Gå til innhold

~ Nordmenn, kø-kultur og høflighet ~


Livets datter

Anbefalte innlegg

Er vi nordmenn spesielt dårlige på køkultur? Det kan virke som om de fleste har mer enn nok med å passe på seg selv, og at man selv kommer frem dit man skal. "Først meg selv, så alle andre"

Ta for eksempel køene inn til et utested. Her snikes det på høyt plan. Helt åpenlyst og uten skrupler! Det at enkelte kanskje har stått der og ventet i en halvtime, har plutselig ingenting å si, sålenge en eller annen kjenner noen som står fremme i køen, eller kjenner "tanta til halvbroren til han som jobbet som dørvakt her før".

Eller ta for eksempel en vanlig togtur. Her stimler man sammen foran dørene lenge før toget har stoppet, for å være sikker på at "jeg kommer inn først". Her er det ingenting som minner om siviliserte mennesker. Det ligner mest på en flokk med hvalper som kjemper seg vei frem til matfatet. Og de stakkarene som skal AV toget, må brøyte seg gjennom en stor folkemengde for å "få lov" til å gå av.

For ikke å snakke om det med å reise seg og gi plass til de som er eldre og har dårlige bein. Dette er ikke noe jeg ser altfor ofte.

...og dere som konstant ligger i venstre fil på motorveien: Hvis det ligger en bil i rompa di, kan det være en god ide å legge seg tilbake i høyre fil (tips: hvis du kaster et blikk i speilene, kan du faktisk se hva som skjer BAK bilen din. Er det ikke fantastisk?). Her har vi mye å lære av tyskerne på autobahn, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare legge til reiser jeg. Hvis man er ute å reiser er det kun der hvor flyene til Norge går at det er milelange køer - tror vi at flyet går fra oss hvis vi ikke er raske nok på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig. Nordmenn eier ikke køkultur og jeg er sikker på at nordmenn mener vi ikke trenger kultur på det heller. De værste er faktisk de eldre. De later som de har demens og har lomme-lerker sydd fast i kåpene sine...... Men når jeg tenker meg om er faktisk det VÆRSTE stedet jeg har opplevd : Hawaii !!! Kina- og Japse folket opp i alder, dytter faktisk folk ut av veien, for å kjøpe noe kjeks, eller de har ikke bestemt seg i det hele tatt for hva de skal kjøpe......

Hvem er det som dytter tilbake en gammel liten japse? Som sniker i køen, helt åpenlyst???????

Argh!

:-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til reiser jeg. Hvis man er ute å reiser er det kun der hvor flyene til Norge går at det er milelange køer - tror vi at flyet går fra oss hvis vi ikke er raske nok på?

Pass for dørene - dørene lukkes! :ler:

Ellers er jeg enig med de som skriver her - vi nordmenn er fryktelig dårlig på kø-kultur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja også i rulletrapper - alle andre plasser stå man til høyre og går til venstre. I Norge blokkeres rulletrappen av idioter med store baggasjer og kjærester som MÅÅ stå sammen.

Nordmenn er enormt individualistiske og dette gjenspeiler seg på alle områder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er HELT enig i det som blir sagt! Det har lenge irritert meg, spesielt det med kollektivtrafikken, at ikke folk skjønner at det er bedre om de passasjerene som skal av får gjøre det før de andre går på! Også det at man ikke reiser seg for de eldre, eller ikke hjelper de med barnevogn!

Jeg må trekke frem et eksempel om høflighet fra London: Jeg og søstera mi var i London i julerushet, og det betyr jo rimelig fulle butikker og mye kø. Vi skulle prøve å komme oss forbi noen hyller, men mot oss kom det to gutter i 15-årsalderen. Vi forventet at de skulle brøyte seg frem, slik de ville gjort i Norge, men i stedet stilte de seg på siden og BUKKET da de slapp oss frem! Jeg skulle likt å se ansiktsuttrykkene våre! :ler: Vi fikk helt sjokk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en av de tingene jeg virkelig liker med England. At folk er høflige og sier unnskyld når de dulter borti deg. Greit at det ofte er automatisk unnskyld og at meningen bak frasen kanskje ikke er helt ekte. Poenget er at de sier unnskyld!

Har opplevd så mange ganger og bli dultet til eller dratt ned fra buss trinnet av folk som ikke eier folkeskikk.

Høflighet koster så lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Har dere lagt merke til at når EN reiser seg, så gjør alle de andre det også? F.eks. på en flyplass eller båt-terminal........selv om det er god tid og plass til alle. -Saueflokk-mentalitet!

Skulle ønske en del nordmenn kunne adoptert sydlansk høflighet i trafikken- selv om vi stod som sild i tønne i trange kryss der nede:

-Smilende og høflig veivende med armen:- "You first, senorita"!!!!

Og ja:- mange nordmenn bør kjøre Autobahn og lære litt også!! Se i speilet, for eksempel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg er uenig i det dere sier. Nordmenn er ikke værre enn gjennomsnittet her. Engelskmenn er veldig flinke til køkultur, men i mange andre land.... :roll:

Nordmenn er faktisk kjent for å være hensynsfulle i trafikken. I Sør-Europa (eller andre steder i verden) stanser de ikke for fotgjengere, i Afrika forsøker bilistene å kjøre over fotgjengere (de som går er ikke verd noen ting) osv.

Kinesere er utrolig uhøflige de bare stiller seg rett foran deg, det er også vanlig flere steder i Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært i Paris? Der er de frekke der!

Man kan gjerne stå pent i taxi kø, men når taxien kommer så stryrter alle til! :D

Og kinesere! Ikke nok med at de sniker i køen, - de dytter til deg også! :o

Synes nordmenn generelt ikke er så ille jeg sammenlignet med en god del andre. Men det er klart, det er enkelte nordmenn som bare være først.

Har dere forresten sett på ansiktene til normenn i kø? De ser ut som om noen har personlig fornærmet dem! :ler::ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevner en annen opplevelse jeg hadde som viser at det er andre nasjoner, som også er brautende, og som gjorde meg forbannet.

Japanere, betrakter seg fortsatt som "herrefolket", i Asia.

Jeg satt en gang på en Internett-kafe i Malaysia(Landet er rike japanske ungdommers ferieparadis). Jeg hadde akkurat satt meg, og skulle lese/skrive mailer.

Plutselig kom det en hel bråte yngre japanere inn på kafeen, og ingen maskiner var ledige. Sidemannen min, ble først nærmest jagd av stolen av en japse, en annen kom til meg å sa at han måtte ha min maskin.... Jeg fortalte at jeg akkurat hadde satt meg, og at jeg ikke var ferdig enda, og at det ville ta ca 20-25 min.

Han insisterte at han måtte ha maskinen min, for han var nå den eneste i følget, som ikke hadde fått noen maskin enda. Han var helt vill... Jeg hadde ikke rett til å nekte han det, sa han... for de var japanske turister som la igjen mye penger på stedet...

Det er i slike tilfeller det er greit å være 186 cm, og reise seg opp ved siden av en noe småvokst og hissig japaner som henger over en.... :blunke:

...der og da forsvant mine illusjoner om at japanere er høflige.... men jeg fikk bruke den tid jeg trengte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg tok t-banen (jeg stod selv) kom det inn en eldre mann som var blind og hadde med seg førerhund. Ingen reiste seg. Da t-banen satte i bevegelse falt han og slo hoden mot en stang som folk holdt seg i, og jeg var den eneste som brydde meg om å hjelpe han. :sinna: Da var jeg så sint som jeg skjelden har vært før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg er høffelig oppdradd, sier alltid unnskyld (selv om ANDRE duloter i meg....) og reiser meg på bussen (desom jeg mot formodning sitter da, på en full buss) tilbyr meg å hjelpe dem med vogner dersom det er noen som trenger hjelp (i 90% av tilfellene vil de ikke ha hjelp, de klarer seg nemlig selv, må vite :roll: ) og jeg sniker ikke i kø, står pent bakerst (noe som medfører at jeg altså ofte står på bussen, har opplevd at min venninne fikk være med på flyet, og ikke jeg (vi skulle ta stand-by-billetter, jeg trakk to kølapper og hun tok dn første.....) Jeg overholder vikeplikten selv for dem jeg ikke har vikeplikt for jeg, dersom det ser ut til at trafikken blir tryggere av den grunn, og stopper pent for fotgjengere (jeg har ikke bil da, så det er ikke ofte jeg kjører)

Det er sant. Alle står på busstoppet, pent og pyntelig, men trenger seg vei for å komme på bussen. Folk i kø bli gretten. Om det er annerledes her enn resten av verden uttaler jeg meg ikke om, har for lite kjennskap til det. Men, jeg blir like gledelig overraska, ja nesten sjokka, de gangene noen slipper jeg forran i køa på butikken, når jeg har handlet bare et brød. De fleste har nemlig full handlevogn med topp på, og ser at lille meg har 2-3 ting men, slippe noen forran i køen, nei det faller dem nok ikke inn nei....

Oppdragelse og folkeskikk, det er det en del mennesker mangler.... Husker en periode da min kusine, som tok samme buss som pappa til jobb, men kom på et par stopp senere enn ham, var gravid. Når bussen kom til der hun skulle på var det alltid fullt. Pappa sørget derfor for å få sitteplass når han gikk på, slik at han kunne gi den til henne, for det var ingen andre som tenkte på å gi henne sitteplass nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare få skyte noe inn her:

Gamle tanter på danmarkstur!!

Et sant helvete.. :roll:

De kommer om bord med krykker og rullatorer,men når taxfrien åpner,er det ikke mye smerte eller dårlige bein og spore..... :-?

Da er det om å gjøre og trenge seg frem i køen,og få handlet mest mulig likør og konfekt!

Jeg blir helt matt... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med folk som presterer å kjøre på deg med handlevogn?

Jeg er blitt påkjørt både når jeg har stått med ryggen til og av folk som ser en annen vei mens de går rett fram... :roll:

Når jeg da (høflig som jeg er) sier f.eks. oisann, så presterer de å gi meg et stygt blikk og sukke åpenlyst.

Hallo? De har kjørt på meg :o

Greit nok, de kan ha ment at jeg sto i veien, men det får da være grenser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i alt som er sagt om norsk mangel på køkultur.

MEN det som virkelig plager meg er når en står i en kø og det føles som den som står bak meg forsøker å krype opp på ryggen på meg :evil:

Omtrent som om køen skulle gå noe fortere fremover fordi om man dytter på bak - helt fjernt og ubehagelig! :sinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...