Gjest Pysepus Skrevet 1. januar 2009 #241 Del Skrevet 1. januar 2009 GODT NYTTÅR!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreia Skrevet 1. januar 2009 #242 Del Skrevet 1. januar 2009 Godt nytt år, Mirabella! Håpar du og veslejenta har hatt ei fin jul. *haste inn i bloggen for å sjå om ryktene om ei supersøt nissejente er sanne* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 1. januar 2009 #243 Del Skrevet 1. januar 2009 Godt nytt år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 6. januar 2009 Forfatter #244 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Lenge sidan eg har oppdatert her inne no. Er så travelt opptatt med vesle I. heile tida, at eg nesten aldri har tid til å vera her inne lenger. Forrige veke hadde me eit par vanvittig slitsomme dagar og netter. I. hadde veldig vondt i magen, og skreik omtrent heile tida. Får så vondt av den lille jenta mi, når ho har det slik. Den første dagen starta det med at I. låg og sov på skinnet sitt i sofaen. Ho hadde vore litt grinete tidlegare på dagen, men ikkje meir enn normalt. Me sat og åt middag, og plutseleg høyrte eg eit vanvittig skrik. I. søv så søtt, og i neste sekund bråvåkna ho og hylte intenst. Eg reiste meg opp og gjekk mot henne. Gløymer aldri det ansiktsuttrykket hennar. Eg såg på henne at ho hadde kjempevondt, og det virka som om det kom heilt plutseleg. Eg tok opp I., men ho var utrøsteleg. Berre grein og grein, og fortsatte slik stort sett heile kvelden og natta. Slike "anfall" med intens skriking, varer vel max 1/2 time om gangen, men kjem igjen med jevne mellomrom. I. skriker mykje utenom desse skrikeanfalla også, når ho har vondt i magen - men då er det meir normal grining, ikkje slik utrøsteleg kolikkskriking. Når I. får slike rundar med kolikkskriking, så spenner ho seg og blir heilt stiv i kroppen. Sparkar frå med beina, og fektar med armar og bein. Ho kastar også hovudet bakover og til sidene. Alt dette, samtidig med at ho skriker intenst og er heilt utrøsteleg - ofte slik at ho blir heilt rød i ansiktet, hikstar og nesten mistar pusten. Det er grusomt å sjå henne slik - og det verste er at det er ingenting som hjelper. I. griner like intenst, same kva me gjer. Då I. hadde desse dagane med ekstra mykje skriking og tydeleg veldig vondt i magen, var avføringa hennar knallgrønn. Og det er vel vanleg at babyar har, når dei har vondt i magen! Så det tyder jo også på at I. hadde skikkelig vondt i magen. For ei veke sidan var eg til kirpraktor med I. for tredje gang. Og det var rett etter det, at I. hadde dei verste skrikedagane på lenge! Så eg føler vel at den siste kiropraktorbehandlinga heller gjorde verre enn bedre... Endret 6. januar 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 6. januar 2009 Forfatter #245 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Me sliter fortsatt med å få I. til å sovna om kvelden. Må enten byssa eller amma henne i søvn, og det tar lang tid før ho endeleg sovnar. I. våknar så veldig lett, når me prøver å leggja henne ned i senga si etter at ho har sovna. Og ho nektar fortsatt å bli lagt våken i senga si, og sovna der. Og slik er det også dei kveldane/nettene I. ikkje har vondt i magen. Me begynnar ofte å prøva å leggja I. i 10-tida om kvelden, og klokka blir vanlegvis mellom 2 og 4 om natta før ho endeleg sovnar! Til dåke som har babyar som kan bli lagt i si eiga seng, og sovnar der av seg sjølv: Korleis gjer dåke det? Er det mørkt eller lyst i rommet? Har babyen noko over senga å sjå på, eller ikkje? Går dåke inn til babyen med jevne mellomrom, eller ligg babyen åleine på rommet til han/ho sovnar? Griner eller sutrar babyen når han/ho blir lagt i senga si, og kor lenge varer det? Og kor lang tid tar det før babyen sovnar? Hender det at babyen blir byssa eller amma i søvn, eller sovnar han/ho alltid i eiga seng? Har det fungert å få babyen til å sovna i si eiga seng heilt frå starten av, eller har det gått seg til etter kvart? Mange spørsmål dette her, men håpar nokon kan svara meg! Endret 6. januar 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 6. januar 2009 Forfatter #246 Del Skrevet 6. januar 2009 Hvis du får låne sovepose er det iallfall verdt et forsøk. Vi kjøpte vår på H&M, den var uansett ikke så dyr. Her er boken vi fikk, jeg har lest det første kapittelet nå om 0-3 måneder, og hun sier mye det samme som jeg og du tenker, og som du har fått råd om. (Dersom vi ser bort fra helsesøsteren din...) Hun anbefaler også å føre søvnskjema over søvnen, kan lastes ned på hjemmesiden under linker. Vi prøver også å la han ligge litt i sengen på dagtid, men han vil ikke det, aner ikke hvorfor. I går kveld lå han 15 minutter alene i sengen om kvelden før vi la oss før han begynte å skrike, ny rekord! Ser at det også finnes en Bergens-avdeling på sove-Karin-siden, det får bli worst-case-utveien om noen måneder. Eg skal spørja søstera mi om eg kan få låna soveposen av henne! Takk for link til boka med søvntips ! Trur eg blir nødt til å kjøpa den. I natt låg faktisk I. våken i senga si i 20 min.! Ho hadde nettopp fått mat, så ho var mett og fornøyd - men eg hadde likevel aldri trudd at det skulle fungera, for det har det nesten aldri gjort før. I. begynte å grina til slutt, og nekta å liggja våken i senga si då eg prøvde igjen litt seinare. Men det er uansett veldig positivt at I. kan liggja våken i senga si ei stund! Får jammen håpa at ting går seg til etter kvart, og at me slepper å måtte ty til worst-case-utveien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 6. januar 2009 Forfatter #247 Del Skrevet 6. januar 2009 Det er godt mulig jeg har sagt det før, men men ... Det med at dere ikke får lagt I til samme tid hver kveld tror jeg har med at hun ikke er så gammel enda, jeg har hørt (men det er helt sikkert individuelt) at babyer ikke er klare for rutiner før 3 månedersalder. Veldig bra at hun sover så lenge da, misunner deg det ja S var også slik som I er, han nektet å sove i senga si hvis vi ikke la han der når han allerede sov dypt. Sov han ikke dypt så våknet han med én gang og gråt, og hver gang han våknet måtte vi bysse til han sovnet igjen :dåne: Det virkar som om I. har snudd døgnet. For ho har den lange soveperioden sin på 5-8 timar samanhengande, til feil tid på døgnet. Så eg trur me må starta med å prøva å få henne i seng for kvelden, enda tidlegare enn det me gjer no. For hadde ho for eksempel sovna i 10-tida om kvelden i staden for langt på natt, så hadde alt blitt så mykje lettare. Slik det er no, så står me opp altfor seint om morgonen - for I. søv så godt, og ikkje vil våkna på den tida me egentlig burde ha stått opp. Eg veit at så små babyar ikkje har fått innarbeida noko fast søvnmønster enda, men eg håpar likevel at me snart klarar å få henne i seng iallfall før midnatt! Hadde vore godt om me snart kunne slutta med å måtte byssa I. i søvn, for det er ganske slitsomt! Og I. blir jo berre større og tyngre med tida, så me kan ikkje fortsetja med det i all evighet. Merkar allerede stor forskjell no, frå då I. var nyfødt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 6. januar 2009 Forfatter #248 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) GODT NYTTÅR!!! Godt nyttår til deg også, Pysepus! Endret 6. januar 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 6. januar 2009 Forfatter #249 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Godt nytt år, Mirabella! Håpar du og veslejenta har hatt ei fin jul. *haste inn i bloggen for å sjå om ryktene om ei supersøt nissejente er sanne* Ja, eg og I. har hatt ei fin jul saman med familien min! Godt nytt år Godt nyttår til dåke begge, dreia og jente 79! Endret 6. januar 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 6. januar 2009 #250 Del Skrevet 6. januar 2009 Til dåke som har babyar som kan bli lagt i si eiga seng, og sovnar der av seg sjølv: Korleis gjer dåke det? Er det mørkt eller lyst i rommet? Har babyen noko over senga å sjå på, eller ikkje? Går dåke inn til babyen med jevne mellomrom, eller ligg babyen åleine på rommet til han/ho sovnar? Griner eller sutrar babyen når han/ho blir lagt i senga si, og kor lenge varer det? Og kor lang tid tar det før babyen sovnar? Hender det at babyen blir byssa eller amma i søvn, eller sovnar han/ho alltid i eiga seng? Har det fungert å få babyen til å sovna i si eiga seng heilt frå starten av, eller har det gått seg til etter kvart? Nå har Sigurd begynt å tulle litt på kveldene, tar ofte 1-1,5time før han sovner... Men, det er sjelden eller aldri at han sover før vi har lagt ham. Vi har det mørkt på rommet, bare døra som står litt på gløtt. Det er en URO over senga, men for det første er det jo mørkt, og for det andre virker det ikke som han bryr seg noen ting om den, enda.. Hvis det ikke er altfor sent slik at vi legger oss samtidig, så ligger han alene innpå rommet. Vi går bare inn da han skriker, og putter inn smokken/tar han opp så han får rape/gir mer mat. I det siste har han som skrevet over begynt å tulle litt ved legging, så nå har det ofte tatt 1-1,5time før han har sovna... Satser på at det går seg til etter hvert! Han blir veldig sjedent ammet i søvn, aldri bysset i søvn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 6. januar 2009 #251 Del Skrevet 6. januar 2009 Til dåke som har babyar som kan bli lagt i si eiga seng, og sovnar der av seg sjølv: Korleis gjer dåke det? Er det mørkt eller lyst i rommet? Har babyen noko over senga å sjå på, eller ikkje? Går dåke inn til babyen med jevne mellomrom, eller ligg babyen åleine på rommet til han/ho sovnar? Griner eller sutrar babyen når han/ho blir lagt i senga si, og kor lenge varer det? Og kor lang tid tar det før babyen sovnar? Hender det at babyen blir byssa eller amma i søvn, eller sovnar han/ho alltid i eiga seng? Har det fungert å få babyen til å sovna i si eiga seng heilt frå starten av, eller har det gått seg til etter kvart? Mange spørsmål dette her, men håpar nokon kan svara meg! S blir lagt i senga si, så sier vi god natt. Den som legger han sitter inne på rommet sammen med han til han sovner. Det tar mellom 10-20 minutter, og da turner han voldsomt, mister smokken og styrer. Han roer seg til slutt, når han er trøtt nok. Nå skal det sies at det fungerte ikke når S var yngre, men nå fungerer det supert, så lenge man har tålmodighet til det. Rommet er halvopplyst, dvs vi har to lamper og bruker bare den ene slik at det er halvmørkt. Når S har sovnet slår vi av lysene og setter på et nattlys til S. Stakkars I som har slike kolikksmerter! Håper det er noe dere kan gjøre med det Så i Monica sin dagbok at du kunne tenke deg å legge til flere på Facebook, tror jeg fant deg men så ble jeg usikker ... Er bare deg med det navnet, eller? Ha en fin kveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cloudberry Skrevet 6. januar 2009 #252 Del Skrevet 6. januar 2009 Til dåke som har babyar som kan bli lagt i si eiga seng, og sovnar der av seg sjølv: Korleis gjer dåke det? Er det mørkt eller lyst i rommet? Har babyen noko over senga å sjå på, eller ikkje? Går dåke inn til babyen med jevne mellomrom, eller ligg babyen åleine på rommet til han/ho sovnar? Griner eller sutrar babyen når han/ho blir lagt i senga si, og kor lenge varer det? Og kor lang tid tar det før babyen sovnar? Hender det at babyen blir byssa eller amma i søvn, eller sovnar han/ho alltid i eiga seng? Har det fungert å få babyen til å sovna i si eiga seng heilt frå starten av, eller har det gått seg til etter kvart? Nå er jo alle unger forskjellige da, men det som fungerte for oss når Lillemannen var baby var å lage klart skille mellom natt og dag. På kvelden når det begynte å nærme seg leggetid, senest når vi la oss, måtte han sove på soverommet som var helt mørkt. Ofte fikk han også det siste måltidet i mørket på soverommet hvis det passet sånn. Sovnet han i stua tidligere på kvelden (sov i vugge som vi flyttet frem og tilbake) bar vi vogga inn på soverommet slik at det var mørkt når han våknet første gangen. Når han våknet om morgenen skrudde vi alltid på lyset før han fikk mat slik at han skulle "skjønne" at det ikke var natt lenger. Vi brukte også å la han ligge våken i vogga på dagtid innimellom. Men som sagt, unger er forskjellige. Regner med at den vi får nå fungerer helt annerledes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #253 Del Skrevet 9. januar 2009 Forrige natt vart eit mareritt. Eg haldt seriøst på å klikka til slutt, for eg var så ufattelig sliten og trøtt pga søvnmangel. I. grein ein god del, og nekta å sovna. Me prøvde å få lagt henne frå kl var rundt 9 om kvelden, men ho sovna ikkje før kl 5 om natta! :dåne: Lurer på om I. var litt tett i nasa, og at det var grunnen til at ho ikkje ville sova. Men fy søren så slitsomt å sitja oppe så mange timar om natta, med ein unge som ikkje vil sova!!! Denne natta vart heldigvis bedre, sjølv om klokka vart over 2 i natt før I. sovna. Det er jo uansett tidleg, i forhold til kl 5. I. sov heilt til klokka var over 10 i dag tidleg. Og det må jo vera bra at ho søv 8 timar i strekk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 9. januar 2009 #254 Del Skrevet 9. januar 2009 Fy søren så lenge ho sover da ho først sovner....! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #255 Del Skrevet 9. januar 2009 Nå har Sigurd begynt å tulle litt på kveldene, tar ofte 1-1,5time før han sovner... Men, det er sjelden eller aldri at han sover før vi har lagt ham. Vi har det mørkt på rommet, bare døra som står litt på gløtt. Det er en URO over senga, men for det første er det jo mørkt, og for det andre virker det ikke som han bryr seg noen ting om den, enda.. Hvis det ikke er altfor sent slik at vi legger oss samtidig, så ligger han alene innpå rommet. Vi går bare inn da han skriker, og putter inn smokken/tar han opp så han får rape/gir mer mat. I det siste har han som skrevet over begynt å tulle litt ved legging, så nå har det ofte tatt 1-1,5time før han har sovna... Satser på at det går seg til etter hvert! Han blir veldig sjedent ammet i søvn, aldri bysset i søvn. 1,5 timar er jo ingenting! I. har på det meste klart å halda seg våken i ca 10 timar i strekk, frå me har begynt å prøva å leggja henne, og til ho endeleg har sovna! Trur aldri det har hendt at I. har sovna allerede etter ein times tid. Men eg skjønnar jo at dåke synst det tar lang tid å få S. i seng, viss han har pleid å sovna veldig raskt tidlegare. Heldige dåke, som slepper å byssa han i søvn! For eg kan lova deg at det er slitsomt å gå rundt og bæra og byssa på ein baby i time etter time midt på natta, som aldri sovnar, og i tillegg skriker ein god del. Gledar meg veldig til den dagen me også kan leggja I. i senga våken, og at ho sovnar der av seg sjølv! Me prøver litt kvar kveld, å la I. liggja våken i senga si ei stund. Og så har me fortsatt ikkje gitt opp å prøva å få I. til å ta smokken, sjølv om ho fortsatt protesterer dei fleste gangane ho får smokken i munnen. Eg trur det ville blitt mykje enklare å fått henne til å sovna i si eiga seng, om ho hadde hatt smokken å sutta på. I. har nemlig eit enormt sugebehov, og suger på alt mulig - utenom smokken, merkelig nok! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 9. januar 2009 #256 Del Skrevet 9. januar 2009 De aller fleste så små unger må bysses eller ammes i søvn. Bare tull det som mange helsesøstre sier om at det bare er å legge dem våkne. Her kunne vi ikke legge bebisen våken før han var nærmere fire måneder, og det er fortsatt ganske ofte vanskelig å få ham til å sove. Det ble verre igjen etter at han lært seg å reise seg opp selv - nå står han i senga og hyler med en gang jeg går ut av rommet... Så det er ikke lett det der! Prøv bare å ha de samme rutinene hver kveld, og ha det mørkt/dempa belysning på rommet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zilje_k Skrevet 9. januar 2009 #257 Del Skrevet 9. januar 2009 Leste om fødselen din nå. Tårer i øynene ja!! Så koselig å lese:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #258 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) S blir lagt i senga si, så sier vi god natt. Den som legger han sitter inne på rommet sammen med han til han sovner. Det tar mellom 10-20 minutter, og da turner han voldsomt, mister smokken og styrer. Han roer seg til slutt, når han er trøtt nok. Nå skal det sies at det fungerte ikke når S var yngre, men nå fungerer det supert, så lenge man har tålmodighet til det. Rommet er halvopplyst, dvs vi har to lamper og bruker bare den ene slik at det er halvmørkt. Når S har sovnet slår vi av lysene og setter på et nattlys til S. Stakkars I som har slike kolikksmerter! Håper det er noe dere kan gjøre med det Så i Monica sin dagbok at du kunne tenke deg å legge til flere på Facebook, tror jeg fant deg men så ble jeg usikker ... Er bare deg med det navnet, eller? Ha en fin kveld! Satsar på at me også klarar å få I. til å sovna i si eiga seng etter kvart. Ho har faktisk blitt flinkare til å kunne liggja litt i si eiga seg, når ho er våken. Men det funkar kun når I. akkurat har fått mat, og ho begynnar alltid å grina etter ei stund. Men det er uansett framgang, for før illskreik I. omtrent før me hadde fått lagt henne ned i senga. Det virkar heldigvis ikkje som om I. har kolikksmerter kvar dag. For enkelte dagar griner ho meir normalt, og det går an å trøsta henne. Men dei dagane I. har veldig vondt i magen er ho heilt utrøsteleg, og griner same kva me gjer. Det er ikkje noko kjekt, så får virkelig håpa at I. snart er kvitt kolikksmertene for godt! Kjekt med nye Facebookvennar, ja! Trur berre det er eg som har det navnet, uten at eg skal seia det 100% sikkert. Veit ikkje heilt kva navn det er du har søkt på. Det etternavnet eg har på Facebook, er mitt opprinnelege etternavn. Etter at eg gifta meg i sommar tok eg mannen min sitt etternavn - så det etternavnet mitt som står på Facebook, er mellomnavnet mitt no. Har prøvd å finna ut korleis eg kan forandra navnet mitt inne på Facebook, men eg trur faktisk ikkje det går an... Du kan jo senda meg ei PM med navnet ditt, så kan eg leggja deg til! Ha ein fin kveld, du også! Endret 9. januar 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #259 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) Nå er jo alle unger forskjellige da, men det som fungerte for oss når Lillemannen var baby var å lage klart skille mellom natt og dag. På kvelden når det begynte å nærme seg leggetid, senest når vi la oss, måtte han sove på soverommet som var helt mørkt. Ofte fikk han også det siste måltidet i mørket på soverommet hvis det passet sånn. Sovnet han i stua tidligere på kvelden (sov i vugge som vi flyttet frem og tilbake) bar vi vogga inn på soverommet slik at det var mørkt når han våknet første gangen. Når han våknet om morgenen skrudde vi alltid på lyset før han fikk mat slik at han skulle "skjønne" at det ikke var natt lenger. Vi brukte også å la han ligge våken i vogga på dagtid innimellom. Men som sagt, unger er forskjellige. Regner med at den vi får nå fungerer helt annerledes Me prøver også å skilja mellom dag og natt, men det virkar ikkje heilt som om det hjelper noko særlig - iallfall ikkje foreløpig. Når I. skal få mat på kvelden, legg eg meg vanlegvis i senga og ammar henne - og slår av lyset i taket. Og når me bærer og byssar på henne etter at det er kveld, har me det også ganske mørkt i rommet. Går me inn i stova med I., så prøver me også å ha minst mulig lys og lyd. Me orkar ikkje å sitja inne på soverommet me I. heile tida, sidan ho ofte er våken i timevis, til langt på natt. Om dagen lar me I. sova i vogga i stova, med lydar rundt seg og lys i rommet. Håpar I. etter kvart dermed skjønnar når det er dag og når det er natt - og innrettar døgnrytmen sin etter det. Endret 9. januar 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #260 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) Fy søren så lenge ho sover da ho først sovner....! Ja, det gjer ho heldigvis - og godt er det! Trur ikkje eg hadde haldt ut alle timane med nattevåk, om I. ikkje hadde sove godt og lenge når ho endeleg sovna for natta. Trur kanskje også litt av grunnen til at I. søv så mange timar samanhengande når ho først sovnar, er fordi ho er heilt utslitt etter alle timane ho har vore våken! Endret 9. januar 2009 av Mirabella76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå