenget.

- unnskyld, men kan du ta ned den genseren for meg?

Denne?

- Nei, den poinnj. (Peker på den som henger under)

Hva?

-  Den under den første du tok i. 

hva?

- Den under...

under?

- ja... 

Ååå, du mener unner ja. Medium? 

:fnise:

 

Endret av Fuju
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...