Gå til innhold

Mye hyl og skrik om julegaver her


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er kanskje grusomt å si, men jeg synes jeg ser ganske mye griskhet både her og ute i den virkelige verden. Etter årevis med gode finansielle tider, lurer jeg rett og slett på om det kanskje ikke er så sunt for folk flest.

Kanskje en finanskrise, med dertil mindre fine gaver og penger som flyter, egentlig er en bra ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, hyl og skrik, du er jo inne på et juleforum, da.

Forøvrig er jeg enig i at det ikke alltid er like meningsfullt å gi hverandre gaver, i de tilfellene det handler mest om å "bytte penger", i stedet for å glede seg over å gi bort noe mottakeren virkelig blir glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk at i disse tider kjøper ikke folk nye hus, biler, pusser opp eller reiser til syden.

Men lønna skal jo brukes opp?!? Så gavene blir som tidligere- økende i prisnivå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes det er mye hyl og skrik om er denne "finanskrisen". De fleste av oss merker vel fint lite til dette i våre privatliv?

Julegaver har jeg allerede kuttet kraftig ned på av prinsipelle årsaker, så det blir nok like mye år som i fjor (rettelse: det blir mer da det har kommet til et nytt familiemedlem ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annen gjest
Det jeg synes det er mye hyl og skrik om er denne "finanskrisen". De fleste av oss merker vel fint lite til dette i våre privatliv?

Julegaver har jeg allerede kuttet kraftig ned på av prinsipelle årsaker, så det blir nok like mye år som i fjor (rettelse: det blir mer da det har kommet til et nytt familiemedlem ;) )

Selv om du ikke merker noe til finanskrisen, er det veldig mange som merker det nå, men det er ikke noe alle snakker så veldig høyt om!

Jeg skjønner egentlig ikke hvor trådstarter vil hen... jeg har hørt snakk om det som tas opp, men jeg kjenner ingen med normal inntekt som har et slikt forbruk som hun tar opp her.

Vi har alltid kjøpt gaver med en prislapp på 100-200 kroner til barna i slekten, mens de voksne stort sett har fått en blomst, en flaske vin, stearinlys og servietter eller lignende til rundt 100 kroner.

De eneste som har fått dyrere gaver fra oss, er våre egne barn, og deres gaver har ligget på 500-700 kroner.

Ikke noe stort gavebudsjett her i huset altså, men gjennomtenkte gaver som vi håper at mottakeren vil like.

Slik har alle rundt oss praktisert det også, og vi har i alle år forundret oss over julereklamene som har kommet, med gaveforslag i prisklasse 500 kroner og oppover til titusenvis av kroner. Hvem er det som kjøper så dyre julegaver?

Ingen i vår familie eller omgangskrets i alle fall!

Vårt "julebudsjett" har i alle år ligget på mellom 3 og 5 000 kroner, og det inkluderer alt fra gaver, mat, drikke osv, Ikke noe overdådig, men vi har hatt alt vi trenger, og vi har kost oss.

I år vet jeg ikke helt hvordan det blir...

Men det jeg vet, er at med en mann som blir permittert på ubestemt tid fra jobben 1. desember, og jeg som ikke har mulighet til å få større inntekt enn jeg har akkurat nå, er økonomien temmelig uforutsigbar for tiden.

Og jeg vet at vi ikke er alene med å ha denne usikkerheten og uforutsigbarheten i livet akkurat nå. Det er mange av oss, men det er som sagt de færreste av oss som gir ut detaljer om vår privatøkonomi til alle og enhver.

Derfor blir jeg veldig provosert av Kristin Halvorsen som mener at alle skal "shoppe så det svir", det viser at hun har mistet all bakkekontakt... men også de de som mener at finanskrisen er overdramatisert burde skjønne at de ikke sitter med alle tallene og den store oversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du ikke merker noe til finanskrisen, er det veldig mange som merker det nå, men det er ikke noe alle snakker så veldig høyt om!

HÆ? Det hyyyles jo om denne "finanskrisen" hele tiden, jo.. Så å påstå at det "ikke snakkes høyt" om den er helt absurd.

Jeg vet at noen har mistet jobben, så de er selvfølgelig hardt rammet. Men hvordan andre "merker" den lurer jeg litt på. Rentenivået er fremdeles lavt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annen gjest
HÆ? Det hyyyles jo om denne "finanskrisen" hele tiden, jo.. Så å påstå at det "ikke snakkes høyt" om den er helt absurd.

Jeg vet at noen har mistet jobben, så de er selvfølgelig hardt rammet. Men hvordan andre "merker" den lurer jeg litt på. Rentenivået er fremdeles lavt osv.

Det hyles høyt i media, det er riktig, men det er vel hovedsaklig finanseksperter vi hører fra.

Og så hører vi fra noen som har mistet jobben, og som sliter på grunn av det, men de aller aller fleste som er direkte rammet hører vi ingenting i fra...

De har ikke et ønske eller behov for å utbasunere hvordan det står til med deres privatøkonomi.

Personlig kjenner jeg til minst 500 som har blitt direkte rammet av finanskrisen den siste mnd... hvor mange av dem tror du har gått offentlig ut med det? Det er ikke mange, det kan jeg garantere deg.

Selv om det "hyles og skrikes" som du sier, er mørketallene store!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annen gjest
Hvem andre enn de som har mistet jobben mener du er "direkte rammet"?

De som kjøpte bolig før finanskrisen slo til, men som ikke har fått solgt for eksempel... De sitter nå med to boliglån å betjene.

De som ikke har mistet jobben, men som har måttet gå ned i lønn eller redusere arbeidstiden for i det hele tatt ha en jobb å gå til. Det finnes mange av dem også!

Dette er to eksempler jeg kommer på i farten, men det finnes helt sikker mange fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kjøpte bolig før finanskrisen slo til, men som ikke har fått solgt for eksempel... De sitter nå med to boliglån å betjene.

Dersom de kjøpte før de fikk solgt, så.. Men hvorfor skulle de gjøre det??

De som ikke har mistet jobben, men som har måttet gå ned i lønn eller redusere arbeidstiden for i det hele tatt ha en jobb å gå til. Det finnes mange av dem også!

Man kan ikke bli tvunget til å gå ned i arbeidstid dersom man er fast ansatt. Da må man i så fall bli delvis permitert. Og å gå ned i lønn? Tja, det kan sikkert finnes tilfeller, men å si at man er "rammet av finanskrise" dersom man må gå ned noen prosenter i lønn blir jo total krisemaksimering.

Dette er to eksempler jeg kommer på i farten, men det finnes helt sikker mange fler.

Jeg er fremdeles helt uenig. Dumme ting (som å kjøpe ny bolig før man har solgt den gamle) har alltid kunne få konsekvenser for ens privatøkonomi. Men å si at man er "rammet av finanskrise" bare fordi ting ikke stadig blir bare bedre og bedre faller på sin egen urimelighet.

Jeg tror dette er noe som eksisterer mer i avisene enn i folks virkelige liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove
Jeg skjønner egentlig ikke hvor trådstarter vil hen... jeg har hørt snakk om det som tas opp, men jeg kjenner ingen med normal inntekt som har et slikt forbruk som hun tar opp her.

Vi har alltid kjøpt gaver med en prislapp på 100-200 kroner til barna i slekten, mens de voksne stort sett har fått en blomst, en flaske vin, stearinlys og servietter eller lignende til rundt 100 kroner.

De eneste som har fått dyrere gaver fra oss, er våre egne barn, og deres gaver har ligget på 500-700 kroner.

Ikke noe stort gavebudsjett her i huset altså, men gjennomtenkte gaver som vi håper at mottakeren vil like.

Slik har alle rundt oss praktisert det også, og vi har i alle år forundret oss over julereklamene som har kommet, med gaveforslag i prisklasse 500 kroner og oppover til titusenvis av kroner. Hvem er det som kjøper så dyre julegaver?

Ingen i vår familie eller omgangskrets i alle fall!

Vårt "julebudsjett" har i alle år ligget på mellom 3 og 5 000 kroner, og det inkluderer alt fra gaver, mat, drikke osv, Ikke noe overdådig, men vi har hatt alt vi trenger, og vi har kost oss.

Det er omtrent sånn det fungerer her i gården og. Tanter og onkler slutter å gi gåver etter konfirmasjonen. Og elles er det ikkje så mykje pengar man bruker på kvar. Har aldri merka noko julemas og pengestress.

Så eg må sei at eg syns det er ganske rart når eg leser om folk som bruker 3000kr på kvar av barna sine osv. Men er man stinn i penger, så går det jo fint. Er jo berre kjekt å kjøpe fine ting til den som står deg nærmast. Men det blir muligens litt pengepress av sånt? Kjem vel mest an på haldningar og sånn til kvar enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...