Mirabella76 Skrevet 2. mars 2009 Forfatter #441 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Da spiser jo hun mye oftere på dagtid enn min gjør, her går det i hver tredje time. Kanskje det er derfor da, hun rekker rett og slett å spise mye mer på dagtid, og derfor ikke blir sulten på natten? Vi prøver å tanke opp før leggetid, men det er ikke alltid han vil ha. Men er det ikke litt slitsom med så ofte amming på dagtid, eller spiser hun veldig fort? Jeg har heldigvis klart å massere ut klumper i det siste, håper det gir seg med det. Jeg bruker også ammeinnlegg i ull, i tillegg til ulltrøye, det har jeg gjort hele tiden. De sa at det var viktig på sykehuset også, og ikke bare er kjerringråd, som det kanskje høres ut som. Amming i søvn er vel greit så lenge du er villig til å yte den servicen, problemet kommer vel den dagen du ikke orker/vil det mer og hun er tilvendt? Vet ikke jeg, de er jo små fortsatt. Her gikk det iallfall fint å gå fra byssing i søvn til å ligge i ro i armkroken. Det virker ikke som det hadde blitt en veldig vane å bli bysset ennå iallfall. Kan godt henda det ja, at I. får i seg så mykje mat i løpet av dagen sidan eg ammar henne så ofte, at ho derfor ikkje har behov for mat om natta. Joda, det er litt slitsomt å amma I. så ofte på dagtid, men det er enda verre å ikkje gjera det! Eg har nemlig prøvd å la det gå 3 timar mellom kvart måltid, men då er I. så sur og grinete den siste timen før ho får mat igjen, at det berre blir stress. Eg ammar henne heller ofte, enn å gå rundt å bæra på ein sur unge i ein heil time! Det varierer veldig kor lang tid I. brukar på å eta seg ferdig. Det kan gå alt frå 10 minutt til bortimot ein time. Men dei gangane I. brukar veldig lang tid, brukar ho meg vanlegvis som smokk på slutten - så då tar eg henne berre vekk frå brystet, viss eg ikkje vil at ho skal suga meir. Ammeinnlegg i ull er nok veldig lurt å bruka ja, så det er nok ikkje berre eit kjerringråd. Høyrest bra ut at du har klart å massera vekk klumpar i brysta i det siste. Får virkelig håpa at du slepper meir tull heretter. Det er klart at eg må slutta å amma I. i søvn ein dag, men det får eg ta etter kvart. Det hender faktisk at I. ein sjelden gang klarar å sovna av seg sjølv, når ho blir lagt våken i senga - så eg håpar ikkje det blir altfor vanskelig å venna henne til det, den dagen eg bestemmer meg for å slutta heilt med å amma henne i søvn. Eg synst I. er så liten enda, at eg tvilar på at det er nokon krise om eg foreløpig ammar henne i søvn. Eg skal nok klara å gi I. andre vanar når ho skal sovna for kvelden, når ho blir litt større! Endret 2. mars 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 2. mars 2009 #442 Del Skrevet 2. mars 2009 Innom og håper at sovingen til I. kan smitte over på S...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 2. mars 2009 Forfatter #443 Del Skrevet 2. mars 2009 Innom og håper at sovingen til I. kan smitte over på S...... Ja, me får satsa på det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pysepus Skrevet 3. mars 2009 #444 Del Skrevet 3. mars 2009 Tusen takk for det kjempefine takkekortet av lille I.! :rødme: Beklager at jeg glemte det... jeg pleier alltid huske slikt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #445 Del Skrevet 3. mars 2009 Tusen takk for det kjempefine takkekortet av lille I.! :rødme: Beklager at jeg glemte det... jeg pleier alltid huske slikt Berre hyggeleg! Det går heilt fint. Du får skylda på at du er i prøver-å-bli-gravid-tåka! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 4. mars 2009 #446 Del Skrevet 4. mars 2009 Du er virkelig heldig som har en sovebaby allerede nå! Så bra hun har blitt så flink med magetreningen! Jeg har også puttet Nøstebarn-bodyer i vaskemaskinen, men det gikk heldigvis bra så nå vasker jeg de i vaskemaskin. Orker ikke vaske for hånd, litt dårlig husmor ja ... De sier at du ikke skal bruke Milo pga det er parfymert og det er ikke bra for ubehandlet ull, og så må man vaske på 30 grader (men det gjorde du sikkert.) Men det er vel slik at noen maskiner er skånsomme nok, andre er det ikke, dessverre Så bra I sovnet av seg selv i sengen sin! Håper det blir slik fremover Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 5. mars 2009 Forfatter #447 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Du er virkelig heldig som har en sovebaby allerede nå! Så bra hun har blitt så flink med magetreningen! Jeg har også puttet Nøstebarn-bodyer i vaskemaskinen, men det gikk heldigvis bra så nå vasker jeg de i vaskemaskin. Orker ikke vaske for hånd, litt dårlig husmor ja ... De sier at du ikke skal bruke Milo pga det er parfymert og det er ikke bra for ubehandlet ull, og så må man vaske på 30 grader (men det gjorde du sikkert.) Men det er vel slik at noen maskiner er skånsomme nok, andre er det ikke, dessverre Så bra I sovnet av seg selv i sengen sin! Håper det blir slik fremover Herlig med ein baby som søv godt om nettene, ja. På dagtid har me det derimot ofte ganske slitsomt. I. søv lite, vil helst bli bært/underholdt heile tida, og griner/sutrar ein god del. Så eg er jammen glad for at me har fine netter! I. vil fortsatt ikkje liggja lenge om gangen på magen. Men no ligg ho no iallfall på magen ei lita stund uten å grina, og ho løftar hovudet høgt. Så det er stor framgang frå slik det var før! Orkar ikkje å vaska klede for hånd eg heller, så alt går i vaskemaskina. Eg har alltid brukt Milo når eg vaskar ullklede, så kanskje det er det som er feilen? Finst det noko spesialvaskepulver for ull? Eg vaskar ullbodyane frå Nøstebarn på 30 grader på ullprogram, ja. Mora mi vaska den eine bodyen på 40 grader på ullprogram, og det tålte den definitivt ikkje. Bodyen krympa masse, og vart heilt hard. I. har ikkje sovna av seg sjølv i senga si dei siste dagane, så eg fryktar at det berre var tilfeldig at ho gjorde det. Eg får berre håpa at ho blir flinkare til å sovna av seg sjølv etter kvart, no når ho begynnar å bli større. Endret 5. mars 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 6. mars 2009 #448 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg vasker alle ullklærne med Milo, på ullprogram, 40 grader.. Men jeg har ingen fra nøstebarn, da... Nå har det kommet parfymefri Milo også da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 6. mars 2009 Forfatter #449 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Jeg vasker alle ullklærne med Milo, på ullprogram, 40 grader.. Men jeg har ingen fra nøstebarn, da... Nå har det kommet parfymefri Milo også da! Det er ullkleda frå Nøstebarn som tåler desidert minst. Andre ullklede har eg også vaska på 40 grader på ullprogram, og det har gått fint! Den parfymefrie Miloen må eg visst testa ut. Endret 6. mars 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 6. mars 2009 Forfatter #450 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) I går kveld sovna I. i senga si heilt av seg sjølv! Eg amma henne inne på soverommet, slik eg pleier å gjera om kvelden. I. sovna, men våkna då eg skulle leggja henne ned i senga si. Lot henne berre liggja der litt, for ho grein ikkje. I. var urolig i senga, og lys våken - så eg tok henne opp, og tenkte at det kanskje hjalp å byssa henne litt. Men det ville ho ikkje ha noko av! I. begynte å grina med ein gang eg tok henne opp, og stoppa igjen med ein gang eg la henne ned i senga igjen. Det overraska meg! Eg la meg ned på senga, og fulgte med på I. som låg i si seng. Ho sprella med armar og bein, snudde hovudet fram og tilbake, sutta på fingrane og lagde lydar. Slik låg ho i minst ein halv time uten å begynna å grina, og så sovna ho! Flinke jenta mi! I dag låg I. over ein time under babygymmen! Underhaldt seg sjølv med leikane som heng på babygymmen, og titta litt på TV innimellom. Eg var på kjøkkenet og laga mat, og mannen min sat på dataen. Nokre få gangar småsutra I. litt, og då gjekk mannen min berre bort og prata litt med henne - så var ho blid igjen. Herlig å sleppa å gå rundt og bæra på I. heile tida, for slik har me det veldig ofte. Håpar virkelig ho fortset med å vera fornøyd med å liggja åleine på golvet i lengre periodar om gangen, og ikkje er nødt til å underhaldast av oss heile tida. Me var forresten på barselgruppe på helsestasjonen i dag, og det var kjekt. Fekk også vegd og målt I. og ho hadde blitt enda litt større sidan sist! I. er 4 månader gammal om mindre enn ei veke. Her er dagens mål: Vekt: 6915 g Lengde: 68 cm HO: 41,5 Endret 6. mars 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 7. mars 2009 #451 Del Skrevet 7. mars 2009 Herlig med ein baby som søv godt om nettene, ja. På dagtid har me det derimot ofte ganske slitsomt. I. søv lite, vil helst bli bært/underholdt heile tida, og griner/sutrar ein god del. Så eg er jammen glad for at me har fine netter! I. vil fortsatt ikkje liggja lenge om gangen på magen. Men no ligg ho no iallfall på magen ei lita stund uten å grina, og ho løftar hovudet høgt. Så det er stor framgang frå slik det var før! Orkar ikkje å vaska klede for hånd eg heller, så alt går i vaskemaskina. Eg har alltid brukt Milo når eg vaskar ullklede, så kanskje det er det som er feilen? Finst det noko spesialvaskepulver for ull? Eg vaskar ullbodyane frå Nøstebarn på 30 grader på ullprogram, ja. Mora mi vaska den eine bodyen på 40 grader på ullprogram, og det tålte den definitivt ikkje. Bodyen krympa masse, og vart heilt hard. I. har ikkje sovna av seg sjølv i senga si dei siste dagane, så eg fryktar at det berre var tilfeldig at ho gjorde det. Eg får berre håpa at ho blir flinkare til å sovna av seg sjølv etter kvart, no når ho begynnar å bli større. Da er det ekstra godt med fine netter, man trenger jo det om dagene ikke er fullt så bra Det er heldigvis fremskritt med mageliggingen, selv om hun ikke vil ligge slik lenge av gangen. S var ikke så glad i å ligge på magen han heller, ble sliten pga det var så tungt og da ble han suuuur Du får kjøpt vaskemiddel for ull på Nøstebarn. Det var relativt dyrt, og selv om de påstod at det var drøyt så synes jeg ikke det var så drøyt, men helt okay. Mulig du kan vaske med Milo uten parfyme Godt mulig de på Nøstebarn sier du ikke kan vaske med Milo uten parfyme, men om det stemmer vet jeg ikke, for de har ikke alltid peiling her oppe iallfall, enkelte av de som jobber der. Siden hun sovnet av seg selv igjen i kveld så håper jeg det ikke var tilfeldig, og at det går fremover! over 1 time under babygymmen? Så kjekt da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #452 Del Skrevet 8. mars 2009 Da er det ekstra godt med fine netter, man trenger jo det om dagene ikke er fullt så bra Det er heldigvis fremskritt med mageliggingen, selv om hun ikke vil ligge slik lenge av gangen. S var ikke så glad i å ligge på magen han heller, ble sliten pga det var så tungt og da ble han suuuur Du får kjøpt vaskemiddel for ull på Nøstebarn. Det var relativt dyrt, og selv om de påstod at det var drøyt så synes jeg ikke det var så drøyt, men helt okay. Mulig du kan vaske med Milo uten parfyme Godt mulig de på Nøstebarn sier du ikke kan vaske med Milo uten parfyme, men om det stemmer vet jeg ikke, for de har ikke alltid peiling her oppe iallfall, enkelte av de som jobber der. Siden hun sovnet av seg selv igjen i kveld så håper jeg det ikke var tilfeldig, og at det går fremover! over 1 time under babygymmen? Så kjekt da! Gode netter er eg heilt avhengig av, føler eg. Hugsar fortsatt den første tida då I. hadde kolikk, og eg konstant gjekk rundt i svime på grunn av søvnmangel. Vart rett og slett deppa av det, så eg er virkelig glad for at nettene har blitt bedre! Då taklar eg mykje bedre dagar der I. er sur og grinete. I. blir også fort sliten av å halda hovudet oppe i mageleie. Trur det er derfor ho ikkje held ut så veldig lenge, før ho begynnar å grina. Synst ikkje I. er så flink til å hjelpa til med armane for å halda seg oppe, og då blir det jo ekstra tungt for henne å halda hovudet høgt. Ja ja, det kjem seg litt dag for dag. Får kanskje sjå om eg får tak i vaskemiddel frå Nøstebarn då, eller så får eg ta sjansen på å bruka Milo uten parfyme! I. sovna ikkje av seg sjølv i kveld. Argh! I dag har I. kun leie i korte periodar under babygymmen, og det er på ingen måte ikkje vanleg at ho held ut i ein heil time! Har vel aldri skjedd før den dagen, trur eg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #453 Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) Ja, det var legginga i kveld eg skulle seia litt meir om. Det vart litt av eit styr! Eg gjekk på rommet med I. for å leggja henne kl 9 i kveld, og først kl halv 12 sovna ho - altså etter 2 1/2 time. Det er litt for lenge! I. var dødstrøtt då eg sette meg inn på rommet for å amma henne i 9-tida. Har det alltid mørkt i rommet og heilt stille, når eg ammar henne før ho skal sova. I. sovna ganske raskt, og eg la henne ned i senga. Ho sov i nokre minutt, før ho våkna igjen - og då vart det berre tull! For når I. våknar igjen etter å ha sove litt, blir ho veldig ofte lys våken igjen. Eg prøvde å gi henne litt meir mat, men ho sovna ikkje igjen. Prøvde å byssa henne, men det funka heller ikkje. La så I. ned i senga si igjen. Ho låg der i nokre få minutt, så begynte ho å skrika. Tok henne opp igjen, men ho grein fortsatt. Mannen min kom då inn på rommet, for å prøva å få roa henne. Han hengte opp ein sånn der uro over senga til I. som spelar musikk, sette på den og gjekk ut. I. var stille ei stund, men begynte å grina igjen. Mannen min trekte opp uroen igjen, og det same skjedde. Han prøvde å sitja inne på rommet med I. mens ho låg i senga si, men ho var lys våken, og begynte å grina etter ei stund. Triks som å synga, stryka henne over kinnet o.l. funka heller ikkje. Etter mykje dill og dall, og ei I. som fortsatt var lys våken, skreik og nekta å sova - så endte det med at eg måtte amma henne igjen! Var akkurat det eg ville unngå, men det var virkelig ikkje noko anna som fungerte i kveld. I. sovna mens eg amma henne, og eg fekk lagt henne bort i senga si uten at ho våkna. Då var klokka akkurat 23.30, og det var då 2 1/2 time sidan eg gjekk på rommet med I. for å leggja henne... Er det nokon som har gode tips til korleis eg lett kan få I. til å sovna igjen, når ho våknar opp etter berre å ha sove ei lita stund? Vanlegvis går det ganske greit i utgangspunktet å få I. til å sovna om kveldane, for ho er som oftast veldig trøtt. Problemet er berre at I. mange gangar våknar opp igjen etter ei lita stund, og då er ho ofte lys våken igjen. Og når I. først våknar ordentlig opp igjen, så kan det gå timevis før me får henne til å sovna igjen! Det hender at eg klarar å få I. til å sovna igjen med ein gang, om eg tar henne opp og byssar henne litt så fort ho lagar lyd, før ho har fått tid til å våkna/åpna augene ordentleg. Men er først I. heilt våken, så er det gjort! Då held ho ut i lange tider, og nektar å sovna igjen. Eg tar imot gode råd med stor takk, for det er slitsomt når det skal vera slik. Det må vel vera mulig å gjera noko for å unngå at legginga tar mange timar enkelte kveldar? :klø: Endret 8. mars 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 10. mars 2009 Forfatter #454 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) No har I. blitt så flink til å liggja på magen! Tidlegare i kveld låg ho lenge på magen, ca i 5 min. (og det er veldig lenge, samanlikna med før). I. greier no å halda hovudet høgt i mageleie, og snur hovudet frå side til side. I dag klarte I. til og med å leika litt med leikane eg hadde lagt framfor henne, når ho låg på magen. Ho tok tak i leikane med ei hand om gangen, og drog dei bort til seg. I. fekk også til å gripa tak i ei rangle, og løfta den opp. Ikkje verst! Det er så komisk å høyra på I. når ho ligg på magen, for ho ligg og pustar og pesar heile tida. Tydelegvis er det veeeldig slitsomt å liggja slik! Trur det er derfor I. begynnar å grina etter ei stund, fordi ho rett og slett synst det blir for tungt å halda hovudet oppe så lenge. Trur ikkje I. har skjønt at det går an å leggja hovudet ned på underlaget, for å kvila seg litt - og då er det nok ikkje så greit! Endret 10. mars 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 11. mars 2009 #455 Del Skrevet 11. mars 2009 Så flott at hun blir flinkere og flinkere til å ligge i mageleie! Har dersverre ingen råd ang når hun våkner etter å sovet noen minutter.... Her funker sånne ting veldig greit... Men jeg har erfart at hvis han sovner i noen minutter på armen rett før sengetid, DA kan det bli litt verre å sovne med en gang! Men jeg er bare inne og gir smokken og brer over han dyna på nytt hver gang han skriker, helt til han sovner igjen. Og det tar aldri så forferdelig lang tid. Det lengste vi av og til kan drive på er kanskje en halvtime/tre kvarter....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #456 Del Skrevet 11. mars 2009 Så flott at hun blir flinkere og flinkere til å ligge i mageleie! Har dersverre ingen råd ang når hun våkner etter å sovet noen minutter.... Her funker sånne ting veldig greit... Men jeg har erfart at hvis han sovner i noen minutter på armen rett før sengetid, DA kan det bli litt verre å sovne med en gang! Men jeg er bare inne og gir smokken og brer over han dyna på nytt hver gang han skriker, helt til han sovner igjen. Og det tar aldri så forferdelig lang tid. Det lengste vi av og til kan drive på er kanskje en halvtime/tre kvarter....... Ja, det er så kjekt no når I. har begynt å lika å liggja litt på magen. Ser også at ho blir flinkare for kvar gang! Var ikkje noko kjekt tidlegare, når I. hylskreik så fort eg la henne på magen. Heldige dåke, som berre kan leggja S. i senga si, så sovnar han av seg sjølv. I. gjorde jo det eit par netter på rad, men no nektar ho igjen. Dei siste gangane eg har prøvd å leggja henne våken i senga, har ho hylskreke med ein gang. Og då nyttar det liksom ikkje... Men me MÅ snart få det til, for eg er sliten av å byssa og amma I. i søvn! Tung har ho også blitt, og det gjer det jo ikkje akkurat lettare. Det er spesielt når I. våknar opp igjen etter å ha sove ei lita stund, at det blir masse styr. For då er ho ofte lys våken igjen, og me må styra masse med henne for å få henne til å sovna igjen. Og smokken vil I. fortsatt ikkje ha. Det skal tydelegvis ikkje vera enkelt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #457 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) I det siste har I. blitt så veldig interessert i å sjå på oss når me et! Ho ser på oss med store auger, når me puttar noko i munnen. Tidlegare i dag sat eg med I. på fanget, og åt på ei pære. I. studerte meg nøye kvar gang eg tok pæra opp til munnen, og tok ein bit. Etter at I. hadde gjort dette nokre gangar, smilte eg til henne då ho såg opp på meg - og då begynte ho å le. I. fortsette å le kvar gang eg åt litt av pæra, og eg smilte til henne. I. synst sikkert mamma var veldig rar, som om og om igjen putta eitt eller anna rart i munnen. Skjønne lille jenta mi! :rødme: Endret 11. mars 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 11. mars 2009 #458 Del Skrevet 11. mars 2009 Så morsomt at hun følger sånn med når du spiser! Men så er jo verden så ny og rar for disse små. Synd man ikke husker noe bevisst fra denne tiden når man blir eldre, skulle vært artig å vite hva de tenker. Lykke til med legging og soving, forresten. Håper det blir bedre med tiden. For min del håper jeg at bebisen ikke ligner på noen av oss når det gjelder soving... Verken Soulmannen eller jeg var enkle å legge som barn (vi er i grunn ikke enkle å legge nå heller!). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 11. mars 2009 #459 Del Skrevet 11. mars 2009 Så morsomt at hun er så interessert i å se på at du spiser! Det er sikkert merkelig for de å se på alt det rare vi voksne gjør, alt er jo helt nytt for de Bra hun har blitt bedre til å ligge på magen! Det er jo som du sier, tungt å holde hodet oppe Det høres veldig slitsomt ut med slike økter på leggingen, jeg har dessverre ingen tips ... Heldigvis går slike ting ofte i perioder håper virkelig det løser seg snart, for det høres fryktet slitsomt ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 11. mars 2009 #460 Del Skrevet 11. mars 2009 Så moro å lese om pærespisinga di og I. sin reaksjon! :rødme: S. gjorde faktisk det samme da jeg satt og spiste en banan i går, satt på fanget mitt og nistirret med store øyne da jeg puttet den i munnen. Så han fikk til slutt smake!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå