Gå til innhold

Han vil ikke feire jul hos meg


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Fryd_*
Det å ikke være klar for å gi opp egen familiejul helt enda, i en alder av såvidt over 20, synes jeg vel ikke akkurat er å være barnslig!

Dette har med hva man forbinder jula med, og for mange som ikke er gift og har barn, dreier jula seg om familien man har hatt siden man ble født! Å skulle endre på dette, å feire jula sammen med ett annet menneskes familie istedenfor, er noe vi blir åpne for på forskjellige tidspunkter.

Nei, hold barnslig og umoden utenfor, dette har med så mye mer en det å gjøre.

og, det er EN dag i året.

Når man har samboer, ser man samboeren alle da andre dagene mens man kanskje ikke ser familien sin særlig ofte. For mange er jula den gangen i året da man virkelig prioriterer familie fremfor alle de man ser hele tiden resten av året, go å skulle kutte ut egen familie for å være sammen med andres familie, skjønner jeg kan være noe man trenger litt tid på. Og dere er unge.

;) der skrev vi nesten akkurat det samme. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det å ikke være klar for å gi opp egen familiejul helt enda, i en alder av såvidt over 20, synes jeg vel ikke akkurat er å være barnslig!

Dette har med hva man forbinder jula med, og for mange som ikke er gift og har barn, dreier jula seg om familien man har hatt siden man ble født! Å skulle endre på dette, å feire jula sammen med ett annet menneskes familie istedenfor, er noe vi blir åpne for på forskjellige tidspunkter.

Nei, hold barnslig og umoden utenfor, dette har med så mye mer en det å gjøre.

og, det er EN dag i året.

Når man har samboer, ser man samboeren alle da andre dagene mens man kanskje ikke ser familien sin særlig ofte. For mange er jula den gangen i året da man virkelig prioriterer familie fremfor alle de man ser hele tiden resten av året, go å skulle kutte ut egen familie for å være sammen med andres familie, skjønner jeg kan være noe man trenger litt tid på. Og dere er unge.

Signerer denne jeg :)

Man feirer sammen med en annen familie når man er klar for det, ikke før. Mange er klar for det når man er '20', andre ikke før de er '30', og enkelte blir aldri klare for å feire jul på en annen måte enn tidligere år.

Selv har jeg nå feiret jul sammen med min svigerfamilie de siste årene, mamma har vært sammen med oss forrige jul, og skal også være sammen med oss denne julen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen foreldre er glad for å få en alenedag.

Men rettferdighet er at man skal få ta egne valg.

Man kan jo ikke tvinge noen på julaften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner han godt. Vi feiret ikke jul sammen før vi fikk barn. Så nå bytter vi på hvem vi feirer hos. Før det, var det en selvfølge at vi feiret hos hver vår familie som vi var vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønna ikkje ka du stressa med igrunn, han vil vel feire hos sin familie då. Er klart, det er jo sikkert kjempestas å vere med kjæresten/sambuaren på julafta, men samtidig er det kos med familien. Kor ofte ser ein familien sin igrunn, viss ein er sambuar med kjæresten? For min del handla det iallefall om det, eg vil vere med min familie på julafta, og sambuaren min vil vere med sin, no hard feelings. Vi er henholdsvis 21 og 26 år. Når vi blir gift/får barn så vil det nok vere noko anna, til den tid skal eg unne meg julafta heime hos mor og far:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vært sammen i 4 år, forlovet i 1 og samboere i snart 1 år. Og vi feirer ikke jul sammen.

Jeg er sammen med jentene mine, moren min og broren min. Han samler noen av sine venner som ikke har noen å være hos, så spiser de god mat og tar seg noen øl. Stort sett kommer det flere venner av han utpå kvelden.

Vi er oppi 30 årene, han uten barn og jeg har voksne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært sammen i åtte år og forlovet i fire. Vi er ikke sammen på julaften. Jeg er hos dem andre juledag, og vi feirer nyttårsaften sammen, og de fleste andre dager. (Kan gjøre det slik siden foreldrene våre bor i nærheten av hverandre).

Vi kommer nok til å lage vår egen tradisjon når vi blir gift.

Litt det samme her.. vært sammen i 7 år.. men feirer hver for oss.... sambo vil gjerne være med meg, men siden han er enebarn så syntes vi begge det er litt fælt å ta han fra familien sin... dessuten har vi ikke barn.. og klarer da å feire hver for oss... jeg klarer ikke tenke meg en jul hos hans foreldre.. da de har veldig lite tradisjoner..mens jeg er vant til masse tradisjoner...men når vi får barn og større hus og sånt.. så ser jeg for meg at vi ber alle hit istedet...!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Jeg vet om mange par som ikke har feiret jul sammen før de har fått barn sammen.

***

Det samme gjaldt for oss. Våre foreldre syntes også det var veldig ok å ha sine respektive barn (oss) med på julefeiringa så lenge som mulig.

3. mnd etter vårt første barn kom, feira vi sammen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Huff det var iallefall ett umoden svar!!Av og til må man gjøre ting man ikke har lyst til første gang så blir det så greit atte.Kan ikke gå med den innstillinga at hos hans familie vil ikke jeg for der har jeg ikke lyst til å være,HALLO??? er ikke det barnslig så må jeg ha misforstått govt på mine eldre dager!!

***

Synes absolutt ikke det er verken barnslig eller umodent at han vil feire jul med familien.

Ikke noe sted her er det skrevet at han føler motvilje mot å feire med hennes familie, det er kanskje bare slik at han veldig gjerne vil feire med sin egen.

Å ikke respektere et slikt ønske er hensynsløst.

Jeg synes man skal ta høyde for at alle familier er forskjellige, det er nemllig noen av oss som føler den aller sterkeste tilhørigheten til familien i jula, og det er ikke en liten sak å gi det opp.

For egen del er jula den eneste høytiden hvor vi som splittet familie fortsatt følger tradisjonene, og hvor vi greier å oppleve ro og fred sammen, og jeg er glad jeg fikk feire mange slike med far og brødre også i voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...