Gå til innhold

Fælt å ikke vite..


Que

Anbefalte innlegg

Det er nå 2 uker siden jeg begynte å få blødninger og det foregår ennå. Kommer bittelitt hver dag. Tre dager etter at blødningene startet var jeg hos legen som var veldig sikker på at dette var en SA, så vi tok en blodprøve for at vi skulle kunne måle synkningen av hcg. Neste blodprøve skal jeg ta 2.desember, noe jeg syns var et utrolig stort mellomrom mellom to blodprøver..

Uansett, fastlegen min ringte meg forrige uke (det var ikke hun jeg var hos da jeg tok den første blodprøven) og kunne fortelle at hcg nivået var "skyhøyt", noe som var et godt tegn, men hun sa også at det muligens ikke hadde rukket å synke ennå.

Hvor lang tid tar det egentlig etter en SA før hcg nivået er sunket helt?

Nå går jeg bare rundt og lurer. I begynnelsen tenkte jeg at det sikkert var en SA og at jeg bare må komme meg videre, men puppene mine er fortsatt ømme og jeg er skikkelig oppblåst i magen, føler meg på en måte gravid ennå, men samtidig vet jeg liksom ikke hva jeg skal tro og det er så fælt å måtte gå rundt å vente så lenge på å få et ordentlig svar..

Kan jeg ta en graviditetstest nå for å skjekke? Hcg bør jo ha sunket nok til at det ikke vil slå ut på en g.test etter 2 uker? Eller?

Dersom det forstsatt er en spire der inne, er jeg nå i min 9.uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan ta opptil flere uker før hcg nivået er nede i null, så en graviditetstest vil nok uansett være positiv nå.

Men du burde jo ha tatt en ny hcg prøve, man tar to for å se om nivået øker eller synker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne opplevde en SA for lenge siden, og hennes HCG nivå tok lang tid før det sank. Nesten 4 mnd!

For min del sang HCG nivået rimelig hurtig. Jeg mista i august, og september var jeg gravid igjen.

Da jeg hadde min blødning, som varte i 14 dager før jeg mista, så tok vi blodprøver, og da tok vi med to dagers mellomrom da det er vanlig at HCG nivået dobler seg annen hver dag tidlig i svangerskapet. Mine prøver den gang viste at fosterutviklingen hadde ikke gått slik det skulle.

En graviditetstest vil nok slå ut positiv på deg nå uansett. Jeg ville heller ha bedt legen min om en UL. For nå vil du kunne se spirenn og hjertet slå. Vi så dette i uke 7. Det vil også være mulig å måle spiren i magen din slik at legen vil kunne få en indikasjon på om det er normalt der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomer kan du jo uansett desverre ha dersom det er litt rester igjen av spira etter hva jeg har forstått.. Men la oss håpe at spira di er der fortsatt!! Kan du ikke ringe legen og spørre om du kan få komme og ta en ny blodprøve allerede nå? Si at det er vanskelig for deg å gå og vente sånn.. Hcg nivået skal jo uansett være endret på et vis fra sist du tok prøven. Enten det har gått opp eller ned..

Masse lykke til!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var til ul i uke 6 pga av en mindre blødning uken før denne blødningen begynte og da var alt i skjønneste orden og hjertet slo.. Gynekologen kunne heller ikke si noe om hvor blødningen hadde kommet fra..

Syns det er så utrolig lenge å vente i over 2 uker på en ny blodprøve og ja, hvorfor ikke bare få en ul til for å konstatere det. Muligheten for at jeg trenger en utskrapning er jo der og der er kanskje nettopp derfor jeg har småblødd i litt til og fra hver dag den siste uka (den første uka var det mer menslignende).

Dessuten skjønner jeg ikke helt hvordan de med sikkerhet kan si at det er en SA, kun utifra to blodprøver.. Hcg nivået begynner jo å synke uansett på denne tiden i en graviditet, gjør det ikke???

Nei, dette skulle visst ikke være så enkelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde bedt om å få ta blodprøven med en gang jeg. Kan ikke skjønne at det skal være nødvendig å vente så lenge. Evt hadde jeg selv betalt UL hos privat klinikk, synes ikke man skal belaste helsevesenet mer enn nødvendig pga utålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved en SA så vil HCG nivået kunne øke noe fra forrige måling, for så å falle. HCG nivået når et maks punkt før den synker. Det fikk jeg beskjed om i sommer da vi var inne og fikk svar på HCG prøvene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Hcg stiger lenge lenge, er ikke før flere mnd ut i svangerskap at hcg stabiliserer seg på 55000 eller noe... Når man ikke er gravid kan den være på opp til 5 eller noe.

Hvis jeg har forstått rett.

Så burde kunne tatt den blodprøven litt kjappere ja! Stiger det, er det liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Lommelegen lærer meg stadig noe nytt! (søkte på hcg)

sitat lommelegen:

Guideline to hCG levels during pregnancy:

hCG levels in weeks from LMP (gestational age)* : (fra siste menstruasjon)

3 weeks LMP: 5 - 50 mIU/ml

4 weeks LMP: 5 - 426 mIU/ml

5 weeks LMP: 18 - 7,340 mIU/ml

6 weeks LMP: 1,080 - 56,500 mIU/ml

7 - 8 weeks LMP: 7, 650 - 229,000 mIU/ml

9 - 12 weeks LMP: 25,700 - 288,000 mIU/ml

13 - 16 weeks LMP: 13,300 - 254,000 mIU/ml

17 - 24 weeks LMP: 4,060 - 165,400 mIU/ml

25 - 40 weeks LMP: 3,640 - 117,000 mIU/ml

Non-pregnant females: <;5.0 mIU/ml

Postmenopausal females: <;9.5 mIU/ml

Men sto at verdiene i seg selv er ikke så viktige, men viktigste er at det fordobles ca. annen hvert døgn. Men som man ser fra oversikten så gjelder dette kun frem til uke 9-12, for da synker verdiene uansett. (nytt for meg, trodde verdien var konstant!)

Så meget rart at TS måtte vente så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville rett og slett fått tatt en UL. Ville ikke fastlegen gitt meg det så hadde jeg tatt det privat. Å gå slik som det der er nesten bare ondskapsfullt :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StoreSky

Enig! Hvis du er ni uker nå, så vil jo hcg synke uansett. Dermed gir hcg en dårlig pekepinn på hvordan det står til der inne.

:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan rett og slett ikke fatte og begripe at de ikke bare kan gi deg en UL! Ta en privat, få svar med en gang og bli lykkelig, eller lei deg, men komme deg videre :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hegepege

Dersom legen din ikke var 100% sikker på om du har hatt en abort eller ei så er det høl i huet at han ikke sender deg til ultralyd for å se.

Den gangen jeg hadde en sa, hadde jeg hatt blødninger i 2 dager før jeg kom til legen, og når vi satt på kontoret der begynte det å fossblø. For min del visste jeg at det var en abort, og det visste legen også, så jeg fikk ingen ul.

Men en vesentlig ting er jo om det har kommet "blodbiter" eller om det bare er litt blod som kommer?

Sist gang jeg mistet i ma ringte jeg gynekologen på torsdag og fikk time på fredag, de klarer å presse deg inn uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er nettopp i der problemet ligger! Jeg var ikke hos fastlegen min, og han jeg var hos var en drittsekk som kritiserte den lave alderen min framfor å vise sympati for det virkelige problemet. Da jeg fortalte at jeg hadde hatt blødninger som lignet mensen i 3 dager sa han bare "ja, men da er det en abort da, vi får ta noen blodprøver av deg for å måle hcg" Jeg ble jo helt paff, hadde jo en mistanke, men siden jeg som sagt ikke har hatt noen smerter og ikke har "fossblødd", hadde jeg jo et lite håp...

Da fastlegen min ringte meg over helga og fortalte at hcg nivået var "skyhøyt", men at det kunne være fordi det ikke hadde rukket å synke ennå, fikk jeg litt håp tilbake. Om det den andre legen sa, svarte hun "ja, men det kan ikke han vite, og det vet heller ikke jeg. Det er ikke helt uvanlig det du opplever og det trenger faktisk ikke å være en abort".

Jeg blir liksom dratt mellom to punkter og aner ikke hva jeg skal tro.. Nå vil jeg bare ha et endelig svar slik at jeg enten kan glede meg eller komme meg videre.. Uansett må jeg sikkert vente til mandagen før jeg får noe svar på denne blodprøven..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme da jeg var 7 uker på vei. Jeg blødde, og tok HCGprøve. Jeg fikk beskjed om at det skulle være to dager imellom, så to uker høres alvorlig lenge ut. Jeg fikk beskjed om at den første prøven var skyhøy. Etter den andre prøven fikk jeg opplyst tallet over telefonen av skrankedama, det hadde økt litt. Jeg regnet med at det var greit da. Idiotlegen ringte meg dagen etter og sa at jeg nok hadde abortert, og jeg ble sendt til utskrapning. Heldigvis fikk jeg ul på sykehuset, og der slo hjertet gitt... nå er han 8 mnd.

Historien min viser at man kan blø og ha for lav stigning av hcg uten at det nødvendigvis går galt. Ring fastlegen din i morgen, forklar situasjonen og be om nye prøver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme da jeg var 7 uker på vei. Jeg blødde, og tok HCGprøve. Jeg fikk beskjed om at det skulle være to dager imellom, så to uker høres alvorlig lenge ut. Jeg fikk beskjed om at den første prøven var skyhøy. Etter den andre prøven fikk jeg opplyst tallet over telefonen av skrankedama, det hadde økt litt. Jeg regnet med at det var greit da. Idiotlegen ringte meg dagen etter og sa at jeg nok hadde abortert, og jeg ble sendt til utskrapning. Heldigvis fikk jeg ul på sykehuset, og der slo hjertet gitt... nå er han 8 mnd.

Historien min viser at man kan blø og ha for lav stigning av hcg uten at det nødvendigvis går galt. Ring fastlegen din i morgen, forklar situasjonen og be om nye prøver.

Utrolig godt å høre en historie som endte bra til tross for blødninger.. kan jeg spørre hvor mye du blødde og hvordan det artet seg? Jeg begynte å blø tirdag for 2 uker siden, det kom ført en del i doen og deretter hadde jeg en blødning som kunne ligne veldig på mensen, emn kanskje litt mindre. Det eneste som bekymrer meg er de få "klumpene" som har kommet, selv om det stort sett kun har vært friskt blod.. Så jeg aner liksom ikke hva det kan være.. Alt blir bare spekulasjoner... Jeg blør uansett fortsatt, ikke mye, men det kommer litt hver dag.. Rart at det skal blø så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig godt å høre en historie som endte bra til tross for blødninger.. kan jeg spørre hvor mye du blødde og hvordan det artet seg? Jeg begynte å blø tirdag for 2 uker siden, det kom ført en del i doen og deretter hadde jeg en blødning som kunne ligne veldig på mensen, emn kanskje litt mindre. Det eneste som bekymrer meg er de få "klumpene" som har kommet, selv om det stort sett kun har vært friskt blod.. Så jeg aner liksom ikke hva det kan være.. Alt blir bare spekulasjoner... Jeg blør uansett fortsatt, ikke mye, men det kommer litt hver dag.. Rart at det skal blø så lenge!

Jeg blødde sammehengende i 2uker før jeg mistet. Det var bare bitte litt blod, og kunne veksle mellom brunlig og rød farge. Da jeg mistet, begynte jeg å blø veldig kraftig, som en kraftig mensen.

Vi var til UL uke 6+4 og 7+4 og begge gangene så vi hjertet, men vi mistet.

Hvorfor har du ikke bedt om å få en UL? Det må jo være bedre enn å gå å vente slik du gjør??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...