Gjest faerytale Skrevet 9. april 2009 #541 Del Skrevet 9. april 2009 Innom for å ønske dere en riktig god påske! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mercier Skrevet 10. april 2009 #542 Del Skrevet 10. april 2009 (endret) Så koselig å lese om utviklingen til jenta di, jammen vokser de fort! Rart å tenke på at jeg snart har min egen lille prinsesse å skrive om.. Ønsker deg en fortsatt flott påske! Endret 10. april 2009 av Mercier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 10. april 2009 Forfatter #543 Del Skrevet 10. april 2009 Innom for å ønske dere en riktig god påske! Takk for det! God påske til dåke også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 10. april 2009 Forfatter #544 Del Skrevet 10. april 2009 (endret) Så koselig å lese om utviklingen til jenta di, jammen vokser de fort! Rart å tenke på at jeg snart har min egen lille prinsesse å skrive om.. Ønsker deg en fortsatt flott påske! Ja, eg synst I. veks utrulig fort! Eg har ikkje lenger nokon bittebaby. Spennande at du også snart blir mamma til ei lita jente! Du kan gleda deg. Det er travelt, men fantastisk å vera mamma! Takk for det, og fortsatt god påske til deg også! Endret 10. april 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 10. april 2009 Forfatter #545 Del Skrevet 10. april 2009 (endret) No begynnar I. å bli så stor, at ho synst det er gøy å sjå i bøker. Ser på bilda i bøkene - det gøyaste er bøker med sterke fargar og noko å ta og føla på. Og så likar I. veldig godt å bli sunge for. Ho smiler og ler når eg synger til henne, og veivar med armar og bein. Og det aller beste er sangar med bevegelsar til! Då ser ho på meg med store auger, når eg gjer bevegelsane. I neste veke skal eg for første gang på babysang med I. Har meldt oss på eit kurs som startar rett etter påske, og varer fram til sommaren - ein dag i veka. Blir spennande å sjå om I. likar det, eller om ho synst det er skummelt. Endret 10. april 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 11. april 2009 Forfatter #546 Del Skrevet 11. april 2009 (endret) Nettene for tida er ikkje noko særlig, for I. har begynt å våkna og vil ha mat kvar natt - og i natt var det ekstra ille. Gjekk for å leggja I. kl 9 i går kveld, og ho sovna ikkje før klokka nesten var 11. Og allerede i halv 2-tida våkna ho igjen, og skreik. Det var umulig å få henne til å sova igjen, ho berre skreik heilt til eg ga henne mat. Og i halv 5-tida var jammen I. våken igjen, og skreik på nytt - og det var kun amming som fekk henne til å roa seg denne gangen også. Så våkna I. igjen kl 9 (uten å skrika!), og då stod me opp. Uff, eg er ikkje vant med slike netter. I. har jo alltid pleid å sova heile nettene. Og våknar ho i løpet av natta, pleier ho alltid å sovna raskt igjen heilt av seg sjølv. Skjønnar ikkje kvifor I. har begynt å tulla seg om nettene, no når ho er snart 5 månader gammal, når det har gått så fint fram til no. Trudde det skulle bli bedre og bedre jo eldre ho vart, men her går det jo motsatt vei. Håpar virkelig at det berre er ein overgang, og at sovinga snart går tilbake til normalen igjen. Endret 11. april 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trekkoppfuglen Skrevet 11. april 2009 #547 Del Skrevet 11. april 2009 Jeg fikk fortalt at det er veldig vanlig med litt tull med soving rundt 5-måneders alder. Grunnen kan være at hun begynner å trenge mer næring enn kun pupp (vet ikke om du bare gir melk), drømmer eller at hun er i en alder der hun får mange nye inntrykk hver dag. Vi har akkurat vært igjennom en slik runde selv, og det er slitsomt. Men det går over. Hei, forresten. Lenge siden jeg har vært her nå. Skjønner du koser deg som mamma, nyt dagene med lille I! Tida går så alt for fort noen ganger. Ha en fin påskeaften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 12. april 2009 Forfatter #548 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Hurra for I., som er 5 månader i dag! Veslejenta mi begynnar jammen å bli stor no. Endret 12. april 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nótt Skrevet 12. april 2009 #549 Del Skrevet 12. april 2009 Gratulerer med 5 månders dagen til I. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 12. april 2009 #550 Del Skrevet 12. april 2009 I er 5 måneder! Kjedelig at hun har begynt å våkne så mye om natta, håper det bare er en periode Ha en fortsatt fin påske! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 12. april 2009 Forfatter #551 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Jeg fikk fortalt at det er veldig vanlig med litt tull med soving rundt 5-måneders alder. Grunnen kan være at hun begynner å trenge mer næring enn kun pupp (vet ikke om du bare gir melk), drømmer eller at hun er i en alder der hun får mange nye inntrykk hver dag. Vi har akkurat vært igjennom en slik runde selv, og det er slitsomt. Men det går over. Hei, forresten. Lenge siden jeg har vært her nå. Skjønner du koser deg som mamma, nyt dagene med lille I! Tida går så alt for fort noen ganger. Ha en fin påskeaften. Det virkar ikkje som om I. treng meir mat no enn tidlegare, for ho vil ha mat sjeldnare enn før på dagtid. Før amma eg I. vanlegvis annankvar time, men no går det minst 3 timar mellom kvar gang ho får mat. Så eg trur egentlig ikkje at det er problemet. Då må det isåfall vera fordi melka ikkje gir henne nok næring lenger. Eg fullammar I. fortsatt, sidan ho veks og legg bra på seg - og har tenkt å fortsetja med det til ho er 6 månader gammal. Trur ofte I. våknar fordi ho drøymer, ja. For veldig ofte set ho plutselig i å skrika, men åpnar ikkje augene. Så då innbiller eg meg at ho våknar fordi ho drøymer, for det virkar ikkje som om ho er klar for å våkna, sidan ho ikkje åpnar augene. Om morgonen når I. våknar og er utkvilt, er det heilt annleis. Då åpnar ho augene, og ligg der så fornøyd og kan prata med seg sjølv lenge. Uansett kva som er grunnen til at I. har begynt å våkna om nettene, så håpar eg du har rett i at det går over! Og eg kryssar fingrane for at det ikkje varer lenge før ting er tilbake til normalen igjen. Veldig kjekt at du tittar innom dagboka mi! Ser at dette er første meldinga du skriv i denne dagboka, sjølv om du kanskje har lest i den før - så då må eg jo få ønskja deg velkommen hit! Heilt enig i at tida går veldig fort. Kan ikkje heilt skjønna at I. nærmar seg 1/2 år allerede! Eg hadde ei fin påskeaften, og det håpar eg du også hadde! Endret 12. april 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 12. april 2009 Forfatter #552 Del Skrevet 12. april 2009 Gratulerer med 5 månders dagen til I. Tusen takk for det! Store jenta mi. :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 12. april 2009 Forfatter #553 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) I er 5 måneder! Kjedelig at hun har begynt å våkne så mye om natta, håper det bare er en periode Ha en fortsatt fin påske! Takk for det! Tenk, 5 månader allerede! Får virkelig håpa at det berre er for ein periode, ja - og at I. ikkje fortset med å våkna fleire gangar i løpet av natta. Merkar at eg har null tålmodighet om natta - for eg blir så vanvittig frustrert og irritert når I. vekker meg med hyling midt på natta, og nektar å sovna igjen før ho får mat. Prøver mannen min å seia noko til meg då, så hissar eg meg skikkelig For eit par netter sidan då I. våkna for andre gang den natta, vart eg så sur når mannen min sa til meg at eg måtte ta I. vekk frå puppen, å prøva å leggja henne tilbake i senga. Eg tenkte at det er lett for han å liggja der og kommandera, for han kan berre bli i senga - det er eg som må opp og amma I. Så då svarte eg mannen min surt at no var det jammen på tide at han begynte å amma I. om natta, slik at eg fekk sova! Takk for det, og fortsatt god påske til deg også! Endret 12. april 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 13. april 2009 #554 Del Skrevet 13. april 2009 Jeg har ofte veldig lite tålmodighet om natta jeg også, spesielt om jeg ikke er forberedt på å stå opp til en grinete gutt som nekter å sove Heldigvis er det ikke så ofte lengre Har hatt lyst til å be mannen om å amme mange ganger jeg også! Skulle virkelig ønske det var mulig, urettferdig at det er vi som må ta oss av den delen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 13. april 2009 Forfatter #555 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Jeg har ofte veldig lite tålmodighet om natta jeg også, spesielt om jeg ikke er forberedt på å stå opp til en grinete gutt som nekter å sove Heldigvis er det ikke så ofte lengre Har hatt lyst til å be mannen om å amme mange ganger jeg også! Skulle virkelig ønske det var mulig, urettferdig at det er vi som må ta oss av den delen! Om natta vil eg sova - og eg synst det er skikkelig kjipt å bli vekt av hyling midt på natta, når eg er langt inne i drøemmeland! Så I. får jammen begynna å sova om nettene igjen. Denne natta var heldigvis bra! I. sovna veldig greit i går kveld, og våkna ikkje før kl halv 7 i dag tidleg. Fekk då mat, og sov vidare til kl 9. Kryssar fingrane for at det går bedre framover no. Ja, enkelte gangar synst eg det er grusomt urettferdig at mannen min slepper unna så lett! Eg kosar meg vanlegvis med amminga - men om nettene når eg må opp av senga for å amma ein skrikande unge, så er eg ikkje alltid like glad for at det kun er eg som kan ta meg av den delen. Og ekstra irriterande er det, når mannen min berre ligg i senga og søv vidare, og ikkje reagerer eingang. Ja til sovenetter og ammande fedre!!! Endret 13. april 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 13. april 2009 #556 Del Skrevet 13. april 2009 Jeg har også null tålmodighet på natten, og det er fordi jeg er drittlei! Har så lyst å sove bare fire timer i strekk, men det ser ikke ut som om det noensinne skal skje her. Må innrømme at jeg er lei av ammingen også, sitter bare og håper han skal bli fort ferdig. Han våkner ofte selv om han ikke er sulten også, et styr er det. Nevnte jeg at morgenen har begynt klokken seks her noen dager nå? Men leggingen går som en drøm, både på dag og kveld. Man kan ikke få alt... Mulig nattvåkingen bare var en overgang, siden det var sjeldnere på dagtid? Jeg har iallfall lært at det er først etter 4-5 dager på rad med samme problemet man trenger å bekymre seg, resten går seg som oftest til. Kos dere på babysang i morgen! Aner ikke hvor mange som er påmeldt, men det blir nok koselig uansett. Og nå er ikke F yngst lengre, men sikkert minst i størrelse likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 13. april 2009 Forfatter #557 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Jeg har også null tålmodighet på natten, og det er fordi jeg er drittlei! Har så lyst å sove bare fire timer i strekk, men det ser ikke ut som om det noensinne skal skje her. Må innrømme at jeg er lei av ammingen også, sitter bare og håper han skal bli fort ferdig. Han våkner ofte selv om han ikke er sulten også, et styr er det. Nevnte jeg at morgenen har begynt klokken seks her noen dager nå? Men leggingen går som en drøm, både på dag og kveld. Man kan ikke få alt... Mulig nattvåkingen bare var en overgang, siden det var sjeldnere på dagtid? Jeg har iallfall lært at det er først etter 4-5 dager på rad med samme problemet man trenger å bekymre seg, resten går seg som oftest til. Kos dere på babysang i morgen! Aner ikke hvor mange som er påmeldt, men det blir nok koselig uansett. Og nå er ikke F yngst lengre, men sikkert minst i størrelse likevel. Må vera kjedeleg å aldri få sova så mykje som 4 timar i strekk om nettene. I det siste har jo I. våkna 1-2 gangar i løpet av natta, og eg synst det er skikkelig ille! Men det er det jo egentlig ikkje, når eg tenker på at andre har det slik kvar einaste natt. I natt sov I. heile natta igjen, så eg kan vel ikkje klaga. Eg er berre redd for at I. skal fortsetja med å våkna om natta - for eg føler at heile natta blir ødlagt når eg ikkje får sova samanhengande frå eg legg meg om kvelden, og til det er morgon. Og som sagt så er eg skikkelig sur og grinete når eg blir vekt midt på natta. Nattamming er ikkje noko for meg! Stort sett synst eg det er koseleg å amma, men nattamming taklar eg dårlig! Puppane mine vil eg ha i fred om natta, for då skal eg sova! Høyrest slitsomt ut med morgon allerede kl 6. Eg er eit ekte B-menneske, og trur aldri eg hadde orka å stått opp så tidleg kvar morgon. Når legg dåke F. om kveldane? Eg går på rommet med I. i 9-tida om kvelden, og då står me opp sånn i 8-9-tida om morgonen. Synst det er heilt perfekt! Dåke er iallfall heldige som har klart å få legginga til å gå så greit - der strevar me meir. Trur I. har våkna om nettene i nesten ei heil veke no, men i natt sov ho som sagt heile natta igjen - heldigvis! Så eg kryssar fingrane for at alt er tilbake til normalen no. Det blir spennande med babysang i morgon! Synd at du og F. ikkje kunne koma denne gangen, men me treffest nok sikkert neste gang. I. er vel nokre dagar yngre enn F., så då blir han ikkje yngst lenger nei. Men eg tippar at I. er ganske mykje lengre enn han ja, sidan ho er veldig lang for alderen! Det er vel kanskje andre babyar der også, som er yngre enn både I. og F.? Blir interessant å sjå kor store dei andre babyane er, og kor mange som kjem. Håpar virkelig at I. likar seg på babysang, og at ho ikkje er for trøtt når me er der. Babysangen er nemlig på eit tidspunkt der I. pleier å sova. Er ho for trøtt, blir det nemlig hylekonsert - og då går me glipp av heile babysangen! Endret 13. april 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 14. april 2009 Forfatter #558 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Det var kjekt på babysangen i dag! I. var kjempetrøtt då me skulle gå heimefrå, så eg håpte på at ho skulle sovna i bilen - og det gjorde ho heldigvis. Eg lot henne sova mens me hadde ein liten presentasjonsrunde. Rett etterpå, då me skulle starta med å synga, våkna I. - og det passa heilt perfekt. Då hadde ho sove i 1/2 time, og det var akkurat passelig til at ho var blid og fornøyd på babysangen. I. var heilt fascinert då ho som hadde babysangen, starta med å spela på tromme. Ho berre sat der og kikka med store auger, heilt musestille. Det virka som om I. likte babysangen veldig godt, for ho sat heile tida og fulgte med på det som skjedde, og smilte innimellom. Det var koseleg, så me gledar oss allerede til neste gang! Endret 14. april 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 15. april 2009 Forfatter #559 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Etter at I. oppdaga føttene sine då ho bada for nokre dagar sidan, har ho begynt å halda fast i føttene/tærne sine når ho ligg på stellebordet også! No ventar eg berre på at ho skal bita seg i tærne. Det har heldigvis gått mykje bedre om nettene i det siste. I natt sov I. heile natta, og det gjekk greit å leggja henne i går kveld. Herlig! Endret 15. april 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 18. april 2009 Forfatter #560 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Eg synst I. har forandra seg sånn i det siste. Ja, egentlig skjedde det vel no når ho passerte 5 månader. Eg synst ho har blitt meir "vaksen", om det går an å seia det slik - ikkje like mykje baby som før. Sovinga går mykje lettare no, både på dagtid og om kvelden. Det kan fortsatt ta tid før I. sovnar, men ho hyler ikkje på same måten som ho ofte gjorde før. I. har nesten alltid pleid å hylskrika ei lita stund, når me legg henne i vognbagen og ho skal sova, før ho roar seg. Og skal me prøva å få henne til å sova inne på dagtid, så har det nesten alltid pleid å vera ein del skriking før ho endeleg sovnar. Om kveldane har ho som oftast godtatt å liggja våken i senga ei stund, men blir så lei og begynnar å grina. Såklart har I. sovna veldig greit innimellom, men eg synst ofte det har vore mykje styr. Men eitt eller anna har skjedd no, føler eg. Spesielt den siste veka har ikkje I. skreke på same måten som før, når ho skal sova. Ho sutrar gjerne litt når ho blir lagt ned, men gir seg etter ei lita stund, og sovnar greit av seg sjølv. Eg kan koma med nokre eksempel. Kvar gang i det siste når eg har tatt I. med på tur i vogna når ho skal sova, så har ho ikkje skreke når ho har blitt lagt ned i vognbagen. Og det gjorde ho så godt som alltid før! Ho berre sutrar litt. Så ligg ho våken ei lita stund, leikar med glidelåsen på vognposen, kikkar seg rundt o.l. Så snur ho plutseleg hovudet til sida, og lukkar augene, og så søv ho! Og når eg skal leggja I. inne på dagtid, roar ho seg også etter berre litt sutring, og ikkje ordentleg grining. I kveld då eg skulle leggja I., fekk eg også eit eksempel på denne forandringa som har skjedd. Etter at eg hadde amma I. sov ho nesten, men våkna då eg la henne ned i senga. Eg lot henne berre liggja der, og ho låg som vanleg å snudde på seg, prata med seg sjølv o.l. Men i staden for å begynna å grina etter ei stund, slik ho pleier å gjera, så begynte ho i staden å småsutra litt. Eg sang då ein nattasang for I., og strauk henne over ansiktet. Då roa I. seg igjen. Gjorde det same kvar gang I. sutra litt, og det fungerte veldig bra. Etter ei lita stund var det nok at eg berre sat der heilt stille, slik at I. såg at eg var der. I. begynte så å laga sovelydar, lukka augene, og etter ei lita stund sov ho! Eg er så glad for at I. ser ut til å ha skjønt at det ikkje er nødvendig å hylskrika kvar gang ho skal sova! Og det følest så fint at eg kan klara å få I. til å roa seg og sovna i senga si, uten at eg treng å ta henne opp. Trur rett og slett ikkje I. har vore klar for å læra seg å sovna i si eiga seng før no. Eg er glad for at eg ikkje har latt henne liggja og skrika seg i søvn tidlegare. Me har jo trent på å la I. sovna i si eiga seng, og ho har fått liggja våken i senga si så lenge ho ikkje har grene. Men når I. har grene, har eg alltid tatt henne opp. Og har ho fortsett å grina kvar gang eg legg henne ned igjen, så har eg heller amma/byssa henne i søvn. Og eg trur faktisk I. har treng det, for å føla seg trygg. Og at ho no endeleg har kome til det punktet at ho føler seg trygg på å kunne sovna i si eiga seng, så lenge mamma eller pappa er i nærheten. No kan eg såklart ikkje garantera for at det vil vara, for plutseleg kan ting vera tilbake til slik det var før igjen. Men eg tør å vera litt optimistisk - for eg synst I. har forandra seg i det siste, og på ein måte har kome over i eit nytt utviklingsstadie. Når I. ikkje er heilt fornøyd (enten det er fordi ho er trøtt, sulten e.l.), så har ho begynt å "ropa" på oss i staden for å skrika med ein gang. Reagerer me ikkje på ropa hennar, så begynnar ho å sutra. Og først etter sutringa, kjem grininga - så då er det egentlig lett å forhindra hyling, om me berre er flinke til å reagera på ropa hennar. I starten skjønte eg ikkje at I. var misfornøyd når ho kom med slike rop, men no har eg heldigvis forstått det! I. hermar også sånn etter oss for tida. Og ho kan finna på å gjera rare ting med tunga, laga rare lydar o.l. Og så ler I. skikkelig viss me hermar etter henne, og når me tøysar og tullar med henne. Synst det er så artig når eg og I. kan sitja å le og tøysa med kvarandre. Det er egentlig ganske fantastisk at så små ungar kan kommunisera på ein slik måte, og til og med har humor. For I. har uten tvil humoristisk sans, og det er eg ganske imponert over. Endret 18. april 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå