Gå til innhold

Nordnorske dialekter


Gjest Pet

Anbefalte innlegg

Er selv fra Helgeland (Mo i Rana) og her er det stor forskjell syns jeg, bare ta Hattfjelldal, Alstahaug, Vega og Rana. Mener også å ha lest en plass at dialekten i Rana og Vefsn har ulik oppbygging/utgangspunkt enda det er nabobyer (ala at den ene har utgangspunkt i østlandsdialekt mens den andre i vestlandsdialekt - husker ikke nøyaktig).

Kommer ikke helt på hva som kjennetegner dialekt i Rana, men vi sier feks

" Eg lik å kjør bil."

" Eg har ikke løst tell å fær å renn på ski. Eg bi bærre å dætt på ræva å slå meg."

"Keffør ork du ikke å bi me meg heim?"

Men selv innenfor Ranas grenser hører man forskjell, feks på folk innerst i kommunen (Grønnfjelldalen - breiere daladialekt) og ytterst (Sjona - mer kystdialekt)

Øst- og vest stemmer, ja. :Nikke: Husker heller ikke hvem som var hvem, men jeg tror Vefsn hører til vest.

Samme eksemplene på (nesten)vefsning:

"E like å kjør bil"

"E har ikke løst tel å fær å renn på ski. E kjæm tel å dætt å slå me"

"Koffør vil du ikke å bi mæ me heim"

(måtte forandre noen ord, siden kun gamle vefsninger ville brukt diverse vendinger osv.)

Typisk for Vefsen er vel også o-endinga. "Skolo", "Jento", "Lampo", osv.

(Skal nevnes at jeg ikke er Vefsning. Men har bodd under sterk påvirkning. Måtte dog ta meg i å ikke skrive min egen dialekt.)

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øst- og vest stemmer, ja. :Nikke: Husker heller ikke hvem som var hvem, men jeg tror Vefsn hører til vest.

Samme eksemplene på (nesten)vefsning:

"E like å kjør bil"

"E har ikke løst tel å fær å renn på ski. E kjæm tel å dætt å slå me"

"Koffør vil du ikke å bi mæ me heim"

(måtte forandre noen ord, siden kun gamle vefsninger ville brukt diverse vendinger osv.)

Typisk for Vefsen er vel også o-endinga. "Skolo", "Jento", "Lampo", osv.

(Skal nevnes at jeg ikke er Vefsning. Men har bodd under sterk påvirkning. Måtte dog ta meg i å ikke skrive min egen dialekt.)

Tror også Vefsn har røtter fra vestlandsk mens Rana har røtter fra østlandsk. Vi har ingen o-ending og sier "skola, jenta, lampa". Syns egentlig det høres merkelig ut at man skal ha så ulik "avstamning". Kan ikke huske hvor jeg leste dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Gjest_Lisa_*

Har dåkker hørt om: Geolekt, Sosiolekt og Idiolekt ? Det e grunn koffer alle snakke så forskjelli hær oppe i nord. Vi snakke ikje alle likt på en plass. Bare i min familie sir vi æ-æg-eg. Søk på Geolekt, sosiolekt og idiolekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her var litt artig å lese du :)

Spesielt siden Bardufoss blir nevnt innimellom her. Som dere sikkert skjønner da, så er jeg fra Bardufoss... ;)

Jeg har en dialekt som er veldig påvirket av at foreldrene mine ikke er fra Målselv (kommunen hvor Bardufoss ligger i), at jeg bodde i Narvik når jeg var mindre og at jeg gikk i klasse med mange "forsvarsunger" når jeg begynte på skole her på Bardufoss.

Såh... jeg sier "æ", "sny" (snø), "ikkje" osv osv. Mens de oppe i bygda har som det ble nevnt en dialekt som enda er veldig påvirket av at østerdalinger flyttet hit før mange, mange, mange år siden. Det er de som best har klart å holde på den dialekten som var her i Målselv før i tiden. Vi som bor på de mest "sentrale" (hehe... viss man kan kalle det for det) plassene her i Målselv har dialekter som er mer påvirket av forsvaret, innflytting fra andre steder mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere tok meg litt for bokstavelig. Hodet er selvfølgelig tømt for gode eksempler. Kommer tilbake til dere:)

Hm.. e dæ væfsndialæktn dær di sei katto, klåkko og bokso du snakkæ om? (katten, klokken og buksen)

Er ikke vefsning selv, bare så det er sagt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke helt på hva som kjennetegner dialekt i Rana, men vi sier feks

" Eg lik å kjør bil."

" Eg har ikke løst tell å fær å renn på ski. Eg bi bærre å dætt på ræva å slå meg."

"Keffør ork du ikke å bi me meg heim?"

Men selv innenfor Ranas grenser hører man forskjell, feks på folk innerst i kommunen (Grønnfjelldalen - breiere daladialekt) og ytterst (Sjona - mer kystdialekt)

I Mo i Rana het det vel (og heter fortsatt litt uttafor bykjerna) "Itje" og ikke "ikke".

Ranværingen har mer eller mindre forsvunnet som mine besteforeldre snakket den. Om man kan si det slik.

For man gikk ikke på ski, man" fòr på ånneran" (med tynn n.)

Så mange ord og utrrykk er borte der som i mange andre dialekter.

Andre ord er

Ke-hva

Ke då- hvorfor det

kelessn- hvordan

rataskank-ramp (søtt!)

Ke du e unna- hvem er foreldrene dine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. e dæ væfsndialæktn dær di sei katto, klåkko og bokso du snakkæ om? (katten, klokken og buksen)

Er ikke vefsning selv, bare så det er sagt.. :)

Det er også o-endinger i det meste av Leirfjord (gamle Leirfjord) (kommunen mellom Vefsn og Alstahaug). De aller fleste jeg kjenner (har bodd på Helgeland) sier IKKJE/ITJE.

De som har vokst opp mer "på landet" snakker ofte bredere enn de som har vokst opp i tettsteder og byer. Har sikkert å gjøre mer fler innflyttere og et ønske om å være "finere". I hvertfall "vesfndåsan" :fnise: Ellers er det også en tendens at de mer spesielle ordene forsvinner, mens bokmålsord tar over. Da jeg var liten sa de "et", nå sier flere og flere "spis".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som er fra Senja og hun sier "eg". Har bodd flere år i Harstad, der sa de både "æ" og "æg". Nå bor jeg i Finnmark og her i bygda sier folk både "æ" og "jei".

Bor du i karasjok eller kautokeino?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Et spesielt ord som jeg bare har hørt i Nord-Norge:

"søringkuka" -.-



Anonymous poster hash: 4d117...2d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...