Gå til innhold

Utgifter til julegaver..


Isabelle

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat hatt en samtale med samboeren min, og vi er ikke enige om hvordan vi skal fordele utgifter i forhold til julegaver. Det er litt trangt økonomisk dette året, så vi har bestemt oss for å kun gi gaver til den nærmeste familien (foreldre, søsken og besteforeldre). Fordi familien er stor, blir det 21 gaver som skal handles inn. Det koster jo en del.

Den ene parten har tre ganger så stor familie, så det blir naturlig nok større utgifter til den familien. Hva er den mest rettferdige løsningen?

1) Deler 50/50 siden gavene er fra begge.

2) At hver kjøper til sin familie, men begge navn står på gavene.

Glad for tilbakemeldinger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss kjøper vi hver til hver vår familie. Han har litt større familie (et par gaver mer), men jeg bruker likevel mer på min pga vi kjøper dyrere gaver til hverandre. Synes dette er den mest rettferdige ordningen, da får vi selv bestemme hvor mye vi vil bruke på de forskjellige gavene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kjøper vi hver til hver vår familie. Han har litt større familie (et par gaver mer), men jeg bruker likevel mer på min pga vi kjøper dyrere gaver til hverandre. Synes dette er den mest rettferdige ordningen, da får vi selv bestemme hvor mye vi vil bruke på de forskjellige gavene også.

Slik gjør vi det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til jul kjøper jeg til min familie og han til familien hans.

Ellers i året så trekker vi gaver fra felleskontoen hvis begge skal være med på feiringen, men hvis bare jeg skal på en bursdagsfeiring eller jeg ønsker å gi gave til en på min side som ikke skal feire så betaler jeg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ei ainna

Jeg har betydelig større familie enn han, jeg har 15 familiemedlemmer jeg kjøper til i tillegg til de innenfor husets vegger. Han har en gave i tillegg til oss i huset. Jeg kjøper og betaler alt til min familie og han kjøper og betaler til den ene i sin familie, men gavene er fra oss alle. Det samme gjelder forøvrig fødselsdagsgaver.

Det føles litt urettferdig men vi har ikke funnet noen annen løsning ennå, ikke uten krangling og jeg gidder ikke krangle mer om penger.

Alt mitt er vårt og alt hans er hans, penger er moro :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det litt om hverandre. Er som oftest jeg som gjør julehandelen så da er det som oftest jeg som betaler også. Tenker ikke om det er til min familie eller hans familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kjøper vi hver til hver vår familie. Han har litt større familie (et par gaver mer), men jeg bruker likevel mer på min pga vi kjøper dyrere gaver til hverandre. Synes dette er den mest rettferdige ordningen, da får vi selv bestemme hvor mye vi vil bruke på de forskjellige gavene også.

Samme her.

Synes også det er mest praktisk, siden han kjenner sin familie bedre enn det jeg gjør, og motsatt.

Vi har ganske like store familier, men min familie har for vane å gi litt dyrere gaver enn hans.

Alles navn står på kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje det kommer an på hvordan dere ordner økonomien ellers. Har dere felles økonomi, vil jeg synes det er naturlig at dere deler 50/50. I motsatt fall kjøper du til dine og han til sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Her kjøper jeg de fleste gavene, men det er fordi jeg er flink til sånt og han utsetter det... i forhold til penger så betaler han de fleste regningene mens jeg betaler andre ting... Vi har ingen ditt og mitt fordeling, er gift og har barn og er deler livet sammen og ser ingen grunn til å skulle fordele goder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi handler det meste sammen. De to første årene så betalte jeg til min familie og han til sin. Han har bittelitt større familie enn meg, men vi kjøper litt dyrere gaver i min så det blir vel omtrent likt på hver side.

De siste årene så går det litt herfra og litt derfra alt ettersom hvem som drar kortet der og da. Vi deler på alle utgifter også dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hans familie er min familie, og motsatt, og derfor kjøper vi alt sammen. :)

Gavene er uansett fra oss begge.

Men vi har også felles økonomi, så det blir kanskje ikke helt det samme som ved delt økonomi?

Vi har blitt enige om en pris pr person/familie, og det forholder vi oss til.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt over det, alle pengene våre går jo til det vi trenger uasnett, så hvem som tar husleia og hvem som tar gavene spiller ingen rolle for vår del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det også litt om hverandre, vi har ikke hatt noen klar deling på hans og min familie etter vi flyttet sammen. Så langt har nok jeg betalt litt mer av julegavene i år, men så betaler han noe annet, så det går jo opp i opp i det store og hele uansett.

Endret av pusla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har aldri tenkt over det, alle pengene våre går jo til det vi trenger uasnett, så hvem som tar husleia og hvem som tar gavene spiller ingen rolle for vår del.

Endelig ei som har sjønnt det,alt kommer jo fra samme pott uansett!!Her bruker mi alt om hverandre..Mi lever jo i sammen..Hallooo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper til min og han til hans familie. Vi betaler for hver vår familie, men begge navn er på lappene. Nå er det jeg som sitter igjen med de største utgiftene til gaver. Jeg har flere å kjøpe til, i tillegg til at vi bruker mer penger på gaver til andre familiemedlemmer. Syns det er helt greit jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike problemstillinger så er jeg glad for at vi har fellesøkonomi. Men for å ta andre par jeg kjenner som ikke har det, så kjøper de til hver av sine og skriver samboerens navn på pakkelappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi kjøper gaver til mannens familie drar han automatisk kortet, og omvendt dersom vi kjøper til min familie. Men vi har ikke noen "ordning" på det, og hvis jeg f.eks. kjøper inn gaver for han (noe som skjer ganske ofte) så krever jeg ikke pengene tilbake. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...